o RODZINNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU
o STYL WYCHOWANIA – ilość i jakość oddziaływań na psychikę dziecka
o WYCHOWANIE NIEKONSEKWENTNE – rodzice stawiają dziecku różne, niekiedy przeciwstawne wymagania, inaczej je oceniają za to samo zachowanie, stosują odmienny układ kar i nagród
o Brak jednolitego stylu wychowania powoduje:
n zachwianie równowagi emocjonalnej
n objawy nadpobudliwości lub zahamowania psychoruchowego
n dziecko ucieka się do kłamstw lub pochlebstw
n dziecko uczy się wykorzystywać różnice zdań między rodzicami na swoją korzyść
n STYL AUTOKRATYCZNY
o Oparty jest na autorytecie przemocy
o Od dzieci wymaga się bezwzględnej karności i posłuszeństwa, podporządkowania się poleceniom, opiera się na całkowitej kontroli
o Nie sprzyja prawidłowemu rozwojowi osobowości dziecka:
n przejmowanie wzorców od rodziców (zachowania despotyczne wobec rówieśników, przemoc)
n zastraszenie, uległość
n niezdolność do samodzielnego działania i myślenia
n bunt przeciwko rodzicom (agresja jawna bądź ukryta)
n STYL DEMOKRATYCZNY
o Dopuszczanie dziecka do współdziałania w życiu rodziny
o Dziecko zna zakres swoich obowiązków i zadań, nie zostały mu one jednak narzucone
o Dziecko wychowywane w takich warunkach:
n zdolność do samokontroli, dyscyplina oparta na zinterioryzowanych normach i zasadach moralnych
n silna jest więź emocjonalna z rodzicami (przeważają uczucia pozytywne, wzajemne zaufanie, sympatia i życzliwość)
n STYL LIBERALNY
o Przypomina wychowanie niekonsekwentne czy też ingerowanie w sprawy dziecka i w jego zachowanie wyłącznie od przypadku do przypadku
o Jest zamierzone i świadome
o Rodzice uważają, że dziecku należy pozostawić całkowitą swobodę
n późno wpojone zasady moralne
n opóźniony jest proces socjalizacji
n dominuje egocentryzm w zachowaniu
n z trudem przystosowuje się do grupy rówieśniczej
o RODZINA ZDROWARODZINA PATOLOGICZNA
o Umiejętność ujawniania konfliktów i ich wyjaśnianie
o Umiejętność akceptowania ról pełnionych w rodzinie
o Cele realizowane przez rodzinę są ustalane wspólnie
o Zgoda na zmiany zachodzące w rodzinie wynikające z indywidualnych procesów rozwoju poszczególnych członków rodziny (szczególnie dziecka)
o Uznawanie prawa do rozwoju każdego członka rodziny zgodnie z jego realnymi możliwościami
o PRZEMOC W RODZINIE
o Przemoc w rodzinie to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie zmierzające przeciw członkom rodziny, które narusza prawa i dobra osobiste, powodujące cierpienie i szkody
o Przemoc w rodzinie jest:
n intencjonalna
n istnieje wyraźna asymetria sił
n narusza prawa i dobra osobiste ofiary
n powoduje cierpienie i ból ofiary
o FORMY PRZEMOCY W RODZINIE
PRZEMOC FIZYCZNA
n popychanie, odpychanie, obezwładnianie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką i pięściami, bicie przedmiotami, parzenie, polewanie substancjami żrącymi, użycie broni, porzucenie w niebezpiecznej okolicy, nie udzielenie koniecznej pomocy, itp.
PRZEMOC PSYCHICZNA
n wyśmiewanie poglądów, religii, pochodzenia, narzucanie własnych poglądów, stała krytyka, wmawianie choroby psychicznej, kontrolowanie i ograniczanie kontaktów z innymi osobami, domaganie się posłuszeństwa, ograniczanie snu i pożywienia, wyzywanie, poniżanie, upokarzanie, zawstydzanie, stosowanie gróźb, szantażowanie, itp.
PRZEMOC SEKSUALNA
n wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych pieszczot i praktyk seksualnych, wymuszanie seksu z osobami trzecimi, sadystyczne formy współżycia seksualnego, krytyka zachowań seksualnych, itp.
PRZEMOC EKONOMICZNA
n odbieranie zarobionych pieniędzy, uniemożliwianie podjęcia pracy zarobkowej, niezaspokajanie podstawowych, materialnych potrzeb rodziny, szantażowanie, itp.
o PSYCHOLOGICZNE MECHANIZMY PRZEMOCY
o SYNDROM WYUCZONEJ BEZRADNOŚCI – poddanie się, zaprzestanie działań, które wynikają z przekonania, że cokolwiek się zrobi nie będzie to miało większego znaczenia
o Jest to jeden z podstawowych objawów występujących u osób doznających przemocy
o Skutki wyuczonej bezradności u ofiar przemocy to:
n deficyty poznawcze
n deficyty motywacyjne
n deficyty emocjonalne
o Wyuczona bezradność rozwija się na bazie życiowych doświadczeń osób doznających przemocy:
n Doświadczenia z dzieciństwa:
o przemoc fizyczna napaść seksualna lub molestowanie
o sytuacje traumatyczne kłopoty w nauce
o problemy zdrowotne
n Doświadczenia wyniesione ze związków w życiu dorosłym:
o przemoc gwałt
o patologiczna zazdrość groźby pozbawienia życia
o ZJAWISKO „PRANIA MÓZGU”
n szereg zabiegów, które celowo są stosowane przez grupę lub jednostkę, by zmienić czyjeś przekonania, nastawienia, światopogląd
n szereg zabiegów stosowanych w celu zmiany osobowości aby osoba manipulowana działała zgodnie z oczekiwaniami manipulatora
o Najbardziej typowe techniki stosowane przez sprawców przemocy domowej wobec swych ofiar:
n Izolacja
n Monopolizacja uwagi
n Doprowadzenie do wyczerpania
n Wywoływanie leku i depresji
n Naprzemienność kar i nagród
n Demonstrowanie wszechmocy, wszechwładzy
n Wymuszanie drobnych przysług
o Konsekwencje zjawiska „prania mózgu”
n degradacja własnego obrazu
n przeżywanie silnego poczucia winy i lęku
n wyzwalanie silnych stanów regresji
o CYKL PRZEMOCY W RODZINIE
1. FAZA NARASTANIA NAPIĘCIA
2. FAZA GWAŁTOWNEJ PRZEMOCY
3. FAZA MIODOWEGO MIESIĄCA
4. SPECYFICZNE PROBLEMY UCZNIÓW
5. KLASYFIKACJA ZABURZEŃ WYSTĘPUJĄCYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
6. ZABURZENIA Z ZACHOWANIAMI NISZCZYCIELSKIMI
7. ZABURZENIA EMOCJONALNE
8. ZABURZENIA ODŻYWIANIA
9. CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJOWE
10. TIKI
11. ZABURZENIA WYDALANIA
12. UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE
13. ZABURZENIA UCZENIA SIĘ
14. ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej
15. Zaburzenia koncentracji uwagi:
1. sprawia wrażenie, że nie słucha,
2. nie kończy zdania,
3. skupia uwagę na bardzo krótko,
4. łatwo się dekoncentruje,
5. nie zwraca uwagi na polecenia.
16. Nadruchliwość:
1. jest niespokojne,
2. nie może spokojnie usiedzieć,
3. jest nadmiernie aktywne.
17. Impulsywność:
1. działa bez zastanowienia,
2. machinalnie przerywa innym,
3. nie czeka na swoja kolej.
18. IDEALNA DIAGNOSTYKA W KIERUNKU ADHD
19. Informacje zebrane od rodziców na temat rozwoju dziecka i obecnego jego zachowania
20. Informacje uzyskane od nauczyciela na temat zachowania dziecka w szkole
21. Badanie pediatryczne
22. Badanie neurologiczne, w razie potrzeby badanie EEG
23. Obserwacja zachowania dziecka
24. Rozmowa z dzieckiem
25. Ocena nasilenia problemu nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeń w koncentracji uwagi oraz zachowań problemowych przy pomocy kwestionariuszy
26. Obiektywna lub subiektywna ocena aktywności ruchowej dziecka
27. Obiektywny pomiar uwagi dziecka
28. Badanie psychologiczne, ocena ilorazu inteligencji
29. STANY, KTÓRE MOGĄ BYĆ POMYLONE Z ADHD
30. CHOROBY SOMATYCZNE:
1. alergie, nadczynność tarczycy, astma, choroby reumatyczne, choroby wątroby, wady serca, choroby pasożytnicze, przewlekłe zatrucie ołowiem, uszkodzenia słuchu i wzroku, padaczka
31. ZABURZENIA PSYCHICZNE:
1. niski iloraz inteligencji, silny lęk, zaburzenia zachowania, całościowe zaburzenia rozwojowe, depresja, mania
32. CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE:
1. nadmierne zdolności, silny stres, maltretowanie fizyczne, wykorzystywanie seksualne, brak prawidłowego wychowania
33. DZIECKO NADPOBUDLIWE W SZKOLE
34. Dziecko nadpobudliwe ma odmienne możliwości i wymagania należy się do nich dostosować,
35. Nie karać za objawy, gdyż to niezależnie od dziecka budzi lęk i niechęć.
36. Nie wzmacniać niewłaściwego zachowania. Trzeba zauważać, gdy dziecko robi coś dobrze i zachęcać je do dalszej pracy.
37....
Ylayda