Regionalna i lokalna samorządność w turystyce.pdf

(74 KB) Pobierz
172523028 UNPDF
REGIONALNA I LOKALNA SAMORZĄDNOŚĆ
W TURYSTYCE
Różne zjawiska i procesy związane z funkcjonowaniem turystyki oraz nowe
możliwości dają nowe rozwiązania dla lokalnych samorządów, szczególnie gmin i
powiatów m. in.:
lokalnych i regionalnych potencjałów
gospodarki i rozwiązań dotyczących możliwości finansowania
preferencji w zakresie rozwoju gospodarczego
stanu opinii publicznej i wyobrażeń o turystyce
zasad i mechanizmów zastosowanych w praktyce idei samodzielności i
samorządności
Rozwój turystyki lokalnej zależeć będzie od:
modelu władz lokalnych (np. model ekonomiczno - rozwojowy)
stylu sprawowania władzy
postaw społecznych
lokalnego wymiaru tradycji samorządowych
Rozwój regionalnej lub lokalnej gospodarki turystycznej musi być poprzedzony
analizą takich czynników jak:
aktualna wielkość ruchu turystycznego
zaplecze usługowe wykorzystywane przez turystów
pozycja poszczególnych gmin lub miejscowości turystycznych w regionie
możliwości miejscowości i regionów w zaspokojeniu rożnych potrzeb
motywacje przyjazdu turystów
stosunek miejscowej ludności i rozwoju miejscowości (lub gminy) przez
aktywizację gospodarki turystycznej
określenie obszarów szczególnego zainteresowania turystów
Umacnianiu się regionalnej i lokalnej samorządności w turystyce służą
przede wszystkim regulacje prawne (ustawy), dzięki którym są rożne inicjatywy
gospodarcze i samorządowe. Zaliczyć tu można:
powstawanie nowych jednostek gospodarki turystycznej, prowadzących
działalność na szczeblu lokalnym i regionalnym, np. biura podróży, obiekty
hotelarskie, zakłady gastronomiczne
szybko postępujący proces prywatyzacji
dopuszczenie kapitału krajowego i zagranicznego do inwestycji turystycznych
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
wspieranie przez Unię Europejską w formie dopłat, dofinansowań lub
kredytów przeznaczonych na rozwój euroregionów
stosowanie zniżek i zwolnień z podatków
organizowanie lokalnych i regionalnych wspólnot gospodarczych w różnej
postaci
Podejmowanie samodzielnych decyzji na szczeblu lokalnym i
regionalnym dotyczy rozwoju turystyki i branży turystycznej z wykorzystaniem
uprawnień i narzędzi na ten cel. Wymaga to jednak uwzględnienia podstawowych
zasad rozwoju, a dokładniej:
region, powiat, gmina lub miejscowość uznają turystykę jako ważny czynnik
rozwoju gospodarczego; pozostałe sektory i dziedziny gospodarki są obszarami
wspierającymi turystykę
region, gmina, powiat przygotowują i wdrażają strategię aktywizacji lokalnej
poprzez rozwój turystyki i gospodarki turystycznej
regiony, powiaty, gminy wspierają wszelkie inicjatywy pomagające tworzyć
wewnętrzne struktury regionalne i lokalne służące rozwojowi
przedsiębiorczości w turystyce (np. lokalne organizacje turystyczne i
hotelarskie, biura podróży), a także rozwijają i doskonalą regionalny lub
lokalny system zarządzania marketingowego gospodarką turystyczną
Warunkiem stworzenia skutecznego systemu zarządzania turystyką na
szczeblu lokalnym lub regionalnym jest:
ukształtowanie się kompetentnych władz samorządowych, a w jednostkach
gospodarki turystycznej kadry menadżerów
ukształtowanie się odpowiedzialnych struktur organizacyjnych na szczeblu
samorządu terytorialnego,stymulujących rozwój lokalnej i regionalnej
gospodarki turystycznej
tworzenie i pozyskanie źródeł finansowania do realizacji przedsięwzięć
stymulujących rozwój gospodarki
Podstawą lokalnej i regionalnej gospodarki turystycznej, a także
czynnikiem kształtującym lokalną i regionalną samorządność w turystyce są
samodzielne podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie turystyki.
Obszarami ich samodzielnych decyzji mogą być takie dziedziny jak:
ustalanie cen towarów i usług turystycznych, marż, prowizji, rabatów i
upustów
podejmowanie działań konkurencyjnych
dysponowanie własnym kapitałem, organizowanie nowych struktur
gospodarczych (spółki, zrzeszenia, fundacje)
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
negocjowanie i zawieranie umów
dobór kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr
prowadzenie własnej polityki płacowej
kształtowanie własnej oferty
ustalanie znaków towarowych i firmowych
wybór form sprzedaży, promocji, kanałów dystrybucji, wybór kontrahentów i
rynków zbytu
dysponowanie wynikami finansowymi
Aby gospodarka turystyczna mogła być jednym a aktywnych
i efektywnych elementów kształtowania rozwoju lokalnej i regionalnej turystyki
potrzeba:
wzmacniania stosunków gospodarczym na szczeblu lokalnym, regionalnym
oraz krajowym
racjonalnej gospodarki kapitałami własnymi i obcymi
kształtowanie równowagi rynkowej poprzez skuteczne zaspokojenie potrzeb
lokalnej i regionalnej społeczności oraz potrzeb turystów krajowych
i zagranicznych
integracja społeczności lokalnej i regionalnej
W miarę rozwoju idei samorządności w życiu społecznym oraz
gospodarczym rozszerza się działanie lokalnej i regionalnej samorządności
w turystyce oraz zwiększają się możliwości i szanse wykorzystania istniejących
zasobów i walorów turystycznych.
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
Zgłoś jeśli naruszono regulamin