PROGRAM NAUCZANIA DZIECKA.doc

(324 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY DLA DZIECKA SPECJALNEJ TROSKI

PRZYKŁADOWE ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM

(według podstawy programowej kształcenia ogólnego uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w sześcioletnich szkołach podstawowych i gimnazjach)

 

OŚRODEK OKRESO

WY

OŚRODEK DNIA

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

SPOSOBY REALIZACJI

I POMOCE

UWAGI

PODSTAWOWE

PONADPODSTAWOWE

I

POŻE

GNANIE WAKA

CJI

1. W nowym roku.

Wie, jak należy zachować się podczas uroczystości szkolnych. Rozpoznaje rówieśników ze swojej klasy.

 

Apel z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego.

Spotkanie z wychowawcą.

 

2. Wakacyjne zabawy.

Potrafi wymienić zabawy. Rozpoznaje na ilustracji wskazane elementy. Wspólnie śpiewa piosenkę „Na plaży”.

Wie, po czym poznać, że kończy się lato (mniejsza ilość straganów). Potrafi zachować się w kawiarni. Wykonuje prace plastyczne.

Wypowiada się na temat ilustracji.

Rozpoznaje zabawy wakacyjne.

Zna zasady poruszania się po drogach.

Obserwacja okolicy.

Wyprawa do kawiarni.

Ekspresja plastyczna- kredka ołówkowa.

 

3. Bezpiecznie chodzimy.

Rozróżnia dźwięki w otoczeniu. Idzie w kierunku dźwięku. Chętnie obserwuje przyrodę, wszystko go ciekawi. Bezpiecznie przechodzi przez jezdnię. Zauważa znaki drogowe.

Wspólnie z nauczycielem określa znaczenie najczęściej spotykanych znaków.

Składa z elementów znaki drogowe.

Wycieczka wokół szkoły.

Przechodzenie przez jezdnię.

Układanka – znaki drogowe.

Środowisko

Społeczno-przyrodnicze

Klasa 1

Cz. Cyrański.

s. 5-6, 25-28

Środowisko 1

J. Nowak s24, 28-29

4. Wakacyjne skarby.

Rozpoznaje skarby znad morza. Wypowiada się na temat swoich skarbów. Grupuje przedmioty według określonych cech. Swobodnie interpretuje muzykę poprzez ruch ciała. Potrafi śpiewać refren piosenki „Na plaży”.

Posługuje się terminem: na zewnątrz, we wnętrz. Planuje kolejność swoich działań (złożenie widokówki

i domalowanie fal morskich.

Wystawka wakacyjnych skarbów.

Obserwacja ilustracji.

Widokówka.

 

II

MOJA SZKOŁA

1.W klasie.

Wymienia sprzęty i pomoce znajdujące się w klasie. Wie, gdzie znajduje się kącik: zabawek, książek i układanek. Dba o kącik roślin. Zna obowiązki ucznia.

Wskazuje kierunki: w lewo, w prawo. Wie, co potrzebuje roślina w nasze klasie.

Układa plan klasy z gotowych elementów.

Obserwuje wyposażenie Sali.

Zabawy na orientację w przestrzeni.

Szablony sprzętów szkolnych.

Środowisko…

Cz. Cyrański

s. 8-15.

2. Moja szuflada.

Układa pomoce w swojej szufladzie. Potrafi rozpoznać miejsce swoich pomocy, wskazuje własną szufladę. Wypowiada się- Mojej szufladzie znajduje się…..

Wspólnie śpiewamy piosenkę pt. „Kolorowe kredki”. Przy pomocy nauczyciela rozpoznaje kolory.

Stosuje w wypowiedziach określenia: wyżej, niżej, w bok i w tył.

Grupuje kolory.

 

Wizytówka.

Piórnik.

Ilustracje wyposażenia piórnika

i tornistra.

Kaseta  z nagraniem.

 

3. Dbamy o pomoce.

Potrafi układać na półkach. Rozdziela podręczniki od bajek. Wie, jak należy postępować z książką. Segreguje pomoce według określonej cechy. Potrafi połączyć dwa takie same przedmioty. Śpiewa piosenkę pt. „Kolorowe kredki”.

Układa pomoce na półkach. Przy pomocy nauczyciela skleja książki.

Zajęcia w Sali.

Karty pracy.

Kaseta z nagraniem.

 

III

ŚWIAT WOKÓŁ NAS

1. Pracujemy razem.

Uczestniczy czynnie w akcjach organizowanych przez szkołę.

Rozumie znaczenie sprzątania Ziemi.

Chętnie uczestniczy w zajęciach z rówieśnikami. Pamięta o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach.

 

Udział w akcji „Sprzątamy świat”

 

2. Żegnamy lato.

Wytrwale ćwiczy wymowę. Prowadzi obserwacje przyrody. Zauważa zjawiska przyrodnicze. Wypowiada się przy pomocy nauczyciela na temat zauważonych zmian w przyrodzie.

Utrwala sobie nazwy dni tygodnia. Naśladuje głosy ptaków.

Wypowiada się w oparciu o własne doświadczenia.

Wskazuje na ilustracji –co żegnamy razem z latem.

Ostatni letni spacer wokół szkoły.

Karty pracy.

Ilustracje.

 

3. Jesienne powitanie.

Prowadzi obserwacje przyrodnicze. Uczy się nazw pór roku. Wskazuje i nazywa ilustracje z określonymi porami roku. Zauważa kolory jesieni. Doskonali sprawność manualną. Potrafi ruchem ciała przedstawić muzykę.

Rozróżnia kolory jesieni.

Wymienia zmiany w przyrodzie w związku ze zmiana pory roku.

 

Obserwacja prowadzona przez okno.

Karty pracy.

Jesienna muzyka.

 

4. Barwy jesieni.

Dostrzega kolory jesieni. Prowadzi obserwacje pogodowe. Reaguje na dźwięki słuchowe i wzrokowe. Interesuje go otaczająca rzeczywistość.

Słuch piosenek o jesieni.

Rozpoznajemy liście z drzew przy szkole: jarzębina i topola.

Rozróżnia kolory: żółty, czerwony, rudy i brązowy.

W wypowiedzi stosuje: w lewo, w prawo, w tył, w przód.

Jesienny spacer wokół szkoły.

Jesienne liście.

Jesienna muzyka.

Miś 21/97

5. Jesienna pogoda.

Prowadzi obserwacje pogodowe. Rozpoznaje znaki określające pogodę. Układa kalendarz pogody. Doskonali wypowiedzi ustne: Za oknem…

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin