Indywidualne_programy_edu.doc

(151 KB) Pobierz
Propozycja indywidualnego programu edukacyjnego dla ucznia szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym

Indywidualne programy edukacyjne

dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym

 

 

Prezentowane indywidualne programy edukacyjne przygotowałyśmy dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym szkoły podstawowej oraz gimnazjum uczęszczających do Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Przemyślu.

Wyznaczone w programach cele obejmują aktywność indywidualną i zespołową ucznia w różnych sferach: umysłowej, emocjonalno-motywacyjnej , działaniowej i są skorelowane z zadaniami określonymi w „Podstawie programowej kształcenia ogólnego uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy”.

Do każdego celu dobrano adekwatne do możliwości dziecka  zadania, sformułowano treści i prognozowane umiejętności ucznia. Programy zaplanowane zostały na rok pracy z dzieckiem i po tym okresie podlegają weryfikacji .Stanowią również podstawę oceny kompetencji ucznia w różnych zakresach funkcjonowania.

 

Propozycja indywidualnego programu edukacyjnego dla ucznia szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym lub znacznym

 

 



           CELE

 

 

I. Wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Kształcenie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

 

 

 

 

III. Umożliwienie doznawania satysfakcji z osiąganej niezależności.

 

 

 

 

 

 

 

IV. Usprawnianie i rozwijanie sfery psychoruchowej.

 

 

V. Zdobywanie umiejętności technicznych i wykorzystywanie ich w różnych sytuacjach życiowych.

 

 

 

 

 

 

 

VI. Kształtowanie umiejętności korzystania z instytucji i obiektów lokalnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Komunikowanie stanów emocjonalnych i potrzeb.

 

VIII. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX. Kształtowanie postaw społecznych.

 

 

 

 

X. Realizowanie się w pełnieniu ról społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

XI. Rozwijanie poczucia obowiązku.

 

 

XII. Kształtowanie postaw proekologicznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XIII. Uczestnictwo w zawodach sportowych, turystycznych, krajoznawstwie.

 

 

 

 

 

                        ZADANIA

 

 

1. Usprawnianie czynności fizjologicznych.

 

 

2. Usprawnianie umiejętności samodzielnego mycia się

 

 

3. Odczuwanie potrzeby mycia się i wyrabianie nawyków higienicznych.

 

 

4. Opanowanie umiejętności ubierania się.

 

5. Przygotowanie posiłków.

 

 

 

 

 

 

6. Estetyczne podawanie posiłku

 

 

1. Wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.

 

2. Kształtowanie umiejętności dokonywania zakupów.

 

 

1. Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się po ulicy i korzystanie ze środków lokomocji.

 

 

 

2. Budzenie świadomości i orientacji własnego ciała.

 

 

1. Usprawnianie rozwoju psychoruchowego.

 

 

 

1. Usprawnianie małej motoryki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Zapoznanie się z zakresem usług instytucji: poczty, telekomunikacji.

 

2. Poznanie sposobu spędzania wolnego czasu- kino, teatr.

 

3. Uczestniczenie w różnych formach życia religijnego.

4. Poznanie specyfiki leczenia w różnych punktach pomocy medycznej.

 

5. Przybliżenie charakteru pracy policjanta, strażaka, strażnika miejskiego.

 

1. Nabywanie umiejętności nawiązywania rozmowy i jej podtrzymywanie.

 

1. Usprawnianie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej.

 

2. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Komunikowanie się w sposób niewerbalny.

 

 

4. Przygotowanie do nauki czytania i pisania.

 

 

 

5. Kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych.

 

 

 

 

 

 

 

1. Budzenie chęci pomocy.

 

2. Wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.

 

1. Doświadczanie relacji społecznych.

 

2.Przygotowanie do pełnienia ról społecznych.

 

 

3. Udział w imprezach i uroczystościach klasowych . szkolnych, rodzinnych.

 

 

1.Zapoznanie i realizowanie wymaganych obowiązków.

 

 

1. Obcowanie z przyrodą.

 

 

 

 

 

 

2. Poznanie środowiska przyrodniczego i jego elementów.

 

 

 

 

 

 

 

1. Czynny udział w imprezach turystyczno – sportowych.

 

                        TREŚCI

 

 

Rozpoznawanie oznaczeń wc;

Zapoznanie z różnymi rodzajami urządzeń sanitarnych.

 

Korzystanie z przyborów toaletowych. Mycie całego ciała.

 

 

Mycie rąk, czyszczenie paznokci, czesanie się, używanie dezodorantu.

 

 

Nakładanie odzieży wierzchniej.

Zapinanie i rozpinanie zapięć różnego typu.

 

Asystowanie przy przygotowaniu posiłków. Wykonywanie prostych czynności- mycie produktów, naczyń, obieranie, krojenie, mieszanie, doprawianie.

Podawanie naczyń i przyborów kuchennych.

 

Dekoracja stołu, układanie talerzy, sztućców.

 

Poznanie form grzecznościowych.

Przestrzeganie norm zachowania w kontaktach grupowych.

 

Samodzielne wyszukiwanie określonego towaru w sklepie samoobsługowym. Płacenie za kupiony towar.

 

Poruszanie się po chodniku, wyjścia w grupie, przechodzenie przez jezdnię, poruszanie się poboczem szosy, przejazd autobusem, bezpieczne zabawy na podwórku.

 

Zaznajomienie z budową własnego ciała.

Rozróżnianie płci, identyfikacja z własną płcią.

 

Zabawy ruchowe z pełzaniem, czworakowaniem, orientacyjno- porządkowe. Zabawy z piłką.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe.

 

Zamalowywanie przestrzeni ograniczonej szablonem o określonym kształcie, wycinanie foremkami kształtów w dowolnej masie plastycznej, ugniatanie i urabianie masy plastycznej w palcach. Wciskanie mas plastycznych w pojemniczki o różnych kształtach. „Zatapianie” przedmiotów w masie plastycznej. Nawlekanie koralików wg wzoru. Cięcie nożyczkami. Tworzenie koloru pochodnego z plasteliny.

 

 

 

Asystowanie w załatwianiu usług pocztowych. Samodzielne wysyłanie listu.

 

Wyjście na seans filmowy do kina, na spektakl teatralny.

 

Msza św, Sakramenty, Rekolekcje.

 

Praca lekarza, pielęgniarki, stomatologa.

 

 

Spotkanie z przedstawicielami zawodów.

 

 

 

Formułowanie wypowiedzi przy pomocy symboli PCS;

 

 

Rozpoznawanie, różnicowanie, lokalizacja dźwięków, ćwiczenia rytmiczne.

 

Rozpoznawanie znanych elementów w rzeczywistości i na ilustracji.

Porównywanie fragmentów rzeczywistości i ilustracji, zauważanie zmian.

Określanie stosunków przestrzennych, dobieranie par jednakowych obrazków wg stopnia trudności.

Układanie obrazków i przedmiotów po lewej i po prawej stronie, na górze, na dole, pod, nad, obok, za, przed.

 

Dobieranie części do całego obrazka.

Segregowanie przedmiotów wg ich przeznaczenia.

 

Odczytywanie komunikatów (gest, mimika, kontakt wzrokowy).

Porozumiewanie się za pomocą symboli PCS

Nauka na pamięć nazw dni tygodnia, pór roku.

Wykorzystywanie symboli graficznych (oznaczenia pogody, znaki drogowe).

 

Dobieranie jednakowych form geometrycznych.

Kompozycje z figur geometrycznych.

Wyodrębnianie i tworzenie zbiorów.

Szacowanie wartości i liczenie pieniędzy.

Pojęcia czasowe- pory doby, następstwo dni tygodnia, miesięcy, pór roku.

 

 

Współdziałanie w trakcie wykonywanej czynności.

Samorzutna pomoc w klasie i w domu.

Formy grzecznościowe. Regulamin zachowania w klasie i w szkole.

 

Wspólne zabawy, prace- współdziałanie, samodzielne organizowanie.

Rodzaje ról społecznych w rodzinie, stosunki pokrewieństwa, podział obowiązków w rodzin

 

Obrzędowość świąteczna, przygotowanie do świąt.

 

 

Obowiązki ucznia, dyżurnego, dziecka w rodzinie.

 

 

Prowadzenie hodowli, upraw, wykorzystywanie tworów przyrody do dekoracji klasy, prac plastycznych.

 

 

 

 

Zapoznanie z elementami klimatu, ekosystemów, krajobrazu.

Pospolite gatunki roślin i zwierząt. Pory roku. Ochrona przyrody.

 

 

 

 

 

Szkolny Dzień Sportu, ognisko „Święto Pieczonego Ziemniaka”, rajd krajoznawczy, wycieczki autokarowe.

 

                            UMIEJĘTNOŚCI

 

 

- rozpoznaje oznaczenia wc;

- rozróżnia i nazywa urządzenia sanitarne (spłuczka,   kran, sedes, umywalka);

 

- korzysta z przyborów toaletowych: mydło, ręcznik, pasta, szczoteczka do zębów;

- samodzielnie myje zęby, uszy, głowę;

 

- myje ręce samorzutnie po wyjściu z toalety;

- czesze się z użyciem grzebienia;

- czyści ręce i paznokcie szczotką;

 

- nakłada odzież pod kontrolą;

- zapina, rozpina guziki, zamki błyskawiczne, rzepy;

 

- myje obiera, kroi produkty;

- przy pomocy zmywa naczynia;

- przy pomocy parzy herbatę;

 

- rozpoznaje rodzaje naczyń i przyborów kuchennych;

 

 

- wie, jak należy rozłożyć talerze i sztućce;

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin