Dydaktyka - wielkie opracowanie - 2008-2009 - WPUW.doc

(1258 KB) Pobierz
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW DYDAKTYKI OGÓLNEJ ROK 2008/2009

 


Spis treści

1.              DEFINICJE DYDAKTYKI (KOMEŃSKI, DEWEY)              3

a)              HISTORYCZNA – dydaktyka, sztuka nauczania, umiejętność praktyczna              3

b)              KOMEŃSKI              3

c)              HERBART              3

d)              DEWEY              3

e)              WSPÓŁCZEŚNIE              3

2.              MODEL TRADYCYJNY NAUCZANIA              3

CEL: wykształcenie silnego moralnie charakteru              3

3.              STOPNIE FORMALNE HERBART, rein, DEWEY              4

a)              HERBART              4

b)              DEWEY – PEŁNY AKT MYŚLENIA              4

c)              REIN              4

4.              PROGRESYWIZM – DYDAKTYKA DEWEY              4

a)              NOWA SZKOŁA              4

b)              STARA SZKOŁA              4

5.              PORÓWNANIE MODELU TRADYCYJNEGO Z PROGRESYWISTYCZNYM              5

6.              cechy współczesnego kształcenia (dydaktyka współczesna)              5

7.              CELE KSZTAŁCENIA              6

co to jest operacjonalizacja?              7

8.              TREŚĆ KSZTAŁCENIA              7

a)              materializm dydaktyczny (encyklopedyzm) – 1879              7

b)              FORMALIZM DYDAKTYCZNY – 1791              8

c)              UTYLITARYZM – XIX/XX              8

d)              TEORIA PROBLEMOWO – Kompleksowa – XX wiek              8

e)              strukturalizm – 1961              9

f)              egzemplaryzm - 1958              9

g)              MATerializm funkcjonalny , Progresywizm – 1962              10

h)              teoria programowania dydaktycznego – lata 50              10

9.              ZASADY NAuczania – normy obligatoryjne              11

10.              METODY nauczania              11

11.              formy organizacyjne – formy kształcenia              12

a)              KRYTERIA PODZIAŁU FORM              12

b)              NAUCZANIE JEDNOSTKOWE I ZBIOROWE              12

12.              środki kształcenia, środki dydaktyczne              13

13.              planowanie pracy dydaktycznej              14

a)              rodzaje planowania              14

b)              Metody planowania              14

c)              rodzaje kontroli i oceny stopnia realizacji planu pracy dydaktycznej              15

14.              Składniki procesu kształcenia              15

a)              uczeń              15

b)              nauczyciel              15

c)              materiały nauczania              15

15.              niepowodzenia szkolne              15

a)              Podział niepowodzeń szkolnych              15

b)              PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH              16

c)              dydaktyczne Środki zaradcze przeciwdziałania niepowodzeniom              17

16.              Kształcenie wielostronne / nauczanie wielostronne              18

17.              strategie nauczania (okoń)              19

18.              pomiar dydaktyczny              19

19.              7 ogniw okonia              19

 

 

 

 

1.       DEFINICJE DYDAKTYKI (KOMEŃSKI, DEWEY)

a)      HISTORYCZNA – dydaktyka, sztuka nauczania, umiejętność praktyczna

 

b)      KOMEŃSKI

§         sztuka nauczania wszystkich wszystkiego + wychowanie

§         wszystkich à chłopców, dziewczęta, niemowlę, staruszka à uniwersalna sztuka

 

c)       HERBART 

§         teoria nauczania

§         Odrzuca on nauczanie jako sztukę; szuka naukowych przesłanek.

 

d)      DEWEY

Ø       Teoria uczenia się

Ø       Uczeń ma aktywną rolę, praktyczne działanie,

Ø       Czynności nauczyciela determinowane przez czynności poznawcze uczniów (nie odwrotnie)

 

e)      WSPÓŁCZEŚNIE

 

·         Nie ma przeciwstawienia czynności

·         Proces Nauczania + uczenie się = dydaktyka współcześnie

·         Analizuje zależności w procesie i formuje je

·         Funkcja teoretyczna i praktyczna

·         Zamierzone, celowe, świadomie podejmowane działania dążące do ukształtowania wg ideału wychowawczego

 

CEL → TREŚĆ → (PROCES) → METODA → FORMA → ŚRODKI

Inna wersja : dydaktyka = cele, treści, metody, środki, zasady, formy, proces, system.

przy czym lekcja 45 minutowa = cel + treści + formy + metody + środki + zasady + efekty,
przy czym cele muszą być na początku, efekty zawsze na końcu, treści jako drugie, resztę można mieszać.

 

 

2.       MODEL TRADYCYJNY NAUCZANIA

 

CEL: wykształcenie silnego moralnie charakteru

nauczanie wychowujące

nie można oddzielać wychowania od nauczania (wola i charakter rozwija się z rozumem)

życie psychiczne składa się z wyobrażeń czyli reali

nie tylko teoria, Herbart korzysta z wielu nauk

umysł jest czynny i twórczy

 

 

 

 

 

 

3.       STOPNIE FORMALNE HERBART, rein, DEWEY

HERBART

- jeśli coś nie działa, nie można cofnąć się do poprzedniego punktu

a)      HERBART

1.       JASNOŚĆ

SPOCZYWAJĄCA

ZGŁĘBIANIE

2.       KOJARZENIE

POSTĘPUJĄCE

3.       SYSTEM

SPOCZYWAJĄCY

OGARNIANIE

4.       METODA

POSTĘPUJĄCA

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin