TEMAT KOMPLEKSOWY: „JESIENNA MUZYKA”
TEMATY DNI:
1. Listopadowa muzyka .
2. Deszcz i wiatr gra wokoło.
3. Jesienne zabawy przy muzyce.
4. Smutno – wesoło - jesienne nastroje.
5. Jesienna orkiestra.
Cele ogólne:
- nauka piosenki Pt. „Jesienny deszcz”
- rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych;
- wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki;
- rozwijanie poczucia rytmu;
- rozwijanie wrażliwości na zmiany tempa i dynamiki;
- ćwiczenie percepcji i koncentracji uwagi;
- rozwijanie koordynacji ruchowej i orientacji w przestrzeni;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej;
- kształtowanie kreatywności i twórczości muzycznej.
Metody pracy:
- analityczno - percepcyjna;
- problemowo - twórcza
- problemowo - analityczna
Formy pracy:
- zespołowa;
- indywidualna;
- grupowa.
Środki dydaktyczne: płyta z nagraniem piosenki Pt. „Jesienny deszcz”, ilustracja jesienna, nagrania muzyczne utworów do słuchania, chusta animacyjna, kolorowe wstążki, sylwety parasoli i kropel deszczu, instrumenty perkusyjne: kołatki, bębenek, grzechotki,
Niekonwencjonalne: woreczki foliowe, gazety, opaski z listkami, sylwety liści, farby plakatowe, tekst wiersza, krążki, rurki do napojów, kulki z wełny, farby plakatowe.
DZIEŃ 1
TEMAT DNIA : Listopadowa muzyka.
Cele operacyjne: ( dziecko potrafi ):
- wypowiadać się na temat ilustracji,
- określić charakterystyczne cechy jesiennej pogody;
- słuchać uważnie piosenki z nagrania CD;
- określić nastrój, tempo, charakter piosenki;
- reagować na zmianę dynamiki utworu;
- wykonać prawidłowo ćwiczenie oddechowe;
- zaśpiewać zbiorowo piosenkę.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozmowa kierowana przy ilustracji, dzieci wypowiadają się na temat pogody późną jesienią, dzieci określają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla tej pory roku.
2. Słuchanie piosenki Pt. „Jesienny deszcz” z płyty CD – muzyka: Wojciech Kaleta, słowa: Sławomir Karaszewski. ( aneks nr. 1)
3. Omówienie treści piosenki, jej budowy, tempa, dynamiki i nastroju ( podkreślenie wesołego, tanecznego charakteru piosenki )
4. Zabawa muzyczno – ruchowa uwrażliwiająca na zmiany tempa : „Wiatr i wiaterek”
Dzieci stoją na obwodzie koła, w rękach trzymają. chustę animacyjną , na którą nauczycielka rozrzuca sylwety jesiennych liści. Dzieci poruszają chustą animacyjną w zależności od tempa utworu muzycznego :
Lekko, wolno - gdy muzyka jest spokojna, wolna
mocno , szybko- gdy muzyka , staje się coraz szybsza: (utwór Symfonia G – dur nr 94 J. Haydn .)
5. Ćwiczenie oddechowe: „Wirujące listki”. Dzieci otrzymują sylwety listków na nitce,
oraz rurki do napojów – chodzą po całej sali, dmuchają na listki przez rurkę i obserwują jak wirują.
6. Zabawa rytmiczna: „Cicho – głośno”, uwrażliwiająca na zmianę dynamiki.
Dzieci wypowiadają słowa: „Zła pogoda kapie woda” - raz cicho, raz głośno w zależności od ułożenia ręki N. ( ręka uniesiona do góry- głośno, w dół –cicho)
oraz symbolu graficznego: coraz głośniej;
coraz ciszej.
7. Zbiorowy śpiew piosenki: „Zła pogoda - dzieci śpiewają piosenkę„ poznaną w zeszłym roku ,maszerują rytmicznie po obwodzie koła do akompaniamentu tamburyna.
DZIEŃ 2
TEMAT DNIA: Deszcz i wiatr gra wokoło.
Cele operacyjne: ( dziecko potrafi):
- reagować na sygnały słuchowe;
- nauczyć się I zwrotki piosenki i refrenu;
- rozwijać poczucie rytmu;
- reagować na przerwę w muzyce;
- reagować na zmianę tempa;
- słuchać uważnie utworu muzycznego i zilustrować go ruchem
1. Zabawa ruchowa inhibicyjno – incytacyjna: „Kropelki deszczu”. Dzieci maszerują rytmicznie po obwodzie koła, na sygnał bębenka ( N. uderza 3, 4 lub 2 razy ), podskakują tyle razy ile usłyszą uderzeń w bębenek.
2. Ćwiczenie emisyjne: „Śpiewający deszcz” – dzieci powtarzają za N. sylaby: kap, chlap.
3. „Jesienny deszcz”- nauka I zwrotki piosenki i refrenu metodą ze słuchu, N. śpiewa fragment piosenki- dzieci powtarzają.
4. Rytmizacja tekstu piosenki połączona z gestodźwiękami - N. uderza o uda, klaszcze w dłonie, tupie prawą nogą, lewą – dzieci powtarzają te czynności.
5. Zabawa muzyczno – ruchowa: „Wiatr i liście” z reakcją na przerwę w muzyce. Dzieci otrzymują opaski z listkami, stoją w rozsypce po całej Sali. Jedno wyznaczone dziecko jest wiatrem ( ubrane w foliowy płaszczyk), kiedy zacznie grać muzyka „wiatr” chodzi między „listkami” i dotyka je po kolei. Dotknięty listek wiruje wokół własnej osi. Gdy muzyka ucichnie- dzieci staja nieruchomo w miejscu, ponowny sygnał zachęca do dalszej zabawy.
6. „Zabawa z echem” – N. mówi i jednocześnie cicho klaszcze, a dzieci
Powtarzają:
7. Zabawa muzyczno – ruchowa: „Kałużowy spacer” uwrażliwiająca na zmiany tempa. Dzieci wybierają się na spacer, muszą jednak przeskakiwać powstałe „kałuże” ( krążki) ). Sposób skakania podpowiada akompaniament wygrywany przez N. na bębenku:
- rytm półnutowy - skaczą wolno obunóż,
- rytm ćwierćnutowy – skaczą szybciej z nogi na nogę.
8. Słuchanie utworu Fryderyka Chopina: „Walc Des – dur” ( nagranie CD )
Dzieci przyjmują wygodną pozycję i w ciszy słuchają utworu.
Omówienie utworu – N. zachęca dzieci, aby samodzielnie wypowiadały się na temat
muzyki ( ma szybkie tempo, jest lekka, pogodna, wesoła, żartobliwa, dźwięki wirują
jak listki na wietrze itd.).
Improwizacja do muzyki – dzieci otrzymują kolorowe wstążki, samodzielnie tańczą d
muzyki. N. opowiada jak wiruje wiatr, jak tańczą liście, jak się wznoszą i opadają itp.
Przy końcowej frazie walca, wszystkie dzieci kucają.
DZIEŃ 3
TEMAT DNIA: Jesienne zabawy przy muzyce.
Cele operacyjne: (dziecko potrafi):
- wykonać akompaniament do wiersza;
- reagować na zmianę rejestru;
- zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki;
-rozbudzić wyobraźnię muzyczną;
-uspokoić się przy muzyce.
1. „Podaj kropelkę”- zabawa na powitanie, dzieci przekazują sobie z rąk do rąk wyimaginowaną kropelkę deszczu.
2. Słuchanie wiersza Pt. „Dwa wiatry”. J. Tuwima ( Aneks 2 ). Dzieci otrzymują po dwa foliowe woreczki, nakładają je jak rękawiczki, naśladują ruch wiatru od fragmentu wiersza zaczynającego się słowami: „Cichuteńko, cichuteńko… mdlał” - cisza.
Dalej tworzą podkład do tekstu od słów: „Jeden wiatr - pędziwiatr” do słów: „Drugi wiatr…”- cisza. Następnie: „Frunął śniegiem z wiśni kwiat, parsknął śmiechem cały sad” – cisza. I kontynuując od słów: „Wziął brat brata za kamrata” – coraz głośniej
Aż do fortissima do słów: „A w sadzie cicho, cicho…”, zapada nagła absolutna cisza – bezruch.
3. „Marsz z parasolem”- zabawa muzyczno –ruchowa uwrażliwiająca na zmianę rejestru.
Dzieci otrzymują kolorowe krążki, gdy N. wygrywa na dzwonkach rytm ósemkowy w wysokim rejestrze – dzieci biegają z krążkiem ( parasolem) nad głową, rytm ćwierćnutowy zagrany w niskim rejestrze, zachęca dzieci do opuszczenia rąk z krążkiem ( dzieci składają parasol ) i spaceru po całej sali do rytmu.
4. Ćwiczenie artykulacji: legato i staccato.
Dzieci naśladują odgłosy natury , stosując zmianę artykulacji np.
Szum wiatru – szszszszszszsz,
Krople deszczu – kap, kap, kap,
Stukanie dzięcioła – puk, puk, puk,
5. Ćwiczenie emisyjne: „Odgłosy jesieni”, na sylabach kap, chlap, szu, sza.
6. Piosenka: „Jesienny deszcz” – śpiew I zwrotki i refrenu, nauka II zwrotki piosenki,
Dzieci wyróżniają klaśnięciem I miarę taktu melodii piosenki.
7. Zabawa muzyczno – ruchowa: „Wirujące listki” – reakcja na przerwę w muzyce.
Dzieci biegają swobodnie po całej Sali przy melodii piosenki „Jesienny deszcz”
( wersja instrumentalna ), na przerwę w muzyce, kładą się na dywanie i zwijają się w kłębek – listki spadły na ziemię.
8. Ćwiczenie rytmiczne – dzieci odtwarzają rytm przedstawiony za pomocą umownych
znaków graficznych:
9. „Śpiewamy dla jesieni”- praca w grupkach, dzieci układają krótkie teksty o jesieni
i układają do nich melodię np.: „ przyszła jesień, pani jesień”
„jesień , jesień już jest wśród nas”
„jesienią, jesienią wiatry mocne wieją”
10. Ćwiczenie relaksacyjne, dzieci leżą na dywanie, słuchają nagrania z muzyką
Relaksacyjną, wykonują głęboki wdech nosem i długi wydech ustami.
DZIEŃ 4
TEMAT DNIA: Smutno – wesoło – jesienne nastroje.
Cele operacyjne: (dziecko potrafi ):
- reagować na sygnały słowne;
- odróżnić dźwięki wysokie oraz niskie;
- kształtować poczucie rytmu;
- reagować na muzykę w tonacji mol oraz dur;
- oddać nastrój muzyki za pomocą barw;
- uspokoić organizm.
1. Muzyczne powitanie: N. „dzień dobry dzieci”
Dz: „dzień dobry Pani”
2. Ćwiczenie inhibicyjno – incytacyjne :„Deszcz” – rozwijanie umiejętności koncentrowania się oraz szybkiej reakcji na sygnały.
Dzieci biegają w rozsypce, na słowny sygnał: „deszcz” - dzieci zatrzymują się w miejscu i naśladują czynność rozkładania parasola nad głową.
3. Ćwiczenie emisyjne: „Śpiewające kropelki”
Rozprysły się kropelki deszczu i śpiewały raz wysoko, raz nisko. Zaśpiewajcie dźwięki kropelek:
4. „Jesienny deszcz” – dzieci śpiewają zbiorowo I i II zwrotkę piosenki, uczą się III
zwrotki na zasadzie echa.
5. Zabawa rytmiczna: „Kaloszowy marsz”
Dzieci stoją na obwodzie koła N. wystukuje na tamburynie krótkie rytmy , które dzieci najpierw powtarzają głosem, a następnie wytupują nogami np.
Człap człap czła pu człap człap człap czła pu czła pu
6. Zabawa muzyczno – ruchowa: „Wesoło – smutno” – uwrażliwienie na muzykę w tonacji mol oraz dur.
Dzieci w zależności od słyszanej muzyki, wykonują określone ruchy:
- muzyka wesoła – podskakują radośnie ,cieszą się że jest piękna pogoda.
- muzyka smutna – chodzą po sali z opuszczona głową, smucą się że znowu pada.
7. „Malujemy muzykę” – praca w grupkach. N. dzieli dzieci na grupy 4 osob., dzieci
otrzymują po dwie sylwety w kształcie chmurek, malują kulkami z wełny maczanymi
w farbie plakatowej , dobierając kolory w zależności od słuchanej muzyki:
- jasne, ciepłe - gdy muzyka jest „wesoła”;
- ciemne, zimne- gdy muzyka jest „ smutna”.
8. Ćwiczenie oddechowe: „Suszymy ubranie”. Dzieci wróciły z jesiennego spaceru,
Zmoczyły sobie ubranie i teraz muszą je osuszyć. Dzieci wykonują głęboki wdech
nosem i wydech ustami.
DZIEŃ 5
TEMAT DNIA: Jesienna orkiestra.
- grać rytmicznie na instrumentach perkusyjnych;
- rozwijać pamięć muzyczną;
- rozpoznać metrum w wystukiwanych rytmach;
- zrelaksować się przy muzyce.
1. ...
joanna011071