Michael Carrithers - Dlaczego ludzie mają kultury - opracowanie.doc

(40 KB) Pobierz
Michael Carrithers

Michael Carrithers. „Dlaczego ludzie mają kultury?”

 

Rozdział 8 – Naukowy straszak. (str. 183 – 219)

 

Wstęp do rozdziału.

 

-          człowiek – kształtuje społeczeństwa i kultury, nie tylko jest im podległy; jest to możliwe dzięki specjalnym umiejętnościom, nazwanym przez Carrithersa współistnieniem. Umiejętnościami tymi są:

o       inteligencja społeczna

o       intensywna świadomość siebie-i-innego

o       twórczość

o       myśl narracyjna
 

-          natura ludzka = różnorodność społeczna i kulturowa
 

-          antropologia – jest wynalazkiem ludzkości; sama stanowi część ludzkiego doświadczenia społecznego; tym samym antropologowie, z racji uprawianego zawodu, musza podawać w wątpliwość własne założenia (sic!)

-          etnografia – źródło wiedzy o ludzkiej różnorodności; archiwum ludzkich możliwości;

-          praca etnografa:

o       wyliczenie cechy jakiegoś ludu

o       ustalenie związków między poszczególnymi cechami

-          etnografowie muszą podchodzić do nauki osobiście, aby reagować bezpośrednio na bodźce; w ten sposób wiedza antropologiczna staje się osobistą wiedzą o konkretnych ludziach w konkretnym miejscu i czasie;
 

-          wiedza antropologiczna (która jest zrelatywizowana, a nie absolutna) złożona jest z różnych elementów:

o       wiedzy potocznej (np. opowiadanie)

o       wiedzy paradygmatycznej (produkt zbiorowy w danej instytucji w danym czasie)

 

Podrozdział 1: Sztuka czy nauka? (str. 188)


Wyciąganie wniosków z doświadczeń etnograficznych na przykładzie tekstu „Religii Nuerów’ (ang. „Nuer Religion”) E. E. Evans-Pritcharda.
 

-          Dan Sperber i jego punkt widzenia:

o       Antropologia może być stosunkowo obiektywna, jeśli nie opiera się na etnografii i etnograficznych badaniach terenowych;

-          We współczesnej etnografii – świadectwo nie jest czystym opisem, a interpretacją o nieokreślonym znaczeniu empirycznym: nie znamy jednoznacznie przedmiotu stwierdzenia ani jego autora

-          Carrithers nie zgadza się z podejściem Sperbera

 

Podrozdział 2: Naukowy straszak (str. 190)


Znaczną częścią tego rozdziału, jak to określa sam autor, jest „obszerna, ale konieczna dygresja”.

-          dochodzenie do problematyki antropologicznej poprzez inne nauki (np. botanikę czy fizykę);

-          dużo bla, bla, bla...

 

„Zmodyfikowany realizm socjologiczny” (autorzy: Michael Plangyi, John Ziman i Ian Hacking):

-          przedmiot – ma różne reprezentacje; mogą one współzawodniczyć ze sobą lub być po prostu alternatywne;

-          nauka ma zarówno historię społeczną, jak intelektualną;

-          „Zamiast uważać, że nauka zmienia ludzki świat, powinniśmy raczej traktować ją jako coś osadzonego w ludzkim świecie”;

 

Podrozdział 3: Intersubiektywne rozpoznawanie wzorca (str. 194)

Charakterystyka pojęcia „Wiedzy rzetelnej”, wprowadzonego przez Zimana.

 

-          rozumienie wiedzy naukowej składa się z 3 elementów:

1)    



społeczność tych, którzy wiedzą, oraz...
 

2)    

tego, co mogą zgodnie postrzegać, oraz...       możliwość zgodnego postrzegania
 

3)     tego, w czym dochodzą do porozumienia.

 

Ad. a) społeczność – wszyscy, którzy mogą postrzegać i relacjonować zjawiska (zasadnicza powszechność);

 

-          nauka – wspiera się na zgodności postrzegania (tj. gdy ludzie potrafią podobnie postrzegać rzeczy, zjawiska – tzn. potrafią podobnie rozpoznawać wzorce);

-          rozpoznawanie wzorców:

1)     wzorzec – jest po prostu wzorcem; nie jest sądem – nie może być prawdziwy lub fałszywy, choć może być dobrze lub źle nakreślony = mniej lub bardziej wierny;

2)     wiadomość – pomaga umieścić „obraz wzorca” w „archiwum obrazów”

3)     archiwum – to koronkowy splot obrazów i związanych z nimi wiadomości;

-          zdolność postrzegania wzorca nie jest tym samym, co zdolność jego wytwarzania

 

Podrozdział 4: Ludzkie wzorce (str. 199)

Nawiązanie do R. Firth’a badania terenowe w Polinezji.

 

Międzykulturowe rozumienie narracji:

-          antropologowie posługują się nieformalnym, ale powszechnym kodem praktycznym, który chroni przed uproszczoną interpretacją wydarzeń;

 

Gilbert Lewis -> „Dzień błyszczącej czerwieni”.

-          przykład plemienia Gnau z Papui-Nowej Gwinei

-          praktykowanie wiedzy rytualnej:

o       brak systematyki i celowości oraz instytucji zajmującej się wiedzą rytualną; przekazywanie wiedzy ustnie, bezokazyjnie;

 

 

 

Godfrey Lienhardt

-          przykład plemienia Dinka

-          sytuacja angażująca pewną liczę osób w danym czasie (zmienność)

-          „Zbiorowa koncentracja”

 

--------

 

-          Badania terenowe etnografa zwykle rozpoczynają się w zamęcie pomyłek i nieporozumień.

-          Wiadomości towarzyszącej wzorcowi nie należy uważać za jedyną, prostą ani zamkniętą

-          Nie musimy zakładać, że istnieje tylko określona liczba wzorców, które można odnaleźć w ludzkim życiu;

 

Podrozdział 5: Wzorce narracyjne. (s. 206)

Różne konteksty rozpoznawania wzorców; wzorce na różnych planach.

 

-          narracja, jaką posługują się antropologowie, zakłada gruntowne intersubiektywne sprawozdanie z emocji, intencji, postaw i motywów. Antropologowie „czytają w umysłach” tak jak my wszyscy, dlatego też mogą się mylić. Negatywną stroną takiej perspektywy jest to, że nie ma gwarancji, iż zostały uwzględnione wszystkie szczegóły i punkty widzenia w danej sytuacji (wzorcu). Mimo to, synteza ta ma 5 z cech wzbudzających zaufanie (str. 212):

1)     naprawdę zdaje relację z toku zdarzeń;

2)     przypisanie postaw i motywów blisko i zrozumiale się wiąże z interakcjami między ludźmi

3)     postawy te i motywy ujawnili uczestnicy zdarzeń

4)     akcja niedwuznacznie i żywo odnosi się do konkretnych sytuacji życiowych u Tikopia; i wreszcie:

5)     epizod, tak jak został opowiedziany, cechuje siła wyrazu i niezależność od sposobu, w jaki się nim posługuje Firth.

-          Pierwsze cztery cechy są najistotniejsze dla wierności opowiadania

-          Punkt 5 – dzięki niemu cała opowięść staje się czymś w rodzaju wspólnej własności – każdy może z niej skorzystać i użyć do zilustrowania różnych zagadnień.

 

Podrozdział 6: Evans-Pritchard kontra Sperber (str. 212)

Dokładniejsza analiza przykładów (nadmiar rytualnej ofiary u Nuerów) i ogólne gdybanie: „gdybu, gdybu, gdyb...bla, bla, bla”.

 

Evans-Pritchard -> rodzaj praktycznej wiedzy o wydarzeniach -> wiedza taka wyrasta ze strumienia zdarzeń – dzięki temu jej szczegóły stają się zrozumiałe.

 

Często najbardziej przekonujące świadectwa antropologów pochodzą z ich braku biegłości i z korekty omyłki.

 

Podrozdział 7: Od możności uzgodnienia do zgody (str. 216)

Rodzaje wiedzy; zakończenie.

 

2 rodzaje wiedzy:

-          wiedza praktyczna

o       używana w życiu społecznym; ma charakter osobisty, jest wiedzą osób, które się nią posługują w stosunku do innych osób

o       aspekt gatunkowy -> można ją rozszerzyć na nowych ludzi i nowe okoliczności;

o       transponowanie osobistej wiedzy społecznej na wiedzę pragmatyczną charakteryzuje etnografię jako dyscyplinę z właściwymi jej wartościami i cechami.

-          Wiedza antropologiczna – musi pasować do bardziej abstrakcyjnego poglądu na ludzkie społeczeństwa i musi dać się korygować lub falsyfikować.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin