Chrystocentryzm duchowości Papieża Polaka.pdf

(368 KB) Pobierz
Microsoft Word - Chrystocentryzm duchowości Papieża Polaka.doc
Ks. Marek Chmielewski
CHRYSTOCENTRYZM DUCHOWOŚCI
PAPIEŻA POLAKA
„Nie bójcie się! Otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi”!
Te słowa Jana Pawła II, wypowiedziane podczas Mszy świę-
tej inaugurującej jego pontyfikat w dniu 22 X 1978 roku, nie po-
zostawiały cienia wątpliwości co do tego, że cała jego posługa na
Stolicy Piotrowej będzie mieć wybitnie chrystocentryczną orien-
tację. Papież potwierdził to treścią pierwszej encykliki Redemptor
hominis , wydanej zaledwie w 140 dni od swego wyboru, Teraz,
po 27. latach od tamtej pamiętnej chwili pozostaje nam tylko
przytaknąć, że istotnie dla „Papieża z dalekiego kraju” Jezus
Chrystus jest Tym, który nadaje sens całej ludzkiej egzystencji.
Znalazło to odbicie zarówno w jego przeobfitym nauczaniu, jak
również w modelu życia duchowego, jaki on zaproponował, po-
twierdzając go przykładem osobistej świętości. Nie bez powodu
przecież milionowa rzesza uczestników jego pogrzebu skando-
wała: „Santo subito!”
Samo tylko skrupulatne prześledzenie tekstów, w których Oj-
ciec święty wskazywał na Jezusa Chrystusa mogłoby stanowić
treść kilku pozycji książkowych pokaźnych rozmiarów, a cóż
dopiero, gdyby trzeba było chrystologiczne teksty Papieża pod-
dać wnikliwej analizie? Z konieczności więc ograniczymy się do
szkicu wskazanej w tytule problematyki.
Zanim jednak zajmiemy się chrystocentryzmem duchowości
według Papieża Polaka w aspekcie przedmiotowym, formalnym
—————————
Druk w: Jan Paweł II — Mistrz duchowy (Homo meditans, 27), red. M.
Chmielewski, Lublin 2006, s. 83-95.
1
i podmiotowym, wypada nieco uwagi poświęcić samemu poję-
ciu duchowości, które w papieskim nauczaniu pojawia się nad-
zwyczaj często.
1. J AN P AWEŁ II O DUCHOWOŚCI
Proste zastosowanie metody semantyczno-statystycznej w
odniesieniu do papieskiego nauczania, zawartego czy to w ofi-
cjalnych dokumentach (encykliki, adhortacje, listy i orędzia) czy
różnych okolicznościowych przemówieniach, jednoznacznie po-
kazuje, że terminologia właściwa dla języka teologicznoducho-
wego jest nadzwyczaj częsta i to od pierwszej chwili powołania
kard. Wojtyły na Biskupa Rzymu 1 . Co ciekawe, dostrzec można
pewnego rodzaju intensyfikację zainteresowania duchowością ze
strony Papieża. W pierwszych bowiem dokumentach i wystą-
pieniach sporadycznie pojawiają się charakterystyczne dla teolo-
gii duchowości terminy: „duchowość”, „życie duchowe”, „życie
wewnętrzne”, „pobożność” itp., a czasem omawiane są również
pojedyncze aspekty duchowości chrześcijańskiej. Natomiast w
późniejszych encyklikach, adhortacjach i listach znajdujemy już
nie tylko bogaty język teologicznoduchowy, ale także zwartą
koncepcję życia duchowego. Zwłaszcza ostatnie dokumenty Jana
Pawła II, a szczególnie jego powolne odchodzenie do „domu Oj-
ca”, to jedna wielka lekcja chrześcijańskiej duchowości. Warto
przy tym zauważyć, że niemal wszystkie wypowiedzi na temat
—————————
1 W pierwszym orędziu radiowym i telewizyjnym „Urbi et Orbi” w dniu 17
X 1978 roku Jan Paweł II mówił między innymi o szczególnych zadaniach swe-
go urzędu, związanych z samą naturą Kościoła, „w celu zachowania jego we-
wnętrznej jedności i zabezpieczenia posługiwania duchowego” (nr 3). — Inse-
gnamenti di Giovanni Paolo II 1978, t. 1, s. 4-20.
2
życia duchowego występują w bliższym lub dalszym kontekście
tematów chrystologicznych.
Ta pewnego rodzaju ewolucja problematyki duchowej nie
znaczy bynajmniej, że Papież z chwilą objęcia Stolicy Piotrowej
nie miał klarownej koncepcji duchowości, lecz dopracowywał się
jej dopiero z biegiem lat. Jego wnikliwe studium pt. Osoba i czyn ,
w którym pisze, że duchowość to uzdolnienie człowieka do
transcendowania przez działanie, całkowicie obala taką supozy-
cję. Ta teza w nieco innej postaci wybrzmiewa również w ency-
klice Fides et ratio . Papież pisze, iż „wszędzie tam, gdzie człowiek
dostrzega wezwanie absolutu i transcendencji, otwiera się przed
nim droga do metafizycznego wymiaru rzeczywistości: w praw-
dzie, w pięknie, w wartościach moralnych, w drugim człowieku,
w samym bycie, w Bogu” (FR 83). W tym właśnie ujawnia się
wewnętrzność człowieka i jego duchowość, które powinny być
poddane refleksji.
Papieskie wypowiedzi o duchowości rozłożone w czasie, to
po mistrzowsku przeprowadzona mega-katecheza, której zwień-
czeniem jest wezwanie do życia duchowego. Według najlep-
szych wzorców katechetycznych, do których bez wątpienia nale-
ży Katechizm Kościoła Katolickiego , promulgowany przez Papieża
dnia 11 X 1992 r. Konstytucją apostolską Fidei depositum , najpierw
więc powinny być ukazane podstawy dogmatyczne, potem za-
sady moralne, a następnie dokonana inicjacja liturgiczna, aby
wreszcie dojść do bardzo osobistego dialogu człowieka z Bogiem
na modlitwie, która jest sercem każdej formy chrześcijańskiej
duchowości. Dokładnie taką czteroetapową strukturę mistago-
giczną posiada wspomniany Katechizm 2 . Podobną dynamikę mi-
—————————
2 Szerzej na ten temat zob. M. Chmielewski, Zagadnienie duchowości w „Kate-
chizmie Kościoła Katolickiego” , RT 42(1995), z. 5, s. 5-25.
3
stagogiczną można dostrzec w nauczaniu papieskim.
Wprawdzie w encyklice Redemptor hominis Papież nie używa
jeszcze terminu „duchowość”, ale stawia zasadnicze pytanie o
to, czy człowiek w kontekście postępu technicznego staje się lep-
szy i duchowo dojrzalszy (por. RH 15). Nieco dalej stwierdza, że
„wołanie do Ducha — i o Ducha” jako odpowiedź na wszystkie
„materializmy” naszej epoki „odzywa się z różnych stron i —
zdaje się — że w różny sposób też owocuje”. W tym wołaniu Ko-
ściół nie jest sam, gdyż „«zapotrzebowaniu» na to co duchowe
dają wyraz różni ludzie, pozornie nieraz stojący poza widzial-
nymi wymiarami Kościoła” (RH 18; por. LG 16). Do tych swoich
słów nawiązuje Jan Paweł II w liście Novo millennium ineunte ,
gdzie stwierdza, iż jest „znakiem czasu” to, „że mimo rozległych
procesów laicyzacji obserwujemy dziś w świecie powszechną
potrzebę duchowości” (NMI 33). Zaś w cytowanej wyżej encykli-
ce, nieco dalej, pisze, że „podstawowym zadaniem [Kościoła]
[…] jest trwać i stale postępować w życiu eucharystycznym, w
pobożności eucharystycznej, rozwijać się duchowo w klimacie
Eucharystii” (RH 20). W kolejnym punkcie zaznacza, że udział w
potrójnym posłannictwie Chrystusa domaga się duchowej doj-
rzałości (por. RH 21).
Bez wątpienia po raz pierwszy słowa „duchowość” użył Pa-
pież w trzeciej encyklice o pracy ludzkiej Laborem exercens (14 IX
1980), co ma znaczenie nie tylko symboliczne, ale poniekąd me-
tafizyczne. Wszakże to w działaniu, w pracy wyraża się ducho-
wość człowieka. Piąty rozdział tej encykliki Jan Paweł II zatytu-
łował „Elementy duchowości pracy”. Jest to niezwykle głęboki
traktat teologiczny na temat wzajemnego związku duchowości i
pracy, w którym termin „duchowość” został użyty 11 razy. Czy-
tamy tam, że Kościół ma prawo wypowiadać się na temat ludz-
kiej pracy, ponieważ ma niezbywalną powinność takiego kształ-
4
towania „duchowości pracy”, aby pomagała ona wszystkim lu-
dziom „przybliżać się do Boga — Stwórcy i Odkupiciela, uczest-
niczyć w Jego zbawczych zamierzeniach w stosunku do czło-
wieka i świata i pogłębiać w swym życiu przyjaźń z Chrystusem,
podejmując przez wiarę żywy udział w Jego trojakim posłannic-
twie: Kapłana, Proroka i Króla” (LE 24).
Kolejna encyklika o Duchu Świętym Dominum et Vivificantem
(18 V 1986) zawiera nie tylko wskazanie na Praźródło wszelkiej
duchowości, ale także zarys chrześcijańskiej antropologii du-
chowej. Szczególnie znamienny jest fragment mówiący o tym, że
„pod wpływem Ducha Świętego dojrzewa i umacnia się ów
człowiek wewnętrzny, czyli «duchowy». […] Ukryte tchnienie
Ducha Bożego powoduje, iż duch ludzki otwiera się również
wobec zbawczego i uświęcającego samootwarcia się Boga. […] W
komunii łaski z Trójcą Świętą rozszerza się niejako wewnętrzna
«przestrzeń życiowa» człowieka, wyniesiona do nadprzyrodzo-
nego życia Bożego. […] Takie wewnętrzne obcowanie z Bogiem
w Duchu Świętym sprawia, że człowiek w nowy sposób pojmuje
również siebie samego, swoje człowieczeństwo. Doznaje pełnego
urzeczywistnienia ów obraz i podobieństwo Boże, jakim czło-
wiek jest od początku. Ta wewnętrzna prawda bytu ludzkiego
musi być stale na nowo odkrywana w świetle Chrystusa, który
jest Pierwowzorem obcowania z Bogiem…” (DeV 58-59).
Także w encyklice o stałej aktualności posłania misyjnego Re-
demptoris missio (7 XII 1990) ostatni, ósmy rozdział w całości Pa-
pież poświęca duchowości misyjnej, podkreślając, że wyraża się
ona „przede wszystkim w życiu pełnym uległości Duchowi
Świętemu” (RMs 87), a jej istotnym rysem „jest wewnętrzne
zjednoczenie z Chrystusem” (RMs 88).
Niemal w całości problematyce życia duchowego poświęco-
na jest adhortacja o formacji kapłanów we współczesnym świe-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin