Jerzy Topolski_Od Achillesa....doc

(71 KB) Pobierz

Jerzy Topolski „Od Achillesa do Beatrice de Planissolles”

             

1. Trzy rodzaje nauki:

·         Nauka właściwa – obrazy konstruowane za pomocą źródeł i wiedzy pozaźródłowej

·         Metodologia historii – refleksja na d metodami pracy historyków i jej rezultatami.

·         Historia historiografii – historia pracy historyków, pisanie o przeszłości, zdawanie sobie sprawy ze stosunku człowieka do przeszłości

Nauka Historyczna – nakaz prawdy, źródła jako podstawa narracji historycznej.

2. STAROŻYTNOŚĆ:

- najstarsze formy refleksji nad przeszłością – np. malowidła w jaskini Lascaux, przejaw pierwotnego myślenia historycznego?

- zapiski sprzed 5 tys. lat – informacje o ważnych wydarzeniach, legendy, eposy. W relacjach ludzie występują obok bogów,

- 4 tys. lat temu – „Epos o Gilgameszu”, Homer (przed 700 pne),

- rzeczywistość miesza się z fikcją i mitologią

- nie jest ważna dla nich chronologia ani odróżnienie prawdy od mitu.

- epos jako zbiór doświadczeń i prawd – dzieło literackie

- Arystoteles (384 – 322 pne) – historia powinna przekazywać wiedzę konkretną i prawdziwą.

- początki historiografii - proces wyłaniania się nowego pisarstwa, które jest osadzone w czasie i dąży do prawdy, odwołuje się do obserwacji źródeł. NIE DOPUSZCZONO NARRACJI MITOLOGICZNEJ! Zastanawianie się nad pojęciem prawdy - Prawda wg. Arystotelesa – zgodność rzeczy z jej myślowym ujęciem, Prawda wg. Cycerona – prawda to nakaz nieprzekazywania fałszu

- Polibiusz – postulował odrzucenie mitologii w narracji.

- VI wiek pne – LOGOGRAFOWIE – brakowało im koherencji narracyjnej (zawartości)

- HERODOT – uznawany za ojca historiografii – żył w latach 480 – 425 p.n.e, autor narracji synchronicznej – opisującej zjawiska występujące równolegle np. opis życia codziennego, nie ma w narracji synchronicznej chronologicznej fabuły! Datowanie wg. Różnych skal (asynchronia)

- TUKITYDES (460 – 400 pne) – autor narracji diachronicznej – ukazującej wydarzenia w czasie, opisał wojnę peloponeską ściśle chronologicznie. Brakowało jednak punktów odniesień – musieli sami wyznaczać sobie taki początek.

- Hellanikos z Mityleny – datował na postawie listy kapłanek Hery z Argos

- Timajos – datował wg. Olimpiad

- Plutarch – zestawienie świata rzymskiego  z greckim

- Liwiusz – punktem odniesienia założenie Rzymu – 753 rok pne. Swoją narrację poprowadził do 9 r.n.e

- Diodor Sycylijski – „Historia Rzymu”

- nie dbano o jednolitą chronologię, najważniejsze dla nich własne obserwacje. Tukidydes i Cezar sami gromadzili sobie źródła.

- cykliczne pojmowanie świata – idea powrotów. Wiara w złote wieki, katastrofy i powroty do normalności

- Brak determinizmu w światopoglądzie, ale szukają przyczyn, czynników obiektywnych. Pisanie pod presją własnych dążeń i przeświadczeń.

- 3 cele historii – upamiętnianie zdarzeń – usprawiedliwianie czynów – pouczanie.

 

3. ŚREDNIOWIECZE:

- wpływ chrześcijaństwa – ideologia i organizacja, od 380 religią państwową

- Zachód – nowy model – KONFESYJNY – wyznaniowy w dziełach historycznych

- pisarstwo historyczne – misja rozszerzania i umacniania wiary chrześcijańskiej, chrystianizacja i walka z pogaństwem

- utożsamianie prawdziwej historii z historią chrześcijaństwa – historia biblijna jako zasadniczy nurt, HISTORIA SACRA, autorytet Biblii

- podział dokumentów na świeckie i święte

- splot wątków racjonalnych z irracjonalnymi – np. przekonanie, że upadek Rzymu to kara za grzechy jego mieszkańców.

- zamiast prawdy ludzkiej – prawda boska

- historiografia chrześcijańska w ręku ludzi Kościoła

- linearność czasu – początek i koniec (stworzenie świata – sąd ostateczny)

 

- Pojęcie ery chrześcijańskiej:

·         Juliusz Afrykańczyk (180 – 250) – „Chronografia” – punktem odniesienia początek świata wyznaczony na 5449 rok p.n.e

·         Euzebiusz z Cezarei (260 – 340) – „Historia Kościoła” – wprowadził podział na historię świecką i świętą, datowanie wg. Urdzenia Abrahama – 2016 rok p.n.e. Podział dziejów: od Abrahama do zdobycia Troi, do pierwszej Olimpiady, do II roku panowania Dariusza, do śmierci Chrystusa, do 20 roku panowania Konstantyna.

·         Dionizy Mały (550) – datowanie wg. Narodzin Chrystusa – liczenie tylko w przód! – era dionizyjska

·         Beda Czcigodny (673 – 725) – przyjął i upowszechnił erę dionizyjską

- Podział dziejów św. Augustyna – podział na państwo boskie i ziemskie. Oba istnieją obok siebie. Historię państwa ziemskiego podzielił na : etapy od Adama do Noego, do Abrahama, do Dawida, do niewoli babilońskiej, do narodzin Chrystusa, do końca świata.

- Orozjusz – historię podzielił na monarchie – babilońska, macedońska, kartagińska, rzymska

- Flavio Blondo (1380 – 1463)  - podział na starożytność i wieki średnie. Potem Andrzej Celariusz uzupełnił o czasy najnowsze.

- biografistyka – głównie hagiografie i biografie

- historie narodów i ludów (od Kasjodora) np. „Historia Franków” Grzegorza z Tours.

- nurt narracji „dla chwały”

- Historycy z Bizancjum – Euzebiusz z Cezarei, Eutropus, Zosim, Prokopiusz z Cezarei, Teofenes Wyznawca, Konstantyn Porfirogeneta, Leon Diakon, Michał Psellos, Nicetas Acominatus, Jerzy Akropolita.

- św. Augustyn – odrzucenie starożytnych poglądów

 

4. PÓŹNE ŚREDNIOWIECZE:

- poparcie nowej ideologii przez państwa

- Kościół wrósł w struktury państwowe

- ręko piśmiennictwo od XV wieku

- Prawda średniowieczna – w okowach religii, kategoria współistniejąca z religią, presja prawdy religijnej

- Izydor z Sewilii – „Etymologie” – prawda jest wyższa nad prawdziwym, bowiem prawdziwe wywodzi się z prawdy. Historia jest narracją faktów, najlepiej jest opisana przez naocznego świadka wydarzeń.

- Tomasz z Akwinu jest jedna prawda boska, prawda ludzka jest zmienna i różnorodna, prawda ludzka by być prawdą właściwą musi się zgadzać z boską.

- manipulacja – podporządkowanie czegoś prawdzie wyższej, boskiej – np. pochwała dla jakiś czynów, nawoływanie czytelnika do przyjęcia prawdy, którą posiadał autor. 

- charakter kronikarski pisarstwa – istota kroniki nie jest forma zapisu, ale czas jaki w niej odkrywamy – czas kronikarski. Kronikarz notuje zdarzenia kolejno tak, jak występowały – kronikarz jest uwięziony w swojej historii, może na nią patrzeć jedynie z perspektywy przeszłości. W kronikach refleksje o charakterze moralnym,.

- działanie opatrzności – karanie, nagradzanie, cuda.

- nurt humanizmu – nawołujący do ożywienia studiów nad starożytnością. Zainteresowanie pozakościelnym kręgiem cywilizacyjnym (państwo – miasto) – „Kronika Florencji”, Petrarka, Boccaccio, Bruni.

- XV wiek stanowi przełom w pisarstwie historycznym – popularyzowanie dzieł starożytnych

- świecka periodyzacja i badanie nad historią Rzymu.

 

5. RENESANS: 

- wzrost krytycyzmu – eliminacja retoryki religijnej

- powstanie humanizmu we Włoszech

- szukanie wzorców w starożytności

- próba ustalenia porządku świata – liczenie lat wstecz od narodzin Chrystusa

- proces laicyzacji myślenia

- rozszerzanie przedmiotu zainteresowań historyka

- tworzenie świadomości ściśle historycznej

- XVI – Machiavelli, Bodin

- Machiavelli – niekronikarska narracja, nawiązanie do starożytności

- Bodin – potrzeba krytyki źródeł. Znaczenie wiedzy pozaźródłowej historyka. Dzieje ludzkie jako realizowanie się postępu.

- powstanie historiografii regionalnych

- w Polsce – Marcin Kromer (1512 – 1589)

- filozofia człowieka – empiryzm i racjonalizm

- Descartes – rola rozumu, odwołanie się do doświadczenia, Matematyka jako model nauki, Bóg – konstruktor świata, który stworzony rządzi się swoimi prawami.

- Papive Masson – głosił hasła bezstronności w narracji historycznej – nie jest zadaniem historyka oceniać, ale podawać nagie fakty.

- krytyka hagiografii – bollandyści – zaczynają kształtować etykę pracy naukowej („republika uczonych”)

- 1618 – Kongregacja św. Maura – praca nad źródłami i wyjaśnienie nauk pomocniczych historii (dyplomatyka i chronologia), działalność Jeana Mabillona – 1681 – Traktat o dyplomatyce.

- 1623 – G.J.Voss z Leydy – „Ars historia” – kodyfikacja pracy historyka – sztuka krytyczna

- XVII – Szymon Starowolski – „Historia jest prawdziwym opowiadaniem o dziejach”

- Nicolas Lenglet du Fresnoy – problem oddzielenia historii świętej od świeckiej (1729)- historia święta nie spełnia zadań poznawczych, ale dostarcza jedynie reguł postępowania.

- XVII/XVIII – początki filozofii historii (VICO)  - ideą związanie historii z działalnością człowieka, nauka historyczna jako coś osobliwego, nienaukowe potraktowanie historii.

 

6. OŚWIECENIE:

- koncentracja wokół narracji faktograficznej

- wyłączenie z narracji historycznej mitów

- procesy laicyzacji myślenia i racjonalność

- filozofowie zaczęli zajmować się historiografią (historiografia filozoficzna)

- empiryzm i sceptycyzm, zaufanie do rozumu i trzeźwego myślenia

- Leibniz

- John Locke – „Rozważania dotyczące rozumu” – dowody rozumowe i intuicja dostarczają wiedzę o dostatecznym stopniu pewności, wizje rzeczywistości nie są rzeczywistością!!!

- George Berkeley – wszelkie rzeczy są jedynie wiązkami idei, które o nich mamy

- Immanuel Kant – rola poznającego w konstruowaniu przedmiotu poznania

- Monteskiusz – podział władzy.

- Wolter – propagował racjonalizm i sceptycyzm

- jasna precyzyjna narracja

- optymizm poznawczy

- prawda historyczna – jako uwolnienie narracji od fikcji, Historia jako relacja o faktach przyjętych za prawdziwe

- Nie traktowano kronik jako właściwej narracji historycznej

- dążenie do narracji uogólnionej – rozwój pisarstwa historii powszechnej.

- pierwsze nowoczesne dzieło historyczne – „Wiek Ludwika XIV” Woltera (1751)

- pierwsza prawdziwa historia powszechna – „Rozprawa o obyczajach i duchu narodów” (1756)

- najwybitniejsi historycy oświecenia – William Robertson, Gibbon „Zmierzch Cesarstwa Rzymskiego”

- historiografia oświecenia – głównie w Anglii, Szkocji i Niemczech

- szkoła getyńska – w Niemczech – nauki pomocnicze historii.

- Polska – Naruszewicz, Historia jako historia kultury.

 

7. HISTORIOGRAFIA XIX Wieku.

- związana z procesami kształtowania się nowoczesnych narodów – historie narodowe

- Fichte – idea wyższości jednych narodów nad innymi – kształtowanie się nacjonalizmów

- Historiografia –zarazem spajała jak i dzieliła narody

- krytyczna obróbka informacji o faktach ale w interpretacji duże znaczenie ideologii.

- idee historyzmu, pozbawienie uniwersalizmu na rzecz historii narodowych.

- historyzm jako rozwinięcie rzeczywistego myślenia historycznego,

- Ranke – profesjonalizacja pracy historyka

- rygorystyczna krytyka źródeł

- naukowość narracji

- przekonanie, że idee rządzą światem

- celem narracja „jak to rzeczywiście było”

- rozwój badań historycznych

- historycy sędziami przeszłości

- szkoła pruska – Ranke, Waitz, Hommsen, Sybel – szkoła nacjonalistyczna

- Karol Lamprecht – „jak doszło do tego, że tak było” – postulat dochodzenia do przyczyn.

- Sismondi – Francja

- Tocqueville – tendencja do odpolityczniania

- szkoła metodyczna w Niemczech – historyk musi dążyć do obiektywizmu

- W Polsce – historiografa związana ze świadomością narodową, Julian Ursyn Niemcewicz, Joachim Lelewel (szkoła romantycznej historiografii), 2 połowa XIX rozbieżności między szkołą krakowską a szkołą warszawską

- wyostrzenie krytyki źródeł i rozwinięcie technik narracyjnych

- nowe pola badawcze – kultura i gospodarka. Silnym impulsem – przemiany gospodarcze, ważnym ośrodkiem Anglia, w 1805 ukazały się pierwsze dzieła tego typu dot. Angielskiego handlu autorstwa Macphersona.

- stopniowe przenoszenie centrum historiografii z Niemiec do Francji

- Francuscy historycy gospodarczy – Avenel „Historia gospodarcza własności, płac, żywności i wszystkich cen od roku 1200 do 1800”

- Jan Rutkowski w Polsce J

- periodyzacja jako odbicie rozumienia przez historyka procesu historycznego

- „przyrodę wyjaśniamy, historię rozumiemy”

- Historyk – zawodowym badaczem przeszłości, historia pojawia się na uniwersytetach, powstają katedry historyczne (profesjonalizacja historii)

- kongresy i zjazdy historyczne w XIX wieku – dyskusja o metodach

- 1866 – Polskie Towarzystwo Historyczne

 

8. Historiografia naukowa w XX wieku.

- nowe idee zaczynają się pojawiać w wąskich środowiskach – duże grono tradycjonalistów

- Krytyka historyzmu – postulat unaukowienia historii

- trend do wyjścia poza historie polityczną – ujęcie globalne historii, prawda ukryta w całości.

- Febvre – prawda jako ogólne formuły grupujące dotąd izolowane fakty

- Teggart – postulat łączenia badania diachronicznego z synchronicznym

- „patrzenie na historyka i jego pracę z drugiego piętra”

- Tradycyjni historycy – jako historycy nożyczek i kleju, ich prace porównane do notatnika, narracja historyczna jako powieść

- Historia naukowa – to, co jest w źródłach traktowanie nie jako stwierdzenia ale jako informacje.

- szkoła Annales – nawiązująca do Hausera, Berra, Febvre i Blocha. 1929 – czasopismo „Annales”, historycy związani z Feancja. Spuścizna Annales objęła problemy świadomości, historii społeczno – gospodarczej. Po II wojnie główną postacią Annales – Fernand Braudel. Poglądy Annales:

·         Sprzeciw historiografii tradycyjnej (zdarzeniowej)

·         Hasło historii globalnej

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin