chorał.doc

(37 KB) Pobierz

Chorał Gregoriański

 

1. Definicja chorału gregoriańskiego.

 

2. Pochodzenie nazwy:

1        “Chorał”- miejsce w kościele, w którym stali śpiewacy

2        “Gregoriański”-  od papieża Grzegorza I Wielkiego, za którego panowania  zebrano śpiewy chorałowe i stworzono Antyfonarz. (VI- VII w.)

 

3. Główne ośrodki rozwoju chorału:

 

1        Włochy (Mediolan, Rzym)

2        Klasztory: Sankt Gallen, Reichenau, Limoges, Monte Cassino

 

4. Cechy chorału

1        jednogłosowy

2        oparty na diatonicznych skalach kościelnych

3        wykonywany a cappella przez mężczyzn

4        teksty z Pisma Świętego lub liturgiczne

5        swobodny rytmicznie

 

5.  Skale kościelne (modalne) (siedmiostopniowe; powstały w średniowieczu, ale swoje nazwy wzięły od skal greckich.)

 

  Autentyczne:

dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska

Plagalne:

hypodorycka, hypofrygijska, hypolidyjska, hypomiksolidyjska

 

6.  Klasyfikacja chorału

 

Ze względu na:

Stosunek tekstu do melodii

Sposób wykonywania

- styl sylabiczny (1 sylaba- 1 dźw.)

- styl melizmatyczny (1 sylaba- wiele dźw.)

- styl antyfonalny (2 chуry naprzemiennie)

- styl responsorialny (solista+chór)

 

7. Rodzaje śpiewów chorałowych

 

1        accentus- kapłan recytuje tekst, często oparte na 2,3 dźw. (np. psalmy)

2        contentus- rozbudowany melodycznie, muzyka chóralna

 

8. Obrzędy religijne z wykorzystaniem chorału

 

1        msza

2        officium- nabożeństwa dla kapłanów o określonych porach dnia (jutrznia, chwalba, nieszpory..)

 

9. Formy chorału gregoriańskiego:

 

1        psalm - z Księgi Psalmów, śpiewna recytacja

2        hymn- wierszowany, sławi Boga, budowa zwrotkowa

3        tropy- rodzaj wstawki melodii z tekstem pomiędzy słowa istniejącego tekstu lit.

4        sekwencje- liryczne teksty liturgiczne, bez rymu (po Soborze Trydenckim w XV w można było wykonywać tylko 5 sekwencji)

10. Notacja chorałowa – neumatyczna w kilku postaciach:

1        cheironomiczna - określała tylko kierunek melodii, nie wskazywała czasu trwania dźwięku i jego wysokości,

2        diastematyczna (liniowa) - określała wysokość dźwięku (ale nadal nie precyzowała rytmu).

 

Zakończenie:

11.  Wraz z rozkwitem muzyki wielogłosowej, chorał przestał być komponowany, jednak ciągle był wykorzystywany jako cantus firmus (melodia podstawowa) w wielogłosowej muzyce religijnej (w renesansie)

 

12. W połowie XIX w. Benedyktyni z Solesmes rozpoczęli pracę nad rekonstrukcją tradycji chorałowych, szczególną uwagę poświęcili rytmice chorału.

 

13. W ostatnich dekadach nastąpił wzrost zainteresowania muzyką chorałową.

 



Przygotowała Marta Potulska 2011; spr. J.Krzyżak

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin