I. Wiadomości wstępne
1) Numer i tonacja fugi oraz jej pochodzenie (zbiór)
2) Ilość głosów fugi
3) Typ fugi – np. fuga z kontrekspozycją
4) Ilość części
II. Charakterystyka ekspozycji
1) Typ ekspozycji
2) Plan harmoniczny
3) Kolejność wchodzenia głosów
4) Charakterystyka tematu i typ odpowiedzi
5) Analiza kontrapunktu
6) Analiza łączników
III. Dalsza charakterystyka zależy od typu fugi:
a) Fuga z przekształceniami harmonicznymi
· Podać tonacje kolejnych pokazów tematu
· Wymienić tonacje kolejnych pokazów tematu
· Określić ewentualny porządek w następstwie tonacji i wskazać, jaki to ma wpływ na budowę formy
· Analiza kontrapunktu
· Analiza łączników
b) Fuga z przekształceniami polifonicznymi
· Wymienić kolejne przekształcenia polifoniczne
· Określić ewentualny porządek tych przekształceń i wskazać, jaki to ma wpływ na budowę formy
· Dalsze działania analityczne bez zmian – analiza kontrapunktu i łączników
c) Fuga z przekształceniami polifoniczno-harmonicznymi (patrz wyżej)
d) Fuga z kontrekspozycją
· Określić różnice kontrekspozycji w stosunku do ekspozycji
IV. Wnioski analityczne
Charakterystyka łączników powinna obejmować następujące zagadnienia:
· liczbę łączników w kolejnych częściach i ich typy
· analizę materiału wykorzystanego do budowy łączników
· procesy modulacyjne występujące w łącznikach
Materiały przygotowane na podstawie książki Marka Podhajskiego Formy muzyczne
KaC2009