Indywidualny plan pracy korekcyjno-kompensacyjnej, np: W wyniku diagnozy u .......... stwierdzono:-Niedowidzenie obu oczu-Nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych-Przeciętny zasób wiadomości-Obniżone umiejętności rozumowania arytmetycznego, funkcji wzrokowych, słuchowych i motoryki-wada wymowyWskazania i zalecenia wynikające z orzeczenia:Usprawnianie technik szkolnych w trakcie zajęć rewalidacji indywidualnej-Praca z uczniem polega zarówno na usprawnianiu funkcji leżących u podstaw czytania i pisania, jak i tych umiejętności. Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje:I. Ćwiczenia percepcji słuchowej1. Ćwiczenia ortofoniczne:A. Ćwiczenia narządów mowy- Ćwiczenia żuchwy: opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze; ruchy poziome przy zamkniętych i rozchylonych wargach;.- Ćwiczenia warg: zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną; wargi ściśnięte - cmokanie; dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka; dmuchanie z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy „f”; dmuchanie bokiem; parskanie; półuśmiech - odciąganie na przemian kącików warg; przesadna artykulacja samogłosek, np. a - i - o - e - u - y, a - i - u, ....................B. Ćwiczenia oddechowewymawianie głoski „s” na wydechu z jednakową głośnością oraz raz ciszej i raz głośniej;- dmuchanie na skrawek papieru na wydechu,- dmuchanie na lekkie piłeczki;- utrzymanie w powietrzu lekkiego piórka za pomocą dmuchnięć od spodu;- 2. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.-swobodne wypowiedzi na różne tematy;-- 3. Kształcenie wrażliwości słuchowej:rozpoznawanie dźwięków różnych przedmiotów z otoczenia i ich naśladowanie;-określanie strony, z której dochodzi dźwięk;-reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe;-4. Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej:A. ćwiczenia słuchu fonematycznego: różnicowanie słów podobnie brzmiących,-różnicowanie takich samych sylab w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu ( pa, ga, da),- powtarzanie par słów opozycyjnych typu pary – bary,- ...-B. ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej: podział wyrazów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem w rytm wypowiadanych sylab; liczenie sylab-wyodrębnianie głosek w sylabach-podawanie liczby głosek w wyrazie-podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów-podawanie głoski ze względu na jej lokalizację (pierwsza, druga...),--C. kształtowanie pamięci słuchowejnauka wierszy na pamięć, fragmentów tekstów, dni tygodnia, pór roku, godzin itp.,- powtarzanie samogłosek i ich grup oraz spółgłosek,- powtarzanie sylab i połączeń sylabowych,- ...-II. Ćwiczenia sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.1. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej- zabawy ruchowe ogólnorozwojowe2. Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców (pianino, deszcz, wydrapywanie, pstrykanie, pukanie);-ćwiczenia dłoni i pięści oraz układanie modeli z dłoni (kula, dziób, ptak itp.);-ćwiczenia sprawnościowe palców (kominiarz, rak, gra na flecie, powitanie palców, itp.);-zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów;-- papieroplastyka - ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;układanki mozaikowe, puzzle;-rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku;-nawijanie sznurka lub wełny na kłębek;-...-3. Ćwiczenia grafomotorycznekreślenie- dużych płynnych linii, figur na dużej płaszczyźnie (w powietrzu, na piasku, na tablicy, na arkuszach szarego papieru);zamalowywanie określonej powierzchni;-łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków-itd.-III. Ćwiczenia orientacji przestrzennej1. -Utrwalenie autoorientacji.2. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni i na płaszczyźnie:-itd. w zależności od dysfunkcji dzieci
blackcaffeine