02kadra-ORT.doc

(83 KB) Pobierz
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO – ćwiczenia

KADRA W ORT

1) Pilot wycieczek:

a) trasowy

b) rezydent

2)     Organizator turystyki (touroperator)

3)     Pośrednik turystyczny

4)     Agent turystyczny

5)     Przewodnik turystyczny:

a)     górski

b)     miejski

c)     terenowy

Ad 1)

Pilot wycieczek = osoba mająca uprawnienia do sprawowania w imieniu organizatora turystyki opieki nad uczestnikami imprezy turystycznej i czuwania nad sposobem wykonania usług na ich rzecz świadczonych. Osoba ta reprezentuje organizatora turystyki na wobec kontrahentów świadczących usługi w trakcie trwania imprezy turystycznej.

Cechy:

główna osoba odpowiedzialna za realizację imprezy wobec organizatora jak i uczestników imprezy przez cały okres jej trwania

jedyny przedstawiciel organizatora imprezy, z którym turyści i świadczeniodawcy mają bezpośredni kontakt w czasie trwania imprezy turystycznej

Etapy obsługi imprezy turystycznej przez pilota

I.                    Przygotowanie się pilota do imprezy pod względem krajoznawczym

II.                  Odprawa u referenta

III.                Realizacja imprezy

IV.               Rozliczenie imprezy

Ad I

● Pilot otrzymuje program imprezy około 6 tygodni przed jej odbyciem

● Przygotowanie się pilota do imprezy pod względem krajoznawczym musi odbywać się w oparciu o najaktualniejsze materiały turystyczne (mapy, przewodniki)

● Pilot może zrobić sobie notatki, ale w miarę możności powinien do uczestników imprezy mówić płynnie i z głowy w autokarze, udzielając niezbędnych informacji krajoznawczych czasie jazdy. Niedopuszczalne jest czytanie wtedy przewodnika.

Ad II)

● Odprawa u referenta – 2-3 dni przed wyjazdem

● Przekazanie pilotowi dokumentacji i wszelkich niezbędnych informacji odnośnie realizacji imprezy turystycznej oraz materiałów reklamowych i informacyjnych, także dla uczestników imprezy

● Udostępnienie pilotowi sprawozdań z poprzednich imprez turystycznych

● Wyjaśnienie sobie wszelkich wątpliwości odnośnie zakresu praw i obowiązków pilota w czasie trwania imprezy turystycznej

Ad III)

● Początek realizacji imprezy – w dniu spotkania pilota z grupą

● Pilot cały czas towarzyszy grupie (obserwacja jej członków, ich kondycji fizycznej i psychicznej, aktualnych potrzeb i panujących nastrojów oraz zdolności percepcji)

Ad IV)

● Rozliczenie imprezy najpóźniej 3-4 dni po jej zakończeniu

● Dokumenty składane do rozliczenia:

- vouchery podpisane przez obu kontrahentów z ewentualnymi uwagami odnośnie uchybień w świadczeniu zamówionych usług

- sprawozdanie z ewentualnymi notatkami służbowymi, jeśli w czasie imprezy zaszła konieczność ich sporządzenia

- uaktualniona lista uczestników imprezy

- rozliczenie pobranej gotówki z przedłożeniem rachunków

- rachunek za pracę pilota i rozliczenie diet

- oświadczenie podatkowe

Sfery grup obowiązków pilota wycieczki

a) opiekuńcza

b) handlowa

c) obywatelska

Ad a)

OBOWIĄZKI OPIEKUŃCZE → konieczność zapewnienia turystom komfortu spędzenia czasu podczas trwania imprezy turystycznej. W ramach zapewnienia bezpieczeństwa w tym okresie konieczne są poniższe działania:

● stała dyspozycyjność wobec uczestników imprezy

● udzielenie turystom informacji o charakterze:

- organizacyjnym (przebieg punktów programu)

- krajoznawczym (geografia, kultura, społeczeństwo, administracja itp.)

- lokalnym (miejscowe warunki środowiskowe i społeczno-kulturowe (zwyczaje, tradycja)

udzielenie pomocy - we wszystkich sytuacjach wymagających fachowej interwencji (lekarz, policja, służby konsularne, instytucje ubezpieczeniowe i inne) bez względu, czy zdarzenie ma miejsce z winy uczestnika imprezy, czy nie.

funkcja tłumacza - w sytuacjach formalnych przy realizacji świadczeń wobec turystów (kontakt ze służbami granicznymi, obsługą w miejscu zakwaterowania, z obsługą walorów turystycznych)

funkcja animatora – w ramach zachęcania turystów do zróżnicowanej aktywności podczas imprezy turystycznej → integracja grupy turystycznej i przyjazna atmosfera

● towarzyszenie grupie w trakcie realizacji wszystkich punktów programu i sprawna interwencja wobec sygnałów płynących od uczestników grupy

Ad b)

OBOWIĄZKI HANDLOWE → konieczność zapewnienia właściwej realizacji wszelkich świadczeń na rzecz uczestników imprezy turystycznej, które są przewidziane w programie i podparte umową zawartą przed wyjazdem.

Ad c)

OBOWIĄZKI OBYWATELSKIE → są związane z dbałością o dobre imię własnego kraju. Chodzi o dopilnowanie, by zachowanie uczestników imprezy turystycznej było godne obywatela RP. Należy respektować zwyczaje i kulturę, zachowywać szacunek do tradycji, symboli narodowych oraz także tolerancję wobec innych religii i poglądów politycznych dla krajów odwiedzanych.

Prawa pilota wycieczek

1)      Używanie legitymacji pilota i identyfikatora oraz ochrony prawnej jego uprawnień zawodowych

2)      Reprezentowanie organizatora turystyki w zakresie niezbędnym do prowadzenia imprezy turystycznej

3)      Wynagrodzenie

4)      Zwrot kosztów poniesionych w ramach pełnienia obowiązków

5)      Korzystanie ze świadczeń na równi z uczestnikami imprezy turystycznej

Ad 1)

● Marszałkowie województw upoważniają imiennie osoby do przeprowadzania kontroli odnośnie stopnia zapewnienia opieki pilota wycieczki nad turystami przez organizatorów imprezy turystycznej

● Pilot jest zobowiązany do posiadania przy sobie legitymacji potwierdzającej uprawnienia w trakcie wykonywania swych obowiązków służbowych

Ad 2)

● Dokonywanie w imieniu organizatora imprezy turystycznej akwizycji na dodatkowe świadczenia, których koszt nie jest wliczony w cenę imprezy (wycieczki fakultatywne, należność za bilety wstępu itp.)

● Przerwanie imprezy i powrót z jej uczestnikami do kraju w razie zaistnienia poważnych zagrożeń dla życia lub zdrowia uczestników

● W imieniu organizatora imprezy – rozwiązanie umowy z natychmiastowym skutkiem z uczestnikiem imprezy zachowującym się w sposób zagrażający bezpieczeństwu i interesom innym uczestnikom

Ad 3)

Rodzaje współpracy pilota wycieczki z biurem podróży:

a)      pracownik etatowy biura → umowa o pracę na czas nieokreślony lub oznaczony lub na czas wykonania pewnej pracy

b)      osoba fizyczna → umowa zlecenie lub umowa nienazwana, podobna do zlecenia

c)      przedsiębiorca → umowa o usługi prowadzenia imprezy turystycznej jako pilot

Ad 5)

Cel → umożliwienie jednoczesnej kontroli jakości i oceny rzetelności kontrahentów organizatora. W razie wystąpienia wad → możliwość natychmiastowej interwencji w celu ich usunięcia.

Pilot rezydent = reprezentant organizatora imprezy turystycznej, stacjonujący sezonowo na terenie kraju docelowego i pełniący funkcję pilota dla imprez pobytowych (zwykle o charakterze wypoczynkowym).

Jest on łącznikiem pomiędzy kontrahentami miejscowymi (biura podróży, gestorzy bazy noclegowej i żywieniowej) a organizatorem imprezy turystycznej. Stanowi także łącznik między turystami a organizatorem imprezy pobytowej.

Etapy pracy pilota rezydenta

1)     Czynności przed przyjazdem grupy turystów (zwykle wczasowiczów)

2)     Czynności w czasie pobytu jednej lub kilku grup turystów jednocześnie (wysłanych przez biuro podróży). Obejmują one także przygotowanie pobytu następnej grupie, jeśli impreza odbywa się w kilku bezpośrednio następujących po sobie turnusach.

Ad 1)

szczegółowe zapoznanie się z obiektami noclegowymi, przeznaczonymi dla poszczególnych grup uczestników imprezy pobytowej

zaznajomienie się z miejscowymi współpracownikami

zebranie informacji na temat infrastruktury i funkcjonowania regionu (terminy imprez lokalnych, rozkład jazdy komunikacji lokalnej i możliwości dotarcia w pobliskie atrakcyjne okolice, godziny otwarcia sklepów oraz obiektów zabytkowych, muzealnych oraz usługowych i rozrywkowych)

sprawdzenie rooming-list nadesłanych przez organizatora imprezy noclegodawcom

przygotowanie podstawowych materiałów koniecznych do zaprezentowania na pierwszym spotkaniu informacyjnym z turystami

Ad 2)

zakwaterowanie grupy

zebranie informacyjne grupy

wyprawienie grupy w drogę powrotną

Obowiązki pilota rezydenta

1)        Zapewnienie właściwej realizacji świadczeń nabytych przez turystów u organizatora imprezy

2)        Opieka nad turystami podczas ich pobytu w regionie. Jest on za niego odpowiedzialny

3)        Dyspozycyjność dla grupy turystów w czasie pobytu (wyznaczenie terminów dyżurów, głównie w ramach udzielania wszelkich porad i informacji oraz sprzedaży imprez fakultatywnych). Na miejscu winna być tablica informacyjna oraz numer telefonu kontaktowego dostępnego przez całą dobę.

Ad 2)

Organizator turystyki (touroperator) = przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną. Osoba ta oferuje we własnym imieniu świadczenie usług turystycznych i jest odpowiedzialna także za standard świadczonych usług zgodnie z umową zawartą między nią a klientem oraz także za rozliczenie z dostawcami usług.

              Touroperator stanowi biuro podróży mające na celu tworzenie masowego produktu w postaci pakietu turystycznego.

Warunki niezbędne do legalnej działalności:

wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (warunek → gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa (zabezpieczenie klientów))

oświadczenie o spełnieniu warunków ustawy o usługach turystycznych (zezwolenie na pełnienie funkcji organizatora) (warunek → właściwe wykształcenie i doświadczenie zawodowe właścicieli lub pracowników oraz gwarancja finansowa)

Nadrzędny obowiązek organizatora → tworzenie produktu turystycznego w ramach programowania, zamawiania świadczeń, zatrudniania pilotów, tworzenia sieci dystrybucji i realizacji usług zgodnie z umową zawartą z klientem.

Ad 3)

Pośrednik turystyczny = przedsiębiorca wykonujący na zlecenie klienta czynności faktyczne i prawne dotyczące zawierania umów o świadczenie usług turystycznych.

Cechy:

działanie na zlecenie klienta

● zawieranie umowy o usługę pomiędzy reprezentowanym przez siebie klientem a usługodawcą, przy wynagradzaniu przez klienta

● wyszukiwanie dla klienta najbardziej optymalnej oferty, stosownie do warunków określonych przez klienta

● przyjmowanie od klienta wpłat w celu opłacenia usług wykupionych przez klienta

● brak ponoszenia odpowiedzialności za jakość usług wykonanych przez usługodawcę (hotel, przewodnik), z wyjątkiem niedbalstwa ze strony pośrednika turystycznego w wykonywaniu swych czynności służbowych w ramach zamawiania usług turystycznych na zlecenie klienta

Obowiązki pośrednika turystycznego

1) Wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystyki

2) Posiadanie zabezpieczenia finansowego

3) Spełnianie warunków ustawy o usługach turystycznych i o swobodzie działalności gospodarczej z 2004 r.

Ad 4)

Agent turystyczny = przedsiębiorca stale pośredniczący w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki, posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców.

Cechy:

wykonywanie usług pośredniczenia w imieniu organizatora turystyki lub innych przedsiębiorców turystycznych

● wynagradzanie przez organizatora turystyki lub innych przedsiębiorców turystycznych, w ramach prowizji lub stawki agencyjnej

● działanie na zasadzie umowy agencyjnej

● brak umowy z klientem i ponoszenia odpowiedzialności za jakość świadczenia usług wykonanych przez usługodawcę (hotel, przewodnik)

Obowiązki agenta turystycznego

1) Zawieranie umowy z klientem na druku organizatora zgodnie z programem imprezy

2) należyte i zgodnie z programem imprezy jej sprzedanie

3) Działanie zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej

Ad 5)

Przewodnik turystyczny:

a) górski:

- beskidzki

- tatrzański

- sudecki

b) miejski

c) terenowy

Ad a)

Przewodnik beskidzkiuprawnienia dotyczą obszarów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin