P R O G R A M (autorski) Klubu Małych Matematyków dla uczniów klas I-III
Wstęp
Zainteresowania i skłonności do rozwiązywania zadań matematycznych pojawiają się bardzo wcześnie w życiu niektórych dzieci. Występuje u nich wysoka wydajność pracy w dziedzinie matematyki oraz mała podatność na zmęczenie w czasie wykonywania zadań. Mózg dzieci uzdolnionych matematycznie ukierunkowany jest na wyodrębnianie z otaczającego świata bodźców o charakterze stosunków przestrzennych, liczbowych oraz symboli matematycznych. W skutek oddziaływania bodźców o charakterze matematycznym powstają łatwo i szybko skojarzenia nie wymagające dużego wysiłku i starań. Matematyczny typ umysłowości wg B. Hornowskiego charakteryzuje się:
Ø szybkim pojmowaniem struktury zadania i spostrzeganiem materiału matematycznego,
Ø szybką przeróbką informacji matematycznej, w tym myśleniem logicznym na materiale liczbowym, przestrzennym oraz symboli matematycznych,
Ø zdolnością szybkiego i szerokiego uogólniania stosunków i działań matematycznych,
Ø długotrwałym przechowywaniem informacji matematycznych: typowych, charakterystycznych schematów, rozumowań i dowodów, metod i zasad rozwiązywania zadań.
Nie wystarczy jednak dostrzec szczególne uzdolnienia dziecka, trzeba je umieć rozwijać. Dzieci zdolne wymagają szczególnej opieki. Potrzebują wsparcia i dbałości o rozwój ich wspaniałych możliwości, bo cóż gorszego można dziecku wyrządzić, jak zaprzepaścić jego talent?
Wszystkie dzieci w klasie uczą się tego samego, w tym samym czasie i w taki sam sposób. Jeden nauczyciel wystarcza do kierowania procesem nauczania wielu uczniów. Programy nauczania są opracowane z myślą o przeciętnych możliwościach poznawczych i wykonawczych uczniów. Nauczyciel dobiera metody nauczania, tak aby większość dzieci mogła opanować to, co jest celem lekcji.
W małym tylko stopniu może uwzględnić potrzeby dzieci wolniej rozwijających się, a także tych o wyraźnie przyspieszonym rozwoju umysłowym. Jeżeli nauczyciel przeznaczy na lekcji więcej czasu jednemu dziecku, tracą na tym pozostałe. W takim systemie nauczania wymaga się, aby dzieci zajmowały się przez czas dłuższy tym, co nauczyciel uznał za wartościowe i słuszne. Jeżeli dziecko ma dobrze funkcjonować, musi się do tego dostosować w sposób bezkrytyczny. Oznacza to także, że ma umieć poskromić swą ciekawość i ruchliwość intelektualną, aby w narzuconym rytmie wykonać to, co polecił nauczyciel. Dziecko zdolne, ale silne emocjonalnie jakoś sobie poradzi. Jeżeli zaś jest zdolne i wrażliwe - szybko się zniechęca do pracy, ponieważ to, co się dzieje na lekcji jest dla niego łatwe i nudne. Dlatego tak trudno jest dobrze kierować losem tych dzieci.
W rozwijaniu potencjału twórczego i rozszerzaniu możliwości umysłowych dziecka ogromną rolę pełnią gry oraz rozrywki umysłowe.dzięki nim umacniana jest dodatkowo odporność emocjonalna oraz rozwijane są umiejętności interpersonalne. Trudności, przeszkody, uzgadnianie i respektowanie reguł w zabawach i grach będą okazją do wzmocnienia odporności emocjonalnej oraz zdobywania umiejętności współpracy z rówieśnikami i dorosłymi. Gry dydaktyczne silnie pobudzają aktywność uczniów, wyzwalają stan napięcia i zaciekawienia przebiegiem gry, skłaniajądo racjonalnego i przemyślanego działania, wytwarzają pozytywną motywację do nauki. W grach wystawione są na próbę zdolności intelektualne, odwaga, intuicja. Gry zaspokajają potrzebę kontaktu, wspólnego działania, przynależności do grupy, uznania i ekspresji. Co najmniej jeden raz w tygodniu uczeń powinien mieć możliwość korzystania z gier dydaktycznych na zajęciach w szkole.
Cele edukacyjne
Celem działalności Klubu Małych Matematyków jest:
Ø rozbudzenie zainteresowań matematyką,
Ø rozbudzanie naturalnej ciekawości dzieci i chęci rozumienia, co osiągnąć można proponując im sytuacje, w których czynności do wykonania wspierają się na dostępnym im modelu matematycznym,
Ø poszerzanie wiedzy zdobywanej na lekcjach,
Ø doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym,
Ø doskonalenie umiejętności korzystania z tekstu matematycznego,
Ø rozwijanie umiejętności analizowania danych, porównywania, uogólniania.
Ø kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczej.
Ø zostawienie dzieciom możliwości rozwijania ich własnych strategii badawczych,
Ø umożliwienie każdemu dziecku odnoszenia sukcesów, aby zachęcić jedo dalszych badań,
Ø pobudzanie uczniów do mobilizowania swoich dawnych wiadomościi znajomości matematyki dla badania nowych sytuacji,
Ø zachęcanie dzieci, aby same proponowały tematy zajęć,
Ø wdrażanie do zespołowej twórczości uczniów, przygotowywanie do współpracy i współdziałania,
Ø zapoznanie z różnorodnością zabaw i gier matematycznych,
Ø przygotowywanie uczestników Klubu do organizowanych, różnorodnych konkursów matematycznych,
Ø zapoznanie uczniów z możliwością wykorzystania komputeraw rozwijaniu umiejętności matematycznych.
W zajęciach Klubu Małych Matematyków udział biorą zainteresowani uczniowie z klas I-III. Podczas zajęć rozwiązujemy zadania z różnych poziomów trudności, nietypowe, ale ciekawe i oparte na wiadomościach uczniów zdobytych na lekcjach.
Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie wymaga od nauczyciela również stosowania wielu zróżnicowanych form:
Ø praca w grupach.
W grupach o zróżnicowanym składzie uczniowskim uczeń zdolny ma ważną rolę, która wymaga wielu umiejętności.
Ø praca indywidualna
Jest to najczęściej stosowana forma pracy. Należą do niej rozmowy ucznia z nauczycielem, zadawanie prac dodatkowych, asystowanie nauczycielowi.
Ø konkurs
Funkcję kapitana w drużynie powierza się uczniom zdolnym.
Ø turniej (mecz matematyczny)
To szczególna forma pracy Klubu Małego Matematyka.
Ø liga zadaniowa
To cotygodniowa lista zadań do samodzielnego rozwiązania i omówienia.
Ø projekt
To dłuższa forma umożliwiająca przeprowadzenie badań, obliczeń i analizy ciekawego zagadnienia.
Ø krótki wykład
Jest najczęściej przygotowywany przez uczniów w oparciu o podaną przez nauczyciela literaturę.
Ø konkurs zadaniowy
Za rozwiązanie zadań uczniowie otrzymują punkty, nagrody i dyplomy.
Ø konsultacje
Nauczyciel ustala dla uczniów zdolnych stały termin, w którym uzyskują oni dodatkowe informacje oraz odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Ø gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem stosownego oprogramowania
komputerowego.
Umiejętne prowadzenie pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie wymaga dużego doświadczenia oraz zaangażowania ze strony nauczyciela. Oczywiście musi on mieć odpowiedni warsztat pracy: komputer ze stosownym oprogramowaniem, środki dydaktyczne, literaturę fachową i oczywiście zbiory zadań, tak bardzo potrzebne w pracy z uczniami najzdolniejszymi.
Bogatym źródłem różnorodnych zadań i rozrywek umysłowych są czasopisma dla dzieci. Rolą nauczyciela jest dokonanie ich wyborui przekonanie rodziców, by chcieli kupować je dzieciom.Doskonałym źródłem dodatkowych zadań matematycznych dla uczniów zdolnych są również dodatkowe zeszyty ćwiczeń dla poszczególnych klas. Na uwagę zasługują tu dwie propozycje WSiP: "Zadania na szóstkę" Jadwigi Hanisz i "Matematyka z uśmiechem" J. Brzózki i A. Jasiochy. Wymienione ćwiczenia uzupełniające zachęcają ucznia do samodzielnego działania. Umożliwiają samokontrolę i samoocenę.
Zadaniem nauczyciela jest takie organizowanie zajęć Klubu Małych Matematyków, by każdy ich uczestnik dostrzegał sens swojego członkostwaw Klubie, miał satysfakcję z podejmowanych działań oraz chętnie zachęcał do udziału w nim swoich kolegów i koleżanek.
Tematyka zajęć
Lp.
Tematyka
Treści i pomoce
Ilość godz.
Uwagi
1.
Ćwiczenie umiejętności logicznego myśleniai analizowania danych.
Rozwiązywanie zagadek, łamigłówek liczbowych i logicznych zawartychw „Zbiorach zadań” Jana Grzesiaka, "Zadaniach na szóstkę" Jadwigi Hanisz, „Kartkowkach z Moniką” Zofii Olejniczak i Małgorzaty Stępień, „Matematyce z wesołym Kangurem” oraz w "Zbiorach zadań na małe olimpiady matematyczne" Aleksandra Andrycha i Ireny Owczarek.
12
2.
Ćwiczenie spostrzegawczości poprzez analizę i rozwiązywanie zagadek rysunkowych.
Zagadki rysunkowe z książki Kena Russella i Philipa Cartera "Łamigłówki rysunkowe", "Zadaniach na szóstkę" Jadwigi Hanisz, zadania z I-szych etapów Mistrzostw w Grach Logicznych i Matematycznych, „Grach i zabawach dydaktycznych w nauczaniu matematyki w klasach I-III” opracowanych przez Janinę Barbarę Łatę z IKN z Krakowa.
10
3.
...
misiabelka