Kat - Grzech pierworodny.doc

(42 KB) Pobierz
Temat: Grzech Pierworodny i jego skutki

KATECHEZA

 

Temat: Grzech Pierworodny i jego skutki.

 

Cel:    Zrozumienie  treści  opowiadania biblijnego, w którym Bóg poucza

           o tajemnicy grzechu. Zapamiętanie i  zrozumienie  istoty grzechu 

           pierworodnego.  

 

Uczeń powinien wiedzieć:

 

o        czym jest grzech, co znaczy grzech pierworodny jakie są jego skutki

o        w jakim sakramencie uwalnia nas Chrystus od grzechu pierworodnego

 

Pomoce: Pismo Św. plansza przedstawiająca biblijny obraz „odejścia od Boga

               pierwszych ludzi, KKK

 

Metoda: Pogadanka, dialog, praca samodzielna.

 

1. WSTĘP

q       Modlitwa

q       Powtórzenie poprzedniej katechezy

 

Kiedy oglądasz telewizję, przeglądasz gazety, a może gdy widzisz na ulicy narkomana albo ludzi którzy się biją – uświadamiasz sobie, że na świeci jest wiele nieszczęść.

§         Co uważasz za największe zło na świecie?

Telewizyjne Wiadomości i prasa często przekazują, jak wojny niszczą życie całych narodów, jak ludzie krzywdzą się nawzajem, gdy są ze sobą skłóceni. Także wśród kolegów i koleżanek, a nawet w rodzinach zdarzają się kłótnie i nieporozumienia. Być może w sobie samym zauważasz niedobre skłonności: postępujesz tak, jak byś nie chciał postępować. Może stawiasz sobie pytanie: dlaczego tak się dzieje?

§         Skąd zło na świecie?  Przecież Bóg go nie stworzył?

Odpowiedź na to pytanie jest zawarta w biblijnym opowiadaniu o grzechu Adama i Ewy.

 

2.      ROZWINIĘCIE TEMATU

 

Uczniowie otrzymują polecenie przeczytania tekstu Pisma św. o upadku pierwszych ludzi (katechizm ucznia), następnie jeden z uczniów odczytuje ten tekst głośno (Rdz 2,16-17; 3,1-13.16-19.23-24).

-          po przeczytaniu nauczyciel zadaje pytania:

·         Czego Bóg zabronił człowiekowi?

·         Do czego wąż namówił kobietę?

·         Kogo symbolizuje wąż?

·         Dlaczego ludzie skryli się przed  Bogiem?

·         O co Bóg zapytał kobietę?

·         Co kobieta odpowiedziała Bogu?

·         Co zrobił Bóg?

·         Czego symbolem jest drzewo poznania dobra i zła?

·         Jak nazywamy nieposłuszeństwa pierwszych ludzi?

·         Jakie były skutki nieposłuszeństwa pierwszych ludzi? (por. KKK 402-406)

·         Co ludzie utracili?

W opowiadaniu tym Bóg tłumaczy czym jest grzech. Omówimy sens poszczególnych obrazów biblijnych.

1.      Ludzie tracą przyjaźń z Bogiem. Dlaczego? – Autor mówi o zerwaniu zakazanego owocu z drzewa poznania dobra i zła. Zerwanie owocu oznaczało, że człowiek chciał być niezależny od Boga. Człowiek nie wierzył, że Bóg dał mu wszystko to co najlepsze.

2.      Wąż dla ludzi mających kontakt z pustynią był znakiem zła i niebezpieczeństwa. Znakiem zdrady.

3.      Owoc zakazany to obraz czegoś co wydaje się nam kusząco przyjemne, ale jest złe i powinniśmy się tego wystrzegać.

4.      Rozmowa z wężem i zerwanie owocu – to obraz wielkiej tragedii świata. Ludzie odwrócili się od Boga, chcieli ustalić nowy porządek świata bez Boga, zniszczyli harmonię życia z Bogiem, z drugim człowiekiem i z przyrodą. Ten grzech nazwany został grzechem pierworodnym .Pomyśl do czego doprowadził   grzech?

      Bóg pragnie żyć z człowiekiem w przyjaźni. To człowiek odszedł od Boga.

5.      Autor mówi, że ludzie po grzechu „ skryli się przed Bogiem”, to obraz lęku i niepokoju, który wkradł się między człowieka a Boga.

6.      Gdy  w rozmowie z Bogiem Adam zrzuca winę na Ewę, a Ewa na węża, widzimy, że grzech nie tylko odwraca od Boga, ale skłóca ludzi między sobą.

7.      Osty i ciernie – to obraz dalszych skutków grzechu: praca w trudzie, choroby, cierpienia, przyroda staje się zagrożeniem.

8.      Wygnanie z raju – to obraz świata pełnego wojen, kłótni, nieporozumień. Ludzie przez grzech utracili wszystko czym Bóg ich obdarzył jako swoje dzieci, przede wszystkim łaskę uświęcającą.

 

3.      POGŁĘBIENIE I ZASTOSOWANIE.

 

Wykorzystuję metodę identyfikacji z postacią biblijną. Wybieram trzech uczniów, z których każdy identyfikuje się z wybraną postacią z opowiadania o grzechu pierworodnym (Bóg, Adam, Ewa), Każdy z uczniów przedstawia krótko wydarzenie i mówi o swoich odczuciach.

 

§         Jakiej postawy wobec zła oczekuje od nas Bóg?

§         W jaki sposób możemy walczyć z pokusami?

§         Kto pomaga nam stawać się lepszymi?

Na podstawie tego rysunku wyjaśnij, przeciw komu skierowany jest grzech.

 

Kościół





Bóg

Inny

człowiek



Inny

człowiek







Ja

Inny

człowiek



 

   Świat

 

 

 

Uczniowie zapisują temat lekcji, przerysowują schemat, wraz z krótką notatką.

Grzech polega na tym, że człowiek nie ufa Bogu, nie kocha Go i jest Mu nie posłuszny. Grzech zrywa lub osłabia wspólnotę życia z Bogiem, między ludźmi, wprowadza rozdźwięk między człowiekiem a światem, a w samym człowieku narusza wewnętrzny pokój. Od grzechu pierworodnego uwalnia nas sakrament chrztu świętego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin