Podstawy psychologii i pedagogiki pracy - Janina Karney.txt

(822 KB) Pobierz

PODSTAWY
PSYCHOLOGII
I PEDAGOGIKI
PRACY
Wy�sza Szko�a Humanistyczna imienia Aleksandra Gieysztora
w Pu�tusku
Janina E. Karney
PODSTAWY
PSYCHOLOGII
I PEDAGOGIKI
PRACY
Pu�tusk 2004
�iiiiti! miii tiii
Projekt ok�adki: Barbara Kuropiejska-Przybyszewska
Sk�ad i �amanie: OFI - Krystyna Fankulewska

\
Biblioteka WPedag.

1092003430
� Copyright by Janina E. Karney
� Copyright by Wy�sza Szko�a Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora,
Warszawa 2004
Wszelkie prawa zastrze�one. Ka�da reprodukcja lub adaptacja ca�o�ci b�d� cz�ci
niniejszej publikacji, niezale�nie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej,
fotograficznej, komputerowej i in.), wymaga pisemnej zgody Autora i Wydawcy.
Wydawca:
Wy�sza Szko�a Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora
ul. Daszy�skiego 17, 06-100 Pu�tusk
tel./fax (48-23) 692-50-82
e-mail: rektorat@wsh.edu.pl
Internet:www. wsh.edu.pl
ISBN 83-89709-03-1
Realizacja na zlecenie Wydawcy
Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
Et
SPIS TRE�CI
WST�P   .................................................... 7
Rozdzia� I
Psychologia i pedagogika pracy we wsp�czesnym spo�ecze�stwie ... 11
Rozdzia� II
Style zachowania doros�ych  ................................. 31
(Rozdzia� III
Pracownik w organizacji.................................... 41   i
Rozdzia� IV
Autorytet kierownika ...................................... 71
Rozdzia�V
Badanie pracy i zawod�w................................... 87
Rozdzia� VI
Organizacja czasu pracy....................................143
Rozdzia� VII
Psychologiczne wyznaczniki powodzenia w pracy................153
Rozdzia� VIII
Przystosowanie do pracy i dob�r zawodowy....................191
Rozdzia� IX                                                                                                    '
[Motywacja do pracy.......................................233
Rozdzia� X
Zarz�dzanie edukacj� doros�ych w organizacji..................251
Rozdzia� XI
Sztuka bycia pracownikiem.................................295
Rozdzia� XII
Wsp�czesne trendy i kierunki wiedzy o pracy ludzkiej
- koncepcje, badania, praktyka..............................345
Zamiast zako�czenia   ........................................360
Bibliografia................................................361
Spis rysunk�w i tabel   ........................................370
��iitliii�itii
IJJ�AlJJJJLlIULllJjlJJLl 11 IU II.J.
riniiii?iiinn�ii�ii
WST�P
Pomys� napisania tej ksi��ki rodzi� si� stopniowo. Pocz�tkowo zamierza-
�am zaj�� si� wy��cznie problematyk� badania pracy w nowoczesnym przed-
si�biorstwie, i to wy��cznie pracy wysoko wykwalifikowanej, wykonywanej
przez osoby o odpowiednim poziomie kompetencji. W pierwszej wersji by�y-
by to problemy psychologicznej analizy tzw. �pracy umys�owej", kt�r� tak
trudno zmierzy� i oceni�. G��wnym i bezpo�rednim powodem tego pomys�u
by�o, ci�gle jeszcze stosowane, kryterium warto�ci takiej pracy, jakim jest
liczba opublikowanych stron. Szczeg�lnie w ksi��kach o charakterze prac
humanistycznych kryterium �ilo�ciowe" jest cz�sto miar� warto�ci dzie�a
i po�rednio - autora.
P�ki ksi�garskie pe�ne s� publikacji - bardziej lub mniej naukowych, po-
�wi�conych problematyce funkcjonowania cz�owieka w �rodowisku pracy.
Na og� zawieraj� one imperatywy i porady, jak zarz�dza� przedsi�bior-
stwem, a przede wszystkim jak kierowa� prac� ludzi zatrudnionych w tym
przedsi�biorstwie. Ludzie najcz�ciej okre�lani s� jako zasoby ludzkie, per-
sonel, potencja� spo�eczny itp. Ju� same nazwy przypisywane pracownikom
wskazuj�, �e postrzegani s� oni przede wszystkim przez pryzmat zak�adu
pracy, firmy, przedsi�biorstwa, urz�du, w kt�rych to organizacjach sp�dzaj�
blisko po�ow� swojego doros�ego �ycia. Punktem wyj�cia i g��wnym celem
tych publikacji jest analiza zachowania ludzi od strony interesu przedsi�bior-
stwa, jego zysk�w i rozwoju. Stawiane s� przede wszystkim pytania, jak kie-
rowa� lud�mi, jakie stosowa� sposoby i strategie, aby osi�gn�� wcze�niej wy-
znaczone i zaplanowane cele. Ginie gdzie� po drodze relacja cz�owiek-praca,
ginie podmiotowo�� cz�owieka, kt�ry nie tylko prac� wykonuje, lecz j� orga-
nizuje i tworzy. Wysi�ek umys�u, my�l, ciekawo�� i aktywno�� w d��eniu do
celu, inicjatywa, odpowiedzialno�� wyznaczaj� sens ludzkiego dzia�ania.
Gwa�towny rozw�j telekomunikacji, komputeryzacja i automatyzacja wy-
zwalaj� wielkie mo�liwo�ci i jednocze�nie stanowi� wyzwanie dla wsp�cze-
snego cz�owieka, kt�ry z jednej strony tworzy rzeczy wspania�e i po�yteczne,
z drugiej za� niszczy i nienawidzi nie tylko innych i ich wytwory, lecz przede
wszystkim samego siebie.
-JLL.
i II" MI i ITi? ffTiTTiT jTOj

WST�P

Ksi��ka ta skierowana jest przede wszystkim do os�b zainteresowanych
problemami pracy, ludzi, kt�rym przysz�o �y� w spo�ecze�stwie postindu-
strialnym u progu trzeciego tysi�clecia.
Dzieci, kt�re ucz� si� teraz w pierwszych klasach szko�y podstawowej, b�-
d� dorasta�, wybiera� zaw�d, troszczy� si� o dobr� prac� ju� po roku 2020.
Jacy to b�d� ludzie, jakie miejsce w ich �yciu b�dzie zajmowa�a praca? Czy
b�dzie szans�, czy udr�k�? Czy przyniesie szans�, rozw�j, satysfakcj�, czy te�
zm�czenie, stres, bezradno��, agresj� i rozczarowanie? Na te pytania trzeba
przygotowywa� odpowiedzi ju� teraz, przygl�daj�c si� i oceniaj�c potrzeby,
cele i warto�ci ludzi, kt�rzy swoj� dzia�alno�ci� zapocz�tkowali czas prze-
mian. Jak i dlaczego pracuj�, co wyznacza ich sprawno��, a co przynosi saty-
sfakcj� z tego, co robi�? Czego praca wymaga od ludzi i jak ich zmienia? Te
i wiele innych pyta� powinny doczeka� si� bada� i pr�b odpowiedzi.
Tymczasem, w ostatnim okresie obserwujemy brak nowych pozycji ksi��-
kowych z dziedziny wiedzy o pracy ludzkiej. Psychologowie i socjolodzy, za-
interesowani przede wszystkim problemami spo�ecznymi, przemianami, ma-
krozarz�dzaniem i wywieraniem wp�ywu na grupy, niewiele uwagi po�wi�ca-
j� jednostce, zagadnieniom pracy cz�owieka w sytuacjach zwyk�ych, codzien-
nych oraz ekstremalnych i trudnych.
Z tego wzgl�du postanowi�am po�wi�ci� wi�cej uwagi podstawowej wie-
dzy o pracowniku zatrudnionym w zak�adzie pracy w okresie przemian eko-
nomicznych, zmian w systemie organizacji i zarz�dzaniu.
W ksi��ce wykorzysta�am prace magisterskie napisane pod moim kierun-
kiem w ostatnich latach, odnosz�ce si� do problem�w jednostki wobec sytu-
acji pracy, w r�nych zawodach i na r�nych stanowiskach, a tak�e wyniki
w�asnych bada� i bada� moich doktorant�w. W 1998 roku ukaza�a si� moja
ksi��ka �Cz�owiek i praca". Wielokrotnie wydawana, cieszy�a si� du�ym po-
wodzeniem i szybko znikn�a z p�ek ksi�garskich. To sk�oni�o mnie do przy-
gotowania nowej publikacji.
Oczywi�cie, nie jest to, w pe�nym tego s�owa znaczeniu, praca monogra-
ficzna, gdy� om�wienie wielo�ci zagadnie� psychologii pracy zaj�oby co naj-
mniej kilka tom�w. S�dz� jednak, �e zarys tematyczny ma cechy monografii.
Stara�am si� po�wi�ci� uwag� zar�wno samemu procesowi pracy, jak te�
cz�owiekowi, kt�ry pracuje, oraz wzajemnym relacjom cz�owiek-praca.
Spo�r�d wielu zagadnie� wybra�am te, kt�re s� egzemplifikacj� ka�dego
z wymienionych wy�ej zagadnie�.
W prezentowanym materiale by�o mi trudno oddzieli� problemy psycho-
logiczne od tematyki pedagogicznej. Obie dziedziny wiedzy o pracy cz�owie-
ka ��cz� si� nierozdzielnie ze sob�. Ustalane w badaniach prawid�owo�ci za-
chowania ludzi w specyficznych warunkach dzia�alno�ci zawodowej s� pod-
staw� projektowania proces�w kszta�cenia i wychowania pracownik�w na
wszystkich szczeblach organizacji.
i
Z tego wzgl�du ksi��ka jest pr�b� uporz�dkowania zgromadzonej wiedzy
o cz�owieku i jego pracy oraz wskazaniem uwarunkowa�, od kt�rych zale��
efekty dzia�alno�ci organizacji, a kt�re tkwi� w tym, co specjali�ci zarz�dza-
nia nazywaj� �potencja�em spo�ecznym", zasobami ludzkimi", �personelem"
i.t.p. Ksi��ka sk�ada si� z dwunastu rozdzia��w. Tematyka tych rozdzia��w
zosta�a wybrana tak aby ukaza� wielorako�� problem�w dotycz�cych funk-
cjonowania cz�owieka w wa�nej dla ludzi doros�ych sferze �ycia jak� jest pra-
ca zawodowa, kt�ra z przywileju sta�a si� w ostatnim okresie jedn� z wa�niej-
szych warto�ci i trudno dost�pnym dobrem. W warunkach kurcz�cego si�
rynku pracy i narastaj�cego bezrobocia znajomo�� problematyki relacji cz�o-
wiek-praca wydaje si� szczeg�lnie wa�na zar�wno dla psycholog�w i peda-
gog�w pracy jak te� dla wszystkich, kt�rzy pracuj� zawodowo lub poszukuj�
zatrudnienia.
Cz�� materia��w, nadal aktualnych, zosta�a przeniesiona z poprzedniej
ksi��ki �Cz�owiek i praca". Wiele z nich zosta�o zmienionych i zaktualizowa-
nych, a tak�e dostosowanych do nowej rzeczywisto�ci.
Ksi��ka powsta�a w przededniu wej�cia Polski do Unii Europejskiej.
Przedstawione w niej problemy b�d� nadal aktualne a by� mo�e stan� si� je-
szcze bardziej znacz�ce dla proces�w adaptacji pracownik�w do zmieniaj�-
cych si� warunk�w.
Wszystkie problemy poruszone w ksi��ce dotycz� przystosowania cz�o-
wieka do pracy, jego aktywno�ci i efektywno�ci dzia�ania. Stanowi� pierwszy
krok do wyznaczenia potrzebnych dzisiaj kierunk�w bada� i praktyki psy-
cholog�w i pedagog�w w zak�adach pracy. S� jednocze�nie pr�b� uporz�d-
kowania i hierarchizacji zada� stoj�cych przed specjalistami zajmuj�cymi si�
funkcjonowaniem ludzi na r�nych stanowiskach i w r�nych zawodach.
Czy cel mojego zamierzenia zosta� zrealizowany? Nie potrafi� na to pyta-
nie udzieli� odpowiedzi. Je�eli tekst wzbudzi refleksje Czytelnika, je�li cho-
cia� w cz�ci zostanie wykorzystany, je�li wywo�a krytyk�, polemik� i wzbu-
dzi inspiracj� do napisania innych prac z tak wa�nej dziedziny ludzkiej ak-
tywno�ci, jak� jest praca zawodowa - to odpowied� b�dzie twierdz�ca. Bez
wiedzy o podmiocie sytuacji pracy, bez wykorzystania tej wiedzy w praktyce
organizacji pracy nie spos�b wyobrazi� sobie przeobra�e� w sposobach kie-
rowania, powodzenia w kierowaniu, przemianach i tworzeniu szans.
marzec 2004
1...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin