proj_proj_przeds_gosp.doc

(188 KB) Pobierz
Wstęp

 

Wstęp

              W projekcie zajmować będziemy się firmą „Komax” Polska Sp. z o.o., która działa w branży komputerowej. Postaramy się przedstawić formę prawną, działalność firmy, sposób zarządzania i motywowania, jak również przy zastosowaniu tablic kompetencyjnych pokazać przebieg procesów informacyjno-decyzyjnych oraz roli pełnionych w organizacji przez jej pracowników. Firma przedstawiona zostanie również w kontekście otoczenia i konkurencji oraz perspektyw dalszego rozwoju.

 

 

I Prezentacja organizacji

              Firma wywodzi się z polsko-niemieckiej spółki „Komax” Sp. z o.o., która powstała w 1985 roku w Berlinie Zachodnim. Jej celem było przeniesienie zachodniej technologii na rynki Europy Środkowej i Wschodniej. Od początku swego istnienia firma była obecna na rynku polskim, prowadząc działania bezpośrednio z siedziby w Berlinie. W miarę rozwoju i stabilizacji polskiego rynku informatycznego w latach 1991-93 powstały we Wrocławiu, Katowicach, Legnicy, Gliwicach i Krakowie polskie oddziały firmy. Początkowo firma posiadała dwustopniowy model dystrybucji : oddziały w Polsce zajmowały się jedynie sprzedażą, a wszelkie działania logistyczne, składy celne, magazyny i dział zakupów pozostały w Berlinie. Do końca roku 1993 przeniesiono wyżej wymienione funkcje do Polski. Miało to na celu redukcję kosztów i usprawnienie działania firmy. W 1994 rozpoczęto proces konsolidacji wszystkich oddziałów firmy „Komax” na  terenie Polski. Proces ten został zakończony w maju 1995 roku, kiedy to spółka skupiła w ramach swojej organizacji wszystkie działania dystrybucyjne grupy.

              Obecnie „Komax” Sp. z o.o. składa się z wielu  oddziałów usytuowanych w Europie Środkowej i Wschodniej. Oddziały są samodzielnymi firmami kierowanymi na zasadzie holdingu z siedziby głównej w Berlinie.

              Dystrybucją w Polsce zajmuje się „Komax” Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Do niej należy też firma Repair and Maintenance Service sp. z o.o. w Katowicach ( w skrócie RMS ) odpowiedzialna za serwis gwarancyjny i pogwarancyjny dystrybuowanych produktów.

 

Podmiotem dominującym w spółce „Komax” Polska Sp. z o.o. jest firma „Komax” Sp. z o.o., która posiada 95% udziałów. Pozostałe 5% należy do pracowników „Komax” Polska Sp. z o.o., w szczególności do członków zarządu. Kapitał założycielski spółki wynosi 2 mln zł, z czego 500 tys. wniesione zostało aportem w postaci nieruchomości przy ulicy Drobnera, gdzie znajduje się siedziba spółki.

              Produkcja komputerów marki Gulipin, ich dystrybucja oraz dystrybucja części i akcesoriów do montażu komputerów do momentu konsolidacji była profilem firmy Gulipin Computers sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, a obecnie zajmują się tym odpowiednie działy „Komax” Polska.

 

Profil firmy

                            Firma „Komax” Polska Sp. z o.o. jest autoryzowanym dystrybutorem światowej czołówki producentów sprzętu i oprogramowania komputerowego takich jak : 3Com, APC, Digi, IBM, INFORMIX, Lexmark, MOD-TAP, Multi-tech, OKI, Seikosha, Tandberg Data, Tulip, Wyse, Xerox, etc.. Za pomocą rozbudowanej sieci oddziałów działa na terenie zachodniej i południowej Polski.

 

Działalność

              Jako dystrybutor, „Komax” Polska Sp. z o.o. prowadzi dystrybucję produktów i usług poprzez sieć Autoryzowanych Partnerów Handlowych, sprzedawców sprzętu komputerowego i oprogramowania, związanych z firmą umowami. Sieć partnerów obejmuje ponad 160 firm komputerowych, za pomocą których „Komax” Polska Sp. z o.o. obsługuje praktycznie wszystkie segmenty rynku ( bankowość, ubezpieczenia, przemysł, telekomunikacja, administracja lokalna i centralna, handel, usługi ). Zasięg geograficzny działalności firmy jest skoncentrowany na obszarze, gdzie rozwój gospodarczy kraju jest największy, a dzięki temu zapotrzebowanie na nowoczesne technologie jest duże.

 

Wielkość i struktura zatrudnienia

              W firmie „Komax” Polska Sp. z o.o. zatrudnionych jest 60 osób. W większości są to osoby młode, które nie przekroczyły 35 roku życia. Ze względu na charakter branży większość pracowników posiada wykształcenie wyższe lub średnie. Tylko 3 osoby legitymują się wykształceniem zawodowym, są to pracownicy służb pomocniczych nie biorący bezpośredniego udziału w obsłudze klienta. W firmie zatrudnieni są zarówno doświadczeni pracownicy posiadający kilkuletni staż pracy, jak i również mało doświadczeni, ale za to dobrze wykształceni i ambitni absolwenci kierunków informatycznych i ekonomicznych. Większość z nich pracuje na stanowiskach przedstawicieli handlowych i ma bezpośredni kontakt z klientem. Na nich spoczywa największa odpowiedzialność za wykonanie planów sprzedaży i osiągnięcie zaplanowanych zysków. Jeżeli chodzi o płeć zatrudnionych w firmie„Komax” Polska Sp. z o.o. pracowników to przeważają kobiety, ale nie jest to  znaczna dysproporcja. Wynika to prawdopodobnie z faktu iż w księgowości oraz w dziale handlowym przyjmującym zamówienia zatrudnione są prawie same kobiety. Poniżej przedstawiona jest tabela porządkująca omówioną strukturę zatrudnionych pracowników ze względu na różnorodne kryteria.

 

 

Lp.

Kryterium

Liczba zatrudnionych

Udział ( w % )

1

Wykształcenie

wyższe

33

55,00

średnie

24

40,00

zawodowe

3

5,00

podstawowe

0

0

2

Staż pracy

0-5 lat

18

30,00

5-10 lat

24

40,00

10-20 lat

11

18,33

powyżej 20 lat

7

11,67

3

Płeć

kobiety

34

56,67

mężczyźni

26

43,33

4

Wiek

do 25 lat

12

20,00

25-35 lat

29

48,33

35-45 lat

12

20,00

powyżej 45 lat

7

11,67

 

 

              Warto poświęcić kilka słów kadrze kierowniczej spółki. Zarząd składa się z trzech osób wyznaczonych do sprawowania tej funkcji przez spółkę matkę. Są to osoby, które ukończyły już 45 lat, ale dzięki zdobytemu za granicą doświadczeniu i ogromnej wiedzy stanowią niezwykle cenny kapitał osobowy firmy „Komax” Polska Sp. z o.o. Dwóch członków zarządu ukończyło studia informatyczne w Polsce oraz studia podyplomowe za granicą. Główny księgowy studiował w Niemczech ekonomię. Wszyscy członkowie zarządu pracowali wcześniej w firmie „Komax” Sp. z o.o., gdzie zdobywali doświadczenie i rozwijali swoje kariery zawodowe.

              W firmie panuje bardzo dobra atmosfera współpracy pomimo stosowania systemu premiowania za osiągnięte wyniki. Sprzyjają temu wyjazdy integracyjne i spotkania towarzyskie organizowane przez firmę. Dzięki temu zwiększa się lojalność pracowników i zaangażowanie w pracę. Zarząd stara się tak motywować pracowników, aby przyjęte do realizacji cele uznali za swoje i dążyli z determinacją do ich realizacji. Ma temu sprzyjać nie tylko system wynagradzania, ale również wspólne spotkania i otwartość zarządu na wnioski i postulaty pracowników. W każdej sytuacji pracownik ma możliwość zaproponowania zmian, które mogłyby podnieść konkurencyjność firmy bądź też ułatwić, czy uprzyjemnić pracę.

              System rekrutacji nowych pracowników jest dosyć specyficzny. Z reguły zatrudnia się osoby polecone przez kogoś kto już pracuje w firmie i sprawdził się jako dobry pracownik. Pracownik, który polecił daną osobę jako godną zaufania i jego zdaniem odpowiednią, aby powierzyć jej stanowisko w firmie, odpowiada moralnie za swojego „podopiecznego”. Dzięki temu redukuje się negatywne skutki zatrudniania pracowników „po znajomości”, a uzyskuje się wiarygodną opinię na temat przyszłego pracownika. System ten działa w firmie „Komax” Polska Sp. z o.o. bardzo dobrze i przyczynił się do redukcji nietrafionych decyzji personalnych. Dodatkową zaletą takiego sposobu rekrutacji jest również to, że osoba polecająca kogoś na stanowisko w przypadku zatrudnienia swojego protegowanego „opiekuje” się nim, ponieważ za niego odpowiada, co z kolei prowadzi do szybkiego opanowania obowiązków i integracji z resztą zespołu. Należy zaznaczyć, że niezależnie od protekcji każdy kandydat musi spełniać niezbędne wymogi formalne stawiane przez firmę dla określonego stanowiska, w szczególności chodzi tutaj o odpowiednie wykształcenie i doświadczenie zawodowe.

 

II Określenie terenu działania firmy pod względem potencjału            gospodarczego i demograficznego

 

              Siedziba firmy „Komax” Polska Sp. z o.o. znajduje się we Wrocławiu przy ulicy Drobnera. Z tego względu najlepszą sieć sprzedaży, a co za tym idzie i najwięcej klientów spółka posiada na terenie zachodniej i południowej Polski. Nie oznacza to jednak, że nie posiada klientów w innych regionach Polski. Poprzez sieć dystrybutorów i firm współpracujących istnieje możliwość zaspokojenia potrzeb klienta na terenie całego kraju. Oczywiście najlepsze kontakty, między innymi dzięki bezpośrednim spotkaniom, firma posiada z klientami województwa dolnośląskiego. Wrocław jest miejscem zamieszkania blisko 800 tys. mieszkańców, z których pewna część dokonuje zakupów sprzętu komputerowego systematycznie co pewien okres czasu. Obecnie szacuje się, że co 15 Polak posiada w domu komputer. Można oczekiwać, że w ciągu najbliższych kilku lat liczba użytkowników komputerów osobistych znacznie wzrośnie. Będzie to spowodowane nowymi wymaganiami stawianymi przez otoczenie, w którym funkcjonujemy, spadającymi realnie i nominalnie cenami sprzętu komputerowego oraz wskutek zmiany pokoleniowej. Często rodzice kupują komputer swoim kilkuletnim dzieciom, który służy zarówno do zabawy jak i do nauki. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki można oczekiwać, że firma „Komax” Polska Sp. z o.o. ma jeszcze przed sobą najlepsze lata.

 

 

 

III Określenie pozycji firmy na tle konkurencji

 

Lp.

Obiekt badań

Komax

KONKURENCI

Techmex

ABC Data

Techdata

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin