3
Temat: Państwo faraonów
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie:
· rozumieją i prawidłowo stosuje pojęcia: faraon, piramidy, politeizm, mumia, hieroglify
· czytają informacje z mapy
· selekcjonują i uogólnia informacje z podręcznika
· wybierają informacje z programu multimedialnego
· rozpoznają na ilustracjach: piramidy, hieroglify, świątynię egipską, rzeźby egipskie
· rozumieją i prawidłowo stosuje pojęcia: władza despotyczna, sarkofag
· rozumieją znaczenie Nilu w życiu gospodarczym Egipcjan, związek miedzy wyobrażeniami religijnymi Egipcjan a ich osiągnięciami w różnych dyscyplinach naukowych
· odtwarzają strukturę społeczną Egiptu
· charakteryzuje kanon sztuki egipskiej
2. Metody:
· rozmowa nauczająca, elementy opowiadania
3. Środki dydaktyczne:
· rozmowa nauczająca,
· praca z podręcznikiem,
· źródłami ikonograficznymi,
· praca w grupach,
· ćwiczenia z wykorzystaniem taśmy chronologicznej
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
1
2
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Co oznacza słowo Mezopotamia?
· Gdzie znajduje się Mezopotamia?
· Jakie warunki naturalne występują w Mezopotamii?
· Czy Sumerowie stworzyli jednolite państwo na obszarze Bliskiego Wschodu?
· Jaka panowała forma rządów wśród Sumerów?
· Jakie budowle wznosili Sumerowie?
· Jakie osiągnięcia mieli Sumerowie?
· Co to był Kodeks Hammurabiego?
· Jakie przestępstwa były kary w Babilonie?
· Jakie informacje są zawarte w Kodeksie Hammurabiego?
· Od czego zależała kara w Babilonie?
· Jaki charakter miała religia Mezopotamii?
· Kto w Babilonie zajmował się nauką?
· Jakie osiągnięcia naukowe mieli Babilończycy?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie.
III. Realizacja nowych treści:
1. Położenie geograficzne starożytnego Egiptu.
· Gdzie znajduje się Egipt?
· Gdzie ukształtowało się życie Egiptu?
· Jakie granice miał Egipt?
2. Podział geograficzny Egiptu.
· Jak był podzielony Egipt?
· Jaki obszar wchodził w skład Egiptu Dolnego?
· Jaki obszar wchodził w skład Egiptu Górnego?
3. Znaczenie rzeki Nil.
· Dlaczego rzeka Nil była ważna dla Egiptu?
4. Ustrój państwa
· Kto stał na czele państwa?
· Jaką władzę miał faraon?
· Co to jest władza despotyczna?
5. Społeczeństwo Egiptu
· Jak było podzielone społeczeństwo Egiptu?
· Co to były nomy?
· Kim byli nomarchowie?
· Jakie obowiązki mieli urzędnicy?
· Jakie były kary w Egipcie za nadużycia?
· Na co szły podatki Egipcjan?
· Jakie obowiązki mieli kapłani?
· Jakie obowiązki mieli chłopi?
· Skąd wywodzili się niewolnicy?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 35.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
2. Egipt dzielił się na królestwa:
· Dolny
· Górny
3. Znaczenie rzeki Nil
· umożliwiała uprawę ziemi
· daje pożywienie (ryby, ptactwo wodne)
· umożliwia transport wodny
· dostarcza materiału do pisania
· dostarcza materiał budowlany (z trawy rzecznej i mułu rzecznego wykonuje się cegły)
· na czele państwa stał faraon - monarcha despotyczny i żyjący bóg
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 36.
Uczniowie przerysowują do zeszytu piramidę (s. 36), będąca strukturą społeczną Egiptu
· faraon
· kapłani
· urzędnicy
· chłopi
· niewolnicy
Zwrócić uwagę na położenie kontynentalne oraz na granice Egiptu
Nauczyciel zwraca uwagę uczniom, ze Egipt chroniony przez granice naturalne nie był tak zagrożony przez najazdy jak Mezopotamia, ale sprawiły, że ich kultura powstała w całkowitej izolacji. Sami nic nie korzystali z dorobku ludów zamieszkujących Mezopotamię, a także sami nie przekazywali swoich osiągnięć innym ludom.
Co to jest władza despotyczna?
Zwrócić uwagę na datę powstania Egiptu
Zwrócić uwagę na potęgę Egiptu, która wyrażała się budowaniem piramid
IV. Rekapitulacja pierwotna:
· Jaki...
pedagog107