Propozycje zbiórek dla zuchów.pdf

(8913 KB) Pobierz
299775345 UNPDF
PROPOZYCJE DLA ZUCHÓW
31
Zbiórka 1. PRZYGOTOWANIE DO WYPRAWY W POSZUKIWANIU SKARBU
(wprowadzenie do zbiórek o Prawie Zucha)
ZZZOiT
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.
stępnie do skarbu podchodzi kolejna osoba.
Jeśli komuś uda się podejść do skarbu bez-
szelestnie, zajmuje miejsce strażnika skarbu.
Obrona skarbu. Celem ćwiczenia jest
sprawdzenie, czy kiedy zuchy już zdobędą
skarb, będą umiały go obronić. Podczas tego
ćwiczenia skarb może symbolizować piłka,
którą będą podawać sobie zuchy. Wybiera-
my jedną osobę, której zadaniem będzie po-
rwanie skarbu i drugą, która pierwsza będzie
go chroniła. Zuchy podają sobie piłkę i każ-
dy uczestnik uważa, aby w momencie, kiedy
trzyma piłkę, nie został dotknięty przez zu-
cha, który ma wykraść skarb.
GAWĘDA
Drużynowy opowiada zuchom historię
dotyczącą największego zuchowego skarbu:
Mogą go posiadać tylko prawdziwe zuchy. Ma
szczególną moc i kiedy zuch ma gorszy dzień i
jakiś chochlik podpowiada mu, aby zrobić np.
komuś na złość albo skłamać, wystarczy, że
spojrzy na swój skarb i od razu przypomina-
ją mu się wszystkie zasady, których musi prze-
strzegać, aby być dobrym zuchem.
Drużynowy pokazuje zuchom starą ma-
pę, na której zaznaczona jest droga do ta-
jemniczego skarbu. Na szlaku prowadzącym
do niego zaznaczone są miejsca o dziwnych
nazwach: Wioska Strachów, Polana Prawdo-
mówności, Las Obowiązków, Łąka Dobroci,
Jaskinia Pracowitości oraz Miasto Obywateli.
Przy każdym z nich znajduje się symbol ozna-
czający, że w danym miejscu zuchy otrzymają
wiadomość, która pozwoli im zdobyć skarb.
Drużynowy pyta zuchy, czy chcą wyruszyć
na poszukiwanie największego zuchowego
skarbu i odwiedzić tajemnicze miejsca.
ZWIAD
Zadaniem zuchów jest przeprowadzenie
w najbliższym otoczeniu zwiadu na temat
tego, co może być największym skarbem.
Na zwiad zuchy udają się szóstkami (każda
szóstka wyrusza z opiekunem).
TEATR SAMORODNY
Podsumowanie zwiadu. Zuchy przygoto-
wują krótkie scenki na temat tego, co może
być prawdziwym skarbem.
GRY I ĆWICZENIA
Przed wyprawą zuchy muszą sprawdzić,
czy mają wystarczające umiejętności, aby
podjąć się tego zadania:
Podchodzenie do skarbu. Zuchy ćwi-
czą słuch. jednemu zuchowi drużynowy za-
wiązuje oczy. Ten zuch pilnuje skarbu. Na-
stępnie drużynowy wskazuje po kolei zuchy,
które skradają się do skarbu. Jeśli osoba zbli-
żająca się do skarbu zostanie usłyszana przez
osobę pilnującą (pilnujący musi powiedzieć
„stop” i wskazać, skąd słyszy szmer), wraca na
miejsce, gdzie siedzą pozostałe zuchy. Na-
KRĄG RADY
Drużynowy zapowiada zuchom, że za ty-
dzień wyruszą do pierwszego z miejsc zazna-
czonych na mapie.
ZZZOiT
Obrzędowe zakończenie zbiórki.
299775345.026.png 299775345.027.png 299775345.028.png 299775345.029.png
32
MAM SZCZERĄ WOLĘ, OBIECUJĘ
Zbiórka 2. WIOSKA STRACHÓW
(zapoznanie z 2.punktem Prawa: „Zuch jest dzielny”)
ZZZOiT
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.
(czyli zuchówki – dekoracje na jej ścianach
przedstawiają różne sytuacje, w których zuch
powinien być dzielny, np. u dentysty, sam w
ciemnym pokoju, gdy stoi z potłuczonym
wazonem przed mamą). Drużynowy rozma-
wia z zuchami, zadając następujące pytania:
Co oznacza słowo dzielność? O kim możemy
powiedzieć, że jest dzielny? Czy zuch powi-
nien być dzielny?
Można odwoływać się do ilustracji, który-
mi udekorowana jest zuchówka.
GAWĘDA
Drużynowy spotyka się z zuchami na ko-
rytarzu. Przypomina im, że na dzisiejszej
zbiórce rozpoczyna się ich wyprawa w po-
szukiwaniu skarbu. Na mapie pierwszym
punktem jest Wioska Strachów. Aby się do
niej dostać, zuchy muszą wykonać kilka za-
dań. W ten sposób udowodnią, że są dzielne.
Tylko osoby odważne mają wstęp do Wioski
Strachów.
PIOSENKI I PLĄSY
Zuchy uczą się piosenki „Dzielny zuch”.
GRY I ĆWICZENIA
T unel. Do Wioski Strachów prowa-
dzi ciemny tunel (ławki szkolne nakryte ko-
cami; można pod koniec tunelu zmniejszyć
szczelinę, ustawiając krzesła). Zuchy, które
chcą odwiedzić wioskę, muszą być dzielne,
nie bać się ciemności i czyhających po dro-
dze niespodzianek. Zuchy przechodzą przez
tunel na czworaka. Po drodze czekają je nie-
spodzianki, np. idą po czymś miękkim (wata),
twardym (fasola lub groch), napotykają na
deszcz (kilka kropel z psikawki) itp.
Tajemnicze „coś”. Zadaniem zuchów
jest włożenie ręki do worka i narysowanie te-
go, co dotykały.
Gorący płomień. Drużynowy uczy zu-
chy gaszenia świeczki palcami. Należy pa-
miętać, że zuchy, które nie chcą, nie muszą
tego robić. Warto postawić miseczkę z zim-
ną wodą, aby po zgaszeniu płomienia zuchy
mogły zanurzyć w niej palce.
Dzielny zuch
sł. i muz. S. Mościcki
Buch, buch, buch! Buch, buch, buch!
Każdy z nas jest dzielny zuch.
Wśród drzew skacze jak wiewiórka,
Wśród traw jak wąż daje nurka.
Buch, buch, buch! Buch, buch, buch!
Każdy z nas jest dzielny zuch.
Każdy celnie z łuku strzela,
Gdy ujrzy nieprzyjaciela.
Buch, buch, buch! Buch, buch, buch!
Każdy z nas jest dzielny zuch.
Uwagi
Zuchy stają w kole, zwrócone w prawą stronę
Buch, buch, buch! Buch, buch, buch –
posuwają się tanecznym krokiem, uderzając
piąstka o piąstkę.
Każdy z nas jest dzielny zuch – wykonują obrót
wokół własnej osi.
GAWĘDA
Zuchom udało się wykonać wszystkie za-
dania. Mogą więc wejść do Wioski Strachów
299775345.001.png 299775345.002.png 299775345.003.png 299775345.004.png 299775345.005.png 299775345.006.png 299775345.007.png 299775345.008.png 299775345.009.png
PROPOZYCJE DLA ZUCHÓW
33
Wśród drzew skacze jak wiewiórka –podskakują
i rękami naśladują wspinanie się na drzewo.
Wśród traw jak wąż daje nurka – podskakują
i pochylone dają nurka.
Każdy celnie z łuku strzela – zuchy naśladują
napinanie łuku.
Gdy ujrzy nieprzyjaciela – tworzą z rąk lornetki
i wypatrują nieprzyjaciela.
KRĄG RADY
Zuchy otrzymują pierwszą wskazówkę
(kartkę z zapisanym zdaniem „Zuch jest dziel-
ny”). Podsumowaniem zbiórki jest rozmowa
na temat drugiego punktu Prawa Zucha. Na
koniec na ścianie w zuchówce można umie-
ścić kartkę ze wskazówką, aby wszyscy pa-
miętali, że zuch jest dzielny.
ZZZOiT
Obrzędowe zakończenie zbiórki.
ZBIÓRKA 3. POLANA PRAWDOMÓWNOŚCI
(Poznajemy 3. punkt Prawa: „Zuch mówi prawdę”)
Zuchówka wygląda jak leśna polana – na
ścianach umieszczone zostały namalowa-
ne na dużych kartonach drzewa oraz wyso-
ka trawa. Na zuchy czeka mieszkaniec Polany
Prawdomówności.
GAWĘDA
Mieszkaniec Polany Prawdomówności roz-
mawia z zuchami o tym, co to znaczy mówić
prawdę, dlaczego nie można kłamać, dlacze-
go warto przyznawać się do winy oraz ja-
kie mogą być konsekwencje kłamstwa. Py-
ta zuchy, czy zdarza im się nie mówić prawdy
i dlaczego tak się dzieje. Potem leśny czło-
ZZZOiT
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.
299775345.010.png 299775345.011.png 299775345.012.png
34
MAM SZCZERĄ WOLĘ, OBIECUJĘ
wiek proponuje zuchom kilka zabaw, by
sprawdzić, czy zuchy mówią prawdę.
kartkę i amastry, natomiast druga ogląda
rysunek (należy zwrócić uwagę na to, by zu-
chy nie podglądały). Osoba z rysunkiem opo-
wiada pierwszej, co widzi, tak żeby ta mogła
narysować opisywany kształt. Zuch, który ry-
suje obrazek według opisu, może zadawać
dodatkowe pytania. Należy pamiętać, że ry-
sunki nie mogą być zbyt trudne (np. dom
z dwoma oknami, spiczastym dachem, komi-
nem, z którego leci dym).
GRY I ĆWICZENIA
Kłamstwo ma krótkie nogi. Jest to
mody kacja zabawy w berka. Jeden zuch go-
ni pozostałe, może je łapać przez dotknięcie
w nogę. Ten, kto zostanie dotknięty, skacze
na jednej nodze. Inny zuch może go odcza-
rować, dotykając uniesionej nogi kolegi.
Kraina prawdy, kraina fałszu. Druży-
nowy wyznacza w sali dwa miejsca, z których
jedno jest krainą prawdy, a drugie – krainą
fałszu. Następnie wypowiada różne stwier-
dzenia, np.: dzisiaj jest środa, nasza chusta
ma kolor oletowy, na wierzbie rosną gruszki
itp. Zadaniem zuchów jest określić, czy to jest
prawda czy fałsz. Jeśli zdanie jest prawdzi-
we, pierwsze osoby z szóstki biegną do miej-
sca z napisem „prawda”, jeśli jest nieprawdzi-
we – do miejsca z napisem „fałsz” i starają się
szybko usiąść na odpowiednim krześle. Kto
pierwszy usiądzie, zdobywa punkt dla swo-
jej szóstki.
Powiedz mi, jak iść. Jeden uczestnik
zabawy ma zawiązane oczy. Jego zadaniem
jest dotrzeć do przedmiotu, który leży na zie-
mi na końcu sali, zadaniem pozostałych jest
podpowiadanie, dokąd dana osoba ma iść.
Co mam narysować? Zuchy dobierają
się w pary, jedna osoba ma przed sobą pustą
Następnie mieszkaniec Polany Prawdo-
mówności podsumowuje wszystkie ćwicze-
nia. Podkreśla, że zuchy podczas ich wyko-
nywania potra ły odróżnić prawdę od fałszu
oraz przestrzegały zasady fair play.
MAJSTERKA
Zuchy w szóstkach wykonują plakaty będą-
ce reklamą prawdomówności. Plakaty można
umieścić na ścianach zuchówki, by przypomi-
nały, że zawsze trzeba mówić prawdę.
KRĄG RADY
Mieszkaniec Polany Prawdomówności wrę-
cza zuchom kartkę z napisem „Zuch mówi
prawdę”. Zuchy umieszczają ją pod hasłem
„Zuch jest dzielny”. Następnie wspólnie od-
czytują poznane już punkty Prawa Zucha.
ZZZOiT
Obrzędowe zakończenie zbiórki.
Zbiórka 4. LAS OBOWIĄZKÓW
(Poznajemy 4. punkt Prawa:„Zuch pamięta o swoich obowiązkach”)
Zuchówka wygląda jak las po opuszczeniu
przez „turystów”. Wszędzie leży pełno śmieci
(należy pamiętać, że powinny być „czyste”).
Drzewa przyklejone do ścian wyglądają jak-
by miały połamane gałęzie.
ZZZOiT
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.
GAWĘDA
Drużynowy czyta zuchom tekst opowia-
299775345.013.png 299775345.014.png 299775345.015.png 299775345.016.png 299775345.017.png 299775345.018.png 299775345.019.png 299775345.020.png 299775345.021.png
PROPOZYCJE DLA ZUCHÓW
35
dania znaleziony w Lesie )bowiązków (ude-
korowanej zuchówce).
Opowieść o turystach, którzy przycho-
dzą do lasu i nie sprzątają po sobie
Po wyjściu turystów z lasu pozostawały po-
rozrzucane papierki, butelki, puszki. „Turyści”
uważali, że sprzątanie jest rzeczą niemądrą i
niepotrzebną. Zawsze jednak po ich wyjściu
z lasu śmieci znikały. Pewnego dnia, gdy „tu-
ryści” znów przyszli do lasu, podeszli do nich
mieszkańcy lasu i zaprosili w podróż do lasu ich
marzeń. „Turyści” chętnie w nią wyruszyli.
Mieszkańcy Lasu Obowiązków zabrali „tury-
stów” do lasu, w którym można było nigdy nie
sprzątać, zostawiać wszystkie śmieci po pikni-
ku, gdzie się chce.
W lesie tym było strasznie. Na polanach nie
rosły żadne kwiaty, leżały tylko puste puszki,
zalegały hałdy śmieci. Nie można było znaleźć
jagód ani grzybów. Za to wszędzie można by-
ło napotkać butelki po coca-coli oraz papierki
po kanapkach.
„Turyści” szybko stracili chęć do przebywa-
nia w tym lesie. Nie podobało im się tam. Za-
trzymali się i zastanowili. Zrozumieli wtedy,
dlaczego mieszkańcy lasu ich tam zabrali. „Tu-
ryści” postanowili już nigdy nie zostawiać po
sobie śmieci. Aby wynagrodzić mieszkańcom
Lasu Obowiązków to, że do tej pory zostawia-
li po sobie bałagan, postanowili dokładnie po-
sprzątać cały las.
Po przeczytaniu opowiadania drużynowy
proponuje zuchom, by spróbowały teraz po-
sprzątać Las Obowiązków.
Warto wspomnieć o ochronie ciała podczas
zbierania odpadów, można zuchom rozdać
rękawiczki itp.
Berek bałagan. Osoba goniąca to „ba-
łagan”. Gdy dotknie zucha, ten staje zaczaro-
wany. Można odczarować zucha, naśladując
ścieranie kurzu (np. chusteczką higieniczną).
MAJSTERKA
Drzewko obowiązków. Zuchy wyci-
nają z papieru listki, na których zapisują swo-
je obowiązki i zawieszają je na przygotowa-
nym wcześniej (przyczepionym do ściany)
konturze drzewa. Podczas podsumowania
majsterki każdy zuch opowiada o obowiąz-
ku, który lubi najbardziej. Ważne jest, by zu-
chy zauważyły, że obowiązki mogą być róż-
ne, ale wszystkie są ważne.
PIOSENKI I PLĄSY
Nauka piosenki pt. „Plastuś”.
GRY I ĆWICZENIA
Porządkujemy Las Obowiązków. Aby
sprzątanie nie było nudne, przyjmuje formę
gry. Drużynowy przygotowuje tyle po-
jemników na śmieci, ile jest szóstek
w gromadzie. Zuchy zbierają do
pojemników śmieci – wygry-
wa szóstka, której uda się
zebrać najwięcej odpadów.
299775345.022.png 299775345.023.png 299775345.024.png 299775345.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin