WYKŁAD 18.doc

(31 KB) Pobierz
WYKŁAD 18, 15 V 2009

 

WYKŁAD 18, 15 V 2009

 

3. Koordynacja systemu zabezpieczenia społecznego:

W przypadku podjęcia pracy w innych p.czł. będą brane pod uwagę wszystkie okresy ubezpieczenia, zatrudnienia i zamieszkania.

 

4. Swobodny przepływ pracowników:

- Z wyjątkiem UK, Irlandii, Szwecji ustanowiono dla obywateli nowych p.czł. (z wyjątkiem Cypru i Malty) siedmioletni okres przejściowy w dostępie do zachodniego rynku pracy w systemie (2+3+2).

- W 2009 na ostatni okres przedłużyły Niemcy i Austria.

 

-> Wątpliwości budzą argumenty stojące u podstaw przyjęcia tych ograniczeń / okresów przejściowych:

-          Europę zaleje „fala emigrantów”?

-          Wprowadzenie okresów przejściowych może mieć nawet negatywne skutki dla zachodnich gospodarek.

-          W Austrii mimo 4 % bezrobocia w niektórych zawodach brakowało chętnych do pracy.

-          Wśród unijnych polityków (R. Prodi) argument, że chociaż obawy przed imigracją są przesadzone, to jednak istnieją i trzeba brać je pod uwagę.

-          Podawany jest przykład Hiszpanii i Portugalii z 1986 r.

-          Czynnik demograficzny.

 

-> Okresy przejściowe są zaprzeczeniem rynku wewnętrznego:

-          Propozycja ograniczenia swobody przepływu pracowników sprzeczna z istotą obywatelstwa europejskiego i celami, dla których zostało ono utworzone.

-          Okresy przejściowe nie do przyjęcia również i z tego powodu, że niektóre państwa nie należące do UE prawo to posiadają (obywatele Norwegii, Islandii, Lichtensteinu).

 

-> Wady obywatelstwa europejskiego:

1. Wedle art. 17 obywatelstwo europejskie zdefiniowane jest przez obywatelstwo p.czł. i jego odpowiednie przepisy prawne. Państwo p.czł. posiadają wyłączność w określaniu kryteriów.

- Obywatelstwo p.czł. określa w gruncie rzeczy zakres stosowności pr. wspólnotowego.

- Mimo zaleceń ETS i PE dot. zharmonizowania zasad przyznawania obywatelstwa krajowego, p.czł. coraz częściej stosują zasadę ius sanguins, a nie ius soli.

- Prawa przypisane obywatelom na mocy pr. wspólnotowego wprowadzone są w życie przez system administracyjny i polityczny p.czł.

- Oparcie obywatelstwa unijnego na kryterium obywatelstwa p.czł. jest niekorzystne dla obywateli państw trzecich od dłuższego czasu legalnie mieszkających na obrzerzu UE.

 

2. Prawo swobodnego przemieszczania się i osiedlania:

- Również ograniczają je dyrektywy 90/364; 90/365; 93/96 – dot. osób nieaktywnych zawodowo.

- Musza one posiadać odpowiednie środki na utrzymanie i odpowiednie ubezpieczenie.

 

3. Prawo udziału w wyborach samorządowych:

- Duże różnice w systemach podziału władzy w p.czł. Obywatele w różnym stopniu mają wpływ na decyzje.

- Prawo to jest zróżnicowane z powodu różnych przepisów regulujących okres oczekiwania na pobyt stały.

- Dalsze ograniczenia dot. możliwości sprawowania władzy na szczeblu lokalnym.

- Ograniczenia gdy liczba obcokrajowców przekracza 20 % wszystkich uprawnionych do głosowania.

 

4. Udział w wyborach do PE:

- Tutaj również stosowana dyrektywa ogranicza prawo wyborcze obywateli innych p.czł., gdy ich ilość przekracza 20 % obywateli tego kraju.

- Kolejny przepis dyrektywy daje możliwość wpływania na skład list do PE.

 

5. Prawo petycji do PE:

- Ich zakres ograniczony do obszaru działalności wspólnoty; przedmiotem petycji musi być osoba ją składająca.

 

6. Prawo skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich:

- Skargi mogą dot. wadliwego funkcjonowania instytucji i struktur wspólnotowych.

- Skuteczność jego rekomendacji i raportów uzależniona jest od dalszych działań PE.

- Rzecznik sam nie może nałożyć żadnych sankcji.

 

7. Grupy „wykluczonych” obywateli UE:

- Obywatele nowych p.czł.

- Obywatele państw trzecich legalnie zamieszkujący na obszarze jakiegoś p.czł.

- Obywatele p.czł. nieaktywni zawodowo i nie spełniający warunków ekonomicznych.

 

TR. Z LIZBONY

-> Dokumentuje zmiany w obowiązujących obecnie TUE i tr. ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

- „Tr. zmieniający TUE i tr. ustanawiający WE”.

- „Tr. o UE” zachowuje nazwę (TUE), „Tr. ustanawiający WE” przyjmuje nazwę: Tr. o Funkcjonowaniu UE (TFUE).

- Sam tr. Lizboński składa się z 7 artykułów, w akcie końcowym Konferencji M-owej zamieszczono 65 deklaracji.

 

-> Podstawą: tr. konstytucyjnym który nie był traktowany jako „martwy”, tylko jako przedmiot dyskusji  (negocjacji) nad reformą ustrojową UE.

- Tr. propaguje szereg reform ustrojowych:

-          Przekształcenie UE w jedną Org. M-ową.

-          Wzmocnienie legitymacji wspólnych wartości.

-          Umacnianie legitymacji demokratycznej Unii.

-          Wprowadza szereg reform instytucjonalnych, które mają podnieść efektywność UE.

 

1. Zrezygnowano ze wszystkich elementów nawiązujących do terminu „konstytucja”.

- Termin „wspólnota” zastąpiono terminem „Unia”.

- Zmieniono nazwę MSZ Unii na „Wysokiego Przedstawiciela ds. Zagranicznych i Polityki bezpieczeństwa”.

- Zrezygnowano z postanowień dot. symboli Unii (flaga, hymn, dewiza Unii, euro, dnia Europy).

- Zrezygnowano z postanowień potwierdzających zasadę pierwszeństwa „prawa Unii” przed prawem krajowym – zamieszczono to w załączonej deklaracji.

 

-> „Dekonstytucjonalizacja” ma istotne znaczenie dla politycznej percepcji reformy Unii.

- Unia ma osobowość prawną (art. 47) i jest spójną Org. M-ową. System filarny zostaje zlikwidowany i zastąpiony jednolitym reżimem prawnym unii jako „Org. M-owa”.

- Z UE wyłączony Euratom, który pozostaje odrębną org. m-ową.

- P.czł. (na podstawie art. 1) przyznają Unii kompetencje do osiągnięcia wspólnych celów.

- Suwerenem nie jest „europejski lud”, obywatele europejscy, lecz p.czł. Unii.

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin