DAVID WARK GRFFITH
David Wark Griffith:
· 1875-1948
· Amerykański reżyser filmowy,
· Pionier sztuki filmowej.
· Syn zubożałego plantatora Samouk
· Humanista, moralizator i społecznik
· Po próbach literackich i teatralnych (członek wędrownej trupy aktorskiej), związał się z filmem.
· Namówiony przez przyjaciół wylądował w filmie, najpierw u Edisona, potem w Biographie. Z początku jako scenarzysta, później jako aktor. Reżyserem filmowym został przypadkowo i nie bez zasadniczych oporów. Przygody Dolly miał realizować Stanner Taylor, ale zachorował i namówił Griffitha, żeby go zastąpił.
· Aktor - grał w sztukach Szekspira , Ibsena, zagrał u Portera w Uratowanym z orlego gniazda (1907)
· Nakręcił blisko 500 filmów (większość to jednoaktówki)
· Debiut reżyserski: Przygody Dolly (1908) z Merry Pickford
· Odkrył Merry Pickford
· Był czołowym reżyserem Biographu ( nakręcił tam 50 filmów)
· Wszystkie największe dzieła Griffitha powstawały bez żadnego scenariusza lub scenopisu, a aktorzy właściwie nie wiedzieli w czym grają.
· Połączenie głębokich twórczych przygotowań z natchnioną improwizacją.
· Kręcił bez dubli (względy finansowe); potem na czarnym tle dokręcał portretowe sceny o nacechowaniu emocjonalnym.
· David Griffith pierwszy podejmuje ryzyko wykorzystania możliwości obrazu jako podstawowego środka wyrazu. Przenosi punkt ciężkości narracji ze słowa na odpowiednio pokazany obraz. Eksperymentuje. Zbliżenia, zmiany planów, montaż, gra aktorska - wszystko nabiera wyrazu, energii i emocji. Zmienia się film, zmienia się napis filmowy. Akcja jest coraz bardziej różnorodna i dynamiczna a co za tym idzie, także bardziej ciągła.
· Preferował melodramat
· Wprowadził zasadę rozwiązywania konfliktów w ostatnim momencie i obowiązkowe szczęśliwe zakończenie (happy end).
· Był twórcą “systemu gwiazd” i uzyskał przydomek “starmaker”. Wykreował m.in.:
M. Pickford, M. Normand, L. Gish i D. Gish, M. March, D. Crispa, L. Barrymora
· Filmy:
- 1908-Przygody Dolly
- 8 lipca 1909-Wiejski lekarz
- 1909- Spekulant zbożowy
- 1909- Nawrócenie pijaka- teatr w filmie, zbliżenie duszy ludzkiej
- 1910- Morze nigdy się nie zmienia- prawie dokument, film afabularny, opowiada o życiu rybaków i ich rodzin, montaż obrazów- rytm nadrzędny, dużo poezji
- 1911- Enoch Arden- staranna dramaturgia, intryga, powstały dwie wersje (pierwsza z 1908)
- 1911- Bobby tchórz
- 1910- Honor jego rodu-jego pierwszy film o wojnie secesyjnej
- 1912- Telegrafistka z Lonedale
- 1913- Maraton śmierci
- 1912- Niewidzialny wróg- po raz pierwszy zagrały tu Lilian i Dorothy Gish
- 1912- Muszkieterzy z Pig Alley
- 1913- Judyta z Betulii
- 1914- Zemsta sumienia- reżyser nie ufając realistycznej narracji ucieka się do symboli, montaż ściśle psychologiczny, umiejętne operowanie obrazami- obrazy świata urojonego, nakładane na świat rzeczywisty
- 1915- Narodziny narodu
- 1916- Nietolerancja
· W 1913 Mutual Film Corporation. zwerbował go jako specjalistę od wielkich widowisk filmowych
· W 1915 należy wraz z Mackiem Sennettem i Thomasem Harperem Ince’em do założycieli Triangle
· W 1919 wraz z Charliem Chaplinem, Douglasem Fairbanksem i Merry Pickford zakłada United Artist Corporation, jako własne towarzystwo produkcji i dystrybucji
· Złamana lilia (1919) – pierwszy film zrealizowany w United Artist
· Późniejsze jego filmy:
- Czyż życie nie jest piękne (1924)- jego akcja rozgrywa się w Berlinie podczas inflacji
- Abraham Lincoln (1930)- pierwszy film dźwiękowy Griffitha
- Walka (1931)- po niepowodzeniu tego filmu reżyser wycofuje się z branży
· W latach 20. poziom jego filmów i zainteresowanie nimi obniżyły się. Ostatni film Walka (1931) zrealizował za własne pieniądze (film nie był wyświetlany)
· 1935 nagrodzony Oscarem za całokształt twórczości.
· Zmarł w nędzy.
· Osiągnięcia:
v Zmiana perspektywy kamery w obrębie jednej sceny ( dopiero od czasu Griffitha podstawowym elementem filmu nie jest scena, lecz ujęcie)
v Rozjaśnienie i ściemnienie obrazu
v Zmiana formatu obrazów
v Stosowanie efektów świetlnych do stworzenia odpowiedniej atmosfery
v Postawił decydujący krok w odejściu kina od statyczności teatru
v Sprawił ,że film stał się sztuką i narzędziem
v Zastosował w filmie literacki tok narracji- Struktura Dickensa
v Zreformował i wyeksponował grę aktorską
v Potrafił oddać zarówno realność prezentowanego świta, jak i symboliczne o nim myślenie
v Potrafi wyrazić na ekranie prozę, poezję i żart
PRZYGODY DOLLY:
Reżyseria: David Wark Griffith
Scenariusz: Stanner Taylor, David Wark Griffith
Zdjęcia: Billy Bitzer, Arthur Marvin
Produkcja: Biograph, USA
Rok produkcji: 1908
Obsada: Merry Pickford
· Pierwszy film
· Melodramatyczna historia dziewczyny porwanej przez wiejskich włóczęgów
· Jednoaktówka- trwa 15 minut
· Po raz pierwszy reżyser wprowadza w jednej scenie zmianę perspektywy, używa zbliżeń jako środków wyrazu dramaturgicznego, wykorzystuje efekty świetlne a także montaż równoległy w celu utrzymania widza w napięciu
· Poza nazwą wytwórni i tytułem film nie zawierał żadnych informacji o osobach twórców. Był dziełem anonimowym.
· Historia dziewczyny porwanej przez wiejskich włóczęgów
WIEJSKI LEKARZ:
Scenariusz: David Wark Griffith
Zdjęcia: Billy Bitzer
Produkcja: USA
Rok produkcji: 1909
· Historia lekarza , który ratując cudze dziecko, nie zdążył uratować własnego
· Film otwierają i zamykają dwie stosunkowo długie panoramy kamery
TELEGRAFISTKA Z LONEDALE:
Scenariusz...
Alexa_89