KINO AMERYKAŃSKIE LAT 30
KINO AMERYKAŃSKIE LAT 30:
· Rozwinął się film gangsterski (H. Hawks, M. Le Roy), nawiązujący do ery prohibicji i narastającej fali przestępstw
· Na ekranach święciły triumfy nowe indywidualności aktorskie (m.in. M. Dietrich, G. Garbo ,H. Bogart)
· Styl zerowy
· Star system
· Studio system
· Kino gatunków
· Zaczęło się od wielkiego kryzysu z którego Ameryka zaczęła się podnosić ok. 1932
· Silny wpływ środowisk katolickich
· Kodeks Haysa
· Nowy Ład Roosevelta
· Tematyka gangsterska
· Filmy początku lat 30- propaganda- piętno amerykańskiego sukcesu
· Lata 30. były okresem wielkiego rozwoju i sukcesów filmu rysunkowego-W. Disney
· Przełom lat 30. i 40. obfitował w tzw. czarny film kryminalny (m.in. J. Huston, B. Wilder, J. Dassin, M. Ray) i western (W.A. Wellman, Ford, Wyler);
· Wielkiego przełomu w narracji filmowej dokonał Orson Welles (Obywatel Kane 1941)
NOWY ŁAD:
· Pod koniec 1932 roku- sytuacja koncernów filmowych była katastrofalna- Universal zawiesił wszystkie kontrakty z pracownikami a Fox przestał wypłacać pensje.
· 4 marca 1933- Roosevelt został prezydentem USA.
· 13 marca 1933-Zostają zamknięte wszystkie studia. Zamknięto ok. 5000 kin Najgorzej Paramount i WB. Najlepiej MGM
· 13 czerwca 1933- ustawa o uzdrowieniu przemysłu- N.I.R.A. lub N.R.A.- New Deal- Nowy Ład Roosevelta
· Po chwilowym przestoju Hollywood ruszyło ponownie- na zasadach oszczędnościowych- cięcia wynagrodzeń do 50%.
· Elementy polityki Roosevelta w filmie:
- Powszechny ład
- Oszczędność, cięcia budżetowe- uderzenie w Star System
KODEKS HAYSA I JEGO KONSEKWENCJE:
· Hollywood, żeby uniknąć cenzury politycznej, postanowiło na siebie nałożyć autocenzurę, której reguły stworzył W. H. Hays
· Kodeks Produkcyjny- zbiór przepisów dotyczących zasad realizacji scen o drastycznym wydźwięku moralnym, np. scen miłosnych, opracowany w Hollywood pod kierunkiem W.H. Haysa.
· Kodeks formułował ogólne reguły dobrego smaku i szczegółowo określał normy pokazywania w amerykańskich filmach sytuacji nieobojętnych obyczajowo
· Podstawowa zasada głosiła, że „sympatia widzów nigdy nie powinna być po stronie zbrodni, zła i grzechu
· Nie był formą cenzury (nie został narzucony przez państwo) Stanowił wewnętrzną cenzurę wprowadzoną przez amerykańskich producentów filmowych, którzy zbiegali o widzów
· Obowiązywał od 1934 do 1966.
· Na ekranie nie wolno było prezentować:
- Zemsty jako narzędzia wymierzania sprawiedliwości
- Przestępstwa jeśli mogło stać się przedmiotem naśladownictwa
- Nielegalnego handlu narkotykami
- Nagości i nadmiernego negliżu
- Atrakcyjnego przedstawiania cudzołóstwa
- Pocałunków dłuższych niż 1,5 sekundy
- Wzmianek o ciąży
- Zdrada małżeńska nie może być uzasadniona i atrakcyjna.
- Namiętnych i lubieżnych pocałunków czy uścisków
- Scen uwiedzenia i gwałtu
- Scen ukazujących lub sugerujących perwersyjne zachowania seksualne oraz stosunki erotyczne między przedstawicielami różnych ras
- Kapłanów wszelkich wyznań jako postaci negatywnych lub komicznych
· W niektórych filmach dzieci spadały więc z nieba- Tarzan (1932 r.).
· Ofiarą padła nawet Scarlett O'Hara - z Przeminęło z wiatrem wycięto scenę, w której Vivien Leigh oblizuje wargi po nocy spędzonej z Rhettem Butlerem.
· Seksualne wyuzdanie sięgnęło szczytu, gdy Marlena Dietrich w Maroku (ubrana w smoking) całowała kobietę.
· W Gildzie Rita Hayworth zdejmuje rękawiczkę w tak zmysłowy sposób, jakby się cała rozbierała.
· Wpływy katolickie
· Uderzenie w kino gangsterskie- zakaz pokazywania scen brutalności
· Początki naiwnego kina Amerykańskiego
· Star system:
- Nie ma Femme fatale- Garbo i Dietrich odchodzą na dalszy plan
- Królują: Astaire i Rogers, Shirley Temple
· Tematyka:
- Optymistyczna
- Pseudohistoryczna- wielcy ludzie w szlafrokach i nocnych pantoflach
- Społeczna (np. Mr Smith jedzie do Waszyngtonu)
- Filmy rodzinne i Familijne (Mały Pułkownik, Mała księżniczka)
- Filmy lekkie
- Rozwijają się gatunki lekkie- musicale, familijne , społeczne, przygodowe
HOLLYWOOD:
· Od 1907-1908 zaczęli przybywać tu filmowcy uciekając przed ostrą walką konkurencyjną w Nowym Yorku.
· Od 1910 regularnie pracował w Hollywood D.W. Griffith.
· W 1911 D. Horsley założył pierwsze studio filmowe na rogu ulic Gover Street i Bulwaru Zachodzącego Słońca
· W latach następnych opanowali Hollywood producenci-potentaci: J. Lasky, S. Goldwyn, W. Fox, C. Laemmle
· Zaczęły powstawać wielkie wytwórnie filmowe z Fox Film Corporation, Metro Goldwyn Mayer i Warner Bros na czele. Każda z nich wypracowała swój indywidualny styl, dysponowała własnym zespołem gwiazd, statystów i pracowników technicznych.
· Hollywood stało się w okresie międzywojennym pierwszą potęgą kinową w świecie.
· Producent w systemie hollywoodzkim był ważniejszy niż reżyser
STAR SYSTEM:
· Gwiazda nie musi być utalentowanym aktorem, musi tylko roztaczać „glamour” (urok, czar)
· Gwiazdę można sfabrykować za pomocą zabiegów organizacyjnych i technicznych; (charakteryzacja, dobór ról, metody zdjęciowe, reklamę)
· Gwiazda stanowi część kapitału wytwórni – musi być zawsze do jej dyspozycji
· Gwiazda zawsze musi spełniać oczekiwania widza, za które płaci
· Mitologia gwiazdy ma wpływ na jej popularność (ideał: mit i rzeczywiste życie jako jedno)
· Gwiazda stanowi wizytówkę wytwórni filmowych
· Gwiazda to stereotyp , który posiada określony zespół cech
· Gwiazdy w konkretnych rolach
· Pojęcie gwiazdorstwa zawiera zarówno aspekt fizyczny, cielesny, wyznaczając idealne wzorce do naśladowania, jak i całą gamę treści symbolicznych.
· Za twórcę Star system uchodzi D.W. Griffith, który wykreował najwybitniejszych aktorów kina niemego.
· Dla producentów szybko stało się jasne, że popularność aktora gwarantuje sukces filmu.
· Pierwszą amerykańską gwiazdą filmową była Florence Lawrence.
· Natomiast około 1919 roku takie sławy jak Mary Pickford, Charles Chaplin i Douglas Fairbanks na dobre ugruntowały pozycje gwiazd w kinie.
· Star system stał się głównym mechanizmem napędowym kinematografii.
· Był to system kreowania i eksploatowania aktorek i aktorów filmowych przez producentów, dystrybutorów i środki masowego przekazu.
· Głównym atutem gwiazd stał się ich wizerunek - znak rozpoznawczy, bazujący na grze archetypów i marzeń odbiorcy.
· Praktyką wytwórni było zatrudnianie gwiazd na kilkuletnie kontrakty i obsadzanie ich w głównych rolach w kolejnych produkcjach mieszczących się zazwyczaj w konwencji jednego lub zbliżonych gatunków
· Klauzula usatysfakcjonowania – aktor mógł być zwolniony w każdej chwili, jeżeli nie zadowalał producenta.
· Kryzys w 1933 roku – znaczne redukcje zatrudnienia w przemyśle, także filmowym.
· 12 lipca 1933 powstaje Gildia Aktorów Filmowych (Screen Actors Guild), zrzeszająca 18 członków; do października liczyła już 54 – reprezentowała interesy wszystkich; od wolnych strzelców aż po największe gwiazdy.
· Do sytemu należeli między innymi:
- Mary Pickford
- Charlie Chaplin
- Douglas Fairbanks
- Greta Garbo
- Marlena Dietrich
- Humphrey Bogart
- Jean Harlow
- Joan Crawford
- &...
Alexa_89