Alfred Hitchcock.doc

(88 KB) Pobierz
Alfred Hitchcock

ALFRED HITCHCOCK

 

Alfred Hitchcock:

·         1899-1980

·         Niekwestionowany mistrz dreszczowców - gatunku, który zresztą sam wymyślił.

·         Filmy Alfreda Hitchcocka często przedstawiają niewinnych ludzi wplątanych w wir niezależnych od nich wydarzeń, które stają się nawet niezrozumiałe. Często w jego filmach ludzie ci są winni, ale tylko drobnych, nie związanych ze sprawą przewinień.

·         Jego filmy są w znacznym stopniu oparte są na poczuciu strachu i pobudzonej wyobraźni, znane są także z charakterystycznego typu humoru.

·         W swych późniejszych filmach Hitchcock łączy seksualną zmysłowość z tematem śmierci

·         Początkowo studiował inżynierię i interesował się projektowaniem.

·         Rozpoczął karierę filmową w roku 1919, ilustrując karty tytułowe do niemych filmów.

·         Jako asystent reżysera dokończył film Pani Peabody.

·         Jego pierwszym kompletnym dziełem był Ogród przyjemności (1925)

·         Przełomowy okazał się Lokator (1926) - przykład klasycznego wątku hitchcockowskiego: niewinny bohater zostaje fałszywie oskarżony o popełnienie przestępstwa i wplątuje się w sieć intrygi.

·         W filmie Na równi pochyłej (z roku 1927) bohaterem jest niewinny człowiek, oskarżony o kradzież w szkole i w efekcie tego wyrzucony z własnego domu. Mężczyzna ten ma później romans ze starszą kobietą; w scenie z tego filmu postarzała twarz jego kochanki skonfrontowana jest z konduktem żałobnym niosącym trumnę ulicą obok.

·         Człowiek, który wiedział za dużo (1934) okazał się sukcesem komercyjnym i artystycznym, ustanawiając ulubiony temat filmów Hitchcocka: analiza stosunków rodzinnych okraszona trzymającą w napięciu historią.

·         David Selznick sprowadził w 1939 Hitchcocka do Hollywood.

·         Hitchcock zaczął robić filmy w Ameryce, poczynając od Rebeki z roku 1940 i pracował tam już przez resztę swojego życia. W filmie tym młoda żona musi się zmagać z dziedzictwem, jakie pozostawiła nieżyjąca pierwsza żona.

·         W amerykańskiej twórczości nadal jest obecny charakterystyczny typ humoru, ale znakiem rozpoznawczym Hitchcocka staje się suspens (utrzymywanie widza w stałym napięciu)

·         Pierwszym filmem hollywoodzkim, który cechował się jego niepowtarzalnym stylem, był Zagraniczny korespondent (1942).

·         Hitchcock kilkakrotnie powracał do wątku kobiecego poświęcenia, co najlepiej widoczne jest w filmie Notorious (1946), perwersyjnej historii o miłości, w której agent FBI musi wydać w ręce nazistów ukochaną kobietę, by wykryć siatkę szpiegowską.

·         W najbardziej twórczym okresie, czyli od roku 1950 do 1960, Hitchcock stworzył cykl znaczących filmów, wśród których były mniej wybitne dzieła, takie jak Wyznaję (1953), czarna komedia Kłopoty z Harrym, wspaniały Nieznajomi z pociągu, Północ, północny zachód, według scenariusza Ernesta Lehaman z udziałem Cary'ego Granta i Eva Marie Saint i Psychoza (1960), z osławioną sceną morderstwa pod prysznicem.

·         Okno na podwórze (1954), historia fotografa będącego świadkiem morderstwa:

v     L. B. Jeffries (James Stewart) podgląda przez większość filmu pewnego człowieka. Lars Thorwald (Raymond Burr), stając z nim w końcu twarzą w twarz, pyta "Czego ode mnie chcesz ?".

v     Film ten był wyzwaniem w sensie technicznym, które Hitchcock sobie postawił - został nakręcony w całości z jednego miejsca, a mimo to doskonale potrafi trzymać w napięciu.

v     Film został nakręcony z 10 minutowych ujęć

·         Późniejsze filmy przedstawiały intrygujące amplifikacje jego ulubionych wątków.

-          Ptaki (1963) ukazały zło jako element środowiska.

-          Marnie (1964) był psychoanalitycznym thrillerem.

-          Rozdarta kurtyna (1966) opowiadała historię szpiegowską, z rozciągnięta w czasie sceną zabijania.

·         Ostatni film Hitchcocka, Intryga rodzinna (1976) przeciwstawiał sobie dwie pary: profesjonalni złodzieje kontra niezrównoważona psychicznie kobieta i jej kochanek-robotnik. Film ten był stosownym zakończeniem dzieł ukazujących odwieczną symetrię dobra i zła.

·         Bohaterki filmów Hitchcocka, to pozornie spokojne blondynki, które początkowo wydają się zachowywać właściwie, ale pod wpływem emocji lub sytuacji reagują zdecydowanie instynktownie, czasem wstępując na drogę przestępstwa. Słynną ofiarą morderstwa w filmie Lokator była blondynka. W filmie 39 kroków gwiazda filmowa, Madeleine Carroll, zostaje zakuta w kajdanki. Z kolei w filmie Marnie, wspaniała blond kobieta Tippie Hedren okazuje się kleptomanką. W To Catch a Thief piękna blondynka - Grace Kelly gra rolę włamywaczki. Zaintrygowana wydarzeniami z życia Thorwalda, Lisa włamuje się do jego mieszkania. W słynnym filmie Psychoza Janet Leigh po zrabowaniu 40 tysięcy dolarów ginie z rąk Normana Batesa (Anthony Perkins), który uważa ją za swoją matkę.

·         Hitchcock uważał, że centralna rola aktorów w filmie jest pozostałością z tradycji teatralnej. Stał się pionierem wykorzystania ruchu i ustawienia kamery, oraz montażu w celu poszerzania możliwości sztuki filmowej.

·         Zasługą Hitchcocka było zdecydowane wprowadzenie prymatu suspensu nad tradycyjnymi zwrotami akcji. W innych filmach reżyserzy atakują widza dramatycznymi zwrotami akcji, natomiast Hitchcock pokazuje widowni to, czego bohaterowie jeszcze nie wiedzą i następnie w sposób mistrzowski buduje napięcie wokół wydarzeń prowadzących postaci filmu do odkrycia, co się wydarzyło i dlaczego.

·         Często występował w swoich filmach w małych rolach

·         SUSPENS:

v     zabieg artystyczny

v     utrzymywanie widza w stałym napięciu

v     zaskakiwanie widza niespodziewanym zwrotem akcji

·         Typowy bohater Hitchcocka to detektyw, który jest wytwornym psychologiem i stosuje kontrowersyjne środki

·         Typowe powracające cechy jego filmów:

v     Utrata tożsamości w wyniku nagle powstałego zagrożenia

v     Bogaty w perypetie pościg

v     Przemieszanie rzeczywistości i koszmarów

v     Koncentracja akcji na małej przestrzeni

v     Utrwalające się w pamięci sceny

·         Najbardziej znane filmy Alfreda Hitchcocka:

-          1926 - Lokator (The Lodger)

-          1934, - Człowiek, który wiedział za dużo (The Man Who Knew Too Much)

-          1935 - 39 kroków (The 39 Steps)

-          1940 - Rebeka (Rebecca)

-          1940 - Zagraniczny korespondent (Foreign Correspondent)

-          1941 - Podejrzenie (Suspicion)

-          1943 - Łódź ratunkowa (Lifeboat)

-          1943 - W cieniu podejrzenia (Shadow of a Doubt)

-          1946 - Notorious

-          1948 - Sznur (Rope)

-          1951 - Nieznajomi z pociągu (Strangers on a Train)

-          1954 - Okno na podwórze (Rear Window)

-          1954 - M - jak morderstwo (Dial M for Murder)

-          1958 - Zawrót głowy (Vertigo)

-          1959 - Północ, północny zachód (North by Northwest)

-          1960 - Psychoza (Psycho)

-          1963 - Ptaki (The Birds)

-          1964- Marnie

-          1966 - Rozdarta kurtyna (Torn Curtain)

-          1969 - Topaz

-          1972 - Szał (Frenzy)

-          1976 - Intryga rodzinna (Family Plot)



LOKATOR:

 

Reżyseria: Alfred Hitchcock

Scenariusz: Alfred Hitchcock, Eliot Stannard

Zdjęcia: Baron Ventimiglia

Muzyka: Ashley Irwin

Scenografia: Bertram Evans, C. Wilfred Arnold

Na podstawie:  powieści Marie Belloc Lowndes

Produkcja: Wielka Brytania

Rok produkcji: 1926

Obsada: Malcolm Keen, Ivor Novello, Arthur Chesney, Marie Ault

·        Pewna rodzina podejrzewa swego lokatora Jonathana Drew [Ivor Novello], iż jest odpowiedzialny za serię mordów popełnionych na młodych kobietach. Rozwścieczony tłum chce go zlinczować, gdy w ostatniej chwili nadchodzi wiadomość, że udało się schwytać rzeczywistego mordercę. Osobliwe zachowanie lokatora wynika stąd, że to on sam poszukiwał mordercy, bo wśród ofiar była jego siostra.

·        Lokator jest pierwszym filmem Alfreda Hitchcocka, którym zwraca na siebie uwagę jako reżyser.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin