NIETOLERANCJA:
Reżyseria: David Wark Griffith
Scenariusz: David Wark Griffith, Frank Woods
Zdjęcia: Billy Bitzer, Karl Brown
Scenografia: Frank Wortman, David Wark Griffith ,Robert Ellis Wales
Montaż: David Wark Griffith, James Smith, Rose Smith
Produkcja: Biograph, USA
Rok produkcji: 1916
· Premiera odbyła się 5 września 1916
· Na potrzeby realizacji i dystrybucji powstała specjalna firma Wark Producing Corporation
· Odpowiedź na Narodziny narodu
· Na przykładzie czterech równolegle opowiadanych zdarzeń historycznych reżyser dowodzi, że nietolerancja od zarania dziejów określała ludzkie działania.
· Całość uzupełnia alegoryczny epilog, prorokujący apokalipsę wojenną, a po niej wyzwolenie wszystkich ludzi z każdej formy niewoli
· Cztery epizody:
I) Współczesność
II) Noc św. Bartłomieja- Paryż 1572
III) Babilon- najazd Cyrusa na Babilon 539 p.n.e.
IV) Życie i męka Chrystusa
· Film nie odniósł sukcesu- był zbyt pokojowy
· Koszty wyniosły prawie dwa miliony dolarów- realizacje tego filmu umożliwił ogromny sukces kasowy Narodzin narodu
· Perfekcyjne zastosowanie montażu równoległego- decyduje o wyrazie całego filmu
· Montaż wewnątrz scen
· „Ocalenie w ostatniej chwili”- ukochana skazańca dogania pociąg z gubernatorem, który mógłby ułaskawić chłopca
· W filmie brało udział 60 00 statystów
· Struktura Dickensa- Planami dalekimi tworzy klimat epicki, średnimi rozwija tok fabuły, zbliżeniami podkreśla emocje przy czym zmian planów dokonuje nie tylko przez cięcia, lecz również przez najazdy kamery
· Leitmotiv montażowy- obraz matki kołyszącej dziecko, który wiąże poszczególne elementy dzieła
· W 1919, aby uniknąć całkowitej klęski robi z niego dwa filmy: Upadek Babilonu i Matkę i prawo
· Film prowadzi cztery wątki nietolerancji poprzez wieki, łączone obrazem matki trzymającej swoje dziecko. W starożytnym Babilonie dziewczyna powoduje jego upadek. W Judei, hipokratyczni Faryzeusze skazują Jezusa Chrystusa. W 1572 roku w Paryżu nie zdająca sobie sprawy z zagrożenia Nocy świętego Bartłomieja, dwoje Hugenotów szykuje się do małżeństwa. Na koniec w nowoczesnej Ameryce, pracownicy socjalni niszczą status życiowy młodej kobiety i jej ukochanego.
Alexa_89