Bronisława Dymara - Dziecko w swiecie współdziałania.doc

(24 KB) Pobierz
Bronisława Dymara (red): Dziecko w świecie współdziałania

Katarzyna Dudzic

ZEWiWP MU I

 

Bronisława Dymara (red): Dziecko w świecie współdziałania. Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji.

Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

 

Dziecko w świecie współdziałania to X tom z serii Nauczyciele Nauczycielom, która poszukuje podstaw samorządności, współdziałania i demokracji. Jest to praca zbiorowa,
w której autorzy skupiają się na relacji „współdziałania – współpracy” w ujęciu zarówno współczesnym, historycznym, edukacyjnym jak i w powiązaniu z innymi naukami.

Książka została podzielona na trzy rozdziały. W rozdziale pierwszym „Poszukiwanie podstaw współdziałania, samorządności i demokracji” autorzy definiują pojęcia będące tematem rozważań, a także poszukują nowych ich znaczeń. Należy zwrócić tu uwagę na tekst dotyczący współpracy dorosłych z dziećmi we współczesnym, zmieniającym się świecie, która zaczyna powoli ewaluować z porozumienia we współzawodnictwo oraz na tekst mówiący o dorastaniu dziecka do demokracji, która powinna dążyć do rozwoju jednostki po przez pobudzanie, wspieranie, jednoczenie i wyzwolenie. Rozdział drugi „Dziecko
a partnerzy współdziałania” ukazuje sytuację dziecka w relacjach z różnymi partnerami współdziałania a w szczególności z nauczycielem (istotną rolę pełnią jego kompetencje). Przedstawione są tu również metody, środki i warunki służące poprawnemu współdziałaniu dziecka w wieku przedszkolnym (współdziałanie najczęściej przybiera formę współdziałania w zabawie). Rozdział trzeci – ostatni „Historyczne, kulturowe i prawne uwarunkowania idei współdziałania i samorządności” ukazują tło idei samorządności. Zamieszczone są tu analizy związków zachodzących pomiędzy dorosłymi i dziećmi z pojęciem tolerancja, prawo, a także teksty przedstawiające samorządność w życiu szkół dawnych i współczesnych. Autorzy podkreślają, że filary samorządności to autonomia, tolerancja, samodzielność
i odpowiedzialność i są one nadal aktualne w współczesnym świecie. Szkoła nie powinna być oderwana od realiów rzeczywistości a dziecko powinno być wprowadzane w świat współpracy zarówno praktycznie i teoretycznie ale zarazem w sposób naturalny i subtelny.

Książka jest zbiorem rozważań i przemyśleń nauczycieli dotyczących współdziałania młodej jednostki we współczesnym świecie, jej wychowaniu w idei samorządności
i wdrażaniu do demokracji.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin