230
25. PRZEŁADNIE MECHANICZNE
Przekładniami mechanicznymi nazywamy urządzenia, które przenosząc energię mechaniczną, służą zarazem zmianie prędkości obrotowej i przenoszonych momentów. Występująca często potrzeba zastosowania przekładni mechanicznej między silnikiem a maszyną roboczą wynika z niemożliwości otrzymania, na wale silnika, momentów i prędkości obrotowych takich, jakie są potrzebne do napędu maszyny roboczej.
Takim samym celom jak przekładnie mechaniczne mogą służyć inne przekładnie, jak np. elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne. Jednakże w przekładniach tych zachodzi również zmiana postaci energii, co z uwagi na sprawność jest z reguły mniej korzystne. Np. w przekładni hydraulicznej zachodzi przemiana energii mechanicznej w energię ciśnienia płynu, i na odwrót, energii ciśnienia płynu w energię mechaniczną.
Przekładnie mechaniczne są z reguły bardziej ekonomiczne od innych i bardzo dobrze nadają się do przenoszenia równomiernego ruchu obrotowego, który w napędach maszyn jest najpopularniejszy. Z tych względów przekładnie mechaniczne są w budowie maszyn najczęściej stosowane.
25.1. Rodzaje przekładni mechanicznych
Z uwagi na rodzaj sił pośredniczących w przenoszeniu ruchu przekładnie mechaniczne można podzielić na: kształtowe, w których obciążenie przenoszą siły spójności i cierne, działające na zasadzie sił tarcia.
Do przekładni kształtowych zaliczamy - przekładnie zębate i łańcuchowe, a do przekładni ciernych - przekładnie pasowe i linowe oraz przekładnie cierne bezpośrednie.
Z uwagi na wzajemne ustawienie osi wałów istnieją przekładnie równoległe, kątowe i zwichrowane.
Ze względu na wartość przełożenia przekładnie dzielą się na:
- reduktory - i 1,
- multiplikatory - i 1 .
Wartość przełożenia w przekładni "i" może być stała (i = const) albo zmienna skokowo lub w sposób ciągły. Z uwagi na liczbę stopni rozróżniamy przekładnie jedno - dwu - lub wielostopniowe.
25.2. Przełożenie przekładni
W każdej przekładni wyróżnić można koło napędowe (pędzące) i koło napędzane (pędzone). Stosunek prędkości kątowej (obrotowej ) koła napędowego do prędkości kątowej (obrotowej ) koła napędzanego nazywamy przełożeniem (rys.25.1):
(25.1)
Rys.25.1. Przełożenie przekładni jednostopniowej
Dla przekładni kształtowej: zębatej lub łańcuchowej możemy napisać:
stąd (25.2)
Ponieważ oraz
przełożenie przekładni kształtowej:
(25.3)
gdzie: t - podziałka zębów,
z - liczba zębów.
W przekładni ciernej nieuniknione są poślizgi na powierzchni kół i pasa (cięgna), Poślizgi te powodują, że prędkość obwodowa V2 koła napędzanego jest nieco mniejsza od prędkości V1 koła napędzającego:
(25.4)
gdzie: - liczba poślizgu.
Przełożenie w przekładni ciernej
(25.5)
W przypadku przekładni wielostopniowej (rys.25.2) przełożenie całkowite jest równe iloczynowi przełożeń poszczególnych stopni.
..... (25.2)
Rys.3.168. Przekładnia wielostopniowa
25.3. Przekładnie zębate
W przekładniach zębatych ruch obrotowy i energia mechaniczna przenoszona są z jednego wału na drugi za pomocą kół równomiernie uzębionych (rys.25.3).
Rys.25.3. Różne postacie przekładni zębatych
Zależnie od wzajemnego ustawienia osi wałów, przekładnie zębate mogą być równoległe (rys.25.3a), kątowe (rys.25.3b) i wichrowate (skośne) (rys.25.3c,d).
W zależności od kształtu wieńca rozróżniamy: koła zębate walcowe (rys.25.3a,c) i stożkowe (rys.25.3b). Szczególną odmianą przekładni wichrowatej jest przekładnia ślimakowa, utworzona przez ślimak i ślimacznicę (rys.25.3d). Za pomocą napędu zębatego, złożonego z koła zębatego walcowego i listwy zwanej zębatką, czynny ruch obrotowy można zamienić na bierny ruch prostoliniowy lub odwrotnie (rys.25.3e), przekładnię taką nazywamy przekładnią zębatkową.
W przekładniach zębatych równoległych osie kół zębatych walcowych są wzajemnie równoległe (rys.25.3a,f).
Zęby kół mogą być proste (rys.25.3.a) lub śrubowe (rys.25.3b). Koła walcowe o zębach śrubowych mogą być lewe lub prawe, zależnie od kierunku skrętu zębów, podobnie jak w gwintach. Zęby śrubowe które zmieniają kąt skrętu (pochylenia) w środku szerokości wieńca (rys.25.3c), nazywane są zębami daszkowymi.
Rys.25.4. Koła zębate walcowe o zębach: a - prostych, b - śrubowych, c - daszkowych
Koła zębate walcowe mogą mieć uzębienie zewnętrzne (rys.25.3a-e) lub wewnętrzne (rys.25.3f,g).
Rozróżnia się przekładnie równoległe zewnętrzne, utworzone przez dwa koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym (rys.25.3a) oraz przekładnie równoległe wewnętrzne, w których koło zewnętrzne, posiadające uzębienie wewnętrzne (rys.25.3g), obejmuje koło mniejsze o uzębieniu zewnętrznym (rys.25.3f).
25.3.1. Wielkości charakteryzujące koła zębate
Na rys. 25.5 przedstawiono ogólną budowę wieńca zębatego koła walcowego. Podstawą konstrukcji uzębienia jest koło podziałowe o średnicy dp, na którym przyjmuje się podziałkę t uzębienia, jako odległość mierzoną na kole podziałowym, między odpowiadającymi sobie punktami sąsiednich zębów. Walec o średnicy dp nazywamy walcem podziałowym.
Przyjmuje się t = m (25.7)
gdzie: m jest modułem uzębienia będącym ilorazem podziałki uzębienia do liczby .
Moduł i podziałkę wyrażamy zawsze w mm. Znormalizowane moduły kół zębatych przedstawiono tabeli 25.1.
Jeżeli na obwodzie koła podziałowego o średnicy dp znajduje się liczba zębów z usytuowanych w odległości równej podziałce uzębienia t, to można napisać, że:
dp = t z
oraz średnica koła podziałowego
(25.8)
Rys.25.5. Budowa wieńca zębatego koła walcowego
Tabela 25.1
Znormalizowane wartości modułu
m [ mm ]
1
1,25
1,5
1,75
2
2,25
2,5
2,75
3
3,25
3,5
3,75
4
4,5
5
5,5
6
6,5
7
8
9
10
11
12
nicks0n