mgr Barbara Kastelik
Szkoła Podstawowa
im. ks. Jana Twardowskiego
w Siennej
Temat dnia: Pies – wierny przyjaciel człowieka.
Temat: Gromadzenie wiadomości o psie i jego roli w życiu człowieka na podstawie
doświadczeń dzieci, książek, itp. Formułowanie wniosków o głównym
bohaterze utworu „ O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego na
podstawie dyskusji przeprowadzonej metodą „okrągłego stołu”.
Wyznaczanie trasy podróży Lampo. Samodzielne tworzenie prac
plastycznych i słownych zainspirowanych lekturą. Nauka piosenki „Kundel
bury”.
Czas trwania: 135 minut
Uczeń:
- zna i rozumie rolę psa w życiu człowieka,
- jeśli hoduje psa, potrafi zapewnić mu najlepsze warunki życia,
- zna treść lektury „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- potrafi przeprowadzić wywiad,
- umie posługiwać się poznaną metodą dyskusji- „okrągłego stołu”,
- potrafi sformułować prawidłowy wniosek po przeprowadzeniu wywiadu,
- umie ułożyć z rozsypanki zdaniowej logiczną całość,
- potrafi zaznaczyć na mapie Włoch trasę podróży Lampo i miejsce jego pobytu,
- śpiewa poznaną piosenkę „Kundel bury”
- potrafi dopasować odpowiednie cechy do psa,
- potrafi stworzyć prace plastyczne lub słowne (opowiadanie lub wiersz) na dany temat,
- umie współpracować z grupą,
- zna i respektuje zasady obowiązujące podczas pracy w grupie,
- jest życzliwy dla koleżanek i kolegów.
Metody pracy: metoda dyskusji „ okrągłego stołu”, metoda podająca, metoda
problemowa, metoda eksponująca.
Formy pracy: indywidualna ( jednolita, zróżnicowana), grupowa ( jednolita,
zróżnicowana).
Środki dydaktyczne: tekst piosenki „Kundel bury” i podkład muzyczny, ćwiczenia
„Już w szkole” cz. 3, rozsypanka zdaniowa, pytania do
wywiadu, wyrazy określające cechy psa, krzyżówka
matematyczna, przybory do pisania, środki plastyczne.
1. Wprowadzenie do tematu (krąg):
- układanie hasła ( tematu zajęć) wspólnie na tablicy ( załącznik 1),
- rozmowa o psach hodowanych w domach dzieci (rasy, sposoby opieki, itp.),
- wysłuchanie i omówienie piosenki „Kundel bury”( załącznik 4).
2. Ćwiczenia Dennisona usprawniające słuch ( ruchy naprzemienne, Sowa, Słoń, Rower).
3. Dyskusja przeprowadzona metodą „ okrągłego stołu”:
- losowanie pytań ( załącznik 2 ),
- przeprowadzenie wywiadu,
- gromadzenie wniosków.
4. Ćwiczenia Dennisona usprawniające wzrok (Leniwe ósemki, wodzenie wzrokiem, wahadłowe ruchy głową).
5. Podział klasy na grupy:
- porządkowanie rozsypanki zdaniowej wg właściwej kolejności zdarzeń w lekturze; poprawny zapis właściwie ułożonych zdań do zeszytu ( załącznik 3 ),
- zaznaczanie trasy wędrówek Lampo na mapie Włoch (Mapa fizyczna Europy), a następnie na mapkach w zeszycie ćwiczeń („Już w szkole” cz. 3, str. 70, zad. 5),
- tworzenie prac plastycznych (technika dowolna) lub słownych ( wiersz, opowiadanie) zainspirowanych przeczytana lekturą,
- prezentacja wykonanych zadań przez poszczególne grupy – ocena (punktacja).
6. Nauka słów i melodii piosenki „Kundel bury”( załącznik 4) – wspólne zaśpiewanie.
7. Ewaluacja zajęć (krąg):
- zaznaczenie cech dotyczących Lampo ( załącznik 5),
- Udzielenie krótkich odpowiedzi na pytanie: Czy chciałbyś(-łabyś) mieć psa takiego jak Lampo i dlaczego?,
- Samoocena pracy na zajęciach.
Załącznik 1:
N 8۰8 =
E 4۰ 8 =
I 6 ۰ 9 =
S 91 ׃ 9 =
Z 7 ۰ 8 =
R 3 ۰ 9 =
Y 12 ۰ 3 =
A 42 ׃ 6 =
J 55׃ 5 =
C 36 ׃ 6 =
L 85 ۰1 =
Ł 100 ׃ 10 =
O 7۰ 9 =
W 15 ۰ 0 =
K 9۰ 8 =
P 6 ۰ 8 =
48
54
32
9
0
27
64
36
56
11
magoroma