Agnieszka Maliszewska
Anna Zaborska
Szkoła Podstawowa w Kocierzewie
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy I
Temat integrujący: Tajemnica liter ch, Ch.
Temat dnia: Ubieramy klasową choinkę.
Czas realizacji: 3 godziny dydaktyczne.
Treści działań edukacyjnych:
Wprowadzenie dwuznaku ch, Ch na podstawie wyrazu choinka. Rozmowaz dziećmi dotycząca treści legendy o choince. Ozdabianie styropianowej choinki zgodnie ze słowami piosenki „Na strunach igieł”. Wykonywanie ozdób choinkowych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. Malowanie choinki z wykorzystaniem komputerowego programu graficznego – PAINT
W wyniku uczestnictwa w zajęciach uczeń potrafi:
§ wyjaśnić skąd się wziął zwyczaj strojenia choinki na podstawie wysłuchanej legendy,
§ rozpoznawać drzewa iglaste na podstawie wyglądu gałązek i długości igieł,
§ pisać dwuznak ch, Ch,
§ rozróżniać głoski i litery,
§ układać zdania z rozsypanki wyrazowej i sylabowej,
§ śpiewać piosenkę „Na strunach igieł”,
§ wykonywać ozdoby choinkowe według podanego opisu,
§ estetycznie ubierać choinkę,
§ dodawać i odejmować liczby w zakresie 10,
§ rozwiązywać proste zadania tekstowe związane z płaceniem,
§ posługiwać się monetami o nominałach 1gr, 2gr, 5gr, 10gr,
§ prawidłowo zachować się w sali komputerowej,
§ wymienić podstawowe elementy budowy komputera (stacja dysków, monitor, klawiatura, myszka),
§ pomalować choinkę za pomocą komputerowego programu graficznego PAINT,
§ dbać o estetykę wykonanych prac.
Metody pracy:
§ podające,
§ problemowe,
§ praktyczne,
Formy pracy:
§ zbiorowa jednolita,
§ indywidualna zróżnicowana,
§ zespołowa.
Media edukacyjne:
§ podręcznik „Moja Szkoła”- MAC,
§ gałązki drzew: sosny, świerku, jodły, sztuczna choinka,
§ plansze liter ch, Ch,
§ książka A. A. Milne „Chatka Puchatka”
§ karty pracy,
§ liczmany: bombki, gwiazdy,
§ koperty z rozsypanką wyrazową i sylabową,
§ materiały niezbędne do wykonania ozdób,
§ przebranie dla Komputeroklika ( uczennica ze starszej klasy)
§ komputerowy program graficzny PAINT,
§ pliki z konturowymi rysunkami choinki
§ karta pracy indywidualnej
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do tematu zajęć – rozwiązywanie przez uczniów zagadek, których hasłami są nazwy ozdób choinkowych:
Ø Mrugają, mrugają, choć oczek nie mają,
Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie. (gwiazdy)
Ø Na jabłoni rosną jabłka, a na gruszy gruszki.
A co rośnie na sośnie sam odgadnąć musisz. (szyszki)
Ø Spadają jesienią z drzewa w twardej skorupie.
Lubią je dzieci i wiewiórka ze smakiem je chrupie. (orzechy)
Ø Okrągłe, błyszczące wiszą na zielonej świątecznejgałązce. (bombki)
Ø Nie spóźniać się proszę. Spóźnialskich nie znoszę.
Pilnie zacznij szkolny dzień, gdy zadzwonię dzeń, dzeń, dzeń. (dzwonek)
Ø Te złote i srebrne, lubią nosić panie. Papierowe świąteczne drzewko dostanie. (łańcuchy).
2. Pokaz naturalnych okazów gałązek drzew iglastych (sosna, świerk, jodła) oraz rośliny doniczkowej
o nazwie araukaria i porównywanie ich.
3. Ustalenie, iż drzewka te można ubrać jako choinkę na Święta Bożego Narodzenia.
4. Swobodne wypowiedzi: Czym można zastąpić naturalne drzewko i dlaczego?
5. Opowiadanie przez nauczyciela legendy o choince.
6. Rozmowa z dziećmi na temat legendy.
7. Wprowadzenie dwuznaku ch, Ch.
Ø Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu choinka.
Ø Zwrócenie uwagi na szerszy prostokąt zastępujący głoskę ch.
Ø Porównanie drukowanych dwuznaków: ch, Ch z pisanymi (s.58)
Ø Nazywanie obrazków i czytanie podpisów do nich (s. 58)
Ø Zwrócenie uwagi na miejsce dwuznaku w wyrazach.
Ø Liczenie głosek i liter w odczytanych wyrazach, porównanie otrzymanych liczb.
8. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ilustracji (s. 58)
Ø Odczytywanie napisów w „dymkach”
9. Nauka pisania dwuznaku: ch, Ch (z uwzględnieniem s. 59)
10. Wyodrębnienie zdania w „Choinkajestpięknaipachnąca” i poprawne przepisanie (s. 59).
11. Pokaz książki A. A. Milne „Chatka Puchatka” i wyjaśnienie, że jej bohater Kubuś Puchatek to wspaniały miś.
12. ...
prosze