scenariusz lekcji na temat liter h i ch Agnieszka Maliszewska.doc

(66 KB) Pobierz
Agnieszka Maliszewska

Agnieszka Maliszewska

Anna Zaborska

Szkoła Podstawowa w Kocierzewie

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy I

Temat integrujący: Tajemnica liter ch, Ch.

Temat dnia: Ubieramy klasową choinkę.

Czas realizacji: 3 godziny dydaktyczne.

Treści działań edukacyjnych:

Wprowadzenie dwuznaku ch, Ch na podstawie wyrazu choinka. Rozmowa
z dziećmi dotycząca treści legendy o choince. Ozdabianie styropianowej choinki zgodnie ze słowami piosenki „Na strunach igieł”. Wykonywanie ozdób choinkowych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. Malowanie choinki z wykorzystaniem komputerowego programu graficznego – PAINT

W wyniku uczestnictwa w zajęciach uczeń potrafi:

§        wyjaśnić  skąd się wziął zwyczaj strojenia choinki na podstawie wysłuchanej legendy,

§        rozpoznawać  drzewa iglaste na podstawie wyglądu  gałązek i długości igieł,

§        pisać dwuznak ch, Ch,

§        rozróżniać głoski i litery,

§        układać zdania z rozsypanki wyrazowej i sylabowej,

§        śpiewać piosenkę „Na strunach igieł”,

§        wykonywać ozdoby choinkowe według podanego opisu,

§        estetycznie ubierać choinkę,

§        dodawać i odejmować liczby w zakresie 10,

§        rozwiązywać proste zadania tekstowe związane z płaceniem,

§        posługiwać się monetami o nominałach 1gr, 2gr, 5gr, 10gr,

§        prawidłowo zachować się w sali komputerowej,

§        wymienić podstawowe elementy budowy komputera (stacja dysków, monitor, klawiatura, myszka),

§        pomalować choinkę za pomocą komputerowego programu graficznego PAINT,

§        dbać o estetykę wykonanych prac.

Metody pracy:

§        podające,

§        problemowe,

§        praktyczne,

Formy pracy:

§        zbiorowa jednolita,

§        indywidualna zróżnicowana,

§        zespołowa.

Media edukacyjne:

§        podręcznik „Moja Szkoła”- MAC,

§        gałązki drzew: sosny, świerku, jodły, sztuczna choinka,

§        plansze liter ch, Ch,

§        książka A. A. Milne „Chatka Puchatka”

§        karty pracy,

§        liczmany: bombki, gwiazdy,

§        koperty z rozsypanką wyrazową i sylabową,

§        materiały niezbędne do wykonania ozdób,

§        przebranie dla Komputeroklika ( uczennica ze starszej klasy)

§        komputerowy program graficzny PAINT,

§        pliki z konturowymi rysunkami choinki

§        karta pracy indywidualnej 

  Przebieg zajęć

1.     Wprowadzenie do tematu zajęć – rozwiązywanie przez uczniów zagadek, których hasłami są nazwy ozdób choinkowych:

Ø     Mrugają, mrugają, choć oczek nie mają,

          Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie. (gwiazdy)

Ø     Na jabłoni rosną jabłka, a na gruszy gruszki.

A co rośnie na sośnie sam odgadnąć musisz. (szyszki)

Ø     Spadają jesienią z drzewa w twardej skorupie.

Lubią je dzieci i wiewiórka ze smakiem je chrupie. (orzechy)

Ø     Okrągłe, błyszczące wiszą na zielonej świątecznej
gałązce. (bombki)

Ø     Nie spóźniać się proszę. Spóźnialskich nie znoszę.

Pilnie zacznij szkolny dzień, gdy zadzwonię dzeń, dzeń, dzeń. (dzwonek)

Ø      Te złote i srebrne, lubią nosić panie. Papierowe świąteczne drzewko  dostanie. (łańcuchy).

2.     Pokaz naturalnych okazów gałązek drzew iglastych (sosna, świerk, jodła) oraz rośliny doniczkowej

        o nazwie araukaria i porównywanie ich.

3.     Ustalenie, iż drzewka te można ubrać jako choinkę na Święta Bożego Narodzenia.

4.     Swobodne wypowiedzi: Czym można zastąpić naturalne drzewko i dlaczego?

5.     Opowiadanie przez nauczyciela legendy o choince.

6.     Rozmowa z dziećmi na temat legendy.

7.     Wprowadzenie dwuznaku ch, Ch.

Ø     Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu choinka.

Ø     Zwrócenie uwagi na szerszy prostokąt zastępujący głoskę ch.

Ø     Porównanie drukowanych dwuznaków: ch, Ch z pisanymi (s.58)

Ø     Nazywanie obrazków  i czytanie podpisów do nich (s. 58)

Ø     Zwrócenie uwagi na miejsce dwuznaku w wyrazach.

Ø     Liczenie głosek i liter w odczytanych wyrazach, porównanie otrzymanych liczb.

8.     Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ilustracji (s. 58)

Ø     Odczytywanie napisów w „dymkach”

9.     Nauka pisania dwuznaku: ch, Ch (z uwzględnieniem s. 59)

10.  Wyodrębnienie zdania  w „Choinkajestpięknaipachnąca” i poprawne    przepisanie (s. 59).

11. Pokaz książki A. A. Milne „Chatka Puchatka” i wyjaśnienie, że jej bohater Kubuś Puchatek to wspaniały miś.

12. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin