Microsoft PowerPoint - Wykład 7 Podstawy sterowania ruchem pociągów.pdf

(163 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 7 Podstawy sterowania ruchem poci\271g\363w)
7. PODSTAWY STEROWANIA RUCHEM POCIAGÓW
Zasada bezpiecznej jazdy poci Ģ gu
Ruch poci Ģ gów na liniach kolejowych odbywa si ħ według Ļ ci Ļ le okre Ļ lonych
zasad i procedur, uj ħ tych przepisami, dzi ħ ki którym realizowany jest w sposób
bezpieczny i racjonalny.
Bezpieczne prowadzenie ruchu poci Ģ gów na linii kolejowej wymaga
oddzielenia jednego poci Ģ gu od drugiego:
- pewn Ģ długo Ļ ci Ģ toru kolejowego - dziel Ģ c tor na odcinki i prowadz Ģ c ruch
poci Ģ gów tak, Ň eby na okre Ļ lonym odcinku toru nie było wi ħ cej poci Ģ gów ni Ň
jeden,
- odst ħ pem czasu - wysyłaj Ģ c ka Ň dy nast ħ pny poci Ģ g po upływie okre Ļ lonego
odst ħ pu czasu, uznanego za wystarczaj Ģ cy, liczonego od wyjazdu poci Ģ gu
poprzedzaj Ģ cego.
Pierwszy sposób prowadzenia ruchu całkowicie zapewnia bezpiecze ı stwo i
dlatego jest powszechnie stosowany. Wymaga on sprawdzania obecno Ļ ci taboru
na rozwa Ň anym odcinku toru. Dokładne miejsca podziału toru kolejowego na
odcinki, w terminologii kolejowej zwane odst ħ pami blokowymi, s Ģ na ogół na
liniach kolejowych wyznaczane przez semafory (linie zautomatyzowanego
metra mog Ģ nie mie ę semaforów).
II
I
odst ħ p blokowy (i - 1)
odst ħ p blokowy i
odst ħ p blokowy (i + 1)
Zasada bezpiecznego prowadzenia ruchu – jeden poci Ģ g na odst ħ pie
98686500.008.png
Poci Ģ g jest prowadzony przez maszynist ħ , który w oparciu o obserwacj ħ linii, w
tym wskazania semaforów, rozkład jazdy i parametry pojazdu odpowiednio
dobiera pr ħ dko Ļę poci Ģ gu tak, aby jazda odbywała si ħ bezpiecznie, racjonalnie
i zgodnie z rozkładem jazdy i obowi Ģ zuj Ģ cymi przepisami. Z uwagi na
zawodno Ļę człowieka, maszynista musi by ę wspomagany w swoich
czynno Ļ ciach.
słu Ň bowy
rozkład jazdy
parametry
poci Ģ gu
ń ródła informacji przy prowadzeniu poci Ģ gu przez maszynist ħ
98686500.009.png 98686500.010.png 98686500.011.png 98686500.001.png
Najstarsze urz Ģ dzenia wspomagaj Ģ ce maszynist ħ w prowadzeniu poci Ģ gu były
instalowane przy torze obok semafora i gdy wskazywał on sygnał „stój”,
oddziaływały na urz Ģ dzenia pojazdowe, które uruchamiały hamowanie nagłe
poci Ģ gu.
Jako urz Ģ dzenia oddziaływania mi ħ dzy torem a pojazdem stosuje si ħ
urz Ģ dzenia bezstykowego oddziaływania elektrycznego. Rozwój tych urz Ģ dze ı ,
poczynaj Ģ c od oddziaływania indukcyjnego pr Ģ du stałego, doprowadził do
szeroko stosowanych obecnie urz Ģ dze ı oddziaływania indukcyjnego pr Ģ du
przemiennego, z obwodami rezonansowymi w torze i na poje Ņ dzie.
V
Nadajnik N i odbiornik O
punktowego przesyłania
wiadomo Ļ ci do poruszaj Ģ cego
si ħ pojazdu
O
tor
sprz ħŇ enie magnetyczne
N
98686500.002.png 98686500.003.png
czas na wci Ļ ni ħ cie
przycisku
V
h n
h s
E
f
s h max
Jednopunktowe hamowanie poci Ģ gu przed semaforem z sygnałem „stój”
98686500.004.png 98686500.005.png 98686500.006.png 98686500.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin