WYWIAD Z MAŁŻONKAMI ROZWODZĄCYMI SIĘ.doc

(55 KB) Pobierz
WYWIAD Z MAŁŻONKAMI ROZWODZĄCYMI SIĘ:

 

WYWIAD Z MAŁŻONKAMI ROZWODZĄCYMI SIĘ:

 

 

1.        dane personalne

§          poprosić o pokazanie dowodu osobistego

§          miejsce zamieszkania

§          wykształcenie (dokładnie o jakim profilu)

§          aktywność zawodowa (gdzie pracuje, na jakim stanowisko, wynagrodzenie brutto), jeśli bez pracy – gdzie pracował, od jak dawna jest bez pracy i jaką ma teraz aktywność; rodzaj zatrudnienia (umowa od … do …, na kontrakcie, itp.)

§          stan zdrowia fizycznego (na co chorował), specjalistyczna pomoc

§          choroby psychiczne – nie pytać wprost „czy chodził Pan do psychiatry?”, tylko „czy korzystał Pan kiedyś z pomocy poradni zdrowia psychicznego?, spytać też: „czy korzystał Pan z pomocy psychologicznej?”

 

2.        karalność (sądowo, administracyjnie, itd.)

 

3.        nadużywanie alkoholu (ile wypija, w jakim okresie czasu, itp.) i innych środków psychoaktywnych

 

4.        sytuacja materialno-bytowa rodziny

§          mieszkanie (metraż, ilość pokoi, własnościowe?)

§          wspólne finanse małżonków

§          dodatkowe źródła dochodów (np. z MOPS-u, MOPR-u)

§          ocena subiektywna sytuacji materialno-bytowej

 

5.        rodzina biologiczna, z której wywodzą się małżonkowie

§          struktura (pełna? rozbita?)

§          atmosfera, problemy rodziców względem siebie, wyjątkowe (przykre, pozytywne) sytuacje

§          problem alkoholowy

§          pomoc i wsparcie ze strony rodziny biologicznej

 

6.        przebieg związku małżeńskiego

§          od poznania do zawarcia związku małżeńskiego – motywy zawarcia związku (nie używać słowa „motyw”, tylko spytać prosto: „dlaczego ożenił się Pan”), przebieg okresu przedmałżeńskiego, czas trwania, konflikty („czy już wtedy kłóciliście się?”)

§          okres małżeństwa:

ü       miejsce zamieszkania i wpływ osób postronnych (gdzie mieszkali po ślubie, czy mieszkali z rodzicami (żony?męża?), jaki zakątek Polski? (wpływ „kultury” danego regionu))

ü       sytuacja materialno-bytowa w okresach małżeństwa (kto pracował, gdzie pracował, kto zajmował się dziećmi, itp.)

ü       „Jaki ten związek dla Pana/Pani był, co było dobre, a co nie?”

ü       pierwsze przyczyny rozpadu związku – „Od kiedy zaczęło się między Wami źle układać? -- ważna: faktografia zdarzeń! dokładnie: miesiąc, rok! jeśli sami o tym nie mówią – dopytać! – „czy wspomniany problem został wyjaśniony/rozwiązany podczas trwania związku?”, można też spytać: „jak Pan/Pani widzi subiektywnie przyczyny rozpadu związku, proszę je wymienić”

 

* w opinii: dokładna analiza przyczyn zawinienia rozpadu związku, a nie subiektywne przyczyny wg męża/żony

 

7.        konflikty małżeńskie

§          opis szeregu przyczyn konfliktujących małżeństwo (można to zrobić na kartce, w postaci faktografii graficznej (rozpisanie konfliktu), na kartce strzałka – początek: ślub, koniec: aktualna data, zaznacza się na niej poszczególne wydarzenia (wraz z datami), które pogłębiały konflikt; karta dla żony i kartka dla męża)

§          trzeba spytać o to – czy chcieli (i jak) rozwiązać konflikt

§          „czy są szanse na rozwiązanie konfliktu?”

§          „czy jest szansa na odbudowę związku? W jaki sposób?”

§          pytanie o potwierdzenie pozwu rozwodowego: „Czy to co napisała Pani w pozwie – potwierdza Pani?”, „czy zgadza się Pan na to co jest napisane w pozwie?”

 

* nie ma ludzi idealnych – wyłącznie winnych i wyłącznie niewinnych J

* ważna rada: w sytuacji konfliktu małżeńskiego nie prosić o pomoc rodziców, przyjaciółek, itp. – zawsze będą stronniczy J

* wg dr D.Rode – 90% to zdecydowani na rozwód (obydwoje), 10% - motywacja (negatywna) dla współmałżonka

 

8.        sytuacja wychowawczo-opiekuńcza małoletnich dzieci stron

§          „co Państwo zdecydowaliście, jeśli chodzi o dzieci?” (wysłuchujemy męża i żony)

§          określenie sytuacji dziecka pod kątem zabezpieczenia potrzeb i dobra dziecka

§          bezpośrednia piecza nad dzieckiem dla ojca wtedy, gdy:

ü       silna więź emocjonalna z ojcem, przy słabej więzi z matką

ü       czynności opiekuńcze i wychowawcze prowadzone przede wszystkim przez ojca

ü       lepsza prognoza rozwoju dziecka pod opieką ojca

ü       (dodatkowe) brak patologicznych zachowań ojca, w porównaniu do matki

 

9.        ustalenie realizowania kontaktów z rodzicem niepełniącym bezpośredniej pieczy na dzieckiem

§          kontakty dostosowane do wieku dziecka i obowiązków szkolnych

§          podział zawsze zaczynamy od weekendów (trzeba wziąć pod uwagę tryb, rodzaj pracy, itp.)

v       bardzo częste kontakty

ü       co drugi weekend opiekuje się ojciec (trzeba wziąć pod uwagę siłę więzi emocjonalnej, to czy było podejrzenie molestowania, itp.) – jeśli dziecko starsze to np. od soboty (godz. 10) do niedzieli (godz. 18); jeśli jest to malutkie dziecko (do ok. 2-3 r.ż.) to nie zostaje na noc, ma zasypiać swoim łóżeczku, przy bliskiej osobie (mamie)

ü       przywiezienie/odwiezienie – najczęściej ojciec

ü       jeśli b.dobry kontakt to można wprowadzić od 1 do 2 kontaktów w tygodniu (po lekcjach), np. od 14 do 19 (ale nie do późnych godzin nocnych), z zaznaczenie, że ma u ojca odrobić wszystkie obowiązki szkolne, itp.

ü       podział wakacji: najczęściej 2-3 tyg. z ojcem, reszta z matką

ü       podział świąt: najlepiej – Wigilia u jednego rodzica (miejsce zamieszkania dziecka), nie robić podziału, a drugi dzień świąt (Boże Narodzenie) u ojca; pozostałe święta – raz u mamy, raz u taty

 

* jeśli mężczyzna ma nową rodzinę, to często jest dla niego b.ważne, żeby dziecko szybko weszło w ten nowy system (męski egoizm!) – dziecko ma wchodzić w taki system b.powoli, stopniowo, spokojnie…

 

v       mniej rozbudowana forma kontaktów (np. rodzice skłóceni)

ü       często matce zależy, żeby wyprowadzić spotkania z miejsca zamieszkania ojca

ü       zwrócić uwagę na więź emocjonalną ojca z dzieckiem – jeśli jest ok.- to spotkania mogą odbywać się w miejscu zamieszkania ojca

ü       ustala się/określa/ godziny, jeśli cały dzień (9-17) – to trzeba dokładnie ustalić przebieg spotkania (co robić, gdzie pójść/pojechać, itp.)

ü       weekendowe spotkania bez nocowania w domu ojca

ü       święta/ferie/wakacje – u matki, bez podziału (zwłaszcza jeśli ojciec nie zajmuje się dzieckiem, oddaje je pod opiekę swojej matki, siostry, itd.)

 

v       kontakty ograniczone do -3 spotkań w miesiącu

ü       (1) u koleżanki obojga (matka może być obecna – obok w pokoju), (2) w szkole, przedszkolu, (3) kontakty pod opieką kuratora (płatne!)

ü       powinien to być neutralny grunt, też np. park

ü       czasami spotkania w obecności matki, ale tylko wtedy, gdy ona poradziła sobie z sytuacją konfliktu, rozwodu, nie ma zaniżonej samooceny, itp.

 

 

* „dziecko musi widzieć, że rodzice szanują się…mimo, że już nie kochają się” J - więc wtedy, gdy ojciec odwiedza dziecko – matka może zrobić dla wszystkich herbatę, chwilę porozmawiać

 

* w Polsce nie ma władzy rodzicielskiej dzielonej, nie ma takiej ustawy – więc nie może być tak, że np. dziecko przez pół roku jest pod opieką matki, potem półmroku pod opieką ojca

 

o         możemy badać małżonków razem, ale „przebieg związku małżeńskiego” i „konflikty małżeńskie” – osobno!

o         cd konfliktów – to można ustalić tak, że np. każda osoba ma 30 minut, aby wypowiedzieć się w tym temacie; oni tego potrzebują, mogą wygadać się, trzeba dać im możliwość wyrzucenia z siebie wszystkiego

o         badanie powinny prowadzić dwie osoby, najlepiej psycholog kobieta i mężczyzna

 

 

 

 

Sytuacja rozwodowa dla dzieci jest b.trudna, jest to sytuacja ciągłego wyboru i straty !!! dziecko wie, że jego rodzina rozpada się, rodzi się w nim poczucie winy (w życiu dorosłym – DDRR), może też wystąpić czasowa regresja (moczenie nocne, ssanie kciuka, itp.). Następnie pojawia się poczucie odpowiedzialności za rodzinę z silnymi mechanizmami obronnymi, wraz z konfabulacjami, irracjonalnymi marzeniami.

 

§          Zanim zbadamy dziecko, najpierw należy spytać rodziców: „czy dziecko jest zorientowane w sytuacji rozwodu?”

§          Psycholog musi odpowiednio przekazać dziecku informację, że rodziców będzie miało zawsze; że kochają go:

ü       Małe dzieci – „zdarta płyta”, często powtarzać „oo, jak fajnie, że masz rodziców”, „oni zawsze z Tobą będą”, „kochają Cię”, itp.

ü       Starsze dzieci – racjonalizacja – wytłumaczyć na czym polega to, że rodzice rozwodzą się, podkreślić, że zawsze z nim będą  (wytłumaczyć jeśli tego chce)

 

§          Najważniejsza kategoria – DOBRO DZIECKA – jeśli jest ono zagrożone, to wtedy trzeba zwrócić uwagę rodzicom; dać wskazówki jak powinni postępować, itp.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin