Przygotowanie do nauki czytania - percepcja wzrokowa.doc

(30 KB) Pobierz
Przygotowanie do nauki czytania

Przygotowanie do nauki czytania

              -kształcenie percepcji wzrokowej

 

Ważnym elementem w realizacji programu nauczania w przedszkolu jest kształcenie percepcji wzrokowej. W związku z przygotowaniem do nauki czytania szczególnego znaczenia w pracy z dziećmi sześcioletnimi nabiera rozwijanie i doskonalenie procesów spostrzegania, jako zdolności bardzo istotnej dla wszelkiej działalności człowieka. Poznawanie i rozumienie otaczającego dzieci świata przez wyodrębnianie konkretnych kształtów, barw, dźwięków i łączenie ich w logiczną całość nie nastręcza większych trudności, gdyż opiera się na naturalnym zainteresowaniu dziecka tym, co je otacza, zastanawia, pobudza do zabawy. Spostrzeganie, nie zawsze dokładne i prawidłowe wymaga pomocy rodziców i wychowawców, aby w coraz większym stopniu orientacja w otaczającym świecie pozwalała na prawidłowe poznanie i działanie. W końcu okresu przedszkolnego procesy spostrzegania zaczynają się kształtować jako procesy specjalne i skierowane na jakiś cel. W rozwoju procesu spostrzegania wyróżnia się dwa stadia:

-spostrzeganie globalne – wcześniejsze;

-spostrzeganie analityczno-syntetyczne, pojawiające się w ostatnich latach wieku przedszkolnego.

Spostrzeganie globalne charakteryzuje ogólne przyswajanie całości bez uwzględniania cech szczegółowych. Analityczno-syntetyczne spostrzeganie jest bogatsze, pozwala dziecku wyróżniać dokładniej cechy przedmiotów, wykrywać nawet drobne podobieństwa i różnice. Właściwości te wykorzystuje się w pracy z dzieckiem organizując sytuacje sprzyjające doskonaleniu procesów spostrzegania przechodząc od zadań łatwiejszych do bardziej skomplikowanych, wymagających większego skupienia uwagi; od konkretów do obrazka i na koniec do symbolu, jakim jest litera.

              Propozycje sytuacji zadaniowych sprzyjających kształceniu percepcji wzrokowej:

-co się zmieniło w pokoju ( przewieszenie obrazków, przestawienie szafki, przemieszczenie zabawek, dodanie lub schowanie zabawek, przemieszczenie obrazków, dodanie lub usunięcie obrazka);

-układanie z klocków wg podanego wzoru lub bez wzoru;

-układanie historyjki obrazkowej złożonej z dwóch, trzech i więcej obrazków – określanie, co było najpierw, co potem, co na końcu;

-składanie obrazka z części, układanie puzzli;

-porównywanie dwóch obrazków, wyodrębnianie różnic między obrazkami;

-układanie rytmicznych wzorów w układzie poziomym (od strony lewej do prawej) i pionowym (z góry na dół) np. kolorowe klocki, sylwety zwierząt, owoce, figury geometryczne;

-dobieranie przedmiotów (obrazków)w kolekcje np. ptaki, grzyby, ubranie itp.;

-omawianie obrazka, ilustracji w książce, opisywanie treści obrazka oglądanego przez kilka minut, a następnie schowanego;

-odtwarzanie z pamięci wcześniej pokazanego i zakrytego obrazka;

-wyszukiwanie ilustracji w książkach i czasopismach na podany temat;

-gra w „Memo”, w której zadaniem dziecka jest spostrzeżenie i zapamiętanie, gdzie znajdują się identyczne obrazki wśród wielu odwracanych jedynie na krótki moment;

-gra w „Piotrusia”;

-dobieranie podpisów do obrazków, czytanie globalne podpisów pod obrazkami;

-narysowanie treści wyrazu, zdania;

-dobieranie przedmiotów lub obrazków zaczynających się tą samą literą;

-dobieranie liter parami: mała, wielka;

-wyszukiwanie takich samych liter (sylab, wyrazów) i ich segregowanie;

-wyszukiwanie w tekście podanych liter, sylab i wyrazów;

-uzupełnianie tekstu brakującymi literami, sylabami, wyrazami;

-wykreślanie z wyrazów zbędnych liter;

-wyszukiwanie liter lub sylab różniący wyrazy np. lisek, lasek;

-rysowanie kształtów geometrycznych i literopodobnych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin