BADANIA FIZYKALNE
W latach 60 - tych w Stanach Zjednoczonych wystąpił niedobór lekarzy.
Pracowali oni przede wszystkim w dużych szpitalach, pielęgniarki zaś zajmowały się profilaktyką, oceną stanu zdrowia w środowisku. Technicy ( Felczerzy), wykorzystani również zostali do oceny stanu zdrowia. Powstał program dla pielęgniarek i dla felczerów.
Zarzut, że opuściły pielęgniarstwo i zajmują się medycyną.
W latach 70 - tych w szkołach pielęgniarskich do programów nauczania wprowadzono program badania fizykalnego.( jako odpowiedz na zajęcie się „ biedną populacją”)
Pielęgniarka niezależna od pracy lekarza, ma swoją praktykę zawodową. Praca nie tylko w środowisku, ale i w szpitalach.
POZNANIE PACJENTA
· wrażenie przy pierwszym kontakcie.......
· przed spotkaniem - zapoznanie się z dokumentacją pacjenta ( karty, dokument skierowujący)
· wiek, historie chorób, uczulenia, leki, problemy zdrowotne, środowiskowe ( to pomoże w spotkaniu z pacjentem)
· komfortowe środowisko przy zbieraniu wywiadu
· gabinet -temperatura ciepła, poczucie intymności, oświetlenie_ szczególnie u starszych), cisza, zadbać by nikt nie przeszkadzał, (np. w szpitalu kontrola ograniczona nad warunkami = intymność, spokój)
· my, za plecami nie powinniśmy mieć źródła światła ( okno, lampa) = utrudniony kontakt, rozproszenie
· ustalenie relacji interpersonalnej
· pierwsze minuty wpływają na całość naszego spotkania
· Wygląd i zachowanie profesjonalne
· Kontrolujemy nasz język ciała = komunikuje wiele dla pacjenta
· Przywitanie, czy wygodnie ....
· Zbierając wywiad, informacje, które należy zapamiętać= zapis!, podtrzymywanie przez cały czas kontaktu wzrokowego z odbiorcą, uprzedźmy, że będziemy notować ważne informacje
· Poznanie, przywitanie..., zwracać się Pan, Pani( chyba, że pacjent poprosi, aby zwracać się po imieniu
· Przedstawiamy się z imienia, nazwiska, jestem pielęgniarką......
· Czy pacjent czuje się komfortowo, czy nie ma dolegliwości, czy ma ból, czy musi iść do toalety, czy jest w stresie....= wówczas skracamy wywiad
Zbieranie wywiadu bardzo długie, ok. 45 minut
· ok. 80% po zebraniu wywiadu, możemy postawić diagnozę
badanie fizykalne:
- pozwala zweryfikować diagnozę, poznać rzeczy, o których pacjent nam nie powiedział, zweryfikować, ocenić stan zdrowia
Zbieranie wywiadu pozwala nam skupić się nad badaniami fizykalnymi, które są bardzo ważne!
SŁUCHANIE PACJENTA
. UŁATWIANIE
Pytania nakierowane na dany układ. Pomoc pacjentowi w odpowiedziach na zadawane pytania, zachęcanie pacjenta ychy, aha.......
KLARYFIKACJA
Zwerbalizowanie, czy dobrze zrozumiałem.......
Np. rozumiem, że gdy idziesz po schodach, to się męczysz
. KONFRONTACJA
Dwa razy to samo pytanie, ale zadane inaczej...
Informacja od pacjenta ścisła, związana z prawdą
Np. pali papierosy, odpowiada NIE, potem mówi, gdy wyszedłem na zewnątrz zapaliłem papierosa, to poczułem ból = skonfrontować z prawdą, z tym co mówi pacjent!
. REFLEKSJA
Przede wszystkim w psychiatrii, polega na powtórzeniu tego co pacjent powiedział.......
= odzwierciedlenie, odbicie
np. jestem zmęczony, nie mogę poradzić sobie z pracą ( pytany, czy jesteś zmęczony.....)
. EMPATIA
Zrozumienie, poczucie, że rozumiemy problem emocjonalny pacjenta
Np. wyobrażam sobie, że to musi być ciężkie dla Ciebie.......
......to musi być dla Ciebie trudne, ciężkie przeżycie
ja, to rozumiem , źle np. nie zawsze odczuwamy to, co pacjent! Np. zmarł mi mąż
. INFERPRETACJA
Podobne do klaryfikacji, porozumienie z pacjentem,....rozumiem, że dotychczas doświadczyłeś bólu w określonej sytuacji....
Zbieramy informacje o pacjencie, werbalizujemy = oczekujemy, czy zgadza się, czy też nie!, pytania otwarte ( nie posiadające odpowiedzi TAK< NIE )
Np. w czym mogę tobie pomóc......, z jakimi problemami do mnie przychodzisz....., jak się czujesz?...
Jeżeli pytania inne, to....np. rozumiem że problemem dla ciebie jest ból kolana = to zamyka się zbieranie dalszego wywiadu!
Starajmy się umożliwić powiedzenia historii w jego wydaniu( czasami, gdy długo powstrzymać!)
Często usłyszymy o innych problemach, wówczas poczynić listę problemów o tym pacjencie!
Np. ból w kończynie dolnej, pacjent przychodzi z tym problemem....
(doświadczenia od 3-tygodni cięższa, słabsza..., odczuwam to jak ból mojej szyi, 3-lata temu brałem tabletkę , ale teraz te tabletki nie pomagają, nie wiem co mam zrobić..., moja matka miała taki ból, tuż przed śmiercią ......, ból nogi, mrowienie, stan psychiczny - musi być ukierunkowany, niepokój = śmierć( podobne problemy w chwili śmierci matki)
lista problemów pacjenta - OLD CART ( zadajemy serię ukierunkowanych pytań na dany problem)
O - POCZĄTEK
· od kiedy pacjent ma taki objaw,
· kiedy pojawił się
· nagle, czy powoli
· czy coś wykonywał? (w spoczynku, w ruchu, co robił?)
· o jakiej porze dnia ( rano, czy wieczorem)
·...
PikkuMu