BADANIA FIZYKALNE - wywiad (1).doc

(37 KB) Pobierz

             

BADANIA FIZYKALNE

 

 

W latach 60 - tych w Stanach Zjednoczonych wystąpił niedobór lekarzy.  

 

Pracowali oni przede wszystkim w dużych szpitalach, pielęgniarki zaś zajmowały się profilaktyką, oceną stanu zdrowia w środowisku. Technicy ( Felczerzy), wykorzystani również zostali do oceny stanu zdrowia. Powstał program dla pielęgniarek i dla felczerów.

 

              Zarzut, że opuściły pielęgniarstwo i zajmują się medycyną.

 

              W latach 70 - tych w szkołach pielęgniarskich do programów nauczania wprowadzono program badania fizykalnego.( jako odpowiedz na zajęcie się „ biedną populacją”)

 

              Pielęgniarka niezależna od pracy lekarza, ma swoją praktykę zawodową. Praca nie tylko w środowisku, ale i w szpitalach.

 

 

POZNANIE PACJENTA

 

·         wrażenie przy pierwszym kontakcie.......

 

·         przed spotkaniem - zapoznanie się z dokumentacją pacjenta ( karty, dokument skierowujący)

 

 

·         wiek, historie chorób, uczulenia, leki, problemy zdrowotne, środowiskowe ( to pomoże w spotkaniu z pacjentem)

 

·         komfortowe środowisko przy zbieraniu wywiadu

 

·         gabinet -temperatura ciepła, poczucie intymności, oświetlenie_ szczególnie u starszych), cisza, zadbać by nikt nie przeszkadzał, (np. w szpitalu kontrola ograniczona nad warunkami = intymność, spokój)

 

·         my, za plecami nie powinniśmy mieć źródła światła ( okno, lampa) = utrudniony kontakt, rozproszenie

 

 

·         ustalenie relacji interpersonalnej

 

·         pierwsze minuty wpływają na całość naszego spotkania

 

 

·         Wygląd i zachowanie profesjonalne

 

·         Kontrolujemy nasz język ciała = komunikuje wiele dla pacjenta

 

 

·         Przywitanie, czy wygodnie ....

 

·         Zbierając wywiad, informacje, które należy zapamiętać= zapis!, podtrzymywanie przez cały czas kontaktu wzrokowego z odbiorcą, uprzedźmy, że będziemy notować ważne informacje

 

 

·         Poznanie, przywitanie..., zwracać się Pan, Pani( chyba, że pacjent poprosi, aby zwracać się po imieniu

 

·         Przedstawiamy się z imienia, nazwiska, jestem pielęgniarką......

 

 

·         Czy pacjent czuje się komfortowo, czy nie ma dolegliwości, czy ma ból, czy musi iść do toalety, czy jest w stresie....= wówczas skracamy wywiad

 

Zbieranie wywiadu bardzo długie, ok. 45 minut

 

·         ok. 80% po zebraniu wywiadu, możemy postawić diagnozę

 

badanie fizykalne:

 

pozwala zweryfikować diagnozę, poznać rzeczy, o których pacjent nam nie powiedział, zweryfikować, ocenić stan zdrowia

 

              Zbieranie wywiadu pozwala nam skupić się nad badaniami fizykalnymi, które są bardzo ważne!

 

SŁUCHANIE PACJENTA

 

 

.           UŁATWIANIE

 

Pytania nakierowane na dany układ. Pomoc pacjentowi w odpowiedziach na zadawane pytania, zachęcanie pacjenta ychy, aha.......

 

KLARYFIKACJA

 

Zwerbalizowanie, czy dobrze zrozumiałem.......

Np. rozumiem, że gdy idziesz po schodach, to się męczysz

 

.           KONFRONTACJA

 

Dwa razy to samo pytanie, ale zadane inaczej...

Informacja od pacjenta ścisła, związana z prawdą

Np. pali papierosy, odpowiada NIE, potem mówi, gdy wyszedłem na zewnątrz zapaliłem papierosa, to poczułem ból = skonfrontować z prawdą, z tym co mówi pacjent!

 

 

.           REFLEKSJA

 

Przede wszystkim w psychiatrii, polega na powtórzeniu tego co pacjent powiedział.......

= odzwierciedlenie, odbicie

np. jestem zmęczony, nie mogę poradzić sobie z pracą ( pytany, czy jesteś zmęczony.....)

 

.           EMPATIA

 

Zrozumienie, poczucie, że rozumiemy problem emocjonalny pacjenta

Np. wyobrażam sobie, że to musi być ciężkie dla Ciebie.......

......to musi być dla Ciebie trudne, ciężkie przeżycie

ja, to rozumiem , źle np. nie zawsze odczuwamy to, co pacjent! Np. zmarł mi mąż

 

.           INFERPRETACJA

 

Podobne do klaryfikacji, porozumienie z pacjentem,....rozumiem, że dotychczas doświadczyłeś bólu w określonej sytuacji....

Zbieramy informacje o pacjencie, werbalizujemy = oczekujemy, czy zgadza się, czy też nie!, pytania otwarte ( nie posiadające odpowiedzi TAK< NIE )

Np. w czym mogę tobie pomóc......, z jakimi problemami do mnie przychodzisz....., jak się czujesz?...

Jeżeli pytania inne, to....np. rozumiem że problemem dla ciebie jest ból kolana = to zamyka się zbieranie dalszego wywiadu!

Starajmy się umożliwić powiedzenia historii w jego wydaniu( czasami, gdy długo powstrzymać!)

Często usłyszymy o innych problemach, wówczas poczynić listę problemów o tym pacjencie!

Np. ból w kończynie dolnej, pacjent przychodzi z tym problemem....

(doświadczenia od 3-tygodni cięższa, słabsza..., odczuwam to jak ból mojej szyi, 3-lata temu brałem tabletkę , ale teraz te tabletki nie pomagają, nie wiem co mam zrobić..., moja matka miała taki ból, tuż przed śmiercią ......, ból nogi, mrowienie, stan psychiczny - musi być ukierunkowany, niepokój = śmierć( podobne problemy w chwili śmierci matki)

 

lista problemów pacjenta - OLD CART ( zadajemy serię ukierunkowanych pytań na dany problem)

 

O POCZĄTEK

 

·         od kiedy pacjent ma taki objaw,

·         kiedy pojawił się

·         nagle, czy powoli

·         czy coś wykonywał? (w spoczynku, w ruchu, co robił?)

·         o jakiej porze dnia ( rano, czy wieczorem)

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin