atm_11_2007.pdf
(
23912 KB
)
Pobierz
290353297 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
HYBRYDY
Jazda
obowi¹zkowa
pRezeNtacJa
pEUgEOT 308
ekSploatacJa
OpONy ZIMOWE
5
poJazDY u¯Ytkowe
oferta rynkowa
finansowanie
eksploatacja
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (596) listopad 2007
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
Musiało się zazielenić, bo taki sygnał przy-
szedł z Frankfurtu. Dziennikarze, którzy od-
wiedzili tegoroczny największy salon samochodowy
nie musieli być wybitnymi fachowcami czy najwyższej
klasy analitykami. Gołym okiem widzieli, że irma sa-
mochodowa, która nie krzyczy głośno o swoim poświęceniu na rzecz
ekologii, właściwie zdaje się nie istnieć. A ponieważ nikt nie chce
zwijać interesu, zielonymi lagami wymachują wszyscy. Czyżby
więc miało iść ku lepszemu?
Chyba niezupełnie. Od dłuższego czasu widać, że przemysł samo-
chodowy porusza się skokami od jednego pomysłu na zwiększenie
sprzedaży do drugiego. Swego czasu była to kwestia bezpieczeń-
stwa. Wymieńcie samochody, bo zabijają! No i zaczęto wymieniać.
Jeszcze dziś są irmy, które opierają swój marketing na tej kwestii,
ale sprawa chyba się już przejadła. Wszyscy osiągnęli mityczne pięć
gwiazdek w pewnym komercyjnym teście i co dalej? Jeszcze bar-
dziej bezpieczne auta musiałyby ważyć średnio nie półtorej tony, jak
dzisiaj, ale dwie lub więcej. I najlepiej, żeby w ogóle nie jeździły.
A więc teraz przyszła szalona moda na ekologię. A ekologia to hybrydy
i elektryczność. Tak mówi większość oprócz... Renault. Ta irma twier-
dzi, że technologie silników wysokoprężnych mają jeszcze wielkie
rezerwy i nie warto zajmować się dziś autami na wpółelektrycznymi.
Pojawił się ostatnio inny sygnał, który daje do myślenia.
Która irma według państwa jest najbardziej zaangażowana w kwe-
stie ekologii? Prawdopodobnie ta, która produkuje i sprzedaje naj-
więcej samochodów hybrydowych. A więc Toyota!
A dlaczego oni to robią? Czy z miłości do natury?
Mogłoby się tak wydawać, gdyby nie informacja zza
oceanu: w USA trwa obecnie ostra walka na pozio-
mie parlamentarnym, dotycząca przyszłych limitów
średniego zużycia paliwa przez produkowane tam
samochody. Powiedzmy uczciwie, że mimo pewnego postępu, ame-
rykańskie samochody palą ciągle o wiele więcej niż europejskie
i japońskie, szczególnie te Toyoty. A więc Amerykanie kłócą się,
czy w roku 2020 dopuszczalne będzie średnie znormalizowane zu-
życie paliwa rzędu 35 czy też 32 mil na galon. To i tak wartości
nie najlepsze, bo łatwe do spełnienia choćby przez Toyotę już dziś.
Ale... japoński producent samochodów, który właśnie niedawno stał
się największym na świecie, chce być takim także w USA. Ma więc
na tamtym rynku sporo do powiedzenia. I okazuje się, że to właśnie
Toyota, wraz z senatorami z „olejowych” stanów, mocno walczy, by
opóźnić ustawodawstwo nakazujące produkcję w USA choć trochę
bardziej oszczędnych samochodów. Dlaczego? Z dwóch powodów.
Po pierwsze, jeżeli takie ustawy by przeszły, w ciągu kilku lat GM,
Ford i Chrysler dostosowałyby się do nich. Wtedy z Toyoty, jako
irmy ekologicznej, niewiele by zostało. A po drugie, Toyota chce
teraz powalczyć z konkurencją na polu produkcji dużych i paliwo-
żernych potworów, bo to jest korzystne inansowo. A więc nie prze-
sadzajmy (mówi Toyota) z tą ekologią. Kasa się liczy. Dlatego nie
bardzo wierzę w cały ten zielony kolor, bo przyjdzie nam za tę farbę
sporo zapłacić.
Jerzy Dyszy
Kasa,
misiu,
kasa
!
W
tym numerze Atm zAzieleniło się.
w listopadowym numerze
Nowości
3
Lexus LF-Xh
4
100-tysięczna Kia cee’d
5
Citroën Nemo, Fiat Fiorino, Peugeot
Bipper
6
Pojazdy specjalistyczne Fiata
24
Nowości salonu we Frankfurcie
Technika
Napędy hybrydowe
Technika
8
Samochody hybrydowe
20
Mikrohybrydy – systemy Stop&Go
102
Opony zimowe
24
Prezentacje
36
Nissan 350Z Roadster – zabaweczka
42
Peugeot 308 – podrasowany ósmy kot
46
Opel Astra Sedan – przerobione kombi
Nowości
Salon samochodowy
we Frankfurcie
Publicystyka
48
Wywiad z Maciejem Ratyńskim,
dyrektorem zarządzającym
Chrysler
Polska
50
Nowe życie Chryslera
53
Dziwny patent
52
Porsche zawsze pierwszy
użytkowe
53
Spis treści
54
Jak ciepłe bułeczki – rynek
samochodów dostawczych
56
Finansowanie zakupu samochodów
60
Oferta rynkowa
66
Bezpieczna jazda autem
dostawczym
72
Niezastąpiona Gazela
74
Volkswagen i zabudowy specjalne
82
Lider na rynku – Mercedes
90
Pełna gama Opli
94
Dobre smarowanie
– oleje dla profesjonalistów
98
Opony do pojazdów użytkowych
106
Technika – pudełka z kółkami?
102
Polecamy
111
W następnym numerze
112
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
8
Samochody
Technika
Opony zimowe
Nowoœci
11/2007
Hybryda
W
szystko wskazuje na to, że tak właśnie
wyglądał będzie następca aktualnego
SUV-a marki Lexus, modelu RX. Sa-
mochód zaprojektowano w zgodzie z typowym
dla tego producenta stylem L-finesse. Trzeba
przyznać, że styliści byli w dobrej formie, auto
prezentuje się bardzo proporcjonalnie i co tu
dużo mówić, ekskluzywnie. Znamy ogólne wy-
miary LF-Xh: długość 4,8 m, szerokość 1,9 m,
wysokość 1,65 m. Rozstaw osi wynosi 2,85 m.
Spodziewać się więc można bardzo przestron-
nego wnętrza.
Literka „h” w oznaczeniu potwierdza przywią-
zanie marki do napędów hybrydowych. W mo-
delu koncepcyjnym wykorzystano charaktery-
styczny dla marki system Lexus Hybrid Drive,
wykorzystujący sześciocylindrowy silnik spali-
nowy i jeden silnik elektryczny. Po raz pierwszy
publiczność będzie miała okazję obejrzeć auto
podczas Salonu Samochodowego w Tokio.
LF-Xh to nie
kryptonim tajnej
operacji, ale nazwa
najnowszego auta
koncepcyjnego
marki Lexus.
listopad 2007
3
przyszłosci
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin