ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOSCIĄ
Imię dziecka: ........................................................................................................................
Data urodzenia: ....................................................................................................................
Rodzaj niepełnosprawności: ...............................................................................................
Placówka, do której uczęszcza dziecko: .............................................................................
1. Rozwój sprawności ruchowej:
a) motoryka duża
Ø chodzenie – prawidłowe, skoordynowane, niepewne, nieprawidłowe
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ø chodzenie po śladach, wzdłuż wyznaczonego toru – pewne, skoordynowane, niepewne, mało skoordynowane
Ø bieganie – sprawne, pewne, powolne, mało skoordynowane
Ø skoki, podskoki – na jednej nodze, obunóż, sprawne, niepewne, oczekuje pomocy ze strony nauczyciela
Ø chodzenie na czworakach – prawidłowe, z głową uniesioną do góry, mało skoordynowane
Ø chodzenie po schodach – prawidłowe, po jednym schodzie, z pomocą, ruchy mało skoordynowane
Ø uczestnictwo w zabawach ruchowych – chętnie, sprawnie, lubi zajęcia ruchowe, niechętnie, mało sprawnie, nie lubi zajęć ruchowych
.................................................................................................................................................
q Umiejętności wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
q Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) motoryka mała:
Ø malowanie i rysowanie – chętnie maluje ( dłońmi, palcami, pędzlem, kredką, pisakiem), ochoczo bazgrze, rysuje głowonogi, potrafi odwzorować linie poziome, pionowe, skośne, faliste, koło, złożone wzory graficzne, narzędzie pisarskie trzyma prawidłowo, nacisk właściwy, synkinezje
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ø zamalowywanie powierzchni ograniczonej konturem
Ø rysowanie po śladzie – dokładne, skoordynowana praca oka i ręki, niedokładne, mało skoordynowane
Ø układanie z różnych elementów – układa, oczekuje zachęty, nie podejmuje
Ø wycinanie, wydzieranie – chętnie, oczekuje zachęty, nie podejmuje
Ø konstruowanie – potrafi piętrzyć, szeregować klocki, układać sekwencje według podanego wzoru, nie potrafi układać według wzoru, nie piętrzy, nie szereguje klocków
Ø modelowanie, lepienie ( z plasteliny, z różnego rodzaju mas ) – chętnie, stroni od zajęć, oczekuje zachęty, nie podejmuje
q Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
c) lateralizacja:
Ø preferuje używanie prawej ręki, nogi
Ø preferuje używanie lewej ręki, nogi
Ø zmienia ( często, sporadycznie, zawsze, tylko podczas...)
d) orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni
Ø rozpoznaje i pokazuje określone części ciała
Ø potrafi odróżnić prawą stronę ciała od lewej
Ø zna określenia stosunków przestrzennych i potrafi zlokalizować dany przedmiot
e) samodzielność w zakresie czynności codziennych
Ø jedzenie – unika sytuacji z jedzeniem, oczekuje lub domaga się karmienia, je samodzielnie, prawidłowo trzyma łyżkę, nieprawidłowo trzyma łyżkę, pije z kubka, wymaga dokarmiania, posługiwanie się sztućcami, estetyczne spożywanie posiłków
Ø ubieranie i rozbieranie się – domaga się pomocy przy ubieraniu, zakłada niektóre części garderoby samodzielnie, ubiera się samodzielnie, dobiera odzież do odpowiednich części ciała, nie dobiera, zapinanie różnych zapięć
Ø higiena osobista – sygnalizuje potrzeby fizjologiczne (zawsze, czasami, nigdy), oczekuje lub domaga się pomocy w ubikacji, samodzielnie korzysta z ubikacji
Ø mycie się – myje samodzielnie ręce (dokładnie, niedokładnie, wymaga pomocy), wyciera ręce (samodzielnie, dokładnie, wymaga pomocy, oczekuje pomocy, robi to niedokładnie), mycie zębów
Ø posiadanie nawyków higienicznych, zwłaszcza mycia rąk – po wyjściu z toalety, przed posiłkami – posiada, nie posiada
2. Aktywność dziecka w różnych formach:
a) mowa czynna:
Ø krzyk, płacz, wokalizacja, ekspresja emocji
Ø sylaby, pierwsze słowa, zasób słów, czy słowa wypowiadane są w sposób znaczący, echolalia, mowa swoista
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) mowa bierna:
Ø rozumie proste polecenia słowne, wykonuje polecenia (chętnie, zachęcane lub przymuszane, posiada tzw. gotowość zadaniową)
Ø rozumie, gdy o nim się mówi, reaguje na swoje imię
Ø rozumie nazwy przedmiotów codziennego użytku i podstawowych czynności (je, śpi, myje, płacze)
Ø rozumie nazwy cech ilościowych przedmiotów ( mały, duży, mało, dużo, więcej, mniej)
Ø rozumie określenia stosunków przestrzennych między przedmiotami ( na, pod, obok, za, przed, tu, tam)
Ø rozumie złożone polecenia
Ø odpowiada na zadane mu pytanie (poprawnie, błędnie, nie odpowiada)
c) komunikacja niewerbalna:
Ø kiwa głową na ,,tak”, i na ,,nie”
Ø używa ręki osoby dorosłej
Ø zaburzenia mowy
......................................
marta_janeczek