PYTPSYCH2009.doc

(39 KB) Pobierz
Dr Grażyna Krasowicz

Dr  hab. prof. UMCS Grażyna Krasowicz - Kupis

Instytut Psychologii UMCS

 

Zagadnienia egzaminacyjne z psychologii rozwoju człowieka - WYKŁaDY

 

1.    Przedmiot psychologii rozwoju i jej zadania.

2.    Społeczna psychologia rozwoju.

3.    Podstawowe pytania psychologii rozwoju.

4.    Zadania psychologii rozwoju – przykłady.

5.    Porównaj tradycyjną psychologie rozwojową a psychologię ciągu życia.

6.    Najważniejsze naukowe źródła powstania psychologii rozwoju.

7.    Pojęcie rozwoju w psychologii.

8.    Ujęcie organizmiczne i mechanistyczne rozwoju.

9.    Obszary i poziomy rozwoju według Anny Brzezńskiej

10.               Modle rozwoju – liniowy, stadialny fazowy (cykliczno-fazowy) – cechy i porównanie

11.               Pojęcie zmiany rozwojowej.

12.               Kryteria podziału zmian rozwojowych.

13.               Zmiany rozwojowe według Helen Bee.

14.               Zmiany rozwojowe - ontogeneza i geneza aktuarialna.

15.               Rodzaje zmian rozwojowych ze względu na następstwa.

16.               Rodzaje zmian rozwojowych według Hurlock.

17.               Pojęcie tempa i rytmu rozwoju.

18.               Rozwój dysharmonijny.

19.               Rozwój przyspieszony i opóźniony.

20.               Wzorce badania rozwoju.

21.               Badania poprzeczne.

22.               Badania podłużne.

23.               Metody „twarde” i „miękkie” w psychologii rozwoju.

24.               Specyfika badania dziecka.

25.               Czynniki rozwoju - problemy ogólne.

26.               Rodzaje teorii czynnikowych.

27.               Badania nad wpływem środowiska na rozwój.

28.               Badania nad wpływem dziedziczenia na rozwój.

29.               Czynniki rozwoju według Żebrowskiej

30.               Czynniki rozwoju według Szumana.

31.               Mechanizmy rozwoju w ujęciu klasycznego behawioryzmu.

32.               Teoria rozwoju Skinnera.

33.               Teoria społecznego uczenia się a rozwój.

34.               Rozwój socjalizacji w teorii społecznego uczenia się.

35.               Rozwój zależności od matki w teorii społecznego uczenia się.

36.               Rozwój mowy w teoriach behawiorystycznych i pokrewnych.

37.               Podstawowe założenia teorii Piageta.

38.               Charakterystyka stadium inteligencji sensomotorycznej wg Piageta i rewizja jego poglądów.

39.               Charakterystyka stadium przedoperacyjnego wg Piageta i rewizja jego poglądów.

40.               Charakterystyka stadium operacji konkretnych wg Piageta i rewizja jego poglądów.

41.               Charakterystyka stadium operacji formalnych wg Piageta i rewizja jego poglądów.

42.               Podstawowe założenia teorii Freuda jako teorii rozwoju.

43.               Rozwój osobowości w klasycznej psychoanalizie.

44.               Rozwój osobowości według Eriksona.

45.               Teoria Wygotskiego jako teoria poznawcza.

46.               Pojęcie rozwoju u Wygotskiego

47.               Prawo rozwoju według Wygotskiego.

48.               Strategie pomagania dziecku przez dorosłych a poglądy Wygotskiego.

49.               Poziomy kontroli rodzicielskiej a poglądy Wygotskiego

50.               Kryzysy rozwoju w teorii Wygotskiego

51.               Poglądy Wygotskiego i Piageta na rozwój - porównanie (inteligencja, związek mowy z myśleniem, mowa egocentryczna, rola podmiotu itp.)

52.               Mowa egocentryczna w ujęciu Wygotskiego i Piageta.

53.               Sfera najbliższego rozwoju.

54.               Teoria Jerome Brunera jako teoria poznawcza

55.               Reprezentacje umysłowe w teorii Brunera – porównanie z koncepcją Piageta

56.               Rusztowanie i skrypty jako mechanizmy rozwoju w teorii Brunera.

57.               LASS w teorii Brunera.

58.               Styl mowy dorosłych i dopasowanie czasowe w teorii Brunera.

59.               Związek rozwoju mowy i myślenia w teoriach poznawczych.

60.               Rozwój mowy w teorii Piageta.

61.               Proces rozwoju w modelach cyklicznych.

62.               Sezony życia człowieka dorosłego według Levinsona

63.               Teoria zadań rozwojowych według Havighursta jako model cykliczno – fazowy.

64.               Zadania rozwojowe okresu adolescencji.

65.               Zadania rozwojowe okresu wczesnej dorosłości.

66.               Zadania rozwojowe okresu średniej dorosłości.

67.               Zadania rozwojowe okresu późnej dorosłości.

68.               Teoria Eriksona jako model cykliczno-fazowy

69.               Stadia życia rodzinnego według Evelyn Duvall

70.               Modele cykliczno-fazowe według Anny Brzezińskiej.

71.               Główne fazy okresu prenatalnego i ich charakterystyka (najważniejsze zmiany)

72.               Czynniki ryzyka działające w okresie prenatalnym i perinatalnym

73.               Odruchy noworodka i ich funkcje

74.               Teorie zabawy

75.               Funkcje zabawy

76.               Rodzaje i typy zabawy

77.               Etapy rozwoju twórczości plastycznej człowieka według Szumana

78.               Etapy rozwoju twórczości plastycznej człowieka według innych autorów

79.               znaczenie rysunku dziecka – w rozwoju, terapii i diagnozie

 

 

Uwaga:

literatura przykładowa (podstawowa) do pytania 25 – 30

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M.,(red.), (1996) Psychologia rozwoju człowieka. W-wa, PWN.

Żebrowska M. (red.) (1977) Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. – odpowiednie rozdziały

 

Literatura do pytania  20-24:

Oprócz tego, co wykorzystano na KW i Lab.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M.,(red.), (1996) Psychologia rozwoju człowieka. W-wa, PWN.

Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju – punkt 5.5.3.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin