kształcenie zintegrowane
Scenariusz zajęć reedukacyjnych z wykorzystaniem komputera
Temat zajęć: Doskonalenie umiejętności czytania i pisania - czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami przez "i" oraz przez kreskę
Cel ogólny:
Doskonalenie umiejętności czytania i pisania wyrazów ze zmiękczeniami przez "i" oraz przez kreskę
Wiadomości :
A. Uczeń :
- nazywa poszczególne litery
- wie, kiedy zmiękcza się sylaby przez „i”, a kiedy przez kreskę
-różnicuje wzrokowo obrazy graficzne wyrazów wielosylabowych zawierających zmiękczenia
-zna zasady korzystania z notatnika w komputerze
B. Uczeń:
-rozróżnia wyrazy ze zmiękczeniami
-wie jak korzystać z notatnika w komputerze
-umie posługiwać się klawiaturą
Umiejętności:
C. Uczeń:
- usprawnia percepcję słuchową i pamięć wzrokową
- tworzy związki słuchowo - ruchowe i słuchowo - wzrokowe
- doskonali technikę czytania i pisania przy pomocy komputera
- przepisuje wyrazy ze zmiękczeniami
- kształci orientację przestrzenną i koordynację ruchowo - słuchową
- kształci umiejętność uważnego słuchania i wykonywania poleceń
D. Uczeń:
- dostrzega zalety i wady w swojej pracy
- samodzielnie sprawdza wykonanie zadania za pomocą wzoru
Cele wychowawcze:
- zachęcenie wszystkich członków grupy do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- kształtowanie umiejętności wyciszania nadmiernych emocji i podporządkowania się przyjętym w zespole regułom postępowania
Metody: podająca - objaśnienie , poszukująca - praca tekstem, gry dydaktyczne: rozsypanki, teksty z lukami, praca z edytorem tekstu
Forma : zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: komputer, płyta CD.-ROM Przygoda z komputerem klasa 1, tekst wiersza „Marzec”, rozsypanka sylabowa, wyrazy z lukami, zeszyt, kredki, klej
Czas trwania: 45 minut.
PRZEBIEG:
I. Ćwiczenia wstępne
Rozwiązywanie zagadki: Co ta za miesiąc zimę kończy, a wiosnę zaczyna ?
Cel ćwiczenia: Wprowadzenie do tematu zajęć, odprężenie.
II. Sprawdzenie stopnia opanowania materiału:
Praca z kartą pracy i zeszytem.
· Zaznaczanie w wierszu Marzec wyrazów ze zmiękczeniami.
· Układanie wyrazów zawierających zmiękczenia z rozsypanki sylabowej i wklejanie ich do zeszytu: Mie - siąc, nie - grzecz - ne, dzie - ci, słoń - ce, świe - ci, gar - ścią, śnie - gu, zi - ma, wró - ci.
· Sylaby ze zmiękczeniem przez i uczeń otacza ramką w kształcie prostokąta, a sylaby ze zmiękczeniem przez kreskę ramką w kształcie elipsy.
· Uzupełnianie luk w wyrazach pochodzących z wiersza odpowiednim zmiękczeniem.
Cel ćwiczenia: rozpoznawanie wyrazów ze zmiękczeniami, rozpoznawanie rodzaju zmiękczenia, układanie wyrazów z sylab, ćwiczenia w samodzielnym uzupełnianiu wyrazów odpowiednim zmiękczeniem
Pomoce: karta pracy z tekstem wiersza i wyrazami z lukami, kartoniki z sylabami, zeszyt, kredki, klej
III. Ćwiczenia relaksacyjno - korekcyjne
Naśladowanie ruchów i odgłosu wiatru, deszczu.
Cel ćwiczenia: ćwiczenie ortofoniczne i naśladowcze, relaks.
IV. Wprowadzenie nowego materiału
Praca z komputerem
· Uruchomienie komputera i programu na płytce CD.-ROM Przygoda z komputerem na ćwiczeniu 19
· Praca w Notatniku. Usuwanie zbędnych liter w wierszu Marzec na podstawie wzoru.
Cel ćwiczenia: ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem, ćwiczenie umiejętności dokładnego odwzorowania tekstu, Kształcenie umiejętności obsługi komputera, posługiwanie się klawiaturą i Notatnikiem
Pomoce: karta pracy z tekstem wiersza , komputer, płyta CD.-ROM Przygoda z komputerem kl. I
V. Zajęcia odprężająco - relaksacyjne :
Gra w śnieżki
Cel ćwiczenia: naśladowanie ruchem rzucania śnieżkami, relaks, odprężenie
VI. Ćwiczenia końcowe :
· Samodzielne zapisywanie linijek wiersza z pamięci. Samokontrola wykonanej pracy.
Cel ćwiczenia: ćwiczenia w pisaniu z pamięci, ćwiczenie umiejętności dokładnego odwzorowania tekstu, dokonywanie korekty własnej pracy.
Opracowała: mgr Barbara Jazłowiecka
2
Belfra