Zero_Tolerancji_Rzadowy_Program.pdf

(547 KB) Pobierz
47045336 UNPDF
Projekt wersji kierowanej do uzgodnień międzyresortowych oraz z partnerami społecznymi
PROJEKT
(9 stycznia 2007r.)
Załącznik do Uchwały Nr………
Rady Ministrów z dnia ……….
Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa
w szkołach i placówkach
Warszawa, styczeń 2007
1
47045336.001.png
Spis treści
I. WSTĘP....................................................................................................................................................................... 4
II. DIAGNOZA PROBLEMU AGRESJI I PRZEMOCY W ŚRODOWISKU SZKOLNYM ...................................... 6
III. CHARAKTERYSTYKA ZJAWISKA AGRESJI I PRZEMOCY .......................................................................... 8
IV. UZASADNIENIE WPROWADZENIA PROGRAMU........................................................................................... 9
V. CELE PROGRAMU ............................................................................................................................................... 11
VI. ZAŁOŻENIA PROGRAMU................................................................................................................................. 11
VI.1. Społeczne skutki realizacji celów programu.............................................................................................. 11
VI.2. Adresaci programu .................................................................................................................................... 12
VI.3. Realizatorzy programu .............................................................................................................................. 12
VI.4. Przepisy prawa obowiązujące w zakresie zadań objętych programem...................................................... 12
VI.5. Korelacja programu z innymi programami i strategiami .......................................................................... 14
VI.6. Czas trwania programu ............................................................................................................................. 14
VI.7. Obszary objęte programem........................................................................................................................ 15
VII. OBSZAR OŚWIATY I WYCHOWANIA ........................................................................................................... 16
VII.1 Poprawa stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach......................................................................... 17
VII.2. Poprawa jakości działalności wychowawczej i zapobiegawczej szkół i placówek................................... 22
VII.3. Rozwój działalności pozalekcyjnej w szkołach i działalności pozaszkolnej.............................................. 25
VII.4. Ochrona uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie .............................................................. 30
VII.5. Podniesienie poziomu dyscypliny w szkołach i placówkach..................................................................... 33
VII.6. Pomoc materialna dla uczniów jako instrument wychowawczy ............................................................... 36
VII.7. Placówki o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym działające w systemie oświaty...................... 38
VII.8. Edukacja nauczycieli, rodziców i uczniów ............................................................................................... 39
VII.9. Nagrody Ministra Edukacji Narodowej.................................................................................................... 40
VIII. OBSZAR OCHRONY PORZĄDKU PUBLICZNEGO, WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI I ORGANÓW
ŚCIGANIA .................................................................................................................................................................. 40
VIII.1. Nałożenie na policję i straż gminną obowiązku informowania rodziców i szkoły o uczniach, którzy w
godzinach zajęć szkolnych przebywają w miejscach publicznych...................................................................... 40
VIII.2. Stworzenie możliwości wprowadzenia zakazu przebywania w miejscach publicznych w porze nocnej
osób nieletnich bez opieki osoby dorosłej .......................................................................................................... 40
VIII.3. Zwiększanie odpowiedzialności osób dostarczających nieletniemu alkohol lub inny środek
psychoaktywny.................................................................................................................................................... 41
2
IX. OBSZAR NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO........................................................................................... 42
X. OBSZAR POMOCY SPOŁECZNEJ...................................................................................................................... 42
XI. OBSZAR KULTURY I ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU ...................................................................... 42
XI.1. Ochrona dzieci i młodzieży przed szkodliwymi treściami prezentowanymi w środkach masowego
komunikowania................................................................................................................................................... 42
XI.2. Ograniczenie dostępu do brutalnych programów i gier komputerowych.................................................. 44
XI.3. Programy edukacyjne, instytucje kultury – współpraca ............................................................................ 44
XII. WŁĄCZANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I INNYCH PODMIOTÓW W REALIZACJĘ ZADAŃ
ZMIERZAJĄCYCH DO PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY............................................................................... 47
XII.1. Zwiększenie roli stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, w życiu szkoły......... 47
XII.2. Programy rządowe................................................................................................................................... 48
XII.3. Priorytetowe traktowanie przy zlecaniu zadań publicznych jednostkom spoza sektora finansów
publicznych przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania przemocy................................................................... 48
XIII. DZIAŁANIA PONADRESORTOWE ................................................................................................................ 49
XIII.1. Wypracowanie spójnych strategii rozwiązywania problemów w wymiarze lokalnym i regionalnym..... 49
XIV. INICJATYWY MIĘDZYNARODOWE ............................................................................................................ 49
XV. ZMIANY W PRZEPISACH PRAWA NIEZBĘDNE DLA WDROŻENIA PROGRAMU ................................ 50
XVI. PRZEWIDYWANE EFEKTY PROGRAMU .................................................................................................... 51
XVII. PRZEWIDYWANE SKUTKI FINANSOWE................................................................................................... 51
XVIII. MONITORING I EWALUACJA..................................................................................................................... 53
3
I. Wstęp
Agresja i przemoc w rodzinie, szkole, na ulicy, to obecnie powszechne zjawiska w naszym
społeczeństwie. Sprzyja temu kryzys wartości i autorytetów, osłabienie więzi rodzinnych,
frustracja spowodowana ubóstwem, pozostawianie młodych ludzi z ich własnymi problemami.
Dodatkowo agresywne wzorce upowszechniają i promują środki masowego przekazu, które
zamiast piętnować negatywne zachowania, często je nagłaśniają w poszukiwaniu sensacji.
Szkoła wspiera rodzinę w jej wychowawczej i profilaktycznej funkcji.
Ponadto zadaniem szkoły jest kształtowanie pozytywnego społecznie klimatu, który polega na:
 budowaniu i rozwijaniu środowiska szkoły jako wspólnoty,
 budowaniu otwartej komunikacji interpersonalnej,
 kształtowaniu umiejętności radzenia sobie z konfliktami nauczycieli i uczniów oraz
rodziców i nauczycieli,
 wspieraniu kształtowania poczucia własnej wartości ucznia.
Szkoła ma obowiązek okresowego diagnozowania problemów i podejmowania działań
profilaktycznych, adekwatnych do występujących na terenie szkoły zagrożeń. Działania te
umożliwiają poprawę klimatu społecznego szkoły i stanowią szansę na zredukowanie wielu
czynników wyzwalających negatywne zachowania uczniów zarówno w środowisku szkolnym,
jak i pozaszkolnym. Wymagają jednak stałego monitoringu w związku ze zmieniającą się
każdego roku rzeczywistością szkolną (nowi uczniowie, często również nowe problemy).
W ostatnich dniach i tygodniach nasiliły się przypadki przemocy w szkole, które wstrząsnęły
opinią publiczną.
4
Tabela Nr 1
Przypadki zgłoszone przez Kuratorów Oświaty - okres: wrzesień-listopad 2006
próby samobójcze
samobójstwa
gwałty
inne zdarzenia
Województwo
suma
SP
G
SPg
S/
Ps
razem S
P
G
SPg
S/
Ps
razem
SP G SPg S/
Ps
razem
SP
G
SPg S/Ps razem
Dolnośląskie
1
1
2
3
1
4
0
1
1
2
8
kujawsko-pomorskie
1
9
7
17
1
1
2
1
3
4
15
25
15
55
78
Lubelskie
1
1
1
2
3
0
1
6
6
13
17
Lubuskie
1
1
2
2
1
1
1
5
6
10
Łódzkie
0
0
0
1
1
2
2
Małopolskie
2
1
3
1
1
1
1
4
4
9
Mazowieckie
1
1
0
2
2
2
15
11
4
32
35
Opolskie
0
0
0
3
3
3
Podkarpackie
1
1
1
2
3
0
1
2
1
4
8
Podlaskie
0
0
0
3
1
2
6
6
Pomorskie
4
1
5
0
1
1
2
1
1
1
1
9
Śląskie
0
1
1
2
0
0
2
Świętokrzyskie
0
2
2
0
0
2
warmińsko-mazurskie
0
3
3
0
24
44
30
1
99
102
Wielkopolskie
0
1
1
1
1
3
1
4
6
zachodniopomorskie
2
3
1
6
1
1
2
0
8
9
7
24
32
Polska
1
22
13
1
37
0
10
16
1
27
2 2
4
2
10
56 118
74
7
255
329
SP – szkoła podstawowa
G – gimnazjum
SPg – szkoła ponadgimnazjalna
S/PS – szkoła lub placówka kształcenia specjalnego
5
47045336.002.png 47045336.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin