Gwiezdny pirat 24.pdf

(8975 KB) Pobierz
22387918 UNPDF
22387918.016.png
E-Pirat jest magazynem darmowym. Tworzymy go,
bo to nasza pasja. Jeśli pismo zapewniło Wam
kilka miłych chwil, jeżeli chcecie uhonorować po-
wstanie kolejnego numeru, jeżeli chcecie roztoczyć
nad E-Piratem pewnego rodzaju mecenat, wrzuć-
cie nam symbolicznego „piątaka” na specjalnie
w tym celu utworzone konto. Wystarczy wejść na
serwis www.allpay.pl wybrć zakładkę Zapłać,
a następnie wpisać ID Pirata, czyli 15364 i wybrać
kwotę, jaką nam przekazujecie. Serwis AllPay ob-
sługuje wszystkie konta, karty kredytowe, jest łatwy
i wygodny w obsłudze. To ledwo trzy kliknięcia.
Dziękujemy za wrzutki piątaków na nasze konto!
Wszystkim, którzy zdecydowali się przelać nam kilka
złotych, serdecznie dziękujemy za poparcie Pirata!
wstępniak
Redakcja: 44-100 Gliwice, ul. Św. Urbana 15
tel. / fax (032) 334-85-38
E-mail: portal@wydawnictwoportal.pl
WWW: www.wydawnictwoportal.pl
Redaktor Naczelny: Ignacy Trzewiczek
P.o. redaktora naczelnego: Rafał Szyma
Współpracują: Michał Oracz, serwis Polter.pl, Piotr Orliński,
Mateusz Zaród, Mateusz Kosiński, Łukasz Zabdyr oraz ko-
respondent specjalny Bob „Nie mam rączek” Lee.
Materiały zawarte w czasopiśmie mogą być w całości lub
fragmentach kopiowane, fotokopiowane, publikowane
czy reprodukowane na każdym z nośników informacji bez
pisemnej zgody wydawcy.
Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz
zastrzega sobie prawo do redagowania i skracania
tekstów.
Layout wykorzystuje elementy grafik Sławomira Maniaka,
Tomasza Jędruszka oraz Havock `a
Redakcja nie odpowiada za treść reklam. Wszelkie znaki
firmowe i towarowe oraz zdjęcia są zastrzeżone przez ich
właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach informacyj-
nych.
Nowy Gwiezdny Pirat jest nowy pod wieloma
względami. Najbardziej w oczy rzuca się jego szata gra-
ficzna. W odstawkę poszedł stary layout rodem z czar-
no-białych, drukowanych czasów. Korzystając z zalet
formatu .pdf postanowiliśmy sobie nieco pofolgować i
oto są efekty. Jestem ciekaw, co Wy na to.
Zmiany nie ominęły też zawartości. Lifting prze-
szedł Galaktyczny Kurier - koniec z luźnymi newsami,
które mogliście wychwycić gdziekolwiek indziej. Od
tego numeru otrzymujecie w nim jedynie najważniejsze
informacje, podsumowania i wywiady, których nie znaj-
dziecie nigdzie indziej.
W dziale Neuroshimy natkniecie się na coś takiego
jak motyw przewodni. Zaczynamy Tornadem w NS, a to
dopiero początek. Mam nadzieję, że w następnych Pira-
tach tematu dorobią się także inne działy - co najmniej
jednego na numer. Wszystko w rękach tekściarzy!
Prócz tego w numerze teksty do Monastyru (przy-
goda Moraine) i Zewu Cthulhu (przygoda Wojtka Dora-
czyńskiego) i szereg innych smaczków. Muszę się tym
pochwalić: razem z neuroshimową przygodą mamy tu
trzy duże scenariusze! Kawał porządnego, wakacyjnego
grania.
Życzę przyjemnej lektury, a po niej... naprawdę er-
pegowego lata! Do przeczytania za kolejne (plus minus)
trzy miesiące.
ISSN 1898-2700
spis treści
GALAKTyCZNy KURIER 3
NEUROSHIMA:
Lekcja 8
To jest napad! 14
Okiem MG: Tornado 23
£owca Tornado 29
Sklepik Burneya 30
MONASTyR:
Moen 34
Albert Willingen 46
ZEW CTHULHU:
Preludium wojny 48
O GRANIU, O GRACH:
Narratywistyczna rewolucja 74
Bestiariusz? Po cholerê! 79
Multidej
Ruszamy z motywem przewodnim
działu Neuroshimy. Wszystko,
co w nim znajdziecie - opo-
wiadanie, scenariusz przygody,
porady dla mistrzów gry i materiały
dla graczy - poświęcone jest jednej z tajemnic
neuroshimowego świata: Tornado.
22387918.017.png 22387918.018.png 22387918.019.png
Redagują: Mateusz “Kosa” Kosiński i Multidej
Hit już jest!
D&D 4.0
Wreszcie Agricola!
Po naprawdę długich miesiącach oczekiwania fani gier
planszowych poznali termin premiery najbardziej wycze-
kiwanej gry w Polsce ostatnich miesięcy Agricoli.. Druk gry
zakończy się w piątek 20 czerwca, premiera przypadnie na
poniedziałek 23 czerwca. Historia wydania tej gry byłą długa
i kręta. W styczniu tego roku Wydawnictwo Lacerta poinfor-
mowało o tym, że zainteresowane jest wydaniem Agricoli,
jednak koszta tej inwestycji są tak duże, że przy słabej sprze-
daży mogłyby wiązać się z bankructwem firmy. Uruchomio-
no eksperymentalną przedsprzedaż, która najwyraźniej za-
dowoliła wydawcę. Tak, więc po prawie półrocznym ocze-
kiwaniu wreszcie polska wersja Agricoli trafi na nasze stoły.
Gra składa się z
wielu elemen-
tów (9 plansz,
ponad 300 kart,
tekturowe znacz-
niki oraz mnó-
stwo drewna). W
sumie gra waży
około 2kg.
Światło dzien-
ne ujrzała
nowa edy-
cja najpo-
pularniejszej
gry RPG na
zachodzie
– Dungeons
& Dragons!
W krótkim
czasie po
premierze podręczniki były dostępne w
polskich sklepach. Brawo dla dystrybuto-
rów! A co w nowej edycji? Wiele zmian,
głównie mechanicznych. Zabrakło kilku
profesji (bard, zaklinacz, druid), pojawiły
się nowe (warlock, warlord). Zastosowa-
no wiele uproszczeń (wyleciało sporo
czarów maga i umiejętności), zmienio-
no sposób wartościowania umiejętności.
Całość oczywiście z nowymi ilustracjami i
oprawą graficzną. Nowa edycja już teraz
wywołała burzę, dziesiątki dyskusji nad
wadami i zaletami systemu. Wizardzi jed-
nak nie próżnują i kilka dni po ukazaniu
się podręczników światło dzienne ujrzała
pierwsza errata. Zaś w internetowym ma-
gazynie Dungeon ukazała się pierwsza
przygoda do 4. edycji D&D, zatytułowa-
na Heathen. Przeznaczona jest dla pięciu
bohaterów na 5. poziomie postaci.
Nowy hit?
Na polski rynek weszła nowa kolekcjonerska gra karciana-
The Spoils. Gra powoli zaczyna cieszyć się uznaniem, z każ-
dymi dniami poprawia się jej dystrybucja. Klimat gry utrzy-
many jest w konwencji brutalnego steampunku, motywem
przewodnim jest walka pięciu wojujących ze sobą frakcji.
Gra zbiera dobre recenzje, głównie za absurdalne poczucie
humoru, prostotę zasad, ciekawe ilustracje.
Eurocon w Cieszynie!
Na tegorocznym Euroconie, odbywającym się
w Moskwie, podjęto decyzję dot. miejsca, w którym odbędzie się tenże konwent w roku 2010. Wybór padł
na Cieszyn! Organizatorami mają być zarówno Polacy, jak i Czesi. Przypominamy- Eurocon to najważniej-
szy europejski konwent miłośników literatury, filmu, Internetu i gier dotyczących science fiction i technologii
przyszłości, fantasy i mitologii, horroru, kosmonautyki i astronomii, UFO i tajemnic, historii i przyszłości. Kon-
went ten odbywa się co roku, w różnych miastach Europy. Dotychczas Eurocon w Polsce był organizowany
dwukrotnie. W 1991 roku w Krakowie i w 2000 w Gdyni.
Ostatnio
ukazały się...
GWIEZDNY PIRAT
22387918.001.png 22387918.002.png 22387918.003.png 22387918.004.png 22387918.005.png 22387918.006.png
Prezentujemy wywiad z Mateuszem JAskrem Pitulskim, młodym
fanem, wydawcą i recenzentem gier planszowych. JAskier jest
również organizatorem toruńskich konwentów.
A z Portalu
wychodzi...
Pirat: Cześć, na starcie powiedz
nam dokładnie, w jakim projektach
związanych z fantastyką bierzesz
obecnie udział?
JAskier: Witam, witam. Troszeczkę tego
jest, staram się nie próżnować;). Od
ponad roku rozkręcam lokalny (toruński)
klub planszówkowy „Planszowanie”
(www.planszowanie.blogspot.com),
nieregularnie organizuję również
konwent „Toruńskie Popołudnie z
Fantastyką” (www.tpzf.irpg.pl). Zebrały
się już 4 edycje, ech ależ ten czas leci…
Poza tym otworzyłem swoje małe
wydawnictwo, i wydałem pierwszą
planszówkę pt. Trybiki, której autorem
jest znany w fandomie planszówkowym Marcin „Pomimo” Szrama. Więcej
o Trybikach i wydawnictwie na www.kaduceusz.pl . Poza tym ciupię nad
projektami planszówek. Wkrótce ma powstać stronka będąca moim
portfolio, zbierająca gry wydane i projekty. Krótko mówiąc dzieje się.
Pirat: Jak udaje Ci się pogodzić edukację z prowadzeniem wydawnictwa?
Czy problemy papierkowo- urzędowe nie przerastają Cię? Jak oceniasz
dotychczasową działalność wydawnictwa?
Jaskier: Hm… dobre pytanie ;). Czy się udaje, to okaże się 30 czerwca
(wtedy też będą wyniki matur). Jestem jeszcze nieco przytłoczony całą
tą biurokracją, ale na szczęście firmę mam założoną przez Akademickie
Inkubatory Przedsiębiorczości, które niezwykle pomagają w księgowości
(polecam, wszystkim młodym ludziom chcącym zapoczątkować swoją
działalność). Nie mnie natomiast oceniać działalność firmy. Nie jestem
żadnym Egmontem czy innym Portalem ;). Choć kiedyś… Kto wie…
Niespodziewany hit
W maju ukazało się długo wy-
czekiwane neuroshimowe pu-
dełko. „Moloch: Ucieczka z
Miasta Maszyn” to kampania
rozgrywająca się daleko na
północy, w opanowanym przez
Molocha Seattle. Oprócz książki
z kampanią, w pudełku znalazło
się również szereg innych ma-
teriałów: podręcznik gracza dla
postaci z terytoriów Molocha,
mapy, naszywka, pocztówka,
gazeta, zestaw łamigłówek oraz
skrypt „Algorytmy Molocha”.
Przyjęcie dodatku przero-
sło najśmielsze oczekiwania re-
dakcji. Cały, limitowany nakład
pięciuset sztuk sprzedał się w
dwa tygodnie po premierze. A
do tego produkt zbiera w zasa-
dzie same pozytywne recenzje!
Pudełka dostępne w tej
chwili w sklepach to jedyne do-
stępne egzemplarze - kto chce
się jeszcze załapać, lepiej niech
zastanowi się nad kupnem już
teraz!
W tej sytuacji Portal powo-
lutku knuje już kolejną pudełko-
wą edycję kampanii do Neuro-
shimy, która pojawi się w przy-
szłym roku.
Pirat: Jak oceniasz polską scenę gier planszowych? Co byś w niej zmienił?
JAskier: Uuu, poczułem się jak jakiś Reiner Knizia :D Nie jestem, żadnym
autorytetem, żebym miał narzucać jakieś zmiany, ale skoro tak ładnie
prosisz ;). Przede wszystkim dodałbym setki fanów gier, bo mimo, że to hobby
się rozwija to nadal jest mocno niszowe. Widzę to choćby z perspektywy
wydawcy. Poza tym chyba nie ma wielu rzeczy wymagających zmiany.
Planszówkowcy, w większości to mili ludzie, wydawnictw coraz więcej, gier
po polsku też. Żyć nie umierać!
Pirat: Setki nowych fanów, przydadzą się nam wszystkim ;-). A jakie masz
najbliższe plany na przyszłość?
Hehe. Grać w piłę na osiedlowym boisku (w końcu EURO trwa ;)). A tak
już zupełnie serio, to zrobić stronkę o moich grach, a raczej nadzorować
proces twórczy, bo dla mnie komputer poza podstawowymi funkcjami to
czarna magia. Grać, grać, grać, wymyślać kolejne planszówki (nabywcy
Konkurencji i Mechów jeszcze mnie nie zabili za to, że wydali na nie
pieniądze, więc może jest sens dalej móżdżyć). Poza tym pisać artykuły na
Wrota Wyobraźni, gdzie to jestem redaktorem (a wkrótce może nawet red.
nacz. Działu Planszówkowego), zajmować się wydawnictwem i ogólnie
cieszyć się życiem.
Pirat: Wielkie dzięki za wywiad.
Jaskier: Dziękuję również.
GWIEZDNY PIRAT
22387918.007.png 22387918.008.png 22387918.009.png
Trzy pytania do... REDAKTORóW SERWISóW NEUROSHIMOWyCH
Co ciekawego - neuroshimowego - pichci właśnie wasz serwis?
Kuglarz: Skupiamy się na aktual-
kach z mięchem: nowa broń, nowy
sprzxęt, nowe profesje. Mamy też
zasadę, by przynajmniej raz w
miesiącu pojawiała się w nichj
także przygoda. Jesteśmy też na
bieżąco z dodatkami do NS - na-
sza recenzja „Molocha: Ucieczki z
Miasta Maszyn” pojawiła się nie-
mal natychmiast po ukazaniu się
dodatku.
Bulkers: Właśnie zmierza do
końca nasz konkurs - Neuro-
machia. Trwa właśnie ostatni
jego etap i wkrótce okaże się,
kto jest zwycięzcą. Materiały,
które na niego spływają, skłą-
dają się na kolejne dostawy
gambli.
Ezz: Startuje właśnie nowa sekcja
Rozrywka, poświęcona... rozrywce -
w jak najbardziej NSowym wydaniu.
Obejmuje ona gry interaktywne na
forum, cykliczny konkurs i zawody Ligi
Gladiatorów. W końcu,kto powiedział,
że w sieci o NS można tylko czytać? :)
Dla tradycjonalistów przygotowaliśmy
dział z raportami z sesji Neuroshimy,
gdzie można zobaczyć „jak się to
gra” (...) u innych graczy i MG.
Który z materiałów zamieszczonych w ostatnim czasie szczególnie byś polecił?
Kuglarz: Właśnie tę recenzję. Pre-
zentuje ona zawartość boxa - do-
wód na to, że w Polsce też poja-
wiają się produkty na światowym
poziomie.
Bulkers: Zdecydowanie kampa-
nię Pastora „New york Bad Ti-
mes” - dziwię się, że tak niewie-
lu ludzi po nią sięga. To pewnie
dlatego, że to taka masa tekstu.
To kawał świetnej roboty.
Ezz: Ostatnia większa produkcja
Orbitala, to Hibernatus - wydana jakiś
czas temu minipowieść, która poza
klasyką NS zawiera wątki nawiązują-
ce do powstającego (już od wieków
:)) Chicago.
Plany na najbliższe tygodnie?
Mocno supportujemy konwent
Tornado. Naszym celem jest też
przekroczenie liczby piętnastu czy
dwudziestu artykułów w aktua-
lizacjach. Planujemy wzmocnić
serwis: jesienią możliwa jest fuzja
z innym serwisem... którego nazwy
na razie nie zdradzę.
Bulkers: Finał Neuromachii. Uka-
żą się wszystkie pozostałe teksty,
w tym i te, które jakoś zagubiły
się po drodze. A ja przygotowuję
duży scenariusz, który zawierał-
by zajawki ze wszystkich etapów
konkursu.
Ezz: Jubileuszowa aktualizacja nr 50
(będzie się działo!), nowy konkurs z
BOXem w tle, oraz cykl publikacji au-
tora „Ucieczki...” który ucieszy nie tylko
posiadaczy najnowszego dodatku
Portala. Aha! Zapomniałem komplet-
nie o Łowcy - premiera tego dodatku
również w najbliższych tygodniach :)
Bestiariusz: Bestie
niemal legendarna, słynny mistrz
gry i twórca takich gier jak Legen-
da 5 Kręgów czy 7th Sea, jedna z
najbardziej charakterystycznych
i kontrowersyjnych osób amery-
kańskiego światka RPG.
Z propozycjami Wicka moż-
na się nie zgadzać, często wy-
wołują one gwałtowny sprzeciw,
jednak nie sposób pozostać wo-
bec nich obojętnym. Znakomicie
prowokują do rozważań, co i jak
może mistrz gry jeszcze zmienić,
poprawić w swoim prowadzeniu.
„Graj twardo” to świetna pozycja
dla każdego, kto szuka inspiracji
do lepszego mistrzowania.
Trwa właśnie przedsprzedaż
„Graj twardo”. Wszyscy, którzy
zamówią książkę, wpłacając 35
złotych na konto wydawnictwa
(nr 83 1060 0076 0000 3300 0056
5545), otrzymają dodatkowy roz-
dział - odpowiedź na teksty Wi-
cka Ignacego Trzewiczka.
Jeszcze nie zginęła
Na finiszu stoją też prace
nad drugą odsłoną neuroshimo-
wego Bestiariusza. Poświęcony on
będzie niebezpiecznej faunie i flo-
rze Zasranych Stanów - wszystkim
mniej lub bardziej zmutowanym
i niebezpiecznym istotkom, które
mistrz gry może napuścić na gra-
czy.
Niemal cały tekst jest już go-
towy, a potwory wprost z klawia-
tury wędrują do grafików. Jeśli
wszystko pójdzie zgodnie z pla-
nem, już za kilka tygodni całość
trafi do drukarni, a potem do skle-
pów.
Po dość zakręconym początku
roku w Portalu znów ruszyły prace
nad Rzeczpospolitą Odrodzoną. Na
pierwszy ogień poszła mechanika
gry, która czerpiąc to co najlepsze z
systemu neuroshimowego, naszpiko-
wana będzie smaczkami oddający-
mi militarną specyfikę gry. Wszyscy,
którzy znają zasady NS czy Monasty-
ru, bez trudu przesiądą się na RPO, a
jednocześnie ani przez moment nie
będą mieli wątpliwości, że grają w
zupełnie nową grę w zupełnie innym
klimacie.
Dodruk NS 1,5
Przedsprzedaż Graj twardo
Wyczerpała się kolejna partie
podstawek do Neuroshimy - nowa
będzie gotowa za kilka tygodni. Tak
jak dotąd, dostępny będzie podręcz-
nik w twardej oprawie i z płytą CD.
Wpierw jednak ukaże się
zbiór artykułów o prowadzeniu
słynnego Johna Wicka. Postać to
GWIEZDNY PIRAT
22387918.010.png 22387918.011.png 22387918.012.png 22387918.013.png 22387918.014.png 22387918.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin