Ćwiczenia z SQL w Access'97.pdf
(
177 KB
)
Pobierz
3
1
Ćwiczenia z SQL w MS Access’97
Wszystkie ćwiczenia są tworzone w oparciu o SQL zaimplementowany w MS Access 97.
1.1. Podstawowe operacje w MS Access
Ćwiczenie 1.1.1.
Utwórz nową bazę danych pod nazwą
testowa
.
· Uruchom program MS Access dwukrotnie klikając jego ikonę, znajdująca się na pulpicie lub
wybierając polecenie z menu
Start – Programy
.
· Wybierz możliwość utworzenia nowej bazy danych.
· Zachowaj w wybranym katalogu pod nazwą
testowa
. Rozszerzenie .
mdb
charakteryzujące bazy
danych MS Access zostanie dodane przez program.
Rozszerzenia plików nie zawsze są wyświetlane. Zależne jest to od parametrów MS Windows.
Dopiero po wykonaniu powyższych kroków można przejść do tworzenia tablic, wprowadzania do
nich danych oraz przeszukiwania ich.
Wszystkie zadania będą wykonywane w oknie SQL, którego otwieranie zostanie opisanie w
ćwiczeniu 1.1.2.
Ćwiczenie 1.1.2.
·
Otwórz bazę danych pod nazwa
testowa
, która powstała w ćwiczeniu 1.1.1.
·
W oknie bazy danych przejdź do okna
kwerendy
i wybierz przycisk
nowy
.
·
Z okna zatytułowanego
Nowa kwerenda
wybierz polecenie
Widok projekt
.
·
Zaakceptuj operacje
Widok Projekt
przez wybranie
OK
.
·
Zamknij przyciskiem okno
Pokaż tabele
.
·
Otwórz okno
SQL
, wybierając z paska menu polecenie
Kwerenda
, następnie opcje
Wyłączenie
SQL
oraz
Definiująca dane
.
kwerenda składająca
– kwerenda tego typu pozwala utworzyć tablice. Służy również do wybierania
danych spełniających określone warunki, łącząc atrybuty z jednej lub kilku tablic lub innych kwerend.
Każda użyta instrukcja
select
przy wyświetlaniu wybranych danych musi zwracać taka sama liczbę
pól w tej samej kolejności. Odpowiadające sobie pola musza mieć zgodne typy danych.
kwerenda przekazująca
– kwerenda przekazująca polecenia bezpośrednio do baz danych, jak na
przykład Microsoft SQL Server, przy użyciu poleceń, które są akceptowane przez serwer, czyli są
napisane w zrozumiałym dla niego języku. W przypadku przykładowej bazy utworzonej w poniższych
ćwiczeniach nie ma racji bytu. Pojawia się przy dużych projektach, obsługujących kilka lub
kilkanaście tysięcy rekordów i setki tablic.
kwerenda definiująca dane
– służy do tworzenia lub zmiany tablic i innych kwerend.
W MS Access również należy akceptować polecenia wysyłane do bazy danych. Jeżeli chcemy
wprowadzić kolejne polecenie SQL, powinno się poprzednie usunąć z ekranu. W przeciwnym
wypadku może pojawić się błąd. Wynika to z tego, że Access wykonuje wszystkie polecenia
znajdujące się na ekranie, zaczynając od pierwszego. Może się wiec zdarzyć, że polecenia zostały już
wcześniej wykonane. Jeżeli będą to polecenia wyświetlania danych, to dane zostaną jedynie powtórnie
uwidocznione na ekranie. Jeżeli jednak będzie to polecenie tworzące tablicę, usuwające rekordy lub
atrybuty, pojawi się wtedy błąd składniowy.
2
Ćwiczenia z SQL w MS Access’97
1.2. Szkoła
Utwórz bazę, która będzie wykorzystywana w szkole do ułatwienia przydziału zajęć dla
nauczycieli, jak i również umożliwi przeglądanie przypisanych zajęć poszczególnym klasom.
Założenia:
· Każdy z nauczycieli ma jedną specjalizację, czyli prowadzi tylko jeden przedmiot.
· Każdy z nauczycieli ma lekcje w różnych klasach.
Ćwiczenie 1.2.1.
Zgodnie z ćwiczeniem 1.1.1 utwórz bazę pod nazwą
szkoła
.
Przy powyższych założeniach będą potrzebne w bazie następujące tablice:
Tablice:
·
nauczyciele
- identyfikator, nazwisko, imię, specjalizacja
·
klasy
- identyfikator, klasy, ilość uczniów
·
nauka
– identyfikator klasy, pochodzący z tablicy klasy, identyfikator nauczyciela uczącego
przedmiotu, pochodzący z tablicy nauczycieli, liczba godzin danego przedmiotu w tygodniu.
Kolejnym zadaniem po ustaleniu założeń potrzebnych do utworzenia bazy, będzie wykreowanie
tablic. Wszystkie tabele są generowane przy użyciu języka SQL w oknie kwerendy definiującej dane.
Nie można też zapomnieć o wysyłaniu poleceń SQL do bazy danych przez wybranie przycisku
uruchamiającego kwerendę.
Ćwiczenie 1.2.2.
W bazie
szkoła
utwórz tablicę
nauczyciele
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
Aby otworzyć istniejącą bazę danych należy uruchomić Accessa, a następnie we wstępnym oknie
MS Access wybrać opcję otwierania istniejącej bazy danych.
Jeżeli na liście plików nie ma potrzebnej bazy, należy wybrać
Więcej plików...
Pojawi się wtedy
okno
Otwórz
, w którym należy znaleźć potrzebny plik.
¨ Przejdź do okna kwerendy definiującej dane (patrz ćwiczenie 1.1.2).
¨ W oknie kwerendy wprowadź poniższe polecenie SQL:
create table
nauczyciele (id_naucz char(4)
constraint
id_naucz_pk
primary key
,
nazwisko char(15)
imie char(15)
przedmiot char(10));
¨ Wyślij polecenie do bazy.
Przy tworzeniu atrybutu
id_naucz
posłużyłeś się klauzulą
constraint
, która pozwala
skonstruować pole
primary key
. W innej sytuacji pozwoli na ustawienie połączenia między tablicami
za pomocą klucza obcego (patrz ćwiczenie 1.2.6).
Aby sprawdzić, czy została utworzona prawidłowa tablica, powinieneś wyświetlić jej zawartość
lub obejrzeć jej strukturę.
Ćwiczenie 1.2.3.
Wyświetl zawartość i strukturę tablicy
nauczyciele
.
¨ W oknie
kwerendy składającej
wypisz poniższe polecenie:
Select * from
nauczyciele;
3
Ćwiczenia z SQL w MS Access’97
Na ekranie zostanie wyświetlona pusta tablica
nauczyciele
. Jednak sama możliwość
zobaczenia jej świadczy o prawidłowości utworzenia.
Aby powrócić do okna poleceń SQL wystarczy użyć przycisku
widok
, znajdującego się na
pasku narzędzi oraz następnie wybrać opcję
Widok SQL
.
Kolejne ćwiczenie pozwoli natomiast obejrzeć zawartość tablicy oraz jej strukturę. Zadanie to
jednak nie korzysta z języka SQL.
Ćwiczenie 1.2.4.
Wyświetl zawartość i strukturę tablicy
nauczyciele
.
¨ Przejdź do okna bazy danych.
¨ Wybierz kartę
tabele
.
¨ Otwórz tablicę
nauczyciele
przez wybranie przycisku
Otwórz
lub przez dwukrotne kliknięcie
ikony z lewej strony nazwy tablicy.
¨ Przejdź do okna projektu przez naciśnięcie przycisku
widok
.
Do widoku projektu można też przejść bezpośrednio z ona bazy danych przy wyświetlonej karcie
tabel. Wystarczy podświetlić tablicę i wybrać przycisk
Projekt
, znajdujący się po prawej stronie okna.
W kolumnie pod nazwą
Nazwa pola
znajdują się nazwy atrybutów. Druga kolumna pod nazwą
Typ danych
zawiera rodzaj przechowywanych danych. Natomiast kolumna pod nazwą
Opis
przechowuje dodatkowy tekst, opisujący atrybut. Kolumny
Nazwa pola
i
Typ danych
muszą być
obowiązkowo wypełnione, natomiast kolumna
Opis
może pozostać pusta. W dolnej części ekranu
znajduje się miejsce na opisanie
Właściwości
atrybutu. Na przykładzie właściwości
id_naucz
widać,
że atrybut może przechowywać co najwyżej 4 znakowe dane, wypełnienie pola nie jest wymagane.
Można wprowadzić atrybut o zerowej długości, czyli może pozostać pusty. Zaznaczone jest, że jest to
atrybut indeksowany oraz, że jest to
primary key
. O tym ostatnim świadczy symbol kluczyka po
lewej stronie nazwy atrybutu.
Ćwiczenie 1.2.5.
W bazie szkoła utwórz tablicę
klasy
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
¨ Przejdź do okna kwerendy definiującej dane (patrz ćwiczenie 1.1.2).
¨ W oknie kwerendy wprowadź poniższe polecenie SQL.
create table
key (id_klasy char(5)
constraint
id_klasy_pk
primary key
, ilosc integer);
¨ Wyślij polecenie do bazy.
Ćwiczenie 1.2.6.
W bazie
szkoła
utwórz tablicę
nauka
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
¨ Przejdź do okna kwerendy definiującej dane (patrz ćwiczenie 1.1.2).
¨ W oknie kwerendy wprowadź poniższe polecenie SQL.
create table
nauka (id_klasy char(5)
constraint
klasa_przedm_fk
references
klasy (id_klasy),
id_naucz char(4)
constraint
id_naucz_fk
references
nauczyciele (id_naucz),
liczba_godz integer);
¨ Wyślij polecenie do bazy.
Użycie klauzuli
constraint
pozwala na stworzenie połączenia między atrybutem
id_klas
a
atrybutem
id_klas
znajdującym się w tablicy
klasy
. Sam link (połączenie) nosi nazwę
klasa_przedm_fk
. Tworzenie nazw zależy wyłącznie od użytkownika. Jednak przyjęcie reguły
4
Ćwiczenia z SQL w MS Access’97
wprowadzenia do nazwy linka znaków
fk
(ang. Foreign key), pozwoli na łatwe odróżnienie ich pól od
pól
primary key
.
Taki utworzony link można porównać z kanałem, którym są przesyłane dane między tablicami.
Po wykonaniu wszystkich zadań związanych z tworzeniem tablic, należy zapoznać się ze
schematem relacji między nimi. Relacje zostały nawiązane już w momencie kreowania atrybutów.
Ćwiczenie 1.2.7.
Wyświetl relacje, które zachodzą między tablicami w bazie
szkoła
.
¨ Rozwiń menu
Narzędzia
i wybierz opcję
Relacje
.
Między tablicą
klasy
a tablicą
nauka
zachodzi tzw. Relacja
jeden do wielu
. Świadczą o tym
symbole, które pojawiły się przy liniach symbolizujących linki między tablicami. Przy atrybucie
id_klasy
w tablicy
klasy
i przy atrybucie
id_naucz
w tablicy
nauczyciele
pojawiła się
1
. A przy
atrybutach o tych samych nazwach, ale znajdujących się w tablicy
nauka
pojawił się symbol
nieskończoności
8
. Przez bazę link między tablicami
klasy
a
nauka
jest tłumaczony następująco:
Każda klasa może wielokrotnie występować w tablicy
nauka
.
Taka sama relacja
jeden do wielu
zachodzi między tablicą
nauczyciele
a tablicą
nauka
i
tłumaczona jest przez bazę następująco:
Każdy nauczyciel może wielokrotnie występować w tablicy nauka.
W tej chwili biorąc pod uwagę zachodzące powiązania między tablicami, można je
interpretować w taki sposób, że:
Każdy nauczyciel może uczyć w wielu klasach, a w każdej z nich może prowadzić różną
ilość godzin zajęć.
Mogą również występować relacje
jeden do jednego
. Pojawiają się one wtedy, kiedy atrybut
z jednej tablicy odpowiada tylko jednemu atrybutowi z drugiej tablicy.
Ćwiczenie 1.2.8.
Wprowadź dane do tablicy
nauczyciele
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy definiującej dane wprowadź 5 nowych rekordów, korzystając z polecenia:
insert into
nauczyciele
values
(...);
Ćwiczenie 1.2.9.
Wyświetl zawartość tablicy
nauczyciele
(patrz ćwiczenie 1.2.3).
Ćwiczenie 1.2.10.
Wprowadź dane do tablicy
klasy
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy definiującej dane wprowadź 9 nowych rekordów, korzystając z polecenia:
insert into
klasy
values
(...);
Ćwiczenie 1.2.11.
Wyświetl zawartość tablicy
klasy
(patrz ćwiczenie 1.2.3).
Ćwiczenie 1.2.12.
Wprowadź dane do tablicy
nauka
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy definiującej dane wprowadź 9 nowych rekordów, korzystając z polecenia:
5
Ćwiczenia z SQL w MS Access’97
insert into
nauka
values
(...);
Ćwiczenie 1.2.13.
Wyświetl zawartość tablicy
nauka
.
Po zbudowaniu tablic i wpisaniu w nie danych, będziemy wyszukiwać potrzebne dane. W
pierwszym ćwiczeniu z tej grupy zadaniem będzie wyliczenie liczby godzin, jakie ma do
przepracowania wybrany nauczyciel. Dodatkowym utrudnieniem będzie nadanie nazwy atrybutowi,
który powstanie dla wyliczonych danych. Do tego celu używa się słowa
as
(pol. jako). Użyte w
poniższym ćwiczeniu wyrażenie:
select sum(liczba_godz) as suma_godzin
tłumaczone jest jako:
wykonaj sumowanie atrybutu liczba godzin i wyświetl w kolumnie widocznej jako
suma_godzin
Ćwiczenie 1.2.14.
Wylicz liczbę godzin przepracowanych przez wybranego nauczyciela we wszystkich klasach.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy składającej dane wykonaj polecenie:
select
sum(liczba_godz) as suma_godzin
from
nauka
where
id_naucz = ‘jkow’;
Ćwiczenie 1.2.15.
Wylicz liczbę godzin przepracowanych przez każdego z nauczycieli we wszystkich klasach.
Kolumnę z wynikiem nazwij
suma_godzin
.
¨ Otwórz bazę
szkoła.
¨ W oknie kwerendy składającej dane wykonaj polecenie:
select
id_naucz, sum(liczba_godz) as suma_godzin
from
nauka
group by
id_naucz;
Ćwiczenie 1.2.16.
Wylicz liczbę godzin dla każdej klasy. Kolumnę z wynikiem nazwij
suma_godzin
.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy składającej dane wykonaj polecenie:
select
id_klasy, sum(liczba_godz) as suma_godzin
from
nauka
group by
id_klasy;
Ćwiczenie 1.2.17.
Wyświetl wszystkie klasy, w których zajęcia prowadzi określony nauczyciel, np. Kowalski.
¨ Otwórz bazę
szkoła
.
¨ W oknie kwerendy składającej dane wykonaj polecenie:
select
nauka.id_klasy
from
nauczyciele
where
nauka.id_naucz = nauczyciele.id_naucz
and
nauczyciele.nazwisko = ‘kowalski’;
Plik z chomika:
bmzalewski
Inne pliki z tego folderu:
Arkadiusz Jakubowski - Podstawy SQL.doc
(6044 KB)
2008.04.24 Standard RS 232C - Interfejsy komputerowe.doc
(576 KB)
2008.04.17 Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchronicz.doc
(912 KB)
2008.04.10 i 04.17 Nagrywarki CD i CD-RW, DVD, ZIP i napędy.doc
(1979 KB)
2008.03.13 CD-ROM - budowa, zasada zapisu i format zapisu.doc
(4138 KB)
Inne foldery tego chomika:
• 6 Układy i układziki do łatwego montażu
• Technika SMD
• Układy scalone
avr
Ciekawe artykuły
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin