Lekturiada.pdf

(2079 KB) Pobierz
Microsoft Word - Lekturiada.doc
Projekt opracowała
Iwona Krychowiak
PROJEKT EDUKACYJNY
DLA UCZNIÓW KLAS I-III
TEMAT: Praca z lekturą szkolną:
„Szewczyk Dratewka”
„Brzydkie kaczątko”
Calineczka”
Szamotuły 2004r
716465527.001.png 716465527.002.png
Projekt edukacyjny „Lekturiada” opr. Iwona Krychowiak
Rola książki w tworzeniu osobowości małego dziecka jest przeogromna.
Pozwala ona przenieść się dziecku w inny świat, zdobyć wiedzę, rozwinąć
wyobraźnię. Niestety książka w dzisiejszych czasach jest wypierana przez
inne media –filmy, komputery, kolorowe czasopisma.
Opracowany przeze mnie projekt jest propozycją odkrycia wartości
książki na nowo i kontrpropozycją dla gier komputerowych, w których
dziecko jest czynnym graczem i uczestnikiem.
Odgrywanie postaci książkowych przez dzieci daje im szansę wczucia
się w emocje bohaterów pozytywnych i negatywnych, określenia własnego
stosunku do odgrywanej postaci- jej krytyki, aprobaty, nie godzenia się z
jej zachowaniem lub identyfikowania się z nią.
Wybór lektur do projektu nie jest przypadkowy.
Wykorzystane bajki przywołują refleksje na temat dobra i zła, potrzeby
akceptacji i przyjaźni; uczą pozytywnych zachowań – pomocy innym,
uczciwości, tolerancji, okazywania życzliwości. Poprzez odgrywanie scenek
dramowych, będących przygotowaniem do inscenizacji, uczniowie mają
okazję przeżycia różnych emocji towarzyszących bohaterom ( odrzucenia,
osamotnienia, braku zrozumienia, bezradności itp.)
Realizacja projektu stwarza ponadto możliwość do samopoznania dziecka –
pokonania nieśmiałości, odkrycia zdolności aktorskich, podejmowania
zgodnej współpracy z rówieśnikami.
Jest jednocześnie dla wychowawcy- reżysera i koordynatora okazją
bliższego poznania uczniów w toku działania – ich odpowiedzialności, relacji
z kolegami, określenia pozycji dziecka w klasie. Ma ponadto duży wachlarz
możliwość podniesienia jego oceny w grupie rówieśniczej.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
2
Projekt edukacyjny „Lekturiada” opr. Iwona Krychowiak
Temat: Praca z lekturą szkolną
„Szewczyk Dratewka”
„Brzydkie kaczątko”
„Calineczka”
Cele projektu
ogólny: przygotowanie inscenizacji teatralnej w oparciu o
wierszowany scenariusz
szczegółowe:
Poprzez podjęte działania uczeń:
poznaje treść lektury poprzez samodzielne jej
przeczytanie lub z udziałem nauczyciela (kl. I),
wyodrębnia postaci pierwszoplanowe i drugoplanowe,
ocenia ich zachowanie,
wczuwa się w stany emocjonalne poszczególnych postaci,
wyróżnia najważniejsze wydarzenia i przetwarza je na
sceny,
dokonuje samooceny predyspozycji aktorskich i podejmuje
się pracy nad odpowiednią rolą,
przygotowuje przy współudziale kolegów, nauczyciela,
rodziców elementy scenografii i kostiumów,
poznaje terminy związane z teatrem- aktor, scena,
reżyser, scenografia, scenariusz, charakteryzacja…
uczy się właściwej wymowy, deklamacji, ruchu scenicznego i
zasad prawidłowej gry aktorskiej,
ćwiczy pamięć poprzez naukę roli i określonych zachowań
na scenie,
wzmacnia poczucie własnej wartości,
uczy się współdziałania, dyscypliny i współodpowiedzialności
za efekty pracy zespołowej,
pokonuje tremę podczas publicznych występów,
rozwija zainteresowania czytelnicze,
Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
3
Projekt edukacyjny „Lekturiada” opr. Iwona Krychowiak
Założenia ogólne
1. Obszar tematyczny- dziedzictwa kulturowe, literatura.
2. Realizatorzy- uczniowie klas Ia, IIb,IIIc wraz z wychowawcami
( w tych klasach prowadzone są zajęcia teatralne.)
3. Czas realizacji projektu- 3 miesiące.
4. Termin prezentacji projektu- 1 marca 2005r.
5. Miejsce prezentacji- sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej nr 3.
6. Nagrody- dyplomy
Zadania zostały zaplanowane z uwzględnieniem zasobów i możliwości szkoły.
Sposoby realizacji projektu
wypożyczenie lektury z biblioteki szkolnej
klasa I – „Szewczyk Dratewka” J. Porazińska
klasa II – „Brzydkie kaczątko” H. Ch. Andersen
klasa III- „Calineczka” H. Ch. Andersen
poznanie treści lektur poprzez samodzielne przeczytanie lub przy
współudziale nauczyciela
praca z tekstem ( wyróżnienie postaci pierwszoplanowych i
drugoplanowych, wyodrębnienie kolejności zdarzeń, ocena zachowania
bohaterów – cechy pozytywne i negatywne)
odegranie scenek dramowych, celem wczucia się w przeżycia
bohaterów pozytywnych i negatywnych
otrzymanie scenariusza i omówienie sposobu jego realizacji
przydział ról i zadań (scenografia, stroje, próby)
praca nad spektaklem
prezentacja zadania pozostałym klasom I-III, rodzicom, zaproszonym
gościom
Formy współpracy
Koordynacja poprzez wychowawców. Pomoc rodziców przy wykonaniu
elementów scenografii.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
4
Projekt edukacyjny „Lekturiada” opr. Iwona Krychowiak
Prezentacja projektu
Termin- 1.03. 2005 r.
Miejsce – sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej nr 3
Odbiorcy- uczniowie klas I-III
Uwagi o realizacji
Projekt zakłada realizację zadnia przez wszystkich uczniów w klasie.
Chociaż celem głównym jest przygotowanie inscenizacji, jednak ważniejsze
jest „przerobienie” problemów występujących w lekturach:
„Szewczyk Dratewka” – okazywanie bezinteresownej pomocy procentuje,
zgodnie z myślą przewodnią książki-, „jeśli ty będziesz w potrzebie, my
uratujemy ciebie”; „Brzydkie kaczątko” – problem odrzucenia, braku
akceptacji, osamotnienia, niedostrzegania piękna wewnętrznego;
„Calineczka” – chęć posiadania na własność czegoś, co do nas nie należy oraz
realizacja idei „życie za życie”. Realizacja tych problemów oparta jest na
pogadankach z dziećmi oraz na dramie. Emocje towarzyszące tym
przeżyciom mają odzwierciedlenie w odgrywaniu przez dzieci scen,
opisanych w otrzymanym scenariuszu.
Każdemu dziecku w klasie przypisana jest jakaś rola. Uczniowie sami przy
współudziale wychowawcy oceniają swoje predyspozycje i podejmują się
wykonania wybranego zadania.
Nauczyciele konsultują swoje działania przy wykonywaniu elementów
scenografii i zobowiązują się do ich użyczenia.
Projekt może zostać zaprezentowany przez poszczególne klasy
rodzicom podczas zebrania śródrocznego lub z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Prezentacja przedstawień jest skorelowana z wcześniej odbytym w szkole
projektem „Potyczki kulturalne- zachowanie się w teatrze.”
Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin