Negocjacje biznesowe.docx

(70 KB) Pobierz
NEGOCJACJE BIZNESOWE

- 2 -

NEGOCJACJE BIZNESOWE

 

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

NEGOCJACJE BIZNESOWE

dr G. Królik

 

 

 

Wioleta Pigram

Rok akademicki 2010/2011

 


C:\Users\Wiola\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\MQSXXV4P\MC900055545[1].wmf

ZALICZENIE W FORMIE PYTAŃ OTWARTYCH Z DWÓCH WYKŁADÓW – 19.03.2011 R.

 

416 Bpokój do konsultacji

 

 

NEGOCJACJE – proces porozumiewania się (komunikacja interpersonalna) w sytuacji konfliktowej, różnicy zdań i konfliktu.

 

FAZY NEGOCJACJI:

 

I.       Przygotowanie              (najważniejsza faza)

 

II.    Zapoznanie się stron

 

III. Targowanie się

 

IV. Zawarcie umowy kontraktu

 

 

FAZA PRZYGOTOWAŃ SKŁADA SIĘ Z:

 

Ø      doskonałej znajomości oferowanego produktu

 

Ø      znajomości rynku

 

Ø      pozycji na rynku

 

Ø      znajomości potrzeb własnych i drugiej strony

 

Ø      celów negocjacyjnych

 

Ø      znajomości stylów negocjowania, które są tożsame ze strategiami

 

Ø      znajomości taktyk, technik negocjacyjnych (psychologiczne aspekty manipulowania ludźmi)

 

Ø      wariantów decyzyjnych

 

Ø      kreatywności

 

Ø      przygotowanie BATNY (Best Alternative To Negotiated Argument) np. dystans emocjonalny, jest to tak zwane trzecie wyjście

 

Ø      składu zespołu negocjacyjnego

 


­            lider (posiada uprawnienia do zawarcia kontraktu)

 

­            radca prawny

 

­            tłumacz

 

­            ekspert

­            słuchacz

 

­            protokolant / sekretarz

 

­            doradca (kultura narodowa, organizacyjna)

 

­            analityk zachowań (głównie niewerbalnych)


 

 

Najlepsi negocjatorzy to SZWEDZI.

 

OSOBOWOŚĆ NEGOCJATORA:

 

ü      komunikatywność

 

ü      godny zaufania (wzbudza zaufanie)

 

ü      zgodność słów i czynów

 

ü      zaufanie do samego siebie

 

ü      otwartośćpostawa gdzie ktoś ma pewne wiadomości i chce się nimi podzielić z innymi ludźmi.

 

Otwartość zależy od:

 

  • treści przekazu

 

  • charakteru nadawcy

 

  • postrzegania odbiorców przez nadawcę

 

  • klimatu społecznego

 

 

ü      szczerość postawa, która oznacza, że ktoś jest zdolny do odsłonięcia TABU.

 

TABU – silna norma społeczna, która zabrania poruszania pewnych tematów niewygodnych dla innych bez ponoszenia konsekwencji prawnych.

 

 

SYNDROM ODGŁOSU PIŁY – ludzie nasłuchują czy ktoś nie chce im podpiłować stanowiska; tacy ludzie to z reguły gadżeciarze.

 

 

WSPÓŁCZYNNIK INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ (1985)

 

v     jako pierwszy na jego temat wypowiadał się Peter Solovay:

 

„ umiejętność radzenia sobie z presją otoczenia”

 

v     natomiast Caruso:

 

„ połączenie serca i rozumu”

 

 

Emotional Quotient – iloraz inteligencji emocjonalnej

 

EMOCJE – informacje z własnym kodem DNA bo każdy człowiek reaguje inaczej.

TESTY NA EQ

 

r     test R. Bar – ona  (TB – O)

 

wymiary, które porusza:

 

­            umiejętności intrapersonalne czyli rozumienie i kontrolowanie własnych emocji

 

­            umiejętności interpersonalne czyli rozumienie innych

 

­            elastyczność czyli szybkość przystosowania się do zmian

 

­            empatia (współodczuwanie)

 

­            odporność na stres

 

­            kompetencje społeczne – nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów

 

Test jest testem samooceny i  trwa do 40 minut, zawiera 133 pytania, na które odpowiedzi udziela się w przedziale otwartym od 1 (nigdy) do 5 (zawsze). Można go wypełniać on – line lub
w tradycyjnej formie drukowanej.

 

Wyniki przedstawiane są w formie raportów:

 

a.       indywidualny źródłowy – jacy jesteśmy               (do 5 stron A4)

 

b.      źródłowy rozszerzony – jacy jesteśmy i dlaczego tacy jesteśmy               (do 11 stron A4)

 

c.       rozwojowy – jacy jesteśmy, dlaczego i co robić by to zmienić                            (do 17 stron A4)

 

ZALETY:

 

·         rzetelny

 

·         testowany przez 20 lat na populacji 750 000

 

·         przedział wiekowy od 25 lat do 40 roku życia

 

·         osoby z różnych kultur

 

·         dopuszczony do rekrutacji i selekcji kandydatów

 

WADY:

 

§         drogi

 

§         raporty może sporządzić tylko superviser wybrany przez Bar – ona i jeszcze jedna osoba

 

§         ludzie lubią kłamać

 

§         za mało czasu trwa

 

 

r     test D. Golemanarozpropagował pojęcie inteligencji emocjonalnej

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin