Psychotest, czyli antologia dramatów na temat HIV-AIDS (2005).pdf

(1615 KB) Pobierz
antologia_1.PM6
Krajowe Centrum ds. AIDS
Psychotest
czyli antologia dramatów
o HIV/AIDS
pod redakcj¹ Remigiusza Grzeli
Warszawa 2005
38132315.023.png 38132315.024.png 38132315.025.png 38132315.026.png 38132315.001.png
Agenda Ministra Zdrowia
Krajowe Centrum ds. AIDS
ul. Samsonowska 1, 02-829 Warszawa
tel./fax (022) 331-77-77, 331-77-76
www.aids.gov.pl
Wydanie zostało sfinansowane przez Krajowe Centrum ds. AIDS
ze środków Ministerstwa Zdrowia
Egzemplarz bezpłatny
Redakcja i korekta: Remigiusz Grzela
Fotografia na okładce pochodzi ze spektaklu „Psychotest czyli Lovema-
tope” z Teatru Stara ProchOffnia. Na zdjęciu Anita Jancia-Prokopowicz
i Przemysław Stippa. Zdjęcie udostępnione specjalnie do tej publikacji
z archiwum Teatru Stara ProchOffnia.
Krajowe Centrum ds. AIDS dziękuje za nieodpłatne udostępnienie
fotografii.
ISBN 83-87068-24-1
Copyright by Krajowe Centrum ds. AIDS, Warszawa 2004
Przygotowanie i druk: Urząd Statystyczny we Wrocławiu
Wydział Poligrafii w Legnicy
38132315.002.png 38132315.003.png 38132315.004.png 38132315.005.png 38132315.006.png 38132315.007.png
ego pewne metafory
pokrywają się z metaforami raka, różni się jednak od owej chor
e sprawiają, że AIDS, którego pewne metafory
ego pewne metafory
pokrywają się z metaforami raka, różni się jednak od owej choroby
oby
ofy(…)
jest to, że nikt jak na razie nie czuje pokusy, aby go psychologizować
gii i katastrofy(…)
ofy(…)
jest to, że nikt jak na razie nie czuje pokusy, aby go psychologizować
Susan Sontag „Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory”
oba jako metafora. AIDS i jego metafory”
SZUKAJ¥C METAFORY
Miały wychowywać i przełamywać stereotypy. Uświadamiać ale
nie straszyć. Nie miały nudzić i pouczać. - Tak naprawdę w tych
trzech zdaniach zamknięta jest idea dramatów napisanych na kon-
kurs Krajowego Centrum ds. AIDS, odbywający się pod Honoro-
wym Patronatem Ministra Zdrowia Pana Marka Balickiego.
Sztuki miały dotykać problemu HIV/AIDS.
Celem konkursu było wyłonienie najlepszego utworu dramatycz-
nego, który z jednej strony spełniałby wszystkie założenia dobrego
tekstu teatralnego, a z drugiej spełniałby też warunki merytorycz-
ne. Jego ogłoszenie było ryzykowne – określono w nim dosyć do-
kładnie, czego taki tekst powinien dotyczyć i narzucono pewne ogra-
niczenia. Jednym z nich było określenie grupy, do jakiej należeć
mieli bohaterowie dramatu. Miały to być pary heteroseksualne po-
między 18. a 29. rokiem życia. Wymóg ten nie był wymysłem, ale
po pierwsze wskazała go epidemiologia – to właśnie ta grupa jest
najbardziej zagrożona zakażeniem HIV, po drugie, co wynika rów-
nież z epidemiologii, bohaterowie pisanych na konkurs sztuk nale-
żeli do grupy docelowej społecznej kampanii medialnej Krajowego
Centrum ds. AIDS w roku 2004. Zrozumiałe jest, że ograniczenia
sprawiły autorom dodatkowe trudności.
Jedną z cech, któr
Jedną z cech, które sprawiają, że AIDS, któr
e sprawiają, że AIDS, któr
pokrywają się z metaforami raka, różni się jednak od owej chor
przesyconej nowoczesnymi koncepcjami ener
przesyconej nowoczesnymi koncepcjami energii i katastr
gii i katastr
Susan Sontag „Chor
38132315.008.png 38132315.009.png 38132315.010.png 38132315.011.png 38132315.012.png
4
Napisanie sztuki, która spełniałaby wszystkie kryteria i niosła
ciekawą intrygę teatralną stało się omal niemożliwe. Pamiętajmy,
sztuka miała grać rolę edukacyjną, nie mogła być jednak rozpisa-
nym na dialogi materiałem medyczno-epidemiologicznym. Autorzy
w tym właśnie miejscu popełniali najwięcej błędów. Nie mając od-
powiedniego przygotowania merytorycznego, starali się zawrzeć
w swoich tekstach jak najwięcej informacji z medycznych encyklo-
pedii czy Internetu. To jednak okazało się wrogiem dramaturgii,
spowalniało akcję, zabijało intrygi, przyciemniało kontrapunkty. Być
może z tego właśnie powodu teksty doświadczonych autorów, któ-
rzy pisali wcześniej dla teatru, tym razem nie spełniły wymagań
postawionych przez organizatorów.
Autorami dwóch dramatów, które najbardziej podobały się juro-
rom, byli… lekarze. Z kilkunastu tekstów nadesłanych na konkurs
jedynie sześć spełniło wymogi merytoryczne. To one zostały prze-
kazane jurorom, którym w tym miejscu należą się szczególne po-
dziękowania. Konkurs Krajowego Centrum ds. AIDS miał chyba
najlepsze na świecie i najbardziej kompetentne jury: Krystynę Jan-
dę, Łukasza Barczyka, Piotra Łazarkiewicza, Krzysztofa Warlikow-
skiego, Jacka Wekslera i Ingmara Villqista. Jurorzy punktowali sztu-
ki, uzupełniając swoją punktację bardziej precyzyjnymi uwagami.
W ten sposób wyłoniono trzy dramaty: „Psychotest czyli Lovemato-
pea” Marty Grzechowiak, młodej absolwentki Akademii Medycznej
w Poznaniu, „Snejk” Pawła Grabowskiego, stomatologa (zresztą akcja
sztuki toczy się w gabinecie stomatologicznym) i „Spotkanie” de-
biutantki Anny Aranowskiej, na co dzień związanej z…energetyką.
Od ogłoszenia wyników do premiery zwycięskiej sztuki „Psycho-
test…” minęło zaledwie półtora miesiąca. W tym superekspreso-
wym tempie sztukę wystawił warszawski Teatr Stara ProchOffnia,
pokazując ją po raz pierwszy na inauguracji XI Konferencji „Czło-
wiek żyjący z HIV w rodzinie i społeczeństwie” w Kino-Teatrze Baj-
38132315.013.png 38132315.014.png 38132315.015.png 38132315.016.png 38132315.017.png
5
ka 29 listopada 2004 roku. Obejrzało ją wtedy blisko 500 gości
konferencji, a więc osoby zakażone, lekarze, przedstawiciele rządu,
organizacji pozarządowych, artyści. Na sali obecna była także Pani
Jolanta Kwaśniewska, pod której Honorowym Patronatem odby-
wają się każdego roku obchody Światowego Dnia AIDS w Polsce.
Spektakl wyreżyserował Włodzimierz Kaczkowski, a zagrali: Anita
Jancia-Prokopowicz, Przemysław Stippa i Piotr Borowski.
Dwie pozostałe sztuki, czyli „Snejk” Pawła Grabowskiego i „Spot-
kanie” Anny Aranowskiej zostały przedstawione w postaci prób czy-
tanych na Wydziale Pedagogicznym UW. Reżyserowała je Monika
Powalisz, a udział wzięli w nich aktorzy: Zofia Czerwińska, Iza No-
wakowska, Kasia Raduszyńska i Rafał Kosowski.
Wszystkie dramaty przekazane Jurorom ukazały się w niniejszej
antologii. Być może zainteresują się nimi teatry, domy kultury, czy
szkoły realizując w ten sposób swoje programy profilaktyczne. Warto
też zaznaczyć, że publikowane tu sztuki mogą też być dobrym ma-
teriałem dla studentów szkół artystycznych, a zwłaszcza teatral-
nych, dla młodych reżyserów, aktorów i ich pedagogów.
Konkurs Krajowego Centrum ds. AIDS, organizowany po raz
pierwszy miał też zwrócić uwagę dramaturgów na problem HIV/
AIDS, a zwłaszcza namówić ich do poszukania artystycznej metafo-
ry. Temat ten poruszony został również następnego dnia po pre-
mierze sztuki Marty Grzechowiak „Lovematopea” w czasie specjal-
nie zorganizowanej debaty „Twórcy a HIV/AIDS”, w której udział
wzięli z jednej strony twórcy kultury wysokiej: Ingmar Villqist,
Łukasz Barczyk, Piotr Łazarkiewicz, Krystyna Kofta, z drugiej zaś
tak zwanej kultury masowej, m.in. autorka popularnych seriali Ilo-
na Łepkowska. Podstawowe tematy tej dyskusji to kształtowanie
postaw tolerancji i kształtowanie świadomości społecznej o HIV/
AIDS. Ta pozorna dygresja nie odbiega od zasadniczego tematu
związanego z konkursem na sztukę. Obie inicjatywy pokazują zu-
38132315.018.png 38132315.019.png 38132315.020.png 38132315.021.png 38132315.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin