UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA.pdf
(
53 KB
)
Pobierz
UMIEJÊTNO„Æ PISANIA
Umiej
ħ
tno
Ļę
pisania
Współczesne nastolatki wbrew pozorom - czytaj
Ģ
i pisz
Ģ
naprawd
ħ
du
Ň
o. Nie s
Ģ
to jednak
tradycyjne szkolne wypracowania i lektury, a raczej SMS-y, maile, rozmowy za
po
Ļ
rednictwem komunikatorów i wiadomo
Ļ
ci w serwisach społeczno
Ļ
ciowych. Czy taki
sposób komunikacji pomaga w rozwoju umiej
ħ
tno
Ļ
ci pisania czy raczej przyczynia si
ħ
do jej
utraty?
Jak stwierdzaj
Ģ
autorzy raportu "Writing, Technology and Teens ", coraz wi
ħ
cej osób
zajmuj
Ģ
cych si
ħ
edukacj
Ģ
młodych ludzi, czuje si
ħ
zaniepokojona. Obawiaj
Ģ
si
ħ
oni,
Ň
e
młodzie
Ň
traci zdolno
Ļę
klarownego wyra
Ň
ania my
Ļ
li w sensownie poł
Ģ
czonych zdaniach.
Wypowiedzi na forach dyskusyjnych, wpisy na blogach czy sposób prowadzenia rozmów za
po
Ļ
rednictwem komunikatorów, dowodzi
ę
maj
Ģ
,
Ň
e umiej
ħ
tno
Ļę
pisania zanika.
Charakterystyka pisania w sieci
Pisanie w internecie cz
ħ
sto cechuje si
ħ
du
ŇĢ
swobod
Ģ
ortograficzn
Ģ
, gramatyczn
Ģ
i
interpunkcyjn
Ģ
. Dodatkowo, do wypowiedzi wprowadzane s
Ģ
akronimy - tzw. skrótowce,
zwykle pochodz
Ģ
ce z j
ħ
zyka angielskiego. Ich obecno
Ļę
zauwa
Ň
y
ę
mo
Ň
na równie
Ň
w j
ħ
zyku
polskim, gdzie coraz cz
ħĻ
ciej spotka
ę
mo
Ň
na frazy ASAP (as soon as possibile - jak
najszybciej to mo
Ň
liwe) czy CU (see you - do zobaczenia). Umo
Ň
liwiaj
Ģ
one przekazanie
wiadomo
Ļ
ci szybciej i sprawniej, a w przypadku wiadomo
Ļ
ci tekstowych wysyłanych za
po
Ļ
rednictwem telefonów komórkowych - pomagaj
Ģ
zaoszcz
ħ
dzi
ę
pieni
Ģ
dze.
Badanie nastolatków
Aby dowiedzie
ę
si
ħ
, co o tym zjawisku s
Ģ
dz
Ģ
nastolatki oraz ich rodzice, badacze z Pew
Internet & American Life Project przeprowadzili ankiety telefoniczne i grupy fokusowe.
Pytano przede wszystkim o to, jaki wpływ komunikacja przez internet ma na pisanie ró
Ň
nego
rodzaju tekstów, nie tylko zwi
Ģ
zanych ze szkoł
Ģ
.
Pisemny paradoks
Jeden z podstawowych wniosków badaczy dotyczy swoistego paradoksu zwi
Ģ
zanego z
komunikacj
Ģ
zapo
Ļ
redniczon
Ģ
przez internet. Pomimo tego,
Ň
e współczesne nastolatki
sp
ħ
dzaj
Ģ
znaczn
Ģ
cz
ħĻę
swojego czasu na pisaniu - wiadomo
Ļ
ci tekstowych, maili czy wpisów
na blogach, nie postrzegaj
Ģ
one tego jako faktycznego pisania. Dla młodzie
Ň
y taka forma
komunikowania si
ħ
bli
Ň
sza jest raczej przelotnym pozdrowieniom w drodze do szkoły czy
rozmowie telefonicznej. Pomimo tego,
Ň
e swoje my
Ļ
li przekazuj
Ģ
za po
Ļ
rednictwem
klawiatury (telefonu czy komputera), nastolatki uto
Ň
samiaj
Ģ
t
ħ
czynno
Ļę
z mówieniem.
Pisanie to cenna umiej
ħ
tno
Ļę
Jednocze
Ļ
nie, według przebadanych nastolatków oraz ich rodziców, pisanie jest jedn
Ģ
z
kluczowych umiej
ħ
tno
Ļ
ci. Dotyczy to zarówno wymaga
ı
szkolnych, jak i pozaszkolnych.
Zdolno
Ļę
przekazywania swoich my
Ļ
li za pomoc
Ģ
tekstu pisanego jest - ich zdaniem -
niezb
ħ
dna do osi
Ģ
gni
ħ
cia sukcesu we współczesnym
Ļ
wiecie.
Popularno
Ļę
komunikacji internetowej
85% ameryka
ı
skich nastolatków w wieku 12-17 lat przynajmniej sporadycznie bierze udział
w elektronicznej komunikacji. Dodaj
Ģ
oni komentarze w profilach swoich znajomych w
serwisach społeczno
Ļ
ciowych, wysyłaj
Ģ
SMS-y czy wykorzystuj
Ģ
komunikatory internetowe.
Równocze
Ļ
nie a
Ň
60% z nich nie postrzega tej formy komunikowania si
ħ
jako "pisanie". Jest
to dla nich komunikacja oparta na pisaniu, nie za
Ļ
faktyczne pisanie.
1
Komputery nie wpływaj
Ģ
na pisanie
Pomimo tego,
Ň
e dzisiejsze nastolatki znaczn
Ģ
cz
ħĻę
swoich prac pisemnych pisz
Ģ
przy u
Ň
yciu
komputerów, nie uwa
Ň
aj
Ģ
one, aby technologia w znacz
Ģ
cy sposób wpływała na jako
Ļę
ich
prac. Dobrodziejstwa łatwej edycji i korekty nie determinuj
Ģ
samego stylu pisania oraz
zawartych w tek
Ļ
cie my
Ļ
li. Co ciekawe, nieco odmiennego zdania s
Ģ
rodzice nastolatków.
Uwa
Ň
aj
Ģ
oni,
Ň
e komputery faktycznie wpływaj
Ģ
na styl pisania ich dzieci. 27% zapytanych
rodziców uwa
Ň
a,
Ň
e technologia pozytywnie wpływa na jako
Ļę
prac pisemnych. Dokładnie
przeciwnego zdania jest taki sam odsetek zapytanych.
Nastolatki ci
Ģ
gle lubi
Ģ
pisa
ę
Dla edukatorów pocieszaj
Ģ
ce mog
Ģ
by
ę
wnioski z bada
ı
- okazuje si
ħ
,
Ň
e młodzie
Ň
ci
Ģ
gle lubi
pisa
ę
. Prowadz
Ģ
oni swoje dzienniki, tworz
Ģ
teksty piosenek czy pisz
Ģ
wiersze. 93% spo
Ļ
ród
zbadanych nastolatków, przyznało,
Ň
e po pisemn
Ģ
form
ħ
wypowiedzi si
ħ
ga nie tylko w
przypadku zada
ı
szkolnych. Dla niemal połowy z nich jest to olbrzymia rado
Ļę
i czynno
Ļę
daj
Ģ
ca im satysfakcj
ħ
. W obliczu takich danych trudno uwierzy
ę
w doniesienia o zmierzchu
kultury słowa pisanego i całkowitej dominacji obrazów.
Marta Klimowicz
1.
Banecka El
Ň
bieta,
Dobre wypracowania
, Złote My
Ļ
li, 2007
Zakup: 24.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6220/dobre-wypracowania.html
Jak samodzielnie pisa
ę
wypracowania i otrzymywa
ę
z nich wysokie oceny bez wi
ħ
kszego
wysiłku? Wielu uczniów idzie na łatwizn
ħ
i
Ļ
ci
Ģ
ga z Internetu gotowe wypracowania, prace
pisemne, pod którymi pó
Ņ
niej podpisuje si
ħ
własnym imieniem i nazwiskiem. Pomijaj
Ģ
c
kwestie tego czy takie oszustwo jest dobre, czy złe, czy zastanawiałe
Ļ
si
ħ
kiedy
Ļ
jak wiele
tacy uczniowie trac
Ģ
?
2.
Krzan Katarzyna,
Praktyczny Kurs Pisarstwa
, Złote My
Ļ
li, 2007
Zakup: 32.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6213/praktyczny-kurs-pisarstwa.html
Jak napisa
ę
fascynuj
Ģ
c
Ģ
ksi
ĢŇ
k
ħ
z intryguj
Ģ
c
Ģ
fabuł
Ģ
i odnie
Ļę
sukces? Ty tak
Ň
e mo
Ň
esz
napisa
ę
fascynuj
Ģ
c
Ģ
ksi
ĢŇ
k
ħ
z intryguj
Ģ
c
Ģ
fabuł
Ģ
i odnie
Ļę
sukces. Poznaj sekrety autorów
bestsellerów. Od autorki ebooki, Katarzyny Krzan:
"Kurs ten powstał jako efekt wieloletnich studiów nad literatur
Ģ
, do
Ļ
wiadcze
ı
z kursów
pisania, które prowadziłam z lud
Ņ
mi kochaj
Ģ
cymi literatur
ħ
i pragn
Ģ
cymi j
Ģ
tworzy
ę
. Na
Zachodzie tego typu kursy s
Ģ
bardzo popularne, u nas traktuje si
ħ
je z przymru
Ň
eniem oka.
Sama spotkałam si
ħ
ze zło
Ļ
liwymi komentarzami typu: "jak mo
Ň
na kogo
Ļ
nauczy
ę
pisa
ę
?".
Komentarze ucichły, gdy moi podopieczni zacz
ħ
li pisa
ę
swoje teksty, które zaczynaj
Ģ
si
ħ
wła
Ļ
nie ukazywa
ę
tu i tam. Jedno jest pewne, dzi
ħ
ki tym lekcjom otworzyli si
ħ
, uwierzyli w
siebie i my
Ļ
l
ħ
,
Ň
e za jaki
Ļ
czas o niektórych z nich b
ħ
dzie gło
Ļ
no."
3.
Nester Wiktoria,
Sztuka pisania
, Złote My
Ļ
li, 2008
Zakup: 29.97
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6517/sztuka-pisania.html
2
Poznaj tajniki najpopularniejszych form pisarskich, czyli: Jak pisa
ę
, aby ludzie chcieli to
czyta
ę
? W ka
Ň
dym rozdziale ksi
ĢŇ
ki zawarte s
Ģ
konkretne wskazówki i przykłady, jak pisa
ę
dany typ tekstu. Je
Ļ
li otworzysz ten poradnik na stronie dotycz
Ģ
cej sposobu pisania listu
motywacyjnego, to znajdziesz tam trzy podrozdziały:
·
Wskazówki – jest to zestaw krótkich i bardzo konkretnych porad, które maj
Ģ
za
zadanie pomóc Ci zrozumie
ę
charakter pisanego tekstu i sposób tworzenia go.
·
Przykłady – s
Ģ
to konkretne wzory i
Ň
yciowe przykłady, jak wygl
Ģ
da prawidłowo
napisany oraz sformatowany tekst (np. bibliografia, protokół, list motywacyjny).
·
Kompozycja – ten podrozdział wyst
ħ
puje tylko przy niektórych typach tekstów (np.
CV, oferta handlowa, podanie), jednak jest on bardzo pomocny, poniewa
Ň
pozwala
zobaczy
ę
i zrozumie
ę
, jak powinien wygl
Ģ
da
ę
dany dokument i co koniecznie
powinno si
ħ
w nim znale
Ņę
.
4.
Sygnowski Paweł,
Poznaj sekret jak pisa
ę
ebooki
, Złote My
Ļ
li, 2007
Zakup: 39.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6218/poznaj-sekret-jak-pisac-ebooki.html
Ebooki, to wirtualne odpowiedniki tradycyjnych ksi
ĢŇ
ek, tylko
Ň
e w postaci elektronicznej.
Charakteryzuj
Ģ
si
ħ
one kilkoma niepowtarzalnymi cechami:
·
Ebooki s
Ģ
dost
ħ
pne non stop z ka
Ň
dego miejsca na
Ļ
wiecie.
·
Ebooki s
Ģ
ta
ı
sze w porównaniu do klasycznych ksi
ĢŇ
ek. Mo
Ň
na powiedzie
ę
,
Ň
e
kupuj
Ģ
c ebooki płaci si
ħ
jedynie za wiedz
ħ
w nich zawart
Ģ
, a nie za druk, papier i
przesyłk
ħ
!
·
Kupuj
Ģ
c ebooki Klient nie płaci nic za wysyłk
ħ
(odbywa si
ħ
ona przez Internet).
·
Ebooki nie zajmuj
Ģ
Ň
adnego miejsca na półkach i si
ħ
nie kurz
Ģ
, ani nie niszcz
Ģ
.
·
Ebooki stwarzaj
Ģ
du
Ň
e mo
Ň
liwo
Ļ
ci w zakresie edycji tekstu oraz maj
Ģ
mo
Ň
liwo
Ļ
ci
wyszukiwania interesuj
Ģ
cych fragmentów w tre
Ļ
ci.
·
Ebooki s
Ģ
proste w tworzeniu, publikowaniu, przesyłaniu, drukowaniu oraz czytaniu.
Je
Ļ
li si
ħ
wie, jak to robi
ę
:-)
3
Plik z chomika:
bel-la
Inne pliki z tego folderu:
NAUKA DO EGZAMINÓW.pdf
(86 KB)
UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA.pdf
(53 KB)
TECHNIKI PAMIĘCIOWE.pdf
(41 KB)
SZYBKA NAUKA JĘZ. OBCEGO.pdf
(49 KB)
SZYBKA NAUKA 2.pdf
(24 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia rozwoju
Anioły
Atlas Anatomii
Barbara Marciniak
decoupage
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin