UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA.pdf

(53 KB) Pobierz
UMIEJÊTNO„Æ PISANIA
Umiej ħ tno Ļę pisania
Współczesne nastolatki wbrew pozorom - czytaj Ģ i pisz Ģ naprawd ħ du Ň o. Nie s Ģ to jednak
tradycyjne szkolne wypracowania i lektury, a raczej SMS-y, maile, rozmowy za
po Ļ rednictwem komunikatorów i wiadomo Ļ ci w serwisach społeczno Ļ ciowych. Czy taki
sposób komunikacji pomaga w rozwoju umiej ħ tno Ļ ci pisania czy raczej przyczynia si ħ do jej
utraty?
Jak stwierdzaj Ģ autorzy raportu "Writing, Technology and Teens ", coraz wi ħ cej osób
zajmuj Ģ cych si ħ edukacj Ģ młodych ludzi, czuje si ħ zaniepokojona. Obawiaj Ģ si ħ oni, Ň e
młodzie Ň traci zdolno Ļę klarownego wyra Ň ania my Ļ li w sensownie poł Ģ czonych zdaniach.
Wypowiedzi na forach dyskusyjnych, wpisy na blogach czy sposób prowadzenia rozmów za
po Ļ rednictwem komunikatorów, dowodzi ę maj Ģ , Ň e umiej ħ tno Ļę pisania zanika.
Charakterystyka pisania w sieci
Pisanie w internecie cz ħ sto cechuje si ħ du ŇĢ swobod Ģ ortograficzn Ģ , gramatyczn Ģ i
interpunkcyjn Ģ . Dodatkowo, do wypowiedzi wprowadzane s Ģ akronimy - tzw. skrótowce,
zwykle pochodz Ģ ce z j ħ zyka angielskiego. Ich obecno Ļę zauwa Ň y ę mo Ň na równie Ň w j ħ zyku
polskim, gdzie coraz cz ħĻ ciej spotka ę mo Ň na frazy ASAP (as soon as possibile - jak
najszybciej to mo Ň liwe) czy CU (see you - do zobaczenia). Umo Ň liwiaj Ģ one przekazanie
wiadomo Ļ ci szybciej i sprawniej, a w przypadku wiadomo Ļ ci tekstowych wysyłanych za
po Ļ rednictwem telefonów komórkowych - pomagaj Ģ zaoszcz ħ dzi ę pieni Ģ dze.
Badanie nastolatków
Aby dowiedzie ę si ħ , co o tym zjawisku s Ģ dz Ģ nastolatki oraz ich rodzice, badacze z Pew
Internet & American Life Project przeprowadzili ankiety telefoniczne i grupy fokusowe.
Pytano przede wszystkim o to, jaki wpływ komunikacja przez internet ma na pisanie ró Ň nego
rodzaju tekstów, nie tylko zwi Ģ zanych ze szkoł Ģ .
Pisemny paradoks
Jeden z podstawowych wniosków badaczy dotyczy swoistego paradoksu zwi Ģ zanego z
komunikacj Ģ zapo Ļ redniczon Ģ przez internet. Pomimo tego, Ň e współczesne nastolatki
sp ħ dzaj Ģ znaczn Ģ cz ħĻę swojego czasu na pisaniu - wiadomo Ļ ci tekstowych, maili czy wpisów
na blogach, nie postrzegaj Ģ one tego jako faktycznego pisania. Dla młodzie Ň y taka forma
komunikowania si ħ bli Ň sza jest raczej przelotnym pozdrowieniom w drodze do szkoły czy
rozmowie telefonicznej. Pomimo tego, Ň e swoje my Ļ li przekazuj Ģ za po Ļ rednictwem
klawiatury (telefonu czy komputera), nastolatki uto Ň samiaj Ģ t ħ czynno Ļę z mówieniem.
Pisanie to cenna umiej ħ tno Ļę
Jednocze Ļ nie, według przebadanych nastolatków oraz ich rodziców, pisanie jest jedn Ģ z
kluczowych umiej ħ tno Ļ ci. Dotyczy to zarówno wymaga ı szkolnych, jak i pozaszkolnych.
Zdolno Ļę przekazywania swoich my Ļ li za pomoc Ģ tekstu pisanego jest - ich zdaniem -
niezb ħ dna do osi Ģ gni ħ cia sukcesu we współczesnym Ļ wiecie.
Popularno Ļę komunikacji internetowej
85% ameryka ı skich nastolatków w wieku 12-17 lat przynajmniej sporadycznie bierze udział
w elektronicznej komunikacji. Dodaj Ģ oni komentarze w profilach swoich znajomych w
serwisach społeczno Ļ ciowych, wysyłaj Ģ SMS-y czy wykorzystuj Ģ komunikatory internetowe.
Równocze Ļ nie a Ň 60% z nich nie postrzega tej formy komunikowania si ħ jako "pisanie". Jest
to dla nich komunikacja oparta na pisaniu, nie za Ļ faktyczne pisanie.
1
Komputery nie wpływaj Ģ na pisanie
Pomimo tego, Ň e dzisiejsze nastolatki znaczn Ģ cz ħĻę swoich prac pisemnych pisz Ģ przy u Ň yciu
komputerów, nie uwa Ň aj Ģ one, aby technologia w znacz Ģ cy sposób wpływała na jako Ļę ich
prac. Dobrodziejstwa łatwej edycji i korekty nie determinuj Ģ samego stylu pisania oraz
zawartych w tek Ļ cie my Ļ li. Co ciekawe, nieco odmiennego zdania s Ģ rodzice nastolatków.
Uwa Ň aj Ģ oni, Ň e komputery faktycznie wpływaj Ģ na styl pisania ich dzieci. 27% zapytanych
rodziców uwa Ň a, Ň e technologia pozytywnie wpływa na jako Ļę prac pisemnych. Dokładnie
przeciwnego zdania jest taki sam odsetek zapytanych.
Nastolatki ci Ģ gle lubi Ģ pisa ę
Dla edukatorów pocieszaj Ģ ce mog Ģ by ę wnioski z bada ı - okazuje si ħ , Ň e młodzie Ň ci Ģ gle lubi
pisa ę . Prowadz Ģ oni swoje dzienniki, tworz Ģ teksty piosenek czy pisz Ģ wiersze. 93% spo Ļ ród
zbadanych nastolatków, przyznało, Ň e po pisemn Ģ form ħ wypowiedzi si ħ ga nie tylko w
przypadku zada ı szkolnych. Dla niemal połowy z nich jest to olbrzymia rado Ļę i czynno Ļę
daj Ģ ca im satysfakcj ħ . W obliczu takich danych trudno uwierzy ę w doniesienia o zmierzchu
kultury słowa pisanego i całkowitej dominacji obrazów.
Marta Klimowicz
1. Banecka El Ň bieta, Dobre wypracowania , Złote My Ļ li, 2007
Zakup: 24.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6220/dobre-wypracowania.html
Jak samodzielnie pisa ę wypracowania i otrzymywa ę z nich wysokie oceny bez wi ħ kszego
wysiłku? Wielu uczniów idzie na łatwizn ħ i Ļ ci Ģ ga z Internetu gotowe wypracowania, prace
pisemne, pod którymi pó Ņ niej podpisuje si ħ własnym imieniem i nazwiskiem. Pomijaj Ģ c
kwestie tego czy takie oszustwo jest dobre, czy złe, czy zastanawiałe Ļ si ħ kiedy Ļ jak wiele
tacy uczniowie trac Ģ ?
2. Krzan Katarzyna, Praktyczny Kurs Pisarstwa , Złote My Ļ li, 2007
Zakup: 32.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6213/praktyczny-kurs-pisarstwa.html
Jak napisa ę fascynuj Ģ c Ģ ksi ĢŇ k ħ z intryguj Ģ c Ģ fabuł Ģ i odnie Ļę sukces? Ty tak Ň e mo Ň esz
napisa ę fascynuj Ģ c Ģ ksi ĢŇ k ħ z intryguj Ģ c Ģ fabuł Ģ i odnie Ļę sukces. Poznaj sekrety autorów
bestsellerów. Od autorki ebooki, Katarzyny Krzan:
"Kurs ten powstał jako efekt wieloletnich studiów nad literatur Ģ , do Ļ wiadcze ı z kursów
pisania, które prowadziłam z lud Ņ mi kochaj Ģ cymi literatur ħ i pragn Ģ cymi j Ģ tworzy ę . Na
Zachodzie tego typu kursy s Ģ bardzo popularne, u nas traktuje si ħ je z przymru Ň eniem oka.
Sama spotkałam si ħ ze zło Ļ liwymi komentarzami typu: "jak mo Ň na kogo Ļ nauczy ę pisa ę ?".
Komentarze ucichły, gdy moi podopieczni zacz ħ li pisa ę swoje teksty, które zaczynaj Ģ si ħ
wła Ļ nie ukazywa ę tu i tam. Jedno jest pewne, dzi ħ ki tym lekcjom otworzyli si ħ , uwierzyli w
siebie i my Ļ l ħ , Ň e za jaki Ļ czas o niektórych z nich b ħ dzie gło Ļ no."
3. Nester Wiktoria, Sztuka pisania , Złote My Ļ li, 2008
Zakup: 29.97
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6517/sztuka-pisania.html
2
660645244.001.png
Poznaj tajniki najpopularniejszych form pisarskich, czyli: Jak pisa ę , aby ludzie chcieli to
czyta ę ? W ka Ň dym rozdziale ksi ĢŇ ki zawarte s Ģ konkretne wskazówki i przykłady, jak pisa ę
dany typ tekstu. Je Ļ li otworzysz ten poradnik na stronie dotycz Ģ cej sposobu pisania listu
motywacyjnego, to znajdziesz tam trzy podrozdziały:
·
Wskazówki – jest to zestaw krótkich i bardzo konkretnych porad, które maj Ģ za
zadanie pomóc Ci zrozumie ę charakter pisanego tekstu i sposób tworzenia go.
·
Przykłady – s Ģ to konkretne wzory i Ň yciowe przykłady, jak wygl Ģ da prawidłowo
napisany oraz sformatowany tekst (np. bibliografia, protokół, list motywacyjny).
·
Kompozycja – ten podrozdział wyst ħ puje tylko przy niektórych typach tekstów (np.
CV, oferta handlowa, podanie), jednak jest on bardzo pomocny, poniewa Ň pozwala
zobaczy ę i zrozumie ę , jak powinien wygl Ģ da ę dany dokument i co koniecznie
powinno si ħ w nim znale Ņę .
4. Sygnowski Paweł, Poznaj sekret jak pisa ę ebooki , Złote My Ļ li, 2007
Zakup: 39.90
http://zlotemysli.pl/justynatalen,1/publication/show/6218/poznaj-sekret-jak-pisac-ebooki.html
Ebooki, to wirtualne odpowiedniki tradycyjnych ksi ĢŇ ek, tylko Ň e w postaci elektronicznej.
Charakteryzuj Ģ si ħ one kilkoma niepowtarzalnymi cechami:
·
Ebooki s Ģ dost ħ pne non stop z ka Ň dego miejsca na Ļ wiecie.
·
Ebooki s Ģ ta ı sze w porównaniu do klasycznych ksi ĢŇ ek. Mo Ň na powiedzie ę , Ň e
kupuj Ģ c ebooki płaci si ħ jedynie za wiedz ħ w nich zawart Ģ , a nie za druk, papier i
przesyłk ħ !
·
Kupuj Ģ c ebooki Klient nie płaci nic za wysyłk ħ (odbywa si ħ ona przez Internet).
·
Ebooki nie zajmuj Ģ Ň adnego miejsca na półkach i si ħ nie kurz Ģ , ani nie niszcz Ģ .
·
Ebooki stwarzaj Ģ du Ň e mo Ň liwo Ļ ci w zakresie edycji tekstu oraz maj Ģ mo Ň liwo Ļ ci
wyszukiwania interesuj Ģ cych fragmentów w tre Ļ ci.
·
Ebooki s Ģ proste w tworzeniu, publikowaniu, przesyłaniu, drukowaniu oraz czytaniu.
Je Ļ li si ħ wie, jak to robi ę :-)
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin