Analiza KP pielęgniarek.pdf

(87 KB) Pobierz
720981481 UNPDF
P R A C A O R Y G I N A L N A
Alicja Palczewska
Stowarzyszenie Pielêgniarek i Po³o¿nych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA w Ostro³êce
A
naliza kszta³cenia podyplomowego pielêgniarek
i po³o¿nych na pó³nocno-wschodnim Mazowszu
The analysis of postgraduate education of nurses and midwives
in the North-East Masovian
Adres do korespondencji:
mgr Alicja Palczewska
ul. Gorbatowa 15/7
07410 Ostro³êka
tel.: (0 29) 760 44 36
e-mail: stow.oaza@wp.pl
STRESZCZENIE
Wstêp. Stowarzyszenie Pielêgniarek i Po³o¿nych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA zrealizowa³o
w 2007 roku wspó³finansowany przez Uniê Europejsk¹ oraz bud¿et pañstwa projekt: Kszta³cenie podyplomo-
we dla pielêgniarek i po³o¿nych. Z bezp³atnych szkoleñ skorzysta³o 116 pielêgniarek i po³o¿nych.
Cel pracy. Celem pracy by³o dokonanie oceny jakoci kszta³cenia podyplomowego oraz czynników
motywuj¹cych do podejmowania czynnego uczestnictwa w szkoleniach.
Materia³ i metody. Do przeprowadzenia badañ zastosowano metodê sonda¿u diagnostycznego
z wykorzystanym autorskich kwestionariuszy ankiety. W ocenie czynników motywacyjnych wziê³o udzia³
179 osób, natomiast w ewaluacji jakoci kszta³cenia 116.
Wyniki i wnioski . W pracy przedstawiono analizê czynników motywacyjnych osób chêtnych do uczestnic-
twa w ró¿nych formach szkoleñ podyplomowych, a tak¿e dokonano oceny jakoci kszta³cenia na podsta-
wie ankiet ewaluacyjnych, wype³nionych przez uczestników po ukoñczeniu kursów. Wyniki badañ wskazuj¹
na ró¿ne rodzaje motywacji do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielêgniarki i po³o¿ne. Istotna
jest tak¿e ocena realizacji szkoleñ, a przedstawiony materia³ badawczy mo¿e pos³u¿yæ organizatorom kszta³-
cenia jako pomys³ do wykorzystania narzêdzi do oceny jakoci podejmowanych dzia³añ.
Problemy Pielêgniarstwa 2008; 16 (3): 285292
S³owa kluczowe: kszta³cenie podyplomowe pielêgniarek i po³o¿nych, jakoæ kszta³cenia
ABSTRACT
Introduction. The Association of Nurses and Midwives for the Promotion of the Profession and Wo-
mens Rights OAZA organized in year 2007 a project called: «Postgraduate Education of Nurses and
Midwives, which was co-financed by the European Union and the state budget. 116 nurses and midwi-
ves took part in the cost-free trainings.
Aim. The objective of the paper was to evaluate the quality of postgraduate education and the factors
that encourage participation in courses.
Material and methods. A diagnostic survey with author questionnaires was used to conduct the rese-
arch. 179 participants evaluated motivating factors and 116 the quality of the courses.
Results and conclusions. The research presents the analysis of the factors that encourage participation in
various forms of postgraduate education as well as the evaluation of the quality of the courses. The opinion
was based on the questionnaires filled up by the participants at the end of the training. The results indicate a
variety of factors that influence on nurses and midwives to increase their professional qualifications. The
evaluation of the realization of the courses is also important, and the presented research may serve for
education organizers as an example of how they could use tools to evaluate the quality of their activities.
Nursing Topics 2008; 16 (3): 285292
Key words: postgraduate education of nurses and midwives, the quality of education
285
720981481.002.png
PROBLEMY PIELÊGNIARSTWA 2008, tom 16, zeszyt nr 3
Wstêp
szenia swoich kwalifikacji umo¿liwiaj¹cych zwiêk-
szenie mobilnoci zawodowej oraz dostosowania
kwalifikacji zawodowych do wymogów regionalne-
go rynku pracy?
2. Na jakie bariery trafiaj¹ w wykonywaniu czynnoci
zawodowych i czy udzia³ w zaproponowanych szko-
leniach wyeliminuje wczeniej wymienione bariery?
3. Jakie potrzeby zawodowe mo¿e zaspokoiæ udzia³
w zaproponowanych kursach?
4. Czy w wyniku udzia³u w szkoleniach pielêgniarki
i po³o¿ne podnios³y swoj¹ wiedzê teoretyczn¹, umie-
jêtnoci zawodowe oraz pozycjê na rynku pracy?
5. Czy udzia³ w szkoleniu zaspokoi³ potrzeby i oczeki-
wania ich uczestników?
Stowarzyszenie Pielêgniarek i Po³o¿nych na Rzecz
Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA jest organi-
zacj¹ samorz¹dow¹, której spo³ecznie u¿yteczna dzia-
³alnoæ prowadzona jest w sferze zadañ publicznych,
a w szczególnoci dla rodowiska pielêgniarek i po³o¿-
nych. Terenem dzia³alnoci Stowarzyszenia jest obszar
Rzeczypospolitej Polskiej, z siedzib¹ w Ostro³êce. Sto-
warzyszenie posiada osobowoæ prawn¹. Opiera sw¹
dzia³alnoæ na spo³ecznie u¿ytecznej pracy ogó³u cz³on-
ków. Stowarzyszenie OAZA zrzesza w swojej organi-
zacji osoby, które legitymuj¹ siê dyplomami ukoñcze-
nia renomowanych szkó³ wy¿szych, z du¿ym sta¿em
pedagogicznym i zawodowym. Posiada dowiadczenie
w prowadzeniu doskonalenia zawodowego w ró¿nego
rodzaju formach kszta³cenia podyplomowego, a tak¿e
w sposobach badania jakoci kszta³cenia.
Stowarzyszenie OAZA podpisa³o 25 padziernika
2006 roku z Agencj¹ Rozwoju Regionalnego Spó³ka
z o.o., z siedzib¹ w Ostro³êce, umowê na wykonanie
szkoleñ dla pielêgniarek i po³o¿nych jako podwyko-
nawca projektu: Kszta³cenie podyplomowe dla pielê-
gniarek i po³o¿nych w ramach Priorytetu 2 Wzmoc-
nienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Dzia³a-
nie 2.1. Rozwój umiejêtnoci zwi¹zany z potrzebami re-
gionalnego rynku pracy i mo¿liwoci kszta³cenia usta-
wicznego w regionie, zawartej z Samorz¹dem Woje-
wództwa Mazowieckiego. Projekt wspó³finansowany by³
przez Uniê Europejsk¹ oraz bud¿et pañstwa. Stowa-
rzyszenie OAZA przeprowadzi³o, wed³ug aktualnych
wytycznych [1], dwa kursy kwalifikacyjne: pielêgniar-
stwo zachowawcze i w opiece paliatywnej, oraz cztery
kursy specjalistyczne: wykonanie i interpretacja zapisu
EKG, resuscytacja kr¹¿eniowo-oddechowa, szczepie-
nia ochronne dla pielêgniarek i szczepienia ochronne
noworodków dla po³o¿nych. Zakoñczenie szkoleñ
w ramach projektu odby³o siê 30 czerwca 2007 roku.
Z bezp³atnych kursów skorzysta³o 116 pielêgniarek
i po³o¿nych.
Materia³ i metody
Badania ankietowe przeprowadzono w okresie od grud-
nia 2006 roku do czerwca 2007 roku. Osoby zg³aszaj¹ce siê
na szkolenia poproszono o wype³nienie ankiet motywa-
cyjnych. Przy wype³nianiu formularzy zg³oszeniowych, pie-
lêgniarki i po³o¿ne wyrazi³y zgodê na udzia³ w badaniach
ankietowych zwi¹zanych z realizacj¹ projektu. Ankiety mo-
tywacyjne sk³ada³y siê z 2 czêci: metryczki oraz czêci g³ów-
nej, zawieraj¹cej pytania otwarte oraz pytania zamkniête
i pó³otwarte. Do szkoleñ zakwalifikowano 120 osób
(6 kursów po 20 uczestników). W projekcie, z uwagi na
ograniczenia liczbowe iloci uczestników i negatywny wy-
nik postêpowania kwalifikacyjnego, nie uczestniczy³o
59 osób. Organizator kszta³cenia dokona³ jednak pe³nej
analizy ankiet motywacyjnych 179 osób chêtnych do udzia³u
w zaproponowanych szkoleniach. Ankiety ewaluacyjne wy-
pe³ni³o za 116 osób, które w dniach egzaminów koñco-
wych poproszono o wype³nienie ankiet podsumowuj¹cych
kursy. Szkolenia ukoñczy³o 116 osób (4 osoby zrezygnowa-
³y). Do przeprowadzenia badañ zastosowano metodê son-
da¿u diagnostycznego. Wykorzystano anonimowy autor-
ski kwestionariusz ankiety.
Wyniki
Cel pracy
Organizator kszta³cenia podj¹³ próbê oceny przebie-
gu realizacji szkoleñ, w kontekcie organizacji zajêæ
teoretycznych, bazy kszta³cenia oraz przebiegu szkole-
nia praktycznego. Postanowiono równie¿ poznaæ mo-
tywy podejmowania kszta³cenia podyplomowego przez
pielêgniarki i po³o¿ne uczestnicz¹ce w projekcie, a za-
trudnione w placówkach ochrony zdrowia na terenie
pó³nocno-wschodniego Mazowsza. W zwi¹zku z powy¿-
szym wy³oniono nastêpuj¹ce problemy badawcze:
1. Czy pielêgniarki i po³o¿ne analizuj¹ w³asne umie-
jêtnoci, zainteresowania i zdolnoci w celu podno-
Analiza ankiet motywacyjnych
Do projektu szkoleniowego zg³osi³o siê 179 pielê-
gniarek i po³o¿nych (tab. 1). Najliczniejsz¹ grupê sta-
nowi³y osoby w przedziale wiekowym 3539 lat
(56 osób) (tab. 2). Pozosta³e przedzia³y wiekowe kszta³-
towa³y siê nastêpuj¹co: 4044 lata (42 osoby), 3034
lata (31 osób), 4549 lat (28 osób), 5054 lata (10 osób),
2529 lat (10 osób), po 1 osobie w grupie wiekowej 20
24 lata i ³ 60 lat.
Wiêkszoæ respondentów 137 osób (76,53%)
wskaza³a, ¿e analizuje swoje umiejêtnoci, zaintereso-
286
 
Alicja Palczewska, Analiza kszta³cenia podyplomowego pielêgniarek i po³o¿nych na pó³nocno-wschodnim Mazowszu
Tabela 1. Liczba osób zg³oszonych na szkolenia
Table 1. Number of people signed up for the training
Nazwa kursu
Zg³oszenia pielêgniarek
Zg³oszenia po³o¿nych
Kurs kwalifikacyjny
20
0
Pielêgniarstwo zachowawcze
Kurs kwalifikacyjny
25
0
Opieka paliatywna
Kurs specjalistyczny EKG
47
5
Wykonanie i interpretacja
Kurs specjalistyczny
42
0
Szczepienia ochronne
Kurs specjalistyczny
0
20
Szczepienia noworodków
Kurs specjalistyczny
20
0
Resuscytacja doros³ych
Ogó³em
154
25
Tabela 2. Wiek osób zg³oszonych na szkolenia
Table 2. Age structure of the people signed up for
the training
Tabela 3. Ocena umiejêtnoci i zainteresowañ uczestni-
ków szkoleñ
Table 3. The evaluation of skills and interests of the par-
ticipants
Przedzia³ wieku
Pielêgniarki
Po³o¿ne
(lata)
Czy analizuje Pani w³asne umiejêtnoci, zaintereso-
wania i zdolnoci w celu podnoszenia swoich kwalifi-
kacji umo¿liwiaj¹cych zwiêkszanie mobilnoci zawo-
dowej oraz dostosowania kwalifikacji do wymogów
rynku pracy?
2024
1
0
2529
5
5
3034
27
4
3539
49
7
Zawsze
137
76,53%
4044
40
2
Czasami
39
21,78%
4549
23
5
Sporadycznie
3
1,67%
5054
8
2
Nigdy
0
0
5559
0
0
³ 60
1
0
Ogó³em
154
25
wania i zdolnoci w celu podnoszenia swoich kwalifi-
kacji umo¿liwiaj¹cych zwiêkszenie mobilnoci zawodo-
wej oraz dostosowania kwalifikacji zawodowych do
wymogów regionalnego rynku pracy; 39 osób (21,78%)
odpowiedzia³o, ¿e czyni to czasami, 3 osoby (1,67%)
analizuj¹ swoje umiejêtnoci i zdolnoci sporadycznie,
nikt nie wskaza³, ¿e nie czyni tego nigdy (tab. 3).
Na pytanie: na jakie bariery trafiaj¹ pielêgniarki
i po³o¿ne w wykonywaniu czynnoci zawodowych i czy
udzia³ w zaproponowanych szkoleniach wyeliminuje
wczeniej wymienione bariery? ankietowani odpowie-
dzieli w nastêpuj¹cy sposób: 126 osób wskaza³o, ¿e maj¹
ograniczone mo¿liwoci korzystania z kszta³cenia usta-
wicznego, 72 osoby zaznaczy³y, ¿e nie posiadaj¹ kon-
kretnych specjalistycznych umiejêtnoci zawodowych,
46 osób oceni³o, ¿e posiadaj¹ umiejêtnoci zawodowe,
które nie odpowiadaj¹ obecnym oczekiwaniom rynku
pracy, 9 osób wskaza³o na brak dowiadczenia zawo-
dowego (tab. 4). W odpowiedzi na wczeniejsze pyta-
nie mo¿na by³o zaznaczyæ wiêcej ni¿ jedn¹ wybran¹
odpowied. Respondenci wyrazili w ankietach moty-
wacyjnych nadziejê, ¿e udzia³ w zaplanowanych szko-
leniach wyeliminuje wskazane powy¿ej bariery w na-
287
720981481.003.png
PROBLEMY PIELÊGNIARSTWA 2008, tom 16, zeszyt nr 3
Tabela 4. Problemy w podejmowaniu nowych czynnoci zawodowych
Table 4. The problems with undertaking new professional activities
Na jakie bariery trafia Pani w wykonywaniu nowych czynnoci zawodowych? (mo¿na by³o zaznaczyæ wiêcej
ni¿ jedn¹ odpowied)
Brak konkretnych specjalistycznych umiejêtnoci zawodowych
72
40,22%
Umiejêtnoci zawodowe nieodpowiadaj¹ce obecnym
oczekiwaniom na rynku pracy
46
25,69%
Brak dowiadczenia zawodowego
9
9%
Ograniczone mo¿liwoci korzystania z kszta³cenia ustawicznego
126
70,39%
Tabela 5. Eliminacja problemów w podejmowaniu nowych
czynnoci zawodowych
Table 5. The elimination of problems with undertaking
new professional activities
Tabela 6. Udzia³ w szkoleniu oczekiwania
Table 6. Participation in the training expectations
Jakie Pani potrzeby zawodowe zaspokoi udzia³
w szkoleniu? (mo¿na by³o zaznaczyæ wiêcej ni¿ jedn¹
odpowied)
Na ile udzia³ w wybranym szkoleniu wyeliminuje
wy¿ej wymienione bariery?
Utrzymanie dotychczasowej
127
70,94%
W pe³ni
54
30,16%
pozycji zawodowej
Uzyskanie nowego stanowiska
Czêciowo
123
68,71%
29
16,20%
Wcale
1
0,55%
w obecnym zak³adzie pracy
Uzyskanie awansu zawodowego
Brak odpowiedzi
1
0,55%
16
8,93%
Mo¿liwoæ uzyskania nowego
52
29,05%
zatrudnienia
Zwiêkszenie mobilnoci
98
54,74%
stêpuj¹cy sposób: 123 osoby wskaza³o na czêciow¹ eli-
minacjê, 54 osoby wyrazi³y w pe³ni takie oczekiwania,
1 osoba okreli³a, ¿e bariery nie zostan¹ wcale wyeli-
minowane, a 1 osoba nie udzieli³a odpowiedzi (tab. 5).
Organizator kszta³cenia zapyta³ o potrzeby, jakie
zaspokoi³yby uczestników po zakoñczeniu szkolenia;
127 osób wyrazi³o nadziejê, ¿e bêd¹ mog³y utrzymaæ
dotychczasow¹ pozycjê zawodow¹, 126 osób wskaza³o
cel, jakim jest podniesienie kwalifikacji zawodowych,
98 osób uwa¿a³o, ¿e zwiêkszy swoj¹ mobilnoæ na re-
gionalnym rynku pracy, 52 osoby wyrazi³o nadziejê, ¿e
bêd¹ mog³y pozyskaæ nowe zatrudnienie po zdobyciu
wy¿szych kwalifikacji zawodowych, 29 osób by³o prze-
konanych, ¿e otrzyma nowe stanowisko w obecnym
zak³adzie pracy, 16 liczy³o na uzyskanie awansu zawo-
dowego. Na zadane pytanie mo¿na by³o udzieliæ wiê-
cej ni¿ jedn¹ odpowied (tab. 6).
na regionalnym rynku pracy
Podniesienie kwalifikacji
126
70,39%
zawodowych
wiedzê teoretyczn¹ i umiejêtnoci zawodowe (tab. 8).
W odpowiedzi na pytanie, czy osoba uczestnicz¹ca
w szkoleniu jest przewiadczona o tym, ¿e podnios³a tak-
¿e swoj¹ pozycjê na rynku pracy (tab. 9), twierdz¹co
odpowiedzia³o 98 osób (84,48% ankietowanych), nie
w pe³ni odpowiedzia³o 15 osób (12,93% ankieto-
wanych), wcale 3 osoby (2,58%).
Na pytanie Jakie potrzeby zaspokoi³ udzia³ w wy-
branym kursie? 81 osób odpowiedzia³o, ¿e udzia³
w szkoleniu zapewni³ dostosowanie kwalifikacji do po-
trzeb regionalnego rynku pracy umo¿liwiaj¹ce zwiêksze-
nie mobilnoci, 72 osoby wskaza³y na wartoæ utrzyma-
nia dotychczasowej pozycji zawodowej, 28 spodziewa siê
pozyskaæ nowe zatrudnienie, 7 awans zawodowy,
3 wskaza³y inne mo¿liwoci (nie precyzuj¹c jakie), 1 oso-
ba mia³a nadziejê na pozyskanie nowego stanowiska
Analiza ankiet ewaluacyjnych
Wszystkie uczestnicz¹ce w projekcie szkoleniowym
pielêgniarki i po³o¿ne (tab. 7) zaznaczy³y, ¿e w wyniku
uczestnictwa w kszta³ceniu podyplomowym zorganizo-
wanym przez Stowarzyszenie OAZA podnios³y swoj¹
288
720981481.004.png
Alicja Palczewska, Analiza kszta³cenia podyplomowego pielêgniarek i po³o¿nych na pó³nocno-wschodnim Mazowszu
Tabela 7. Liczba osób, które ukoñczy³y szkolenie
Table 7. Number of people who finished the training
Nazwa kursu
Ukoñczenie kursu
Ukoñczenie kursu
przez pielêgniarki
przez po³o¿ne
Kurs kwalifikacyjny
20
0
Pielêgniarstwo zachowawcze
Kurs kwalifikacyjny
20
0
Opieka paliatywna
Kurs specjalistyczny EKG
20
0
Wykonanie i interpretacja
Kurs specjalistyczny
Szczepienia ochronne
20
0
Kurs specjalistyczny
0
16
Szczepienia noworodków
Kurs specjalistyczny
20
0
Resuscytacja doros³ych
Ogó³em
100
16
Tabela 8. Ocena wiedzy i umiejêtnoci
Table 8. The evaluation of knowledge and skills
Tabela 9. Ocena pozycji na rynku pracy
Table 9. The evaluation of the position on the labour
market
Czy w wyniku udzia³u w kursie podniós³ siê poziom
Pañskiej wiedzy teoretycznej i umiejêtnoci praktycz-
nych?
Czy w wyniku udzia³u w kursie podnios³a siê
Pañska pozycja na rynku zawodowym?
Tak
116
100%
Tak
98
84,48%
Nie w pe³ni
0
0
Nie w pe³ni
15
12,93%
Wcale
0
0
Wcale
3
2,58%
w obecnym zak³adzie pracy. W odpowiedzi na zadane
pytanie mo¿na by³o udzieliæ wiêcej ni¿ jedn¹ odpowied
(tab. 10).
Kolejne kwestie zawarte w kwestionariuszu An-
kiecie Ewaluacyjnej, dotyczy³y oceny jakoci kszta³-
cenia podyplomowego; 112 osób (96,55%) wyrazi³o
pe³ne zadowolenie z udzia³u w szkoleniu, 4 osoby
(3,44%) okreli³y, ¿e nie s¹ w pe³ni zadowolone, ale
nikt nie wskaza³, ¿e jest niezadowolony; 108 osób
(93,10%) podkreli³o, ¿e kurs, w którym uczestniczy-
³o spe³ni³ ich oczekiwania, 8 osób (6,89%) wskaza³o,
¿e szkolenie spe³ni³o je nie w pe³ni; 111 osób
(95,68%) wskaza³o, ¿e sposób prowadzenia zajêæ teo-
retycznych w pe³ni im odpowiada³, 5 osób (4,31%)
okreli³o, ¿e nie w pe³ni, odpowiedzi wcale nie
by³o (tab. 11, 12). Jeli chodzi o zajêcia praktyczne
równie¿ 111 osób (95,68%) wskaza³o, ¿e jest w pe³ni
zadowolonych ze sposobu prowadzenia zajêæ, a 5 osób
(4,31%) podkreli³o, ¿e nie w pe³ni, ca³kowicie nie-
zadowolonych nie by³o (tab. 13).
Ostateczn¹ ocenê wystawion¹ przez uczestników szko-
leñ zawarto w pytaniu oceniaj¹cym wartoæ kszta³cenia
podyplomowego w skali punktowej (tab. 14). W skali od
1 le do 5 bardzo dobrze, uczestnicy projektu wypo-
wiadali siê co do organizacji kursów pod ró¿nymi wzglê-
dami. I tak, pod wzglêdem poziomu prowadzenia zajêæ
teoretycznych: 104 uczestników (89,65%) przyzna³o or-
ganizatorowi najwy¿sz¹ notê: 5 punktów, na 4 punkty oce-
nê wystawi³o 10 uczestników (8,62%), 1 osoba wystawi³a
3 punkty (0,86%) i 1 osoba wystawi³a 2 punkty (0,86%).
Pod wzglêdem kontaktu prowadz¹cych z grup¹ podczas
zajêæ teoretycznych: 110 uczestników szkoleñ wystawi³o
5 punktów (94,82%), 5 osób wystawi³o 4 punkty (3,44%),
a 1 osoba przyzna³a 3 punkty (0,86%). Bazê lokalow¹ re-
289
720981481.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin