Opinie pielegniarek nt KP.pdf

(405 KB) Pobierz
06_Cison.p65
P R A C A O R Y G I N A L N A
Urszula Cisoń-Apanasewicz, Genowefa Gaweł, Dorota Ogonowska, Halina Potok
Instytut Zdrowia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu
O
pinie pielęgniarek na temat kształcenia
podyplomowego
Nurses’ opinion on postgraduate education
STRESZCZENIE
Wstęp. Zgodnie z Ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej kształcenie podyplomowe jest obowiązkiem każdej aktywnej zawodowo
pielęgniarki.
Cel pracy. Celem pracy było ukazanie motywów, którymi kierują się pielęgniarki, podejmując różne formy kształcenia podyplomowego,
oraz wskazanie, które z tych form cieszą się największą popularnością, a także ukazanie przeszkód stojących na drodze do doskonalenia
zawodowego.
Materiał i metody. Badaniami objęto grupę 95 pielęgniarek uczestniczących w różnych formach doskonalenia zawodowego. Do przepro-
wadzenia badania wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a techniką badawczą był autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki i wnioski. Poprzez analizę przeprowadzonych badań wykazano, że pielęgniarki uważają za konieczne uczestnictwo w kształceniu
i doskonaleniu podyplomowym. Najczęściej podawanymi motywami podjęcia takiego kształcenia są: możliwość wzbogacenia swojej
wiedzy i umiejętności zawodowych oraz podniesienie własnego prestiżu zawodowego. Natomiast jako przeszkody podawano: brak mo-
tywacji oraz względy finansowe.
Problemy Pielęgniarstwa 2009; 17 (1): 32–37
Słowa kluczowe: kształcenie podyplomowe, pielęgniarki, motywacja, utrudnienia
ABSTRACT
Introduction. Postgraduate education, according to the Act for nurse and midwife professions, is the duty of any professionally active nurse.
Aim. The aim of the study was to discover motives for which nurses decide to enrol in a variety of postgraduate study programmes and to
indicate which of these motives are the most prominent, as well as to observe obstacles encountered during the course of professional
advancement.
Material and methods. There were 95 nurses involved in professional advancement courses of various forms participated in the study. The
study was conducted by the means of a diagnostic opinion poll and a copyright questionnaire.
Results and conclusions. The analysis of the results of the study revealed that nurses consider postgraduate education and professional
advancement necessary. The motives which were given most frequently were the possibility to advance one’s knowledge, as well as profes-
sional skills and professional prestige. The obstacles observed were: lack of motivation and financial difficulties.
Nursing Topics 2008; 17 (1): 32–37
Key words: postgraduate education, nurses, motivation, obstacles
Wstęp
Ciągły i intensywny rozwój wielu dyscyplin nauko-
wych, w tym także medycyny i pielęgniarstwa, oraz przy-
stąpienie Polski do Unii Europejskiej stawiają przed
pielęgniarkami nowe wyzwania. Współczesna polska
pielęgniarka zmuszona jest odpowiadać na zmieniają-
ce się oczekiwania i potrzeby pacjentów i społeczeń-
stwa, powinna też reagować na wprowadzane zmiany
w systemie ochrony zdrowia, rozwój wiedzy i nauk me-
dycznych oraz nowe technologie [1]. Realia pracy ule-
gają nieustannym zmianom, co jest wynikiem rozwoju
wiedzy medycznej (…), ale również wynikiem stopnio-
Adres do korespondencji: mgr piel. Urszula Cisoń-Apanasewicz, Instytut Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu,
ul. Staszica 1, 33–300 Nowy Sącz, tel.: (0 18) 547 56 60, e-mail: witapan@interia.pl
32
720981485.014.png
 
Urszula Cisoń-Apanasewicz, Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego
wej zmiany oczekiwań i struktury demograficznej pa-
cjentów [2].
Od pielęgniarki oczekuje się:
— profesjonalnego przygotowania do realizacji wielo-
profilowej opieki pielęgniarskiej,
— uprawnień i kompetencji dotyczących:
a) podejmowania decyzji związanych z pielęgnowa-
niem,
b) określania standardów świadczonych usług pielę-
gniarskich,
c) organizacji podsystemu opieki pielęgniarskiej,
d) programowania kształcenia na wszystkich pozio-
mach własnego rozwoju zawodowego,
e) współudziału w organizowaniu ochrony zdrowia
społeczeństwa [3].
Zreformowany system edukacyjny w Polsce, a wraz
z nim system kształcenia medycznego oraz zmiany
w ochronie zdrowia stwarzają nowe możliwości rozwo-
ju praktyki zawodowej pielęgniarek. Dają szansę usa-
modzielnienia się oraz podniesienia prestiżu tej grupy
zawodowej. Wiąże się to również ze zmianą roli i pozy-
cji pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym; z roli
wychowawczo-instrumentalnej na ekspresyjną, wyma-
gającą odpowiedzialności i kreatywności, z pozycji zle-
ceniobiorcy na pozycję równoważnego świadczenio-
dawcy i partnera w zespole [4].
Warunkiem efektywnej realizacji wprowadzonych
obecnie w Polsce reform w różnych dziedzinach nasze-
go życia społeczno-gospodarczego jest poziom kwalifi-
kacji osób czynnych zawodowo w urzeczywistnianiu tych
przemian. Poziom posiadanych przez pielęgniarki kwa-
lifikacji jest wynikiem dwóch podsystemów edukacji.
Pierwszy podsystem obejmuje podstawowe szkolnictwo
medyczne, zaś drugi dotyczy doskonalenia podyplomo-
wego, który jest efektywną, a równocześnie najtańszą
techniką uzyskiwania określonych kwalifikacji [5].
System kształcenia podyplomowego realizuje potrze-
by edukacyjne pielęgniarek:
1. Wzbogacanie i unowocześnianie wiedzy, stosownie
do wymogów pełnionej aktualnie funkcji zawodo-
wej — najczęstszy powód podejmowania kształce-
nia podyplomowego;
2. Dostarczenie nowej wiedzy w związku ze zmianą
stanowiska, na przykład przejście do pracy w admi-
nistracji służby zdrowia;
3. Odnowienie wiedzy i umiejętności w przypadku po-
wrotu do pełnionych poprzednio funkcji po dłuż-
szym okresie nieobecności zawodowej;
4. Sprawdzenie możliwości uczenia się w związku
z zamiarem podjęcia studiów wyższych [5].
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek służy nie
tylko uzupełnieniu wykształcenia zgodnego z wymoga-
mi Unii Europejskiej, ale przede wszystkim jest nie-
zbędnym elementem pozwalającym na realizowanie
wpisanego w zasady zawodów medycznych, ustawicz-
nego doskonalenia się. Ustawa o zawodzie pielęgniar-
ki i położnej z dnia 22 maja 2003 roku o zmianie usta-
wy o zawodach pielęgniarki i położnej artykuł 10b pkt.
1 (Dz.U., nr 109, poz. 1029) brzmi: „Pielęgniarka i po-
łożna ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wie-
dzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do dosko-
nalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia
podyplomowego” [6].
Cel pracy
Celem opracowania jest przedstawienie motywów
kierujących pielęgniarkami aktywnymi zawodowo do
podjęcia różnych form kształcenia podyplomowego
oraz ukazanie przeszkód utrudniających lub uniemoż-
liwiających uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym,
a także wskazanie tych form kształcenia, które według
ankietowanych cieszą się największą popularnością
w tej grupie zawodowej.
Materiał i metody
Do zbierania opinii uczestników różnych form
kształcenia podyplomowego (kursy specjalistyczne,
kwalifikacyjne, szkolenia specjalizacyjne) wykorzysta-
no metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem
badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. W an-
kiecie uwzględniono dwie grupy pytań. Pierwsza po-
zwoliła scharakteryzować badaną grupę pod względem
wieku (ryc. 1), stażu pracy, wykształcenia, a druga
— poznać opinie samych pielęgniarek dotyczące różnych
aspektów związanych z kształceniem podyplomowym.
Badaniami ankietowymi objęto 95 pielęgniarek
uczestniczących w różnych formach kształcenia pody-
plomowego. Cechą wspólną tej grupy był fakt, że są
one pielęgniarkami biorącymi udział w szkoleniach
odbywających się na terenie Nowego Sącza w latach
2007–2008. Badaną grupę stanowiły osoby uczestniczą-
ce w kształceniu specjalizacyjnym w zakresie pielęgniar-
stwa rodzinnego (17,9%), anestezjologii i intensywnej
terapii (24,2%), w kursie kwalifikacyjnym z zakresu
pielęgniarstwa rodzinnego (23,2%) oraz w kursie spe-
cjalistycznym z zakresu resuscytacji krążeniowo-
-oddechowej dla pielęgniarek i położnych (34,7%).
Grupa była wewnętrznie zróżnicowana: 98,9% sta-
nowiły osoby w wieku 30–39 i 40–49 lat (po 43,1%), ze
stażem zawodowym powyżej 20 lat (41,1%). Różnica
dotyczyła także wykształcenia; 78,9% to osoby ze śred-
nim wykształceniem medycznym, zaś tytuł magistra pie-
lęgniarstwa posiadało 7,4% ankietowanych.
Wyniki
W badanej grupie 40 pielęgniarek uczestniczyło
w szkoleniu specjalizacyjnym (w tym 17 z zakresu pielę-
gniarstwa rodzinnego oraz 23 z zakresu anestezjologii
i intensywnej terapii). Biorąc pod uwagę staż pracy
w zawodzie pielęgniarki, najliczniejszą grupę stanowi-
33
 
PROBLEMY PIELĘGNIARSTWA 2009, tom 17, zeszyt nr 1
Rycina 1. Wiek badanych
Figure 1. Age of respondents
Rycina 2. Czy pielęgniarki powinny uczestniczyć w kształceniu podyplomowym
Figure 2. Should nurses participate in postgraduate programs
ły osoby ze stażem powyżej 20 lat (8 osób), a najmniej
liczną — do 5 lat w zawodzie. Były to przeważnie osoby
ze średnim wykształceniem. Zdecydowana większość
respondentek mieściła się w przedziale wieku 30–49 lat.
W kursie kwalifikacyjnym z zakresu pielęgniarstwa ro-
dzinnego uczestniczyły 22 osoby. W tej grupie najwięk-
szy odsetek to osoby w wieku 40–49 lat (45,4 %), z wy-
kształceniem średnim oraz ze stażem pracy w zawodzie
10–15 lat.
Na podstawie przeprowadzonych badań należy
stwierdzić, że 90,5% ankietowanych wskazuje na ko-
nieczność uczestnictwa pielęgniarek w kształceniu po-
dyplomowym. Takiego zdania są uczestniczki szkole-
nia specjalizacyjnego (100%), kursu specjalistycznego
(93,95) oraz 2/3 uczestniczek kursu kwalifikacyjnego.
W ostatniej grupie było 13,6% osób, które uważają, że
pielęgniarki nie muszą podnosić swoich kwalifikacji
poprzez uczestnictwo w różnych typach kształcenia
podyplomowego. Wśród uczestniczek kursu kwalifika-
cyjnego 18,2% nie miało własnego zdania na ten te-
mat (ryc. 2).
Osoby ankietowane zapytano także o ukończone
formy kształcenia podyplomowego. Wyniki pokazują,
że żadna z osób do tej pory nie uzyskała tytułu specja-
listy w dziedzinie pielęgniarstwa. Ponad 1/3 responden-
tek ukończyła kursy specjalistyczne (35,5%) oraz kur-
sy kwalifikacyjne (28,9%).
Dokładna analiza ankiet pozwoliła autorkom doko-
nać następującego spostrzeżenia: nie wszystkie pielę-
gniarki dostrzegają różnicę między kursami kwalifi-
kacyjnymi i specjalistycznymi, czasem nawet nie
wiedzą, jaką formę ukończyły, na przykład w ankiecie
podano ukończenie kursu z zakresu wykonywania
i interpretacji EKG dla pielęgniarek i położnych jako
34
720981485.015.png 720981485.001.png 720981485.002.png 720981485.003.png 720981485.004.png 720981485.005.png
Urszula Cisoń-Apanasewicz, Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego
Rycina 3. Powody uczestnictwa w doskonaleniu zawodowym
Figure 3. Reasons for in-service training participation
Rycina 4. Przeszkody w podjęciu doskonalenia zawodowego
Figure 4. Obstacles for in-service training participation
kursu dokształcającego, podczas gdy jest to kurs spe-
cjalistyczny. Analizie poddano powody, dla których
pielęgniarki uczestniczą w kształceniu podyplomo-
wym. Okazuje się, że na pierwszym miejscu wymie-
niają one możliwość wzbogacenia swojej wiedzy
i umiejętności zawodowych (71,5%). Ten motyw jest
najbardziej widoczny wśród uczestniczek kursu spe-
cjalistycznego z zakresu resuscytacji krążeniowo-od-
dechowej (93,9%), specjalizacji z zakresu anestezjo-
logii i intensywnej terapii (82,6%). Na drugim miej-
scu wymieniano możliwość podniesienia prestiżu za-
wodowego (44,2%). Ten argument podawały przede
wszystkim uczestniczki szkoleń specjalizacyjnych.
Większość respondentek ma świadomość, że ukończe-
nie jakiejkolwiek formy kształcenia podyplomowego
nie wpłynie na ich wynagrodzenie i tylko 6,3% liczy
35
720981485.006.png 720981485.007.png 720981485.008.png 720981485.009.png 720981485.010.png
PROBLEMY PIELĘGNIARSTWA 2009, tom 17, zeszyt nr 1
Rycina 5. Jakie formy doskonalenia cieszą się największą popularnością wśród pielęgniarek
Figure 5. What types of in-service training programmes are most popular among nursing staff
na poprawę swojej sytuacji finansowej. Najliczniejszą
grupę, która wskazuje, że to wymagania pracodawcy
i możliwość podjęcia pracy wpłynęły na ich decyzję
o podniesieniu kwalifikacji zawodowych, stanowią pie-
lęgniarki uczestniczące w specjalizacji i kursie kwali-
fikacyjnym z zakresu pielęgniarstwa rodzinnego. Praw-
dopodobnie wynika to z wymagań Narodowego Fun-
duszu Zdrowia dotyczących odpowiednich kwalifika-
cji pielęgniarek rodzinnych zatrudnianych w publicz-
nych i niepublicznych placówkach ochrony zdrowia.
Szczegółowo przedstawia to rycina 3.
Kolejnym zagadnieniem zawartym w ankiecie były
przeszkody utrudniające lub ograniczające możliwość
uczestnictwa pielęgniarek w różnych kursach i szkole-
niach. Na pierwszym miejscu wymieniano względy fi-
nansowe (62,1% ogółu ankietowanych), a na drugim
miejscu brak motywacji do podejmowania doskonale-
nia zawodowego (34,8%). Pytanie dotyczące tego za-
gadnienia było sformułowane w sposób odnoszący się
nie tylko do osoby ankietowanej, dlatego też odpowie-
dzi można traktować jako opinie szerszej grupy spo-
łeczności pielęgniarskiej (ryc. 4).
Jednym z ostatnich było pytanie dotyczące form
dokształcania, w których respondentki chciałyby uczest-
niczyć. Najczęściej wymieniano kursy specjalistyczne,
które, jak można przypuszczać, cieszą się popularno-
ścią ze względu na krótki czas ich trwania, stosunkowo
niski koszt uczestnictwa oraz uzyskanie kwalifikacji nie-
zbędnych do wykonywania określonych czynności za-
wodowych przy realizacji świadczeń pielęgnacyjnych,
leczniczych i rehabilitacyjnych. Zdecydowanie mniej
pielęgniarek wyrażało chęć uczestnictwa w szkoleniach
specjalizacyjnych (ryc. 5).
Jest to spowodowane prawdopodobnie długim okre-
sem ich trwania (2 lata), koniecznością dojazdów na za-
jęcia teoretyczne i stażowe do placówek oddalonych od
miejsca zamieszkania, a także trudnym egzaminem pań-
stwowym kończącym szkolenie specjalizacyjne. Ważne
jest również to, że dla wielu pielęgniarek ukończenie spe-
cjalizacji z zakresu pielęgniarstwa to tylko satysfakcja i
sukces osobisty, które nie zawsze mają pokrycie w za-
kresie kompetencji czy gratyfikacjach finansowych.
Dyskusja
Analizując uzyskany materiał, wykazano, że zdecy-
dowana większość pielęgniarek uważa kształcenie po-
dyplomowe za istotny element doskonalenia zawodo-
wego. Zmieniające się realia pracy polskiej pielęgniar-
ki powodują, żę jest ona zobligowana do stałego aktu-
alizowania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności.
Wynika to z Ustawy o zawodzie pielęgniarki i położ-
nej, oczekiwań pacjentów, pracodawców i wymogów
Unii Europejskiej. Bardzo często jest to także potrze-
ba osobista aktywnej zawodowo pielęgniarki , która
troszczy się o wysoki poziom sprawowanej przez nią
opieki pielęgniarskiej.
Wnioski
1. Zdecydowana większość pielęgniarek uważa, że pie-
lęgniarki powinny uczestniczyć w kształceniu pody-
plomowym .
36
720981485.011.png 720981485.012.png 720981485.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin