Mowa bezdźwięczna.pdf

(55 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Mowa bezd\237wi\352czna)
Strona główna > Wady wymowy > Rozpoznanie i korekcja
Bezd Ņ wi ħ czno Ļę - to specyficzny rodzaj dyslalii, w którym zaburzona jest korelacja
d Ņ wi ħ czno Ļ ci w trzynastu parach opozycyjnych. Oznacza to, Ň e głoski d Ņ wi ħ czne w obr ħ bie
poszczególnych par s Ģ realizowane w postaci ich bezd Ņ wi ħ cznych odpowiedników, czyli s Ģ
wymawiane bez udziału wi ħ zadeł głosowych. Mog Ģ by ę niekiedy realizowane jako głoski
półd Ņ wi ħ czne, czyli takie, w których d Ņ wi ħ czna jest tylko faza pocz Ģ tkowa głoski, albo tylko
faza ko ı cowa głoski, co prowadzi do deformacji brzmienia słowa. Pi ħę pierwszych par
stanowi Ģ spółgłoski zwarte, trzy pary - to spółgłoski zwartoszczelinowe i pi ħę - szczelinowe.
Ta do Ļę cz ħ sto spotykana wada wymowy prowadzi do znacznego zniekształcenia fonetycznej
budowy wyrazów, a nawet do zmiany znaczenia wyrazów (np. Tomek - domek; kosa - koza).
Mowa bezd Ņ wi ħ czna to zaburzenia w realizacji d Ņ wi ħ czno Ļ ci, które polegaj Ģ na nie
wymawianiu głosek d Ņ wi ħ cznych (wyj Ģ tek stanowi Ģ samogłoski oraz spółgłoski sonorne: r, l,
m, n, li, j, m, ı ), a tak Ň e na zast ħ powaniu ich odpowiednimi głoskami bezd Ņ wi ħ cznymi
lub myleniu obu szeregów.
Zaburzeniom d Ņ wi ħ czno Ļ ci (cz ħĻ ciowym lub całkowitym) mo Ň e ulega ę 13 par opozycji
fonologicznych: b - p, bi - pi, d - t, g - k, gi - ki, dz - c, d Ň - cz, d Ņ - ę , w - f, wi - fi, z - s, Ň - sz,
Ņ - Ļ .
Przykład: arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka,
dzbanek - cpanek, d Ň d Ň ownica - czczownica, towar - tofar, telewizja - telefisja, baga Ň e -
pakasze, przedrze Ņ nia ę - przetsze Ļ nia ę , itd.
Postacie mowy bezd Ņ wi ħ cznej:
1. deformacje
- spółgłoski d Ņ wi ħ czne realizowane s Ģ w postaci głosek półd Ņ wi ħ cznych z d Ņ wi ħ czn Ģ
faz Ģ pocz Ģ tkow Ģ i bezd Ņ wi ħ czn Ģ ko ı cow Ģ lub odwrotnie;
2. paralalia - (substytucja d Ņ wi ħ ku)
- zamiast spółgłosek d Ņ wi ħ cznych wymieniane s Ģ odpowiednie bezd Ņ wi ħ czne, np.:
bułka - „pułka”, woda - „fota”, góra - „kóra”, koza - „kosa”, Ň aba - „szaba”, dom -
„tom”, itd.
3. mogilalia - (elizja d Ņ wi ħ ku)
- opuszczanie odpowiednich głosek d Ņ wi ħ cznych, np.: bułka - „ułka”, woda - „oda”.
Sukces terapii w du Ň ym stopniu jest uwarunkowany kolejno Ļ ci Ģ ud Ņ wi ħ czniania głosek,
a kolejno Ļę jest uzale Ň niona jednocze Ļ nie od dwóch czynników:
wi ħ zadła głosowe łatwiej uruchomi ę przy małym ci Ļ nieniu w jamie ustnej, gdy
w nasadzie w toku artykulacji powietrze napotyka mniejszy opór (np. łatwiej jest
ud Ņ wi ħ czni ę głosk ħ szczelinow Ģ ni Ň zwart Ģ );
im dalej od krtani znajduje si ħ miejsce artykulacji głoski tym łatwiej j Ģ ud Ņ wi ħ czni ę
(np. łatwiej ud Ņ wi ħ czni ę głosk ħ wargow Ģ ni Ň tylnoj ħ zykowi. W zwi Ģ zku z tym
schemat wywoływania głosek d Ņ wi ħ cznych wygl Ģ da nast ħ puj Ģ co:
v, v’, z, Ň , Ņ , dz, d Ň , d Ņ , b, b’, d, g, g’
58681137.001.png
I Etap - ę wiczenia wst ħ pne
Przy mowie bezd Ņ wi ħ cznej głos jest monotonny i cichy, wargi zwykle wiotkie, a napi ħ cie
mi ħĻ ni artykulacyjnych cz ħ sto jest obni Ň one. Dlatego we wst ħ pnej fazie terapii mowy
bezd Ņ wi ħ cznej stosuje si ħ ę wiczenia zwi ħ kszaj Ģ ce napi ħ cie mi ħĻ niowe narz Ģ dów
artykulacyjnych (policzków, warg, j ħ zyka), takie jak:
parskanie,
cmokanie wargami,
gr ħ na grzebieniu i harmonijce ustnej,
mruczenie melodii,
masa Ň warg i j ħ zyka,
nadymanie policzków i wstrzymywanie powietrza zako ı czone silnym parskni ħ ciem.
Cz ħ st Ģ przyczyn Ģ mowy bezd Ņ wi ħ cznej s Ģ zaburzenia słuchu fonematycznego, dlatego drug Ģ
wa Ň n Ģ grup Ģ ę wicze ı s Ģ ę wiczenia słuchowe. Ich istot Ģ i celem jest doprowadzenie do
umiej ħ tno Ļ ci słuchowego ró Ň nicowania głosek bezd Ņ wi ħ cznych i ich d Ņ wi ħ cznych
odpowiedników. Ponadto nale Ň y doprowadzi ę do uzmysłowienia sobie przez dziecko ró Ň nic
pomi ħ dzy tymi głoskami na podstawie wra Ň enia czucia i wibracji u logopedy, albo u dziecka,
je Ň eli która Ļ z par opozycyjnych jest przez nie realizowana. Wra Ň enia te mo Ň na uzyska ę
w wyniku przyło Ň enia dłoni do krtani lub poło Ň enia jej na szczycie głowy. Innym sposobem
na zrozumienie przez dziecko tej ró Ň nicy jest porównanie siły strumienia powietrza na
zewn ħ trznej powierzchni dłoni przy artykulacji głosek d Ņ wi ħ cznych i bezd Ņ wi ħ cznych (przy
pierwszych wyra Ņ niej odczuwa si ħ Ļ lad powietrza).
U Ļ wiadamianie dziecku udziału wi ħ zadeł głosowych przebiega w nast ħ puj Ģ cej kolejno Ļ ci:
tłumaczenie zjawiska d Ņ wi ħ czno Ļ ci na samogłoskach wymawianych przez logoped ħ ,
porównywania swojej wymowy samogłosek z wymow Ģ logopedy,
obserwacji (u siebie i u logopedy) ró Ň nic wyst ħ puj Ģ cych w trakcie wymawiania
nast ħ puj Ģ cych głosek parami: m - p; n - t; n - s; n - c;
u Ļ wiadomienie ró Ň nic mi ħ dzy głoskami d Ņ wi ħ cznymi i bezd Ņ wi ħ cznymi,
rozpoczynaj Ģ c zawsze od głosek łatwiejszych „f” - „w”.
II Etap - wywoływanie głosek
W terapii mowy bezd Ņ wi ħ cznej głównie wykorzystuje si ħ metody fonetyczne. Najbardziej
charakterystyczne jest to, Ň e tylko nieliczne sposoby ud Ņ wi ħ czniania głosek odnosz Ģ si ħ
w jednakowym stopniu do wszystkich głosek z par opozycyjnych. Inaczej wywołuje si ħ
głoski d Ņ wi ħ czne szczelinowe, a inaczej zwarte, czy zwartoszczelinowe.
Wywoływanie głosek: f, w.
Nieprawidłowa wymowa głosek „f” i „w” mo Ň e by ę nast ħ pstwem słabej pracy mi ħĻ ni warg,
złej ruchomo Ļ ci szcz ħ ki i nieprawidłowego zgryzu. Dobrym ę wiczeniem przygotowawczym
do wywołania tych głosek jest naprzemienne zagryzanie górnej i dolnej wargi.
Najcz ħĻ ciej głoski „f”, „w” uzyskuje si ħ w wyniku demonstracji ich prawidłowej wymowy.
Głosk ħ „f” mo Ň na te Ň wywoła ę poprzez przyci Ļ ni ħ cie palcem Ļ rodka dolnej wargi do z ħ bów
w trakcie dmuchania, za Ļ głosk ħ „w” uzyskuje si ħ analogicznie, tyle, Ň e głosk Ģ wyj Ļ ciow Ģ jest
długie wymawianie głoski „u”.
Po wyja Ļ nieniu dziecku tej ró Ň nicy bardzo cz ħ sto wystarczy poprosi ę je, by spróbowało
uruchomi ę wi ħ zadła głosowe w trakcie wymawiania głosek bezd Ņ wi ħ cznych (np. poprzez
na Ļ ladowanie pojazdów: motor, traktor, urz Ģ dze ı : pralka, mikser, wirówka).
Jednym ze sposobów na ud Ņ wi ħ cznianie głosek szczelinowych (jak równie Ň pozostałych,
lecz z mniejszym efektem) jest wymawianie bezd Ņ wi ħ cznych odpowiedników tych głosek
w izolacji, b Ģ d Ņ w sylabach w pozycji interwokalicznej. W tej pozycji d Ņ wi ħ czno Ļę
samogłoski mo Ň e „udzieli ę si ħ ” spółgłosce. Poniewa Ň w układach tych d Ņ wi ħ k jest
pozbawiony znaczenia pacjent mo Ň ne si ħ skupi ę jedynie na jego artykułowaniu. Poleca si ħ
obni Ň y ę głow ħ , przyci Ģ gn Ģę brod ħ do klatki piersiowej i w takiej pozycji płynnie wymawia ę :
awa owo uwu itd.
Innym sposobem - szczególnie przydatnym w terapii młodszych pacjentów jest powtarzanie
kompleksów d Ņ wi ħ kona Ļ ladowczych (na Ļ ladowanie głosów zwierz Ģ t i pojazdów itd.).
Do wywołania d Ņ wi ħ czno Ļ ci głosek zwartych „b” i „d” mo Ň na wykorzysta ę realizacj ħ
nosowego „m” i „n”. Ł Ģ czy si ħ je z odpowiednimi głoskami zwartymi w sylabach
(np. mmmba, nnnda, bma, nda). Innym sposobem jest jeden z wariantów metody
substytucyjnej Seemana - w trakcie wymawiania głoski „m” zaciska si ħ pacjentowi nozdrza,
co pozwala uzyska ę głosk ħ „b” i analogicznie z głoski „n” głosk ħ „d”.
Kiedy dziecko opanuje ju Ň umiej ħ tno Ļę prawidłowej wymowy pewnej liczby głosek
d Ņ wi ħ cznych mo Ň na wykorzysta ę metod ħ fonetycznej analogii i fonetycznej asymilacji.
Opieraj Ģ si ħ one na powtarzaniu par głosek, w toku którego d Ņ wi ħ czno Ļę mo Ň e si ħ przenie Ļę
na realizacj ħ pozostałych fonemów korelacji. Z reguły ko ı czy si ħ to powodzeniem w obr ħ bie
tego samego stopnia zwarcia.
Oto przykład zastosowania metody fonetycznej analogii: gdy chcemy uzyska ę Ň ”,
a dziecko wymawia ju Ň „z” i „w”, prosimy je o wymawianie: f - w - s - z - sz, co z reguły
powoduje, Ň e po głosce „sz” automatycznie pojawia si ħ głoska „ Ň ”.
Metoda fonetycznej asymilacji, podobnie jak poprzednia, mo Ň e by ę stosowana przy
bezd Ņ wi ħ czno Ļ ci cz ħĻ ciowej. Polega ona na powtarzaniu okre Ļ lonych sylab, czy wyrazów.
Wykorzystuje si ħ w niej zjawisko asymilacji wstecznej i post ħ powej. Na przykład wsteczna
sylaba „wa” mo Ň e by ę wykorzystana do ę wiczenia d Ņ wi ħ cznego „d” w wyrazie „dwa”,
a sylaba „wo” - do ę wiczenia „dz” w wyrazie „dzwonek”. Lepsze rezultaty osi Ģ ga si ħ przy
asymilacji post ħ powej (perseweracja), np. wwwb, zzzb. Je Ļ li pacjent mówi „w”, mo Ň na te Ň
spróbowa ę wywoła ę „b”, prosz Ģ c pacjenta o wypowiedzenie słowa „wbrew” (Kania, 1982).
D Ņ wi ħ czno Ļę głoski „w” mo Ň na uzyska ę wykorzystuj Ģ c jeden ze sposobów metody
substytucyjnej, przekształcaj Ģ c głosk ħ „ł” w „w” , tj. w trakcie wymawiania „ł” logopeda
przyciska palcem doln Ģ warg ħ pacjenta, doprowadzaj Ģ c tym samym do jej kontaktu
z kraw ħ dzi Ģ z ħ bów (Kania, 1982).
Do uzyskania głoski „g” stosuje si ħ metod ħ Chwatcewa, polegaj Ģ c Ģ na tym, Ň e powtarzanie
sylaby „da” z ingerencj Ģ mechaniczn Ģ (przyciskanie palcem lub szpatułk Ģ przodu j ħ zyka), co
w efekcie realizowane jest jako „ga”.
Ę wiczenia zmi ħ kczonych d Ņ wi ħ cznych w’, b’, g’ (wi, bi, gi) opieraj Ģ si ħ na wywołaniu
i ustabilizowaniu twardych w, b, g, po czym ich zmi ħ kczone odpowiedniki pojawiaj Ģ si ħ
zazwyczaj samorzutnie w odpowiednich poł Ģ czeniach fonetycznych, np. poprzez ł Ģ czenie ich
z samogłosk Ģ „i”, tj.: „wi”, „bi”, „gi”.
W praktyce rzadko spotyka si ħ przypadki mowy bezd Ņ wi ħ cznej całkowitej. Cz ħĻ ciej
spotykana jest mowa bezd Ņ wi ħ czna cz ħĻ ciowa, w której pewne pary głosek opozycyjnych
(generalnie dotyczy to pary: f - w) s Ģ prawidłowo wymawiane i dlatego terapia tego
zaburzenia jest łatwiejsza. Cz ħ sto wystarczy wy ę wiczenie korelacji d Ņ wi ħ czno Ļ ci w obr ħ bie
jednej lub dwóch par, aby doszło do generalizacji (uogólnienia, transferu) na pozostałe
nieprawidłowo realizowane pary.
Opracowanie - Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Strona główna > Wady wymowy > Rozpoznanie i korekcja
58681137.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin