Historia_jelcz.pdf

(539 KB) Pobierz
Historia_jelcz
HistoriasamochodówpoŜarniczychJELCZ
PoczątkiprodukcjisamochodówpoŜarniczychwJelczańskichZakładachSamochodowychw
Jelczu k/Oławy sięgają końca lat pięćdziesiątych. Produkowane dotychczas w Polsce pojazdy
poŜarniczeopartebyłynapodwoziuStara20.PoniewaŜbyłytopodwoziaoniskiejnośnościoraz
małym rozstawie osi co powodowało wyraźne kołysanie wzdłuŜne oraz ograniczało moŜliwości
zabudowypowodowało,ŜesamochodyteniespełniaływymagaństraŜaków.
Fot.nr1.GM8napodwoziuStar20[fot.JRGnr
2Wawa]
Fot.Nr2.Star20bezwyposaŜenia[fot.Piotr
Stanek]
Wówczaszrodziłasiępotrzebaopracowanianowejkonstrukcjiwktórejwyeliminowanowspomniane
wady. W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie opracowano nowy
samochód straŜacki na podwoziu Star 21P (Od 1960 roku zmodyfikowane podwozie Star 25P).
ProdukcjątegopojazduwdroŜonowJelczańskichZakładachSamochodowychw1958roku.Byłyto
samochody typu N761SBA2000/16 (wyposaŜone w autopompę) oraz N761SBM2000/8
(wyposaŜonewmotopompę).
Fot.nr3.GBM2/8napodwoziuStar21[fot.JRG
nr2Wawa]
Fot.nr4.GBA2/16napodwoziuStar25[fot.
OTOMOTO]
Następcą tych samochodów był Jelcz 028 (N762) wykonany na podwoziu Star A26P który do
produkcjiwszedłw1966roku.TrzylatapóźniejdoprodukcjiwdroŜonazostałakonstrukcjabędąca
jegowersjąrozwojowąaoznaczonajakoJelcz003.Produkcjategomodeluzakończonazostałapod
konieclatsiedemdziesiątych.
722269569.001.png
Fot.nr5.GBM2/8napodwoziuStar26typ003[fot.DELUXE]
Rozwój miast oraz przemysłu przyczynił się do zwiększenia zagroŜenia poŜarowego do
przeciwstawienia się którego potrzebne były nowsze i wydajniejsze środki równieŜ w postaci
samochodów poŜarniczych. Dlatego z początkiem lat siedemdziesiątych zdecydowano o
przystąpieniu do prac nad nowymi samochodami gaśniczymi. W załoŜeniach miały to być dwa
pojazdy: średni samochódgaśniczyuterenowionyicięŜkisamochódgaśniczy.Pierwszyznich
powstałwBKMot.WŁodzi(podwozie4x4StarP244L)iwBiurzeKonstrukcyjnymJZSwJelczu
(NadwozieiarmaturapoŜarnicza).Produkcjęseryjnątegopojazdurozpoczętopodkoniec1975roku
ioznaczonojakoJelcz005GBA2,5/16.Potoczniesamochódtennazywany"TARKĄ"produkowany
był(odroku1979jakozmodernizowanawersjaJelcz005M)dokońcalatdziewięćdziesiątych.
Fot.nr6.GBA2,5/16napodwoziuStar244[fot.
Maciekzśor]
Fot.nr7.GBA2,5/16napodwoziuStar244typ
005[fot.kpt.MarcinNyga]
Drugim pojazdem opracowanym niejako równoleglezJelczem005byłcięŜkisamochód
gaśniczy. ZałoŜenia do tego pojazdu powstały w 1971 roku przy współpracy Komendy Głównej
StraŜyPoŜarnejzkonstruktoramiJZS.SamochódtenskonstruowanybyłnapodwoziuJelcz315Mi
oznaczonyjakoJelcz004GCBA6/32.ZgodniezzałoŜeniamisamochódtenmiałzbiornikwodyo
pojemności6000dm3,zbiornikśrodkapianotwórczego600dm3,autopompęowydajności3200
dm3/minprzyciśnieniu80Mpaidwaumieszczonenadachudziałkawodnopianoweowydajności
1600dm3/min.Wykonanotrzyprototypyktórepoddanezostałypróbom.Ostateczniezrezygnowano
z importu z Czechosłowacji autopompy, mieszacza pianowego, zaworu klapowego oraz działek
wodnopianowych. Zastosowano opracowaną pod potrzeby tego pojazdu autopompę A 32/8
produkowaną w ŚFUP Świdnica. Zawór klapowy zastąpiono przepustnicę zaporową z Bielskiej
"BEFAMY".Wmiejscedwóchdziałekwodnopianowychowydajności1600dm3/min.zastosowano
jednofirmyRosenbauerowydajności2400dm3/min.MieszaczpianowyrównieŜpochodziłzfirmy
Rosenbauer. Serię próbną tych pojazdów wykonano w 1974 roku. Na podstawie obserwacji
uŜytkowanychwkrajupojazdówinŜynierowiezJZSiOBROPwJózefowiestopniowostaranosię
usuwać niektóreusterki(m.in.wŚFUPpoprawionouszczelnieniaautopompy,wJZSwzmocniono
konstrukcjęzbiornikaśrodkapianotwórczego.
722269569.002.png
Fot.nr8.GCBA6/32napodwoziuJelcz315
[fot.KMPSPKraków]
Fot.nr9.GCBA6/32napodwoziuJelcz315typ004
[fot.kpt.MarcinNyga]
W1979rokuJelcz004zastąpionyzostałzmodernizowanąwersjąJelcz004M.Modyfikacji
poddany został m.in. eŜektorowy układ zasysania autopompy, układ sterowania przepustnicy
zaporowej(wprowadzeniedublującegoręcznegosterowaniajej).Ponadtowukładziewodno
pianowym zastosowano bardziej niezawodne zawory kulowe a takŜe przesunięto działko wodno
pianowedoprzodu(zmniejszyłotojego"martwykąt").Jednakpomimodokonywaniawieluzmian
konstrukcyjnychJelcze004i004M(określanerównieŜjako"jelonki")dokońcaprodukcjiposiadały
swoje wady: zacinające się brezentowe rolety schowków i pulpitu autopompy, przecieki środka
pianotwórczego do zbiornika wody, wycieki na połączeniach rurowych armatury wodnopianowej
orazpodstawowąwadępowstałajuŜnaetapiezałoŜeńkabinę.WJelczu004i004Mzastosowano
kabinęseryjnieprodukowanychsamochodówcięŜarowych.Kabinaposiadałatylkodwojedrzwi,była
ciasna i musiała pomieścić czteroosobową załogę (razem z kierowcą). Większą część kabiny
zajmowałaosłona(tunel)silnikaastraŜacysiedzącyztyłumielidodyspozycjijedyniedwiemałe
ciasne ławeczki. Pomimo tych wad "jelonki" były produkowane do 1991 roku, a produkcję ich
zaniechanozchwilązakończeniaprodukcjipodwoziJelcz325.Pomimo,Ŝesporoczasuminęłood
momentuzakończeniaprodukcjipowszechniesąonejeszczestosowaneprzezniektórejednostkiPSP
iOSPwwersjioryginalnejiprzerabianej,eliminującjednocześnieniektórezichwad.
Tekst:ArkadiuszTasior
Skład:BartoszBasiński
Zdjęciapochodzązgalerii http://arkadius.fotosik.pl
http://osp.jarek1986.isx.pl
722269569.003.png 722269569.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin