MLODA POLSKA.pdf

(116 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
MŁODA POLSKA
MŁODA POLSKA
DATY I NAZWA – Za początek Młodej Polski uważa się koniec XIX wieku, kiedy to ukazują
się pierwsze tomiki polskich modernistów. Koniec wyznaczył wybuch pierwszej wojny
światowej w 1914 r.
Nazwa “Młoda Polska” po raz pierwszy pojawiła się jako tytuł cyklu artykułów Artura
Górskiego drukowanych na łamach krakowskiego tygodnika Życie (1898). Nazwy używane
zamiennie: modernizm - termin najbardziej pojemny, oznaczający sztukę nowoczesną i
wszelkie przejawy artystycznego nowatorstwa, neoromantyzm - nazwa sugerująca powiązania
sztuki modernistów z twórczością romantyków, akcentuje powracanie do przeszłości i w ten
sposób sygnalizuje ciągłość i odnawianie się kultury, dekadentyzm - nazwa określająca
pesymistyczne nastroje schyłku stulecia, przeczucie nadchodzącej zagłady, symbolizm ,
impresjonizm – nazwy pochodzące od dominujących w tym czasie prądów artystycznych.
HISTORIA – Na przełomie XIX i XX wieku Polska wciąż pozostawała pod zaborami. Widać
było głębokie niezadowolenie z panujących stosunków społeczno-politycznych i kulturalnych,
coraz częściej pojawiały się głosy protestu przeciwko politycznej rezygnacji, dawne hasła
pozytywistyczne “ pracy organicznej” i “ pracy u podstaw” przestały wystarczać.
Najtrudniejsza sytuacja panowała w zaborze austriackim , gdzie przemysł dopiero zaczynał się
rozwijać, mieszczaństwo było ubogie i słabe, a przeludniona wieś żyła w warunkach, które
graniczyły ze skrajną nędzą. Mimo że Galicja miała częściową autonomię polityczną, posiadała
np. polskie urzędy i sądy, nie brakowało w niej konfliktów między rządzącymi
konserwatystami, którzy całkowicie aprobowali politykę rządu zaborczego i godzili się na
zacofanie gospodarcze, a resztą społeczeństwa. Artykuły Górskiego najlepiej wyrażały nastroje
ówczesnej młodzieży galicyjskiej zbuntowanej przeciwko oportunizmowi politycznemu
“stańczyków” i dały początek żywemu ruchowi artystycznemu, którego stolicą był Kraków. Tu
rozpoczęli swą działalność Stanisław Wyspiański, Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Stanisław
Przybyszewski. W zaborze rosyjskim rozwijał się przemysł fabryczny, powstawały pierwsze
organizacje robotnicze (w 1882 r. pierwsza rewolucyjna partia robotnicza pod wodzą Ludwika
Waryńskiego). Wystąpienia klasy robotniczej były kontynuacją niepodległościowych dążeń
społeczeństwa i początkiem życia kulturalnego. Powstały wówczas nowe instytucje naukowe i
kulturalne, dzięki którym w walkę robotników o sprawiedliwy porządek społeczny włączyli się
najwybitniejsi przedstawiciele nauki. Rewolucja stała się inspiracją dla literatury. W zaborze
pruskim trwała intensywna akcja germanizacyjna i osadnicza – komisja kolonizacyjna
wykupywała ziemię od Polaków i osadzała na niej Niemców, a nawet zakazywała chłopom
budowania domów na ich własnej ziemi (słynna historia chłopa Drzymały, który wóz zamienił
na mieszkanie). Najważniejsza więc na tym terenie była walka społeczeństwa o utrzymanie
ziemi i polskości. Nie było miejsca, ani czasu na dyskusje o “sztuce dla sztuki” , dlatego w
zaborze pruskim ruch kulturalny był słabszy niż w Galicji i Królestwie.
Mimo cenzury, jaka istniała we wszystkich zaborach w tym czasie, żywo rozwijała się
ówczesna prasa. Wychodziły ważne dla nowej literatury czasopisma: krakowskie Życie (pod
red. Stanisława Przybyszewskiego) i warszawska Chimera (pod red. Miriama), z którymi
współpracowali tacy pisarze jak: Stefan Żeromski, Stanisław Wyspiański i Jan Kasprowicz. Na
łamach Życia ukazał się cykl artykułów Górskiego pt. Młoda Polska , które były manifestem
ideowo-artystycznym ówczesnej młodzieży.
FILOZOFIA – Po okresie tryumfów myśli pozytywistycznej nacechowanej optymistycznym
1 z 4
429582448.008.png 429582448.009.png 429582448.010.png
 
MŁODA POLSKA
racjonalizmem nadeszła epoka pesymizmu i nastrojów katastroficznych, której duchowo
przewodzili filozofowie niemieccy Schopenhauer i Nietzsche.
Artur Schopenhauer stworzył filozofię pesymistyczną, wg której życie to pasmo cierpień,
ponieważ każdy człowiek dąży do szczęścia, lecz tego szczęścia nie osiąga. Życiem człowieka
rządzi bezrozumny popęd, który nigdy nie zostanie zaspokojony, dlatego jest źródłem
rozczarowania i niezadowolenia. Aby zabić uczucie bezsensu, należy poświęcić się sztuce,
która jest szansą na wyciszenie, kontemplację, daje poczucie oderwania się od życia, nie
podlega żadnym wartościowaniom moralnym – “sztuka dla sztuki” . Można też pogrążyć się w
nirwanie , którą nirwanę można osiągnąć po wyzbyciu się wszelkich ambicji, namiętności,
zobojętnieniu na otaczający nas świat. Polskim propagatorem tej filozofii był Stanisław
Przybyszewski, którego wyznanie wiary w istnienie prawdziwej sztuki stojącej ponad życiem
możemy odnaleźć w “Confiteor”.
Fryderyk Nietzsche głosił kult silnego człowieka, samodoskonalenia, pracy nad swoją kondycją
fizyczną. Negował zasadę chrześcijańskiej miłości. Podzielił ludzi na rasę panów (nadludzi) i
niewolników. Jednostkom silnym miałaby przysługiwać moralność panów, słabym zaś
moralność niewolników. Echa filozofii Nietzschego można znaleźć w wierszu pt. Kowal
Leopolda Staffa, w którym poeta głosi teorię samodoskonalenia, pracy nad sobą, by być
człowiekiem silnym, dumnym i nieugiętym, bo lepiej zginąć niż być słabym.
Henri Bergson jest twórcą filozofii, wg której świat można poznać nie poprzez doświadczenia,
ale intuicję. Intuicjonizm to filozofia życia i wolności. Bergson wprowadził pojęcie “elan
vital" (pęd życiowy) - siły wewnętrznej, która tkwi w człowieku i pomaga w jego stałym
rozwoju.
LITERATURA – Literatura schyłku wieku XIX pozostaje jeszcze po wpływem naturalizmu,
ale twórczość takich poetów jak Charles Baudelaire , czy Artur Rimbaud zapowiadają nową
epokę poetycką. Ich śmiałość i odkrywczość w odsłanianiu ponurych i czasem brutalnych
elementów życia oraz oryginalna wyobraźnia artystyczna budziła podziw i zauroczenie.
Literaturę młodopolską ukształtowały poglądy filozoficzne i prądy artystyczne rozwijające się
na przełomie wieków. Wyraźne piętno odcisnął na polskiej poezji symbolizm, impresjonizm i
ekspresjonizm.
Poezja młodopolska przesiąknięta jest nastrojami dekadentyzmu . Odnaleźć go można w
następujących utworach: Leopolda Staffa Deszcz jesienny (prezentacja pesymistycznych,
dekadenckich nastrojów epoki, smutku i zniechęcenia), Jana Kasprowicza Dies irae (kryzys
zaufania do Boga, upadek dawnych wartości, katastrofizm, wizja świata dążącego do zagłady) i
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach (dekadencka wymowa utworu; krzak dzikiej róży
i limba są symbolami młodości i przemijania, pełni sił twórczych i schyłku istnienia, róża -
symbol filozofii dekadentyzmu, podlega lękom istnienia, wtula się w skały, bojąc się życia),
Kazimierza Przerwy-Tetmajera Koniec wieku XIX (poeta szuka sensu życia, ale odczuwa tylko
pesymizm, przygnębienie, beznadziejność, wierzy, że człowiek skazany jest tylko na
cierpienie), Nie wierzę w nic (podejmuje kwestie podstawowe dla egzystencji człowieka i nie
znajduje pozytywnej odpowiedzi, lekarstwem na ból istnienia może być tylko nirwana, śmierć,
niebyt), Hymn do Nirwany (nirwana ma przynieść zapomnienie, wyzwolenie od życia, które
składa się z klęsk i cierpień).
Impresjonizm jako kierunek, którego twórcy starali się oddawać nastroje i wrażenia, zatrzymać
to, co ulotne i krótkotrwałe, w poezji pojawia się w postaci nastrojowych i plastycznych opisów
krajobrazów, w których poeta połączył w piękną, artystyczną całość elementy muzyczne i
2 z 4
429582448.001.png 429582448.002.png
MŁODA POLSKA
plastyczne. Melodia mgieł nocnych Tetmajera oparta jest na spokojnej rytmice i powtórzeniach
sugerujących melodię, ukazuje żywość krajobrazu tatrzańskiego. W sonetach z tomu Krzak
dzikiej róży Jana Kasprowicza , podobnie jak u malarzy-impresjonistów, pejzaż tatrzański
składa się z barwnych plam i ulotnych zjawisk świetlnych. Tatry to jeden z najpopularniejszych
motywów w poezji Młodej Polski. Tetmajer często sięgał w swojej liryce do mitu
góralszczyzny, opiewał piękno Tatr i ich ludowego bohatera – Janosika ( Jak Janosik tańczył z
cesarzową , Marsz zbójecki ).
Ekspresjoniści operowali gwałtownymi, kontrastowymi zestawieniami, makabrą, deformacją,
przedstawiali formy zwyrodniałe, będące w stanie rozkładu, chore. W poezji posługiwali się
często poetyką krzyku, ukazywali sytuacje ekstremalne, ostateczne, apokaliptyczne (hymny
Jana Kasprowicza: Dies irae, Święty Boże ).
Symbolizm to kierunek w sztuce, którego zwolennicy, posługując się systemem symboli, starali
się sugerować uczucia, stany, emocje niewyrażalne słowem. Poezja symboliczna wyrosła z
przekonania, że nie można skomplikowanych uczuć i doświadczeń wyrazić w sposób
bezpośredni. Poeci, chcąc u odbiorcy wywołać odpowiednie przeżycia, odwoływali się do jego
sfery uczuciowej, emocjonalnej, nie rozumowej i intelektualnej. Nową drogę poezji wytyczyli
symboliści francuscy Baudelaire i Verlaine , którzy przeciwstawili się realistom i parnasistom,
chcąc wyrazić doznania niewyrażalne, uchwycić to, co nieokreślone i ulotne. W Krzaku dzikiej
róży widok próchniejącej limby oraz krzaku róży płonącego blaskiem i tulącego się, jakby w
poszukiwaniu ratunku, do zimnej ściany górskiej, narzucają przekonanie, że pod tym
sugestywnym obrazem kryje się treść symboliczna. Symbole odnajdziemy również w Weselu
Stanisława Wyspiańskiego w postaci zjaw (Wernyhora, Stańczyk), przedmiotów (np. złoty
róg), czy całych scen (taniec chocholi).
Naturalizm to kierunek ukształtowany już w okresie pozytywizmu. Jego twórcą był Emil Zola ,
który stwierdził, że literatura powinna zawierać dokładny, fotograficzny obraz rzeczywistości.
Naturalista to przede wszystkim badacz, naukowiec, który stara się opisywać mechanizmy
rządzące światem. W Młodej Polsce wpływy naturalizmu odnaleźć można w sonetach Z
chałupy Kasprowicza. Są one dokumentalnym zapisem obrazu polskiej wsi z uwzględnieniem
tych szczegółów, które charakteryzują opuszczenie i biedę chłopską. Naturalizm w szczególny
sposób eksponowała w swoich utworach Gabriela Zapolska. W swoich powieściach (np. Kaśka
Kariatyda ) i dramatach ( Moralność pani Dulskiej ) poruszała tematy, o których nie godziło się
dotąd mówić, opisywała “brudy” życia społecznego i bohaterów z różnych grup społecznych.
Proza okresu Młodej Polski nie daje tak szerokiego i plastycznego obrazu społeczeństwa jaki
znaleźć możemy w prozie pozytywistycznej. Powieści młodopolskie były częściej wnikliwymi
analizami ludzkich doświadczeń i przeżyć niż panoramami życia społecznego. Nowy typ
powieści reprezentują w naszej literaturze szczególnie dzieła Stefana Żeromskiego . Ludzie
bezdomni to powieść społeczno – psychologiczna, która przypomina dzieła wielkich realistów,
a jednocześnie ukazuje charakterystyczne cechy nowoczesnej powieści europejskiej, gdzie
chodzi nie tylko o rozwinięcie fabuły, ale o szczegółową analizę psychologiczną i rozważania
filozoficzno–moralne (jak np. w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego). Żeromski ukazał w
niej przedstawicieli różnych grup społecznych oraz różne oblicza stolicy, ówczesną polską
rzeczywistość pełną kontrastów i konfliktów, w której umieścił swojego bohatera, wrażliwego
na ludzką krzywdę idealistę i osamotnionego w swojej pracy społecznika. Ludzie bezdomni to
powieść przepojona liryzmem, zmiennymi nastrojami, bogata w dokładne opisy stanów
psychicznych bohaterów i symbole (np. rozdarta sosna). Realizm przechodzi często w
3 z 4
429582448.003.png 429582448.004.png 429582448.005.png
 
MŁODA POLSKA
naturalizm , a następnie w symbolizm . Pomieszanie konwencji, luźną kompozycję i liryzm
znaleźć można również w wielkiej powieści Chłopi Władysława Stanisława Reymonta . To
modernistyczny epos ukazujący zmitologizowany obraz polskiej wsi. Tematyka wiejska
współbrzmi z duchem epoki poprzez nawiązanie do chłopomanii. Wieś Reymonta
umiejscowiona jest w “bezczasie” historycznym. Jej życie toczy się w naturalnym rytmie zmian
pór roku w ścisłym związku z cyklem obrzędowo – liturgicznym. W powieści odnajdziemy
wpływy naturalizmu (szczegółowe opisy scen z chłopskiego życia), symbolizmu (scena śmierci
Boryny), ekspresjonizmu (śmierć Kuby) i impresjonizmu (plastyczne opisy przyrody, stanów
emocjonalnych bohaterów, uchwycenie ulotności chwili). Do grona wybitnych prozaików
Młodej Polski zaliczyć należy również Wacława Berenta, autora Oziminy i Próchna , powieści
ukazujących życie artystów – dekadentów i Władysława Orkana, którego powieść W
Roztokach wzbogaciła literaturę o kolejne dzieło ukazujące życie polskich chłopów.
Szczególnym miejscem w życiu kulturalnym Młodej Polski był ówczesny teatr krakowski , w
którym wystawiano po raz pierwszy sztuki nowych wybitnych autorów dramatycznych.
Sensację wzbudziła pierwsza inscenizacja Wesela Wyspiańskiego , dramatu symbolicznego , w
którym miesza się świat realny z fantastycznym, osoby dramatu ze zjawami, rozmowy na
ważne tematy z flirtami i żartami, a wszystkiemu przygrywa weselna kapela. Wyspiański w
swojej sztuce skrytykował chłopomanię, podważył mit rewolucji i mit przewodniej roli
inteligencji. W estetyce jasełek ukazał sytuację społeczeństwa polskiego końca XIX wieku z
jego podziałami, niemocą, marazmem i apatią, którą jest ogarnięte. Na scenie teatru w
Krakowie wystawiane były też pierwsze polskie dramaty naturalistyczne Jana Augusta
Kisielewskiego ( W sieci ) i Gabrieli Zapolskiej ( Moralność pani Dulskiej ). Ukazywały one
obrazki z życia środowiska mieszczańskiego, piętnowały “kołtunów” i “filistrów”. Zapolska
wzbogaciła polską komedię obyczajową ostrymi akcentami krytyki zakłamanej moralności
mieszczańskiej, dziełami o zwartej konstrukcji, żywej akcji, z bohaterami mówiącymi ich
własnym językiem.
MŁODA POLSKA A INNE EPOKI – Literatura okresu Młodej Polski jest mniej jednolita
niż pozytywizm, w którym na plan pierwszy wysuwały się sprawy społeczno – obyczajowe i
tendencje realistyczne. Odzwierciedla ona niepokoje, jakie towarzyszyły przeobrażeniom
społecznym na przełomie wieków, nastroje rozczarowania, rezygnacji i ucieczki od
rzeczywistości, a jednocześnie wyraża głębokie zainteresowanie sprawami społeczeństwa, jego
działaniami w sprawie narodowej, walką o wyzwolenie narodowe i sprawiedliwy porządek
społeczny. Poezja modernistyczna odzyskuje swoją niezależność po epoce pełnienia służby i
tendencyjności.
4 z 4
429582448.006.png 429582448.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin