Zanim powstanie Spa musi zostać opracowana jego koncepcja – to jest najważniejsza sprawa całej inwestycji.
Koncepcja SPA jest rezultatem ścisłej współpracy autora koncepcji oraz architekta. Zanim zostaną postawione pierwsze kreski rysunku koncepcyjnego oraz stworzona zostanie technologia SPA, musi zostać przeprowadzona dokładna analiza projektu budowlanego całego budynku pod względem jego przeznaczenia i lokalizacji, jak również musi zostać określony klient docelowy i rodzaj SPA ( Day SPA, SPA pobytowe, medi SPA). Dopiero po zebraniu tych informacji można przystąpić do określenia powierzchni poszczególnych części SPA, tak aby były one proporcjonalne i odpowiadały założeniom zyskowności i stopie zwrotu w planie finansowym i marketingowym hotelu i SPA.
Istotną sprawą w projektowaniu Spa jest prawidłowe rozmieszczenie odpowiednich stref (mokra, sucha, relaksu), a także ich odpowiednie połączenie, zapewniające klientom komfort w czasie korzystania, intymność i możliwość pełnego relaksu. Niedopuszczalne jest umiejscowienie strefy relaksu obok recepcji czy ciągów komunikacyjnych, co często się zdarza w polskich Spa hotelowych. Klient musi czuć się dopieszczony, nie powinien się zastanawiać, gdzie powiesić ręcznik, gdzie położyć szlafrok i w jaki sposób się przebrać, aby nie czuć skrępowania. Projekt powinien opierać się zatem na intuicyjnym przejściu pomiędzy kolejnymi etapami odnowy biologicznej. Wykreowanie takiej przestrzeni nie jest możliwe bez współpracy z eksportami w dziedzinie tworzenia, budowaniu i zarządzania ośrodkiem Spa oraz specjalistami od protokołów zabiegów i rytuałów obowiązujących w Spa.
Tworząc tak zwaną „Ścieżkę klienta” zachowamy prawidłową kolejność i rytm poszczególnych zabiegów oraz ich prawidłowość – czyli wszystko to, co pozwoli zrealizować cel, jakim jest zadowolony i zrelaksowany klient. Skupiając się na polisensorycznych bodźcach wywołamy u klienta odczucie pełnej harmonii przeżyć. Efektem końcowym będzie zadowolony klient, który nie tylko wróci do Spa, ale podzieli się swoimi odczuciami z innymi osobami.
Plan architektoniczny
Projekt powinien zawierać część opisową- określenie programu użytkowego i część rysunkową- pokazanie układu funkcjonalno- przestrzennego wraz z elementami wyposażenia technicznego i ogólnobudowlanego, umożliwiającego użytkowanie obiektu lub tylko określonej przestrzeni zgodnie z założonym przeznaczeniem. Dotyczy to rozwiązań budowlanych m.in. takich jak określenie ścianek działowych, fontann, instalacji wod.-kan. , instalacji elektrycznej i wentylacyjno- klimatyzacyjnej. Na etapie projektu architektonicznego konieczna jest współpraca architektów z branżystami. Pozwala to uniknąć błędów, które mogą się pojawić na etapie realizacji. Należy pamiętać o warunkach technicznych wynikających z przepisów sanepidu, BHP, ppoż.
Istotne jest również aby przed przystąpieniem do prac projektowych dobrać wyposażenie do SPA : sprzęt do gabinetów, rodzaj basenu, wanien, łaźni, itp. Dzięki temu będzie można określić dokładnie wielkość poszczególnych pomieszczeń i sposób rozmieszczenia w nich przyłączy i instalacji wod-kan i elektrycznych w zależności od rodzaju sprzętu jaki będzie się w nich znajdował. Jeżeli nie zachowa się odpowiedniej kolejności prac, to na etapie realizacji może się okazać, że wybrany sprzęt nie mieści się w gabinecie, bądź że gabinet nie posiada odpowiednich podłączeń instalacyjnych, lub że nie są one rozmieszczone we właściwym miejscu. Aby projekt został zatwierdzony musimy określić zabiegi na ciało w gabinetach kosmetycznych, gdyż niektóre zabiegi na ciało wymagają oddzielnej łazienki z kabiną prysznicową dostępnej z gabinetu. Każdy gabinet powinien bezwzględnie posiadać umywalkę.
Aranżacja wnętrza powinna polegać na doborze wszystkich materiałów wykończeniowych i pokazaniu rozwiązań na rysunkach. Dobór materiałów powinien uwzględniać obowiązujące normy i zasady:
- płytki podłogowe w zależności od funkcji pomieszczenia powinny posiadać odpowiedni parametr antypoślizgowy
- odpowiednie doświetlenie pomieszczeń, ważna jest ilość Luxów przypadająca na m2
- zastosowanie niepalnych materiałów w pomieszczeniach gdzie określają to przepisy ppoż.
- dobranie wysokiej jakości materiałów z uwzględnieniem parametrów ich użytkowania, np. odpowiednia ceramika z powłoką, szkło w kabinach również z powłoką która zabezpiecza przed szybkim brudzeniem
- drewno w strefie SPA powinno być odporne na wodę
nie warto oszczędzać na jakości materiałów wykończeniowych ani na jakości izolacji, ponieważ decydują one o trwałości użytkowanych pomieszczeń, w których stosuje się wodę oraz naturalne kosmetyki brudzące jak błota, termalne, sole, płatki kwiatów, zioła. Warto wybierać wanny, umywalki oraz płytki o powłoce łatwozmywalnej.
Warto również pamiętać, że ważnym elementem jest stworzenie klimatu miejsca – możemy to osiągnąć poprzez właściwy dobór materiałów, kolorystyki o odpowiednim nasyceniu i temperaturze, barw oraz gry świateł, które będą spójne z naszą koncepcją i filozofią Spa. Urządzanie ośrodka SPA to prawdziwa sztuka. Pole do popisu dla dekoratorów wnętrz, architektów i artystów.
Bardzo często inspiracją przy wystroju SPA są zasady feng shui, starożytnej chińskiej sztuki komponowania przestrzeni tak, aby zapewnić przebywającym w niej osobom dobre samopoczucie. Przecież SPA to nie tylko miejsce relaksu ciała, lecz także duszy. Aby zapewnić w salonie atmosferę harmonii i spokoju, wystrój wnętrza powinien być starannie przemyślany. Każdy element dekoracji powinien tchnąć spokojem i sprzyjać wypoczynkowi. W uzyskaniu takiego efektu pomogą nam stonowane kolory oraz proste, a jednocześnie wyrafinowane ozdoby. Najistotniejszą cechą jest jednak minimalizm. Niekiedy duże, pozornie niezagospodarowane przestrzenie mogą wydawać się niepotrzebną stratą miejsca. To fakt, że taką powierzchnię trudniej ogrzać i nie zawsze istnieją odpowiednie warunki ku takiej aranżacji. Jednak oprócz kwestii estetycznych, za takim wystrojem przemawiają względy czysto higieniczne - wnętrze takie łatwiej utrzymać w czystości.
Dzieła sztuki to kolejny pomysł na aranżację wnętrza salonu piękności. SPA, jako miejsce szczególnej troski o piękno, także to wewnętrzne, jest doskonałą przestrzenią do eksponowania wszelkich przejawów artyzmu - zarówno tego wyrafinowanego, jak i ludowego. Dekorowanie wnętrz dziełami sztuki nie zawsze musimy sprowadzać do znanych nazwisk. Ważne, aby aranżacji towarzyszyły motywy lekkie i niezobowiązujące. Sztuka w takim miejscu pod żadnym pozorem nie może być przytłaczająca czy nachalna. Klienci ośrodków SPA w jego wnętrzach powinni czuć harmonię i spokój, a taki stan ciężko osiągnąć np. umieszczając na ścianach wielokolorowe freski Picassa.
Muzyka
Zabiegi SPA tak jak i większość profesjonalnie przeprowadzonych zabiegów kosmetycznych nie mogłyby istnieć bez elementu muzykoterapii. W jednych tłem może być tylko woda i jej odgłosy, w innych tło może stanowić starannie dobrana kompozycja złożona z dźwięków natury i instrumentów. Muzyka w gabinecie powinna być „niesłyszalna”, tworzyć tło, atmosferę, klimat, wypełniać przestrzeń. Nie powinna dominować, tylko harmonijnie
Personel SPA
Nie ulega wątpliwości, że jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie w branży SPA są kompetencje pracowników salonu.
Branża SPA cierpi na typową bolączkę każdej młodej gałęzi usług - brak dobrze wykształconej kadry, nieodpowiedni podział kompetencji oraz poważny niedostatek profesjonalnych ośrodków kształcenia. Zanim przejdziemy do omawiania tematu kształcenia personelu, należy najpierw dokonać analizy poszczególnych zawodów związanych z ośrodkami SPA. Spróbujemy sprecyzować, jakich kompetencji oczekujemy od osób zatrudnionych w tego typu ośrodkach i jak powinny być one podzielone. Można wyróżnić trzy profile zawodów SPA, które omówimy nieco szerzej.
Obsługa i pracownicy Są to osoby mające bezpośredni kontakt z klientem. Aby zapewnić mu jak najwyższy poziom usługi, powinny posiadać różne kompetencje. Po pierwsze - zdolność komunikacji interpersonalnej. Oznacza to umiejętność przeprowadzenia rozmowy, odpowiedniego zachowania i - przede wszystkim - wsłuchania się w potrzeby klienta, a czasem nawet odgadnięcia tych potrzeb. Po drugie - wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie oferty zabiegów, najlepiej zdobytą podczas praktyki w ośrodku SPA. Pracownik taki powinien więc umieć określić oczekiwania klienta oraz ustalić odpowiedni program zabiegów, spełniający te oczekiwania, a nawet je wyprzedzający.
Menedżer SPA Przede wszystkim pamiętajmy, że menedżer nie jest prorokiem, który sam będzie w stanie zapewnić realizację celów SPA. Nie na tym rzecz polega. Jego obowiązkiem jest przemyślany podział zadań między pracowników i utrzymywanie odpowiedniego poziomu motywacji. Menedżer musi również dbać o stałe podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie umiejętności obsługi klienta - zarówno swoich, jak i pozostałych pracowników. Jego zadaniem jest odpowiednie zarządzanie środkami i personelem, co oznacza między innymi serwis i wymianę urządzeń, zaopatrzenie w preparaty i rozdysponowanie środków finansowych. Menedżer zajmuje się personelem, stale dba o utrzymanie wysokiej jakości usług. Może ewentualnie zajmować się również obsługą klienta. Czuwa zarówno nad jakością sprzętu, jak i nad higieną.
Marketing SPAOdpowiedni marketing to podstawa funkcjonowania każdej firmy na rynku. W przypadku salonu SPA łączy kompetencje handlowe, jak i kadrowe, skupiając cały personel ośrodka, nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Marketing SPA jest odpowiedzialny za wypracowanie skutecznej strategii przyciągania klienteli oraz - co równie ważne - związanie z firmą klientów dotychczasowych.
Podział kompetencjiNajważniejsze jest zrozumienie, że jedna osoba nie może łączyć funkcji obsługi, menedżera i marketingu. Jeśli ta zasada nie będzie przestrzegana, czeka nas porażka. Każda funkcja ma podporządkowane sobie kompetencje, a każda umiejętność - swój zawód. Zrzucenie wszystkich obowiązków na jedną osobę sprawi, że żadna z funkcji nie będzie wypełniana właściwie. Należy więc z dużą uwagą określić zakres obowiązków i kompetencje danej profesji.
Dobór pracownikówKandydaci na odpowiednie stanowisko w salonie SPA powinni posiadać dyplom kosmetyki profesjonalnej lub doświadczenie w zakresie obsługi klienta. Idealną sytuacją jest połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznej. Jeżeli myślimy przyszłościowo i zamierzamy inwestować w rozwój naszych pracowników, zadbajmy o ich znajomość języka angielskiego - spora część szkoleń prowadzona jest właśnie w tym języku. Znajomość języków obcych pozwala ponadto skierować ofertę do większej liczby potencjalnych klientów. Salon SPA to miejsce, w którym kontakt personelu z klientem ma ogromny wpływ na jakość samej obsługi. Ważne jest więc, aby osoby tam pracujące były po prostu miłe, ciepłe i sympatyczne - aby swoim zachowaniem potrafiły wytworzyć nastrój sprzyjający relaksowi i odprężeniu.
Podnoszenie kwalifikacjiNie oczekujemy natychmiastowych efektów ani cudów. Sekret trwałego sukcesu firmy tkwi w odpowiednim doborze personelu oraz nieustannym podnoszeniu jego kwalifikacji. Ośrodki przygotowujące do zawodów związanych ze SPA proponują czas kształcenia wystarczający, aby zaspokoić kryteria wyboru pracownika. Zaletą staży i praktyk jest ich krótszy termin. Okres kształcenia musi koniecznie pociągać za sobą czas poświęcony w rzeczywistości na naukę zawodu. Branża SPA ze względu na swą specyfikę wymaga bezustannego kształcenia - choćby po to, by być na bieżąco z wszelkimi branżowymi nowościami. Nie oszczędzajmy więc na szkoleniach, praktykach, kursach, warsztatach, dbajmy o stały dostęp do prasy branżowej i innych profesjonalnych publikacji. Pamiętajmy, że wiedza i umiejętności personelu to wyznacznik pozycji firmy.
Profesjonalne produkty kosmetyczne używane we wszystkich zabiegach są istotą koncepcji SPA. Są to produkty bardzo dobrej jakości, o wysokim stężeniu substancji aktywnych, opracowane w wyniku długotrwałych badań naukowych, ponieważ klient oczekuje rezultatu widocznego natychmiast, są opracowane specjalnie dla świata SPA. Podczas ich używania zmysły są pobudzane kolorami, zapachami i konsystencją.
Oprócz preparatów kosmetycznych istotną rolę odgrywają również technologie używane do zabiegów. Producenci aparatów SPA prześcigają się w pomysłach: nowoczesna technologia łączy się z coraz bardziej wymyślnym wyglądem, co umożliwia harmonijne dopasowanie sprzętu do wnętrza. Nie powinno zabraknąć urządzeń do liftingu twarzy, wyszczuplania i ujędrniania sylwetki, jak również usuwania cellulitu. Muszą to być metody skuteczne, gdyż pobyt w SPA zazwyczaj trwa około tygodnia, i często jest początkiem kuracji, która potem klienci kontynuują w swoim mieście. Jeżeli jest to oczywiście możliwe warto zapoznać się z ofertą gabinetów większych miast, a nawet nawiązać z nimi reklamową współprace, wzajemnego polecania swoich usług.
Plan marketingowy oznacza przyjęcie odpowiedniej strategii w stosunku do konkurencyjnych salonów. Temu właśnie służy zróżnicowanie zabiegów, dbałość o ich oryginalność, stworzenie przyjemnej atmosfery, do której klientki będą chętnie wracać.
SPA otwarcie, czyli ostatni etap inwestycji
... z pewnością zakończenie trudnego etapu, jakim jest przeprowadzenie inwestycji przez wszystkie kolejne stadia.
Ważne, by przygotowanie do tego wielkiego dnia rozpocząć co najmniej kilka miesięcy przed jego nadejściem. Sądzę, że okres 6 miesięcy powinien być w zupełności wystarczający. Potwierdzają to bynajmniej obserwacje rodzimego rynku hoteli SPA, gdzie informacje na temat nowo powstałych obiektów pojawiają się w prasie z kilku miesięcznym wyprzedzeniem. Mam tu na myśli magazyny branżowe. Jeśli chodzi o prasę kobiecą czy tygodniki ogólnodostępne, to materiały PR odnoszące się do wprowadzania nowych hoteli SPA na rynek ukazują się na około 1–2 miesiące wcześniej (choć są od tego wyjątki). Weźmy pod uwagę, że odbiorcy tych wiadomości muszą mieć czas na weryfikację zawartych tam informacji. Okres przed otwarciem jest bardzo istotny dla zapewnienia zainteresowania potencjalnych gości faktem pojawienia się na rynku usług SPA nowego gracza. Wspomniany kilkumiesięczny okres przygotowawczy jest bardzo istotny, a podsycanie atmosfery powinno być stopniowo stymulowane. Nie chcemy bowiem odkryć wszystkich kart za wcześnie. Z kolei pozostawanie zbyt tajemniczym do samego końca może zniechęcić tych, którzy śledzą szum informacyjny dotyczący nowego „otwarcia”. Nie obejdzie się bez choć jednego, dobrego, profesjonalnego i wysmakowanego zdjęcia. Zdjęcia, które opowie historie miejsca, nakreśli klimat i pobudzi zmysły. Zdaję sobie sprawę, że bardzo trudno taki materiał uzyskać, gdy na kilka miesięcy przed ukończeniem inwestycji mamy gołe ściany i tylko wizję przyszłych wnętrz. I właśnie ową wizję musimy wykorzystać. Zaprząc w cugle grafików, niech stworzą „zdjęcie” które nie tylko zachwyci swoim przekazem, ale i umożliwi zaistnienie w prasie czy Internecie. Może być to wizualizacja planowanej usługi, strefy basenowej, miejsca wypoczynkowego jakiego nie mają inne obiekty czy też po prostu bryły lub fasady obiektu. Jednak musi być to coś, co przykuje wzrok i nie pozostawi odbiorcy obojętnym. Dobrze przemyślana strategia marketingowa, PR-owa i promocyjna spowoduje zaistnienie nowego miejsca w świadomości konsumentów...
KABINA KOSMETYCZNA (TWARZ)
Odpowiedni estetyczny wystrój i wyposażenie powinny stwarzać atmosferę relaksu, wypoczynku, mieć pozytywny wpływ na osiągnięcie równowagi psychicznej. Praca powinna przebiegać bez zakłóceń, by nie powodować stresów ani nerwowości zarówno u pacjenta jak i u kosmetyczki.
Stanowiska zabiegowe należy sytuować w taki sposób, by znajdowały się w bezpiecznej odległości od urządzeń uziemionych , kaloryferów, rur wodociągowych, przewodów gazowych. Podłoga powinna być wyłożona materiałem izolującym. Istotnym problemem jest zapewnienie właściwych warunków, odpowiedniego oświetlenia, wyposażonego w źródło emitujące światło o długości fali zbliżonej do światła dziennego (szczególnie konieczne do wykonania dobrego makijażu twarzy), sprawnie działającej wentylacji, odpowiedniej temperatury pomieszczeń ( w kabinie powinno być ciepło ale nie duszno)
Na klimat wnętrza wpływają czynniki racjonalne (temperatura, wilgotność powietrza, poziom hałasu) emocjonalne ( przytulna i miła atmosfera, aranżacja wnętrza) a także np. przyjemne zapachy (aromat olejków eterycznych).
KABINA KOSMETYCZNA POWINNA BYĆ WYPOSAŻONA W NASTĘPUJĄCY SPRZĘT:
· Jeden fotel zabiegowy, wygodny, wyprofilowany tzn. dostosowany do budowy anatomicznej ciała człowieka) ruchomy w pionie i w poziomie.
· Wygodny, obrotowy taboret dla osoby wykonującej zabieg
· Szafkę na kosmetyki
· Szafkę na czystą bieliznę zabiegową
· Stolik podręczny, stojący w zasięgu ręki kosmetyczki, na nim ustawia się słoiki i butelki, wyraźnie i estetycznie opisane oraz zamknięte nakrętkami bądź przykrywkami. Na stoliku zawsze powinien panować porządek, obok preparatów potrzebnych do zabiegu powinny znajdować się środki opatrunkowe i dezynfekujące.
· Stolik z pełną aparaturą potrzebną do pracy (aparat do galwanizacji, aparat do jonoforezy i aparat brushing przedstawione na rysunku oraz aparat do darsonwalizacji i aparat do dokładnej analizy skóry.
· Lampę sollux
· Lampe bezcieniową
· Wapozon
· Sterylizator do narzędzi
· Apteczkę pierwszej pomocy
· Umywalkę z bieżącą ciepłą i zimną wodą
Jak również kosz na śmieci i kosz na brudną bieliznę zabiegową
Praca kosmetyczki powinna przebiegać sprawnie i bez zakłóceń, wszystkie czynności musza być zsynchronizowane, co wymaga umiejętnego ich rozplanowania przy zabiegu i funkcjonalnego urządzenia kabiny. Wszystkie aparaty powinny być umieszczone na statywach( lampabezcieniowa, wapozon, darsonwal, galwan, brushing i inne)
KABINA DO MASAŻU I ZABIEGÓW NA CIAŁO
POWINNA BYĆ WYPOSAŻONA W
· Stół do masażu ( z regulowaną wysokością o wymiarach dł-175cm, szerokość 60cm, wysokość ok 80 cm)
· Kabinę natryskową
· Odpowiednie oświetlenie
· Bardzo dobrą wentylacje z możliwością regulowania temperatury pomieszczenia
· Wałeczki i poduszeczki
· Szafkę na preparaty potrzebne masażyście (środki poślizgowe, talk, oliwa, maści rozgrzewające, oziębiające i przeciwbólowe, preparaty odżywcze stosowane przy pielęgnacji całego ciała
· Stolik podręczny
· Kosz na śmieci i kosz na brudną bieliznę
...
kosmetologia_umed