POLICJA.doc

(296 KB) Pobierz
1

1. Jednostkami zasadniczymi podziału terytorialnego są:
Gmina , powiat , województwo
2. Starosta jest:
lokalnej, starosta to organ administracji zespolonej podległej wojewodzie
3. Decentralizacja oznacza:
przeniesienie znacznej części uprawnień i odpowiedzialności z centralnych na regionalne oddziały instytucji. Sprzyja indywidualnemu podejściu do spraw danego regionu lub jednostek organizacyjnych.
4Organem administracji niezespolonej jest:
-Dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień,
-Dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, inspektorzy kontroli skarbowej,
-Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych,
-Dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar,
-Dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych,
-Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych,- Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej,- Dyrektorzy urzędów celnych,
-Dyrektorzy urzędów morskich,- Dyrektorzy urzędów statystycznych,
-Główny Inspektor i inspektorzy dozoru technicznego żeglugi morskiej,
-Kierownicy inspektoratów żeglugi śródlądowej,
-Komendanci oddziałów Straży Granicznej, komendanci strażnic oraz komendanci granicznych placówek kontrolnych i dywizjonów Straży Granicznej,
-Prezes Agencji Rynku Rolnego,
-Regionalni inspektorzy celni.
5. Naczelnym organem administracji państwowej jest:
Prezes Rady Ministrów
6. Wojewoda to:
Wojewoda to organ administracji ogólnej w województwie. Jest on przedstawicielem Rady Ministrów w województwie (w tej roli odpowiada on za wykonywanie polityki rządu na obszarze województwa), a także zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej w województwie. Inne role wojewody sprowadzają się do tego, że jest on także organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego (na zasadach określonych w ustawach o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatu i o samorządzie województwa), organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym.
7. Organ administracji publicznej powinien działać w sprawie:
wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia
8. Naczelnym organem administracji państwowej jest:
Wśród organów administracji rządowej wyróżniamy organy- tu może być klasyfikacja organów
organy naczelne i inne org administracyjne, organy centralne i terenowe, organy decydujące i pomocnicze, organy jednoosobowe i kolegialne, org zawodowe i społeczne . Jesli chodzi o wymienienie org adm rządowej to : Prezydent, Rada Ministrow. Prezes Rady Ministro, ministrowie, Komitet Badan Naukowych , Komitet Integracji Europejskiej, KRRiT oraz liczne organy administracji nie będące organami naczelnymi.
9. Centralnym organem administracji państwowej, właściwym w sprawach utrzymania
bezpieczeństwa i porządku publicznego, jest:
minister spraw wewnętrznych i administracji
10. Ministrowie mogą wydawać:
rozporządzenia, zarządzenia i decyzje administracyjne
11. Polska pod względem administracyjnym podzielona jest na:
województwa jest ich 16, te z kolei dzielą się na powiaty grodzkie-65 i powiaty ziemskie-308, a te dzielą się na gminy-2489
12. Terenowym organem administracji rządowej jest:
wojewoda
13. Przedstawicielem Rady Ministrów w województwie jest:
wojewoda
14. Wśród organów administracji rządowej wyróżniamy organy:
Naczelne: Rada Ministrów, prezes Rady Ministrów, ministrowie kierujący działami administracji rządowej;
Centralne; w województwie: wojewoda i działający pod jego zwierzchnictwem kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, organy administracji niezespolonej, działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży), inne organy administracji państw. (Państw. Inspekcja Pracy i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) oraz organy administracji samorządowej (samorządu terytorialnego: organy uchwałodawcze — rady gminne i powiatowe oraz sejmiki województw, organy wykonawcze — wybierane przez rady lub sejmiki, zarządy na czele odpowiednio z prezydentami, burmistrzami albo wójtami, starostami oraz marszałkami; samorządu zaw.; samorządu gosp.).
15.Naczelnym organem administracji państwowej jest:
Prezydent
16. Centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa
ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, jest:
minister spraw wewnętrznych i administracji
17. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest organem władzy:
publicznej wykonawczej
„organ administracji rządowej -> organ centralny -> organ naczelny -> minister” [m]
18. Wojsko, Policja i inne służby bezpieczeństwa publicznego należą do:
kontroli i ochrony prawa „administracji rządowej”
19. Komendant Główny Policji jest organem administracji:
Państwowej
20. W celu przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym prezydent miasta może żądać od
właściwego komendanta Policji:
Przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym lub podjęcia działań zapobiegającym naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwem porządku publicznego. Nie może dotyczyć czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych
21. Rada gminy to:
stanowiący i kontrolny „gminy wchodzący w skład samorządu terytorialnego”, rada obraduje na sesjach, może być rada miejska, wybierana na 4 lata [
22. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest:
gmina
23. Działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych na terenie gminy
kieruje:
wójt (burmistrz, prezydent miasta)
24. Gmina w Polsce tworzona jest w drodze:
Tryb tworzenia, łączenia, znoszenia, ustalania granic, siedzib władz gmin dokonuje się w trybie rozporządzenia Rady Ministrów po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami zainteresowanych gmin.
25. Datę wyborów do rad gmin wyznacza:
prezes rady ministrów po zasięgnięciu opinii państwowej komisji wyborczej nie później jednak niż na 30 dni przed końcem upływu kadencji rad.
26. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest:
zebranie wiejskie „a wykonawczym – sołtys, rada sołecka jest organem wspomagającym sołtysa
27. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze w formie:
sołectwa, osiedla, dzielnice „i inne, jednostką pomocniczą może być też położone na terenie gminy miasto
28. Organem wykonawczym w gminie jest:
wójt , burmistrz, prezydent
„zarząd – w skład wchodzi: wójt albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu oraz jego zastępcy oraz pozostali członkowie
29. Wybory do organów stanowiących samorząd terytorialny są:
Powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. Zasady i tryb zgłaszania kandydatów i przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności wyborów określa ustawa (Art.69 Konstytucji)
30. W Rzeczypospolitej Polskiej burmistrz jest:
Organem administracji samorządowej.
31. Do zadań samorządu w gminie należy m.in.:
Wg. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tekst ujednolicony - stan na dzień 17 listopada 2003)
Art. 6.
1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.
Art. 7.
1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
1 promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 8
.1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego
32. Jaki organ w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach
powszechnie obowiązujących może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla
ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa
publicznego?
rada gminy, „wojewoda, rada gminy
33. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest:
gmina
34. Norma prawna składa się z:
hipotezy, dyspozycji, sankcji
1Norma prawna jest to obowiązująca reguła zachowania się adresatów (osób, których dotyczy) w sytuacji w niej określonej, zabezpieczona środkami państwowego przymusu.
Hipoteza jest tą częścią normy prawnej, która określa stan faktyczny (sytuację) uzasadniający jej zastosowanie do konkretnego podmiotu (osoby).
Dyspozycja normy prawnej ustala jak winien zachować się podmiot w sytuacji określonej w hipotezie.
Sankcja jest ujemnym skutkiem, jaki staje się udziałem osoby, której zachowanie się nie jest zgodne z dyspozycją normy.
35. Człon normy prawnej wyznaczający uprawnienia bądź obowiązki adresatów to:
dyspozycja
36. Hipoteza to człon normy prawnej:
która określa do kogo norma prawna jest skierowana
37. W tekście aktu normatywnego wyróżnia się w odpowiedniej kolejności następujące jednostki
redakcyjne:
artykuł, paragraf, punkt, ustęp, litera
„tytuły, działy, rozdziały, artykuł, ustęp, punkt, litera, tiret (myslnik) , w ustawach określanych jako kodeks’ ustępy oznacza się paragrafami, a tytuły można grupować w księgi a księgi łączyć w części”
38. Częścią normy prawnej określającą konsekwencje naruszenia dyspozycji jest:
sankcja
39. Władzę sądowniczą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują:
W Polsce, zgodnie z Konstytucją RP władzę sądowniczą sprawują sądy (Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne, sądy wojskowe) oraz trybunały (Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu). Sądy i trybunały są władzą odrębną i niezależną od innych władz, wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
40. Elementem normy prawnej może być sankcja. Stanowi ona:
zabezpieczenie przestrzegania normy prawnej, ujemnym skutkiem naruszenia dyspozycji
„Sankcja jest ujemnym skutkiem, jaki staje się udziałem osoby, której zachowanie się nie jest zgodne z dyspozycją normy”
41. Podstawową jednostką redakcyjną przepisu, używaną w kodeksie karnym, jest:
rtykuł „i paragraf
42. Podmiotem uprawnionym do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy jest:
„Jeżeli w czasie stanu wojennego Sejm nie może zebrać się na posiedzenie, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów wydaje rozporządzenia z mocą ustawy. Rozporządzenia te podlegają zatwierdzeniu przez sejm na najbliższym posiedzeniu.”
43. Przepisy gminne stanowione są w formie:
uchwał , w przypadkach wyjątkowych może być zarządzenie potwierdzone uchwałą
44. W Dzienniku Ustaw ogłasza się:
akty normatywne (ustawy, rozporządzenia, wyroki, orzeczenia, umowy międzynarodowe)
1) Konstytucja,
2) ustawy,
3) rozporządzenia z mocą ustawy wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
4) rozporządzenia wykonawcze wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów , ministrów kierujących działami administracji rządowej, przewodniczących określonych w ustawach komitetów - będących członkami Rady Ministrów, oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji,
5) teksty jednolite aktów określonych w pkt 1-4,
6) umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie oraz oświadczenia rządowe w sprawie mocy obowiązującej tych umów,
7) orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące aktów normatywnych ogłoszonych w Dzienniku Ustaw,
8) uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenia ministra,
9) akty prawne dotyczące stanu wojny i zawarcia pokoju,
10) akty prawne dotyczące referendum zatwierdzającego zmianę Konstytucji i referendum ogólnokrajowego,
11) akty prawne dotyczące wyborów do Sejmu i Senatu,
12) akty prawne dotyczące skrócenia kadencji Sejmu,
13) akty prawne dotyczące wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
14) akty prawne dotyczące powszechnej lub częściowej mobilizacji i użycia Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
15) akty prawne dotyczące stanu wojennego,
16) akty prawne dotyczące stanu wyjątkowego,
17) akty prawne dotyczące stanu klęski żywiołowej,
18) uchwały Sądu Najwyższego w sprawie stwierdzenia ważności wyboru Prezydenta RP, wyborów do Sejmu i Senatu oraz ważności referendum zatwierdzającego zmianę Konstytucji i referendum ogólnokrajowego,
19) obwieszczenia w sprawie sprostowania błędów,
20) inne akty prawne, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią
45. Źródłem prawa powszechnie obowiązującego w Polsce jest:
Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia oraz akty prawa miejscowego na obszarze działania organów, które je ustanowiły
46. Ustawa, aby wejść w życie, musi zostać podpisana przez:
„Marszałka Sejmu” -> i Prezydenta
47Warunkiem mocy prawnej rozporządzenia jest m.in. Jego:
Zgodność treści rozporządzenia z przepisami ustawy i utrzymanie jej w granicach udzielonego upoważnienia.
48. Aktem wykonawczym jest:
rozporządzenie
49. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nie może stosować prawa łaski do:
osób skazanych przez Trybunał Stanu (art. 139 Konstytucji)
50. Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej kontrasygnuje:
Prezes Rady Ministrów (art.144 ust. 2 Konstytucji)
51. Które twierdzenie jest prawdziwe? (dot. hierarchii aktów prawnych)
Prawo pierwotne:
traktaty założycielskie Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej
umowy zawarte między państwami członkowskimi zmieniające i uzupełniające traktaty założycielskie
traktaty akcesyjne
postanowienia Rady, gdy jej członkowie działają jako przedstawiciele państw członkowskich
Prawo wtórne
rozporządzenia - mają zasięg ogólny i nie mają sprecyzowanego adresata;
dyrektywy - są wiążące co do rezultatu - zobowiązują wszystkie państwa członkowskie do wydania odpowiednich aktów prawnych;
decyzje - mają charakter indywidualny, w całości są wiążące dla adresata;
opinie - nie mają mocy wiążącej, zawierają określone oceny, często stosowane w postępowaniu między organami wspólnot;
zalecenia - nie mają mocy wiążącej, sugerują podjęcie określonych działań
52. Czy każdy akt prawny rangi ustawy musi być opublikowany w Dzienniku Ustaw?
Tak
53. Konstytucję nazywamy:
najważniejszy akt prawny (najwyższe prawo RP), jest to ustawa zasadnicza
54. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów ogłaszane są w:
dzienniku ustaw
55. Źródłem powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są m.in.:
Obowiązująca Konstytucja z 2.04.1997 roku do źródeł powszechnie obowiązujących zalicza Konstytucję, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia oraz akty prawa miejscowego (z zastrzeżeniem że obowiązują one tylko na obszarze działania organów, które je ustanowiły).
56. Warunkiem wejścia w życie ustawy jest:
ogłoszenie jej w Dzienniku Ustaw ( przed podpis Prezydenta)
57. Aby ustawa mogła obowiązywać, wymagane jest m.in. podpisanie jej przez:
Prezydenta
58. Hierarchia aktów prawnych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej jest następująca:
konstytucja, ustawy, umowy międzynarodowe, rozporządzenia
59. Wejście ustawy w życie uzależnione jest od jej opublikowania w:
Dzienniku Ustaw
60. Jednym z warunków wejścia w życie ustawy jest opublikowanie jej w:
Dzienniku Ustaw
61. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej rozpatruje projekt ustawy w:
Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach.
62. Akty prawa miejscowego stanowione są m.in. Przez:
organy samorządu terytorialnego lub terenowe organy administracji rządowej ( wiec może to być wojewoda, sejmik województwa , ale równie dobrze rada gminy czy rada powiatu). Bowiem akty prawa miejscowego to przepisy obowiązujące na części terytorium państwa.
63. Które z poniższych zdań jest fałszywe? (dot. wydawania rozporządzeń)
Rozporządzenie z mocą ustawy jest to akt normatywny o randze ustawy. W Polsce od 1992 prawo wydawania rozporządzeń z mocą ustawy ma Rada Ministrów na podstawie uchwalonej przez parlament tzw. ustawy upoważniającej, określającej czas jego obowiązywania i zakres przedmiotowy.
Od momentu wejśćia w życie Konstytucji z 1997 roku wydawanie rozporządzeń z mocą ustawy stało się wyłączną prerogatywą Prezydenta. Zgodnie z art. 234 Konstytucji, w czasie stanu wojennego, gdy Sejm nie może zebrać się na posiedzenie Prezydent RP wydaje rozporządzenia z mocą ustawy na wniosek Rady Ministrów w zakresie i granicach określonyc w art. 228 Konstytucji. Rozporządznia te podlegają zatwierdzeniu przez Sejm na najbliższym posiedzeniu.
Rozporządzenie musi zmierzać do wykonania ustawy, nie może być zatem ani sprzeczne z ustawą (np. wprowadzając rozwiązania nieznane ustawie), nie może też wykraczać poza zakres delegacj
64. Rozporządzenie Rady Ministrów jest aktem niższego rzędu wobec:
Konstytucji, ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych
65. Jeżeli Trybunał Konstytucyjny uznał ustawę za niezgodną z Konstytucją, Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej:
nie podpisuje takiej ustawy
66. Inicjatywa ustawodawcza w Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje:
posłom (minimum 15) , Senatowi, Prezydentowi RP i Radzie Ministrów, 100.000 obywateli mających prawo do wybierania do Sejmu
67. Najważniejszym aktem prawnym w Polsce jest:
Konstytucja
68. Konstytucja państwa jest ustawą zasadniczą, gdyż:
Ma najwyższą moc prawną w systemie źródeł prawa w państwie. Może określać: podstawy ustroju społeczno - gospodarczego państwa, ponadto organizację, kompetencje i sposób powoływania najważniejszych organów państwowych, oraz podstawowe prawa, wolności i obowiązki obywatela
69. Akty prawa miejscowego ogłaszane są m.in. W:
wojewódzkim dzienniku urzędowym
70. Rada Ministrów wydaje:
rozporządzenia
71. Inicjatywa ustawodawcza nie przysługuje:
patrz pkt. 65 komu przysługuje np. nie przysługuje sądom , trybunałom
72. Chcesz zapoznać się z uchwałą rady gminy, która w formie aktu prawa miejscowego wprowadziła
w Twoim mieście strefy wolne od dymu tytoniowego. W tej sytuacji sięgniesz do publikatora tych
aktów, jakim jest:
wojewódzki dziennik urzędowy
73. Zarządzenie jest aktem prawnym obowiązującym:
Zarządzenie jest aktem normatywnym wydanym przez Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów i ministrów oraz sędziów czy kierowników urzędów centralnych na podstawie ustaw i w celu ich wykonywania. Ma charakter najczęściej wewnętrzny i obowiązuje tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydajacemu zarzadzenie. Zarządzenie może być wydane również przez jednostki nie związane z prawem państwowym i ustawodawstwem, które są centralnymi jednostkami różnych instytucji i korporacji (np. zarząd firmy). Zarządzenie tak wydane ma charakter i funkcjonuje jako wewnętrzna zadsada postępowania, jednak nie może ono być sprzeczne, ani łamać prawa określonego w ustawach, ustanowionego przez państwo i organa władzy (trochę rozbudowane ale zawsze coś)
74. Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje:
wnioskodawcy projektu, posłom i Radzie Ministrów
75. Podstawowa zasada prawa karnego lex retro non agit oznacza że:
Prawo nie działa wstecz
76. Wyrażenie drakońskie prawa oznacza prawa:
surowe, bezwzględne, ostre
77. Na władzę rodzicielską składa się:
obowiązek i prawo do wykonywania pieczy nad osobą dziecka oraz prawo wychowywania dziecka, zarządmajątkiem dziecka i reprezentowanie dziecka, przysługuje obojgu rodzicom ( powstaje na mocy prawa z chwila urodzenia dziecka)
78. Sąd rodzinny może ingerować w sposób sprawowania władzy rodzicielskiej poprzez:
-ograniczenie, pozbawienie lub zawieszenie praw rodzicielskich,
- wydanie zakazu styczności osobistej rodzica i dziecka,
- rozstrzyganie konfliktów między rodzicami,
- powoływania kuratorów
79. Rodzic może zostać pozbawiony władzy rodzicielskiej, jeżeli:
Jeżeli władza rodzicielska nie może być wykonywana z powodu trwałej przeszkody albo jeżeli rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej lub w sposób rażący zaniedbują swe obowiązki względem dziecka, sąd opiekuńczy pozbawi rodziców władzy rodzicielskiej.
80. Obowiązek alimentacyjny spoczywa na:
krewnych w linii prostej i rodzeństwu, przy czym obciąża zstępnych przed wstępnymi, a wstępnych przed rodzeństwem, jeżeli jest kilku zstępnych lub wstępnych - obciąża bliższych stopniem przed dalszymi.
81. Powinowactwo jest więzią, która:
stosunek prawnorodzinny łączący jednego małżonka z krewnymi drugiego
82 Obowiązek alimentacyjny rodziców względem dziecka trwa do:
83od chwili urodzenia aż do śmierci
Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania. (art. 133 k.r)spoczywa na: krewnych w linii prostej i rodzeństwu, przy czym obciąża zstępnych przed wstępnymi, a wstępnych przed, rodzeństwem, osobami związanymi stosunkiem przysposobienia, powinowaci .Obowiązek alimentacyjny rodziców względem dziecka trwa: powstaje w chwili jego urodzenia i trwa do momentu, w którym dziecko zostaje należycie przygotowane do pracy zawodowej, odpowiedniej do jego uzdolnień i zamiłowań. Oznacza to, że uzyskanie przez dziecko pełnoletności nie ma samo przez się wpływu na wygaśnięcie obowiązku alimentowania go przez rodziców. Co więcej, dziecko upośledzone lub niedorozwinięte, niezdolne do samodzielnego utrzymania się, jest uprawnione do alimentacji przez czas nieograniczony.
83. Wadą oświadczenia woli jest:
stan wyłączający świadome albo swobodne podjęcie decyzji i wyrażenie woli; pozorność; błąd- zwykły, kwalifikowany (podstęp); groźba, art. 82-88k.c. (nieprawidłowość powzięciu woli, bądź niezgodności woliz jej zewnętrznych oświadczeniem.)
„brak świadomości i swobody, pozorność, błąd, groźba
84. Niezbędnym elementem każdej czynności prawnej jest:
Złożenie oświadczenia woli
85. Prawo cywilne wyróżnia następujące rodzaje czynności prawnych:
- Jednostronne – dochodzą do skutku na podstawie oświadczenia woli jednej strony; nie są one jednolite i wyróżniamy tu:
· czynności prawne jednostronne, które dla swej skuteczności wymagają złożenia oświadczenia woli innej osobie
· czynności prawne jednostronne wywołujące skutki prawne bez potrzeby składania oświadczenia woli innej osoby
· czynności prawne jednostronne, które dla swej skuteczności wymagają złożenia oświadczenia woli przed odpowiednim organem
- Dwustronne – dochodzą do skutku na podstawie oświadczenia woli obu stron
- Jednostronne zobowiązujące – to takie wg treści których jedna strona jest tylko stroną uprawnioną, a druga strona tylko zobowiązaną
- Dwustronne zobowiązujące – to takie wg treści, których obie strony są wobec siebie równocześnie uprawnione i zobowiązane
- Między żyjącymi – to takie, których skuteczność następuje za życia osób działających
- Na wypadek śmierci – to takie, których skuteczność uzależniona jest od śmierci osoby, która czynności dokonuje
- Konsensualne – to takie, które dochodzą do skutku na podstawie oświadczenia woli stron
- Realne – to takie, które dochodzą do skutku na podstawie oświadczenia woli stron i wymagają wręczenia rzeczy, które są objęte tymi objaśnieniami
- Rozporządzające – to takie, których celem i bezpośrednim skutkiem po stronie do...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin